.
.
Ez oke, de ezzel egyutt is vannak ketsegeim. A Szu-35-öt meg ha vadonatuj tipusnak is nevezzuk, es nem csak a Szu-27 csalad es jelentösebb upgradejenek, akkor is mar 17 eves tipusrol beszelunk, amiböl mar viszonylag jelentösebb darabszam is keszult. 2007-ben keszult el az elsö, tehat itt mar gyari szakemberek asszisztenciajaval csapatprobarol mar nem szabad beszelni.
A masik, hogy a gepet nem akartak nagyon titkolni, 2008-ban mar akkor bemutattak kiallitason, hogy meg nem is repult egyszer sem, es azonnal megkezdtek a kulföldi eladasanak a szervezeset is. Tehat nem az ellenseg orra elöl eldugni, hanem eladni akartak barkinek, aki kifizeti (ertem ez alatt Kinat, aki nyilvan csak technologiamasolasi celbol vett egy kisebb sorozatot). Az aktualisan legjobb rendszeruket, az Sz-400-at sem akartak eldugni az ellenseg szemei elöl, hanem eladtak pont egy NATO tagorszagnak, amit mondjuk egy ide-oda hintazo diktator vezet, de a törökök megis NATO tagok, es nincs szandekuk kilepni. Putyin a Szu-57-et is felajanlotta a törököknek, be is mutattak ott, Erdogan maga is ult a gepben, csak vegul nem kellett nekik.
Ezekböl nekem azert az jön le, hogy az oroszok azert sem repulnek modern gepekkel valahol, mert pont ott nincs nekik, es mivel keves van belöluk, igy be kell osztani. Korabban a svedek es a finnek semlegesek voltak, a finnek meg orosz haditechnikat is vettek egy idöben, ebböl az iranybol tamadasra keszulni felesleges volt, eleg volt oda a regi technika is örjaratozgatni. Ez persze a jövöben valtozhat az uj NATO tagsagokkal.
A gép prototípusát, mint repülőgépet mutatták be a statikus soron 2007-ben, ez a gép 2008 év elején hajtotta végre első felszállását.
De az a baj, hogy te még mindig a gépről beszélsz és nem a rendszerről.
A típus, mint rendszer hadrendbe állása 2013-2015 és mint mindenhol, itt sem a repülőnapi kunszt a lényeg, hanem ami a lemezelés alatt van.
Kalinyingrád soha nem volt "csendes" terület, hiszen a finn-svéd semlegesség az erőteljes amerikai befolyás miatt már jóideje csak papíron létezett.
Kalinyingrád közvetlenül megfigyelhető az 1999 óta NATO tag lengyel területről, ami miatt egy üzembe álló modern technikát nem szerencsés oda vinni.
Könnyű szerrel letapogatható a szenzitív EW képesség, kisugárzások, de még a gépek mozgása, mozgatása is. Riasztás, gyorsulás, emelkedés, továbbá könnyen megfigyelhető a hadrafoghatóság, a típus logisztikája, ellátottsága.
De mégegyszer hangsúlyozom, amikor rendszerbe állítasz egy új típust, akkor az a bázis addig használhatatlan. Egy átfegyverzés idején az adott alakulat kezdőnek számít, tehát sebezhető. Az ellátási lánc hosszáról nem is beszélve.
Mi következik ebből?
A Szu-35Sz rendszeresítését a gyári-beszállítói lác szempontjából legközelebbi, legjobban biztosítható, a potenciális fronttól távolabbi bázisokon kezdik, akkor is, ha ez csak egy "upgrade".
Mert, hogy mennyire nem csak egy egyszerű Szu-27 upgrade volt a Szu-35Sz, azt jól mutatta, hogy a gép FbW rendszere egy programozási hiba miatt, amit a Pitot-csöves Szu-30MKI alapján készítettek, de a venturi csöves sebesség szenzorok miatt már nem volt megfelelő, az első 12 gépet vissza kellett hívni a gyárba.
Most képzeld el, hogy ezt a NATO orra előtt kell megtenni, az meg kényelmesen végignézi, hogy ki, honnan, mit hoz-visz magával, merre vannak a résztvevők, ki kivel kommunikál, milyen cégek mozdulnak rá a témára.
Ezek nemzetbiztonságilag szenzitív információk, ilyet az ember nem tesz ki az ablakba.
Aztán ott vannak a szenzorok. Ezeket a csapatpróbákon hangolják össze. Az ilyet soha nem a NATO EW szenzoros repülői, hajói, szárazföldi antennái érzékelési távolságán belül művelik, hanem bent a mély-orosz hátországban.
Függetlenül attól tehát, hogy a gépet a prototípus első felszállása után elkezdték egyből reklámozni, azért a lényegét adó technológiát nem rakták a kirakatba. Mert ha megtették volna, akkor eleve nem vette volna meg senki.
Vegyed példának a Gripen-t. A svédek szó szerint mindenkinek el akarják adni. És? Ettől már te mindent tudsz a gép képességeiről? Mert láttad egy csomó repülőnapon? Úgy, hogy nálunk konkrétan rendszerben van a gép, még most is államközi hadititok, hogy mit tud a gép avionikája, EW képessége.
És hol tesztelték a gép érzékenyebb technológiáját? Gotland felett? Nem, hanem messze az oroszoktól, hogy azok ne lássanak rá. Annak ellenére is így van, hogy a Gripen első bázisreptere a Linköping-i F 7 bázis, de ennek oka, hogy ez lényegében a gyár saját teszt-bázisreptere, mint a KnAAAZ-nak a Dzemgi.
A kalinyingrádi orosz alakulat viszont nem teszt repülőtér, hanem egy "outpost".