Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 270
83 996
113
Ha viszont használni kell, akkor tuti, hogy megy az egész a picsába.
Mivel nem tudnak mindent egyszerre cserélni, ahogy az USA se, Kína se, ezért van egy sorrend. Olyan ez, mint a fa, hogy középről kifelé nő. Vagy mint egy lökhárító, amortizátor.



Mármint mit nincs értelme teletömni a legjobb eszközökkel? Oroszország Urálon túli területeit?
Igaz, számunkra az Urálon inneni terület.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 080
113
Ez két külön dolog. Egyik a telepítés, a másik a bevetés.
Nagy különbség.
Egész más dolog egy technikával közel repülni alkalmanként a NATO-hoz és megint egy másik veszélyesen közel telepíteni egy modern technikát, ami még kiforratlan és a csapatpróbán se esett túl. Egy gép nem maga a rendszer. A csapatpróbán vizsgázik a gép, az infrastruktúra és a személyzet is, nem ritkán a gyári szakemberek asszisztenciája mellett. Na ezt senki se szereti az ellenség orra előtt művelni.
De a Hidegháborúban gyakori volt, hogy a csapatpróba során maga a gép effektíve közel repült az ellenséghez. Viszont a települési helye attól jóval messzebb volt.
.
.
Ez oke, de ezzel egyutt is vannak ketsegeim. A Szu-35-öt meg ha vadonatuj tipusnak is nevezzuk, es nem csak a Szu-27 csalad es jelentösebb upgradejenek, akkor is mar 17 eves tipusrol beszelunk, amiböl mar viszonylag jelentösebb darabszam is keszult. 2007-ben keszult el az elsö, tehat itt mar gyari szakemberek asszisztenciajaval csapatprobarol mar nem szabad beszelni.
A masik, hogy a gepet nem akartak nagyon titkolni, 2008-ban mar akkor bemutattak kiallitason, hogy meg nem is repult egyszer sem, es azonnal megkezdtek a kulföldi eladasanak a szervezeset is. Tehat nem az ellenseg orra elöl eldugni, hanem eladni akartak barkinek, aki kifizeti (ertem ez alatt Kinat, aki nyilvan csak technologiamasolasi celbol vett egy kisebb sorozatot). Az aktualisan legjobb rendszeruket, az Sz-400-at sem akartak eldugni az ellenseg szemei elöl, hanem eladtak pont egy NATO tagorszagnak, amit mondjuk egy ide-oda hintazo diktator vezet, de a törökök megis NATO tagok, es nincs szandekuk kilepni. Putyin a Szu-57-et is felajanlotta a törököknek, be is mutattak ott, Erdogan maga is ult a gepben, csak vegul nem kellett nekik.
Ezekböl nekem azert az jön le, hogy az oroszok azert sem repulnek modern gepekkel valahol, mert pont ott nincs nekik, es mivel keves van belöluk, igy be kell osztani. Korabban a svedek es a finnek semlegesek voltak, a finnek meg orosz haditechnikat is vettek egy idöben, ebböl az iranybol tamadasra keszulni felesleges volt, eleg volt oda a regi technika is örjaratozgatni. Ez persze a jövöben valtozhat az uj NATO tagsagokkal.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 968
113
.
.
Ez oke, de ezzel egyutt is vannak ketsegeim. A Szu-35-öt meg ha vadonatuj tipusnak is nevezzuk, es nem csak a Szu-27 csalad es jelentösebb upgradejenek, akkor is mar 17 eves tipusrol beszelunk, amiböl mar viszonylag jelentösebb darabszam is keszult. 2007-ben keszult el az elsö, tehat itt mar gyari szakemberek asszisztenciajaval csapatprobarol mar nem szabad beszelni.
A masik, hogy a gepet nem akartak nagyon titkolni, 2008-ban mar akkor bemutattak kiallitason, hogy meg nem is repult egyszer sem, es azonnal megkezdtek a kulföldi eladasanak a szervezeset is. Tehat nem az ellenseg orra elöl eldugni, hanem eladni akartak barkinek, aki kifizeti (ertem ez alatt Kinat, aki nyilvan csak technologiamasolasi celbol vett egy kisebb sorozatot). Az aktualisan legjobb rendszeruket, az Sz-400-at sem akartak eldugni az ellenseg szemei elöl, hanem eladtak pont egy NATO tagorszagnak, amit mondjuk egy ide-oda hintazo diktator vezet, de a törökök megis NATO tagok, es nincs szandekuk kilepni. Putyin a Szu-57-et is felajanlotta a törököknek, be is mutattak ott, Erdogan maga is ult a gepben, csak vegul nem kellett nekik.
Ezekböl nekem azert az jön le, hogy az oroszok azert sem repulnek modern gepekkel valahol, mert pont ott nincs nekik, es mivel keves van belöluk, igy be kell osztani. Korabban a svedek es a finnek semlegesek voltak, a finnek meg orosz haditechnikat is vettek egy idöben, ebböl az iranybol tamadasra keszulni felesleges volt, eleg volt oda a regi technika is örjaratozgatni. Ez persze a jövöben valtozhat az uj NATO tagsagokkal.
A gép prototípusát, mint repülőgépet mutatták be a statikus soron 2007-ben, ez a gép 2008 év elején hajtotta végre első felszállását.
De az a baj, hogy te még mindig a gépről beszélsz és nem a rendszerről.
A típus, mint rendszer hadrendbe állása 2013-2015 és mint mindenhol, itt sem a repülőnapi kunszt a lényeg, hanem ami a lemezelés alatt van.

Kalinyingrád soha nem volt "csendes" terület, hiszen a finn-svéd semlegesség az erőteljes amerikai befolyás miatt már jóideje csak papíron létezett.
Kalinyingrád közvetlenül megfigyelhető az 1999 óta NATO tag lengyel területről, ami miatt egy üzembe álló modern technikát nem szerencsés oda vinni.
Könnyű szerrel letapogatható a szenzitív EW képesség, kisugárzások, de még a gépek mozgása, mozgatása is. Riasztás, gyorsulás, emelkedés, továbbá könnyen megfigyelhető a hadrafoghatóság, a típus logisztikája, ellátottsága.

De mégegyszer hangsúlyozom, amikor rendszerbe állítasz egy új típust, akkor az a bázis addig használhatatlan. Egy átfegyverzés idején az adott alakulat kezdőnek számít, tehát sebezhető. Az ellátási lánc hosszáról nem is beszélve.
Mi következik ebből?
A Szu-35Sz rendszeresítését a gyári-beszállítói lác szempontjából legközelebbi, legjobban biztosítható, a potenciális fronttól távolabbi bázisokon kezdik, akkor is, ha ez csak egy "upgrade".
Mert, hogy mennyire nem csak egy egyszerű Szu-27 upgrade volt a Szu-35Sz, azt jól mutatta, hogy a gép FbW rendszere egy programozási hiba miatt, amit a Pitot-csöves Szu-30MKI alapján készítettek, de a venturi csöves sebesség szenzorok miatt már nem volt megfelelő, az első 12 gépet vissza kellett hívni a gyárba.
Most képzeld el, hogy ezt a NATO orra előtt kell megtenni, az meg kényelmesen végignézi, hogy ki, honnan, mit hoz-visz magával, merre vannak a résztvevők, ki kivel kommunikál, milyen cégek mozdulnak rá a témára.
Ezek nemzetbiztonságilag szenzitív információk, ilyet az ember nem tesz ki az ablakba.

Aztán ott vannak a szenzorok. Ezeket a csapatpróbákon hangolják össze. Az ilyet soha nem a NATO EW szenzoros repülői, hajói, szárazföldi antennái érzékelési távolságán belül művelik, hanem bent a mély-orosz hátországban.

Függetlenül attól tehát, hogy a gépet a prototípus első felszállása után elkezdték egyből reklámozni, azért a lényegét adó technológiát nem rakták a kirakatba. Mert ha megtették volna, akkor eleve nem vette volna meg senki.

Vegyed példának a Gripen-t. A svédek szó szerint mindenkinek el akarják adni. És? Ettől már te mindent tudsz a gép képességeiről? Mert láttad egy csomó repülőnapon? Úgy, hogy nálunk konkrétan rendszerben van a gép, még most is államközi hadititok, hogy mit tud a gép avionikája, EW képessége.
És hol tesztelték a gép érzékenyebb technológiáját? Gotland felett? Nem, hanem messze az oroszoktól, hogy azok ne lássanak rá. Annak ellenére is így van, hogy a Gripen első bázisreptere a Linköping-i F 7 bázis, de ennek oka, hogy ez lényegében a gyár saját teszt-bázisreptere, mint a KnAAAZ-nak a Dzemgi.
A kalinyingrádi orosz alakulat viszont nem teszt repülőtér, hanem egy "outpost".
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 080
113
A gép prototípusát, mint repülőgépet mutatták be a statikus soron 2007-ben, ez a gép 2008 év elején hajtotta végre első felszállását.
De az a baj, hogy te még mindig a gépről beszélsz és nem a rendszerről.
A típus, mint rendszer hadrendbe állása 2013-2015 és mint mindenhol, itt sem a repülőnapi kunszt a lényeg, hanem ami a lemezelés alatt van.

Kalinyingrád soha nem volt "csendes" terület, hiszen a finn-svéd semlegesség az erőteljes amerikai befolyás miatt már jóideje csak papíron létezett.
Kalinyingrád közvetlenül megfigyelhető az 1999 óta NATO tag lengyel területről, ami miatt egy üzembe álló modern technikát nem szerencsés oda vinni.
Könnyű szerrel letapogatható a szenzitív EW képesség, kisugárzások, de még a gépek mozgása, mozgatása is. Riasztás, gyorsulás, emelkedés, továbbá könnyen megfigyelhető a hadrafoghatóság, a típus logisztikája, ellátottsága.

De mégegyszer hangsúlyozom, amikor rendszerbe állítasz egy új típust, akkor az a bázis addig használhatatlan. Egy átfegyverzés idején az adott alakulat kezdőnek számít, tehát sebezhető. Az ellátási lánc hosszáról nem is beszélve.
Mi következik ebből?
A Szu-35Sz rendszeresítését a gyári-beszállítói lác szempontjából legközelebbi, legjobban biztosítható, a potenciális fronttól távolabbi bázisokon kezdik, akkor is, ha ez csak egy "upgrade".
Mert, hogy mennyire nem csak egy egyszerű Szu-27 upgrade volt a Szu-35Sz, azt jól mutatta, hogy a gép FbW rendszere egy programozási hiba miatt, amit a Pitot-csöves Szu-30MKI alapján készítettek, de a venturi csöves sebesség szenzorok miatt már nem volt megfelelő, az első 12 gépet vissza kellett hívni a gyárba.
Most képzeld el, hogy ezt a NATO orra előtt kell megtenni, az meg kényelmesen végignézi, hogy ki, honnan, mit hoz-visz magával, merre vannak a résztvevők, ki kivel kommunikál, milyen cégek mozdulnak rá a témára.
Ezek nemzetbiztonságilag szenzitív információk, ilyet az ember nem tesz ki az ablakba.

Aztán ott vannak a szenzorok. Ezeket a csapatpróbákon hangolják össze. Az ilyet soha nem a NATO EW szenzoros repülői, hajói, szárazföldi antennái érzékelési távolságán belül művelik, hanem bent a mély-orosz hátországban.

Függetlenül attól tehát, hogy a gépet a prototípus első felszállása után elkezdték egyből reklámozni, azért a lényegét adó technológiát nem rakták a kirakatba. Mert ha megtették volna, akkor eleve nem vette volna meg senki.

Vegyed példának a Gripen-t. A svédek szó szerint mindenkinek el akarják adni. És? Ettől már te mindent tudsz a gép képességeiről? Mert láttad egy csomó repülőnapon? Úgy, hogy nálunk konkrétan rendszerben van a gép, még most is államközi hadititok, hogy mit tud a gép avionikája, EW képessége.
És hol tesztelték a gép érzékenyebb technológiáját? Gotland felett? Nem, hanem messze az oroszoktól, hogy azok ne lássanak rá. Annak ellenére is így van, hogy a Gripen első bázisreptere a Linköping-i F 7 bázis, de ennek oka, hogy ez lényegében a gyár saját teszt-bázisreptere, mint a KnAAAZ-nak a Dzemgi.
A kalinyingrádi orosz alakulat viszont nem teszt repülőtér, hanem egy "outpost".
.
.
Köszönöm a reszletes valaszodat, es a hasznos, erdekes reszleteket, pl a sebessegszenzor miatti visszahivast nem tudtam.
Szoval ez mind oke, a szenzorok összehangolasa, kepessegek tesztelese, meg minden, de ahogy te is, meg en is irtam, a egy kb 14 eve repulö tipusrol van szo, amit mar regota sorozatgyartanak, volt es van eles haboruban (Sziria, Ukrajna), ennyi ev hasznalat utan mar nem összehangolni kell, hanem hasznalni, marmint ha van kellö darabszam belöle.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 968
113
.
.
Köszönöm a reszletes valaszodat, es a hasznos, erdekes reszleteket, pl a sebessegszenzor miatti visszahivast nem tudtam.
Szoval ez mind oke, a szenzorok összehangolasa, kepessegek tesztelese, meg minden, de ahogy te is, meg en is irtam, a egy kb 14 eve repulö tipusrol van szo, amit mar regota sorozatgyartanak, volt es van eles haboruban (Sziria, Ukrajna), ennyi ev hasznalat utan mar nem összehangolni kell, hanem hasznalni, marmint ha van kellö darabszam belöle.
És itt megint visszatértünk oda, hogy a Szu-35Sz, és Szu-30SzM, amiket folyamatosan gyártanak, meg fog jelenni előbb, vagy utóbb Kalinyingrádban is, amint az ottani végleg elöregedő, de nemrégiben még nagyjavított Szu-27P és UB gépekből kikoppan az üzemidő.
Lehet, hogy új gyártású példányokkal szerelik fel az alakulatot, vagy lehet, hogy egy másik bázisról viszik át a gépeket, ahol épp a Szu-57, vagy Szu-57M gépek kezdik meg a csapatpróbájukat, vagy szolgálatukat.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 521
84 796
113
És itt megint visszatértünk oda, hogy a Szu-35Sz, és Szu-30SzM, amiket folyamatosan gyártanak, meg fog jelenni előbb, vagy utóbb Kalinyingrádban is, amint az ottani végleg elöregedő, de nemrégiben még nagyjavított Szu-27P és UB gépekből kikoppan az üzemidő.
Lehet, hogy új gyártású példányokkal szerelik fel az alakulatot, vagy lehet, hogy egy másik bázisról viszik át a gépeket, ahol épp a Szu-57, vagy Szu-57M gépek kezdik meg a csapatpróbájukat, vagy szolgálatukat.
Kalinyingrádban már jó pár éve vannak Szu-30SzM gépek. Sőt 2022 januárjában négy darab Szu-30SzM2 vadászrepülőgép érkezett „78-tól 81-ig” kék oldalszámú, hogy befejezze a 4. gárda haditengerészeti támadó repülőezredének kalinyingrádi régiójában található csernyahovszki repülőtéren állomásozó 1. századának újrafegyverzését. Korábban, 2016-2018-ban nyolc darab „70” és „77” közötti kék oldalszámú Szu-30SzM repülőgépet szállítottak ennek az ezrednek. A másik század továbbra is Szu-24M és Szu-24MR gépekkel van felszerelve.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 958
80 613
113
The Ethiopian National Defense Force (FDRE Defense Force) reported the arrival of an undisclosed number of Su-30s on 16 January...

Su-30SME ?
bsp_69183-jdw-24756.jpeg


 
  • Tetszik
  • Hűha
Reactions: endre and fishbed

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 521
84 796
113
A korábban Indiának átadott 18 Szu-30K, (amit India visszaadott 2007-ben) amiből egy 2013-as szerződés szerint 12 darabot eladtak Angolának és a maradék 6 darab pedig Etiópiához került.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 968
113
Ha jobban megnézed, se TVC, se előszárny, se nagyobb oldalkormány.
Ez - ahogy boki is írja - Szu-30K, azaz a Szu-30-as első Kommerszant, azaz kereskedelmi (export) változata.
Ezek a gépek eredetileg, mint Szu-27PU gépek készültek még a szovjet PVO számára, majd Oroszország légvédelme, mint Szu-30-asokat állította őket korlátozott darabszámban szolgálatba.
A Szu-30 és annak többfunkciós Szu-30M változata között az avionika a fő különbség.
Időrendben kb egyszerre rendelte meg Kína és India a Szu-30M export változatait, melyek nemcsak, hogy egymástól is eltértek, de más gyárakban is készültek.
A kínaiak a Szu-30MKK változatot, míg az indiaiak a Szu-30MKI változatot rendelték meg.
Az indiai volt a komplexebb, de az orosz a szerződés részeként vállalta, hogy az első példány átadása előtt ideiglenesen az indiai légierő részére átad egy századnyi Szu-30-ast. Ez lett a Szu-30K.
Ez az egyfeladatos, nagy hatótávú (utántölthető) honi légvédelmi vadász Szu-27PU/Szu-30-as K, azaz export változata.
A keveset használt gépek egy előzetes export átalakítást követően váltak Szu-30K-vá.
Ebből a kontingensből még eladtak Indonéziának is, Szu-30KI jelöléssel. Itt érdekes extra, hogy az Indonézek együléses gépeket is kaptak Szu-30KI típusjellel, melyek ugyanúgy légi utántölthetőek! Ez utóbbiak egyfajta típusharmonizáció révén mint Szu-27SzMK váltak ismertté, de furcsa mód az indonéz együlésesek hivatalos típusjele továbbra is Szu-30KI.

Az indiaiak a szerződéssel összefüggésben az elégséges kezdő számú Szu-30MKI beérkezése után a Szu-30K gépeiket visszadták az oroszoknak, akik azóta is értékesítik őket erre-arra.
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
925
256
63
Ezek az afrikai kamuflázsok nagyon látványosat.
A korai Szu-30-asok melyik alakulathoz kerültek az oroszoknál?
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
A korai Szu-30-asok melyik alakulathoz kerültek az oroszoknál?
Hello,
az alap Szu-30-asok nem kerültek hadrendbe aktív alakulatnál, csak teszt és kiképző egységnél repültek. Volt két Szu-27PU prototípus amit széria Szu-27UB-ból alakítottak át a nyolcvanas évek végén.

Majd 1992 és 1999 között, öt szériában építettek 27 darab alap változatú Szu-30-ast. Ebből
  • négy gyári és állami teszt gép volt, valamint a későbbi változatok – pl MKI – prototípusainak lettek átépítve
  • ötöt kapott az Orosz Honi Légvédelem
  • és 18-at az Indiai Légierő (ebből 12 került Angolába, és most már elvileg kettő Etiópiába)
Az Orosz Honi Légvédelem 1994 és 1996 között vett át öt alap változatú Szu-30-ast, amelyeket a légvédelem Szavaszlejka-i kiképző és teszt központjában (54. ezred) használtak. Soha nem szolgáltak aktív alakulatnál! A kék 50, 51, 52, 53, 54-es oldalszámot viseltek.

30-1.jpg

30-2.jpg


1998-ban megszűnt az önálló Orosz Légvédelem, majd 2002-ben átkerültek a Szu-30-asok Lipeck-re az ottani teszt és Kiképző alakulathoz. Itt már csak négy repült és új oldalszámot kaptak: piros 66, 67, 68, 69 és új festést is.

30-3.jpg

30-4.jpg


2006-ban lejárt a naptári üzemidejük, kettő kapott szemrevételezés utáni hosszabbítást még pár évre. Némelyik esetében, közel tíz éves Lipecki tárolás után 2016 és 2017 között átszállították őket Krasznodárba, hogy élettartam hosszabbító nagyjavítása kerüljenek. Végül is csak egy esett át ilyen beavatkozáson, ami visszarepült a lipecki teszt és kiképző központba 2019-ben.

30-5.jpg


Tehát az eredetileg tervezett feladatkörükben, soha nem álltak hadrendbe aktív alakulatnál.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 968
113
Hello,
az alap Szu-30-asok nem kerültek hadrendbe aktív alakulatnál, csak teszt és kiképző egységnél repültek. Volt két Szu-27PU prototípus amit széria Szu-27UB-ból alakítottak át a nyolcvanas évek végén.

Majd 1992 és 1999 között, öt szériában építettek 27 darab alap változatú Szu-30-ast. Ebből
  • négy gyári és állami teszt gép volt, valamint a későbbi változatok – pl MKI – prototípusainak lettek átépítve
  • ötöt kapott az Orosz Honi Légvédelem
  • és 18-at az Indiai Légierő (ebből 12 került Angolába, és most már elvileg kettő Etiópiába)
Az Orosz Honi Légvédelem 1994 és 1996 között vett át öt alap változatú Szu-30-ast, amelyeket a légvédelem Szavaszlejka-i kiképző és teszt központjában (54. ezred) használtak. Soha nem szolgáltak aktív alakulatnál! A kék 50, 51, 52, 53, 54-es oldalszámot viseltek.

30-1.jpg

30-2.jpg


1998-ban megszűnt az önálló Orosz Légvédelem, majd 2002-ben átkerültek a Szu-30-asok Lipeck-re az ottani teszt és Kiképző alakulathoz. Itt már csak négy repült és új oldalszámot kaptak: piros 66, 67, 68, 69 és új festést is.

30-3.jpg

30-4.jpg


2006-ban lejárt a naptári üzemidejük, kettő kapott szemrevételezés utáni hosszabbítást még pár évre. Némelyik esetében, közel tíz éves Lipecki tárolás után 2016 és 2017 között átszállították őket Krasznodárba, hogy élettartam hosszabbító nagyjavítása kerüljenek. Végül is csak egy esett át ilyen beavatkozáson, ami visszarepült a lipecki teszt és kiképző központba 2019-ben.

30-5.jpg


Tehát az eredetileg tervezett feladatkörükben, soha nem álltak hadrendbe aktív alakulatnál.
Még amikor Szavaszlejka-n állomásoztak, repült át az egyik Fairfordba, a 97-es RIAT-ra.
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
925
256
63
Hello,
az alap Szu-30-asok nem kerültek hadrendbe aktív alakulatnál, csak teszt és kiképző egységnél repültek. Volt két Szu-27PU prototípus amit széria Szu-27UB-ból alakítottak át a nyolcvanas évek végén.

Majd 1992 és 1999 között, öt szériában építettek 27 darab alap változatú Szu-30-ast. Ebből
  • négy gyári és állami teszt gép volt, valamint a későbbi változatok – pl MKI – prototípusainak lettek átépítve
  • ötöt kapott az Orosz Honi Légvédelem
  • és 18-at az Indiai Légierő (ebből 12 került Angolába, és most már elvileg kettő Etiópiába)
Az Orosz Honi Légvédelem 1994 és 1996 között vett át öt alap változatú Szu-30-ast, amelyeket a légvédelem Szavaszlejka-i kiképző és teszt központjában (54. ezred) használtak. Soha nem szolgáltak aktív alakulatnál! A kék 50, 51, 52, 53, 54-es oldalszámot viseltek.

30-1.jpg

30-2.jpg


1998-ban megszűnt az önálló Orosz Légvédelem, majd 2002-ben átkerültek a Szu-30-asok Lipeck-re az ottani teszt és Kiképző alakulathoz. Itt már csak négy repült és új oldalszámot kaptak: piros 66, 67, 68, 69 és új festést is.

30-3.jpg

30-4.jpg


2006-ban lejárt a naptári üzemidejük, kettő kapott szemrevételezés utáni hosszabbítást még pár évre. Némelyik esetében, közel tíz éves Lipecki tárolás után 2016 és 2017 között átszállították őket Krasznodárba, hogy élettartam hosszabbító nagyjavítása kerüljenek. Végül is csak egy esett át ilyen beavatkozáson, ami visszarepült a lipecki teszt és kiképző központba 2019-ben.

30-5.jpg


Tehát az eredetileg tervezett feladatkörükben, soha nem álltak hadrendbe aktív alakulatnál.
Ez egy részletes és hasznos válasz volt.
A szovjetek eredeti elképzeléséről a PU változattal kapcsolatban mit lehet még tudni? Gondolok itt arra, hogy van-e információ tervezett darabszámról, lehetséges telepítési helyükről? Komoly elképzelés volt ez vagy csak egy a sok közül?
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and endre

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
A szovjetek eredeti elképzeléséről a PU változattal kapcsolatban mit lehet még tudni? Gondolok itt arra, hogy van-e információ tervezett darabszámról, lehetséges telepítési helyükről? Komoly elképzelés volt ez vagy csak egy a sok közül?
Nehéz kérdés, hiszen az első Szu-27PU prototípusok már azután szálltak fel először, hogy beindultak a nagy leépítések

Figyelembe véve, hogy a PU-t a MiG-31-esekkel és Szu-27-esekkel együttműködésre tervezték, vélhetően ezen repülő alakulatok körül jelentek volna meg. De, mielőtt eljutottak volna a hova és a menyi kérdéséhez, közbeszólt a történelem.

Egyébként is érdekes kérdés számomra, hogy a Szovjetunióban hiába álltak egyre korszerűbb típusok hadrendbe a Honi Légvédelemnél, jelentősen nem csökkent az vadászrepülő alakulatok száma. Pedig egy MiG-17-es, amit leváltott pl. egy Szu-15-ös, sőt később egy MiG-31-es is megjelent az adott légvédelmi hadosztály állományában, olyan képességbeli növekedést jelentett, ami lehetővé tette volna a mennyiségbeli csökkentést.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 320
36 167
113
Nehéz kérdés, hiszen az első Szu-27PU prototípusok már azután szálltak fel először, hogy beindultak a nagy leépítések

Figyelembe véve, hogy a PU-t a MiG-31-esekkel és Szu-27-esekkel együttműködésre tervezték, vélhetően ezen repülő alakulatok körül jelentek volna meg. De, mielőtt eljutottak volna a hova és a menyi kérdéséhez, közbeszólt a történelem.

Egyébként is érdekes kérdés számomra, hogy a Szovjetunióban hiába álltak egyre korszerűbb típusok hadrendbe a Honi Légvédelemnél, jelentősen nem csökkent az vadászrepülő alakulatok száma. Pedig egy MiG-17-es, amit leváltott pl. egy Szu-15-ös, sőt később egy MiG-31-es is megjelent az adott légvédelmi hadosztály állományában, olyan képességbeli növekedést jelentett, ami lehetővé tette volna a mennyiségbeli csökkentést.

A MiG-31 a MiG-25 és a Tu-128 váltótípusa volt, ezekből nem volt akkora mennyiség. A légvédelemnél ezeken kívül a Szu-15, MiG-23P típusok álltak rendszerben (utóbbi volt a fejlettebb, a Szu-15 modernizálása nem kapott pénzt a Szu-15TM után, bár volt rá több terv, még új szárnyakkal is), ezeket váltotta volna le a Szu-27. 1991-ben elvileg ezek a típusok voltak a PVO-nál ekkora mennyiségben (nyilván kerekítve):
500 db Szu-15
890 db MiG-23 (elvileg a P változat volt csak a PVO-nál rendszerben, bár ki tudja)
480 dbMiG-25
230 db Szu-27
270 db MiG-31 (a Tu-128 ezek szerint ekkor már kivonva)

Ez 2200+ gép lenne, nem tudom a korábbi típusokból sem volt több sosem összesen? Mert már 1981-ben volt egy átszervezés, amikor a PVO elfogóvadászgépeinek a fele átkerült a légierőhöz egyebek (kiképzőalakulatok stb.) mellett.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 968
113
Ez egy részletes és hasznos válasz volt.
A szovjetek eredeti elképzeléséről a PU változattal kapcsolatban mit lehet még tudni? Gondolok itt arra, hogy van-e információ tervezett darabszámról, lehetséges telepítési helyükről? Komoly elképzelés volt ez vagy csak egy a sok közül?
A Szu-27PU a T-10Sz technológiájának egyik hatékonyabb kihasználása lett volna az alaptípustól ellépve.
(Több ilyen is volt, ez volt az egyik)

Az együléses Szu-27P ugyanis jelentékeny hatótávja miatt igen hosszú őrjáratozási időre képes, még felfegyverezve is, de ez egy emberre ráterhelve túlságosan fárasztó, így a hatékonyság rovására megy.
A Szu-27PU egy olyan Szu-27UB, ami örökölte annak fegyverzezét és kétfős kialakítását, de a második kabin miatt kisebb kerókészlet helyett a levegőben utántölthető.
Így sokkal tovább tud repülni, mint a Szu-27P, miközben a kétfős személyzettel még akár 4-5 óra elteltével is biztosítható a légiharc.
Ehhez a gép nem csak utántölthetőséget, hanem mégnagyobb hatótávú adatátvitelt és módosított navigációs rendszereket kapott.
Tulajdonképpen ez egy amolyan réskitöltés volt, hogy a Szu-27-es bázisok akciórádiuszától jóval nagyobb távokra is biztosíthassák azt a képességet, amit a Szu-27P képvisel és amire a MiG-31-es nem alkalmas.
Az ötlet jó volt, csak elkéstek vele, míg a Hidegháború után a nemzrtközi piacokon jobban eladható multirole igény miatt az egyfeladatos nagy őrjáratozási idejű kétüléses gépből többfeladatos típust csináltak.