Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 844
10 885
113
Nyolcvanas évek közepe. Inkább negyven.
Az se új, de nem hatvan.
Hatvan éve a ZS-3-asok voltak még, a külön bőrhaube plusz sisak fejrész összeállításban. A ZS-5 az inkább a hetvenes évek, a ZS-7 pedig a nyolcvanas évek közepétől kezdett elterjedni.
És egy két kevésbé szerencsés hajózó a MiG-21-esről,23-asról átülve sem kapta meg a ZS-7-est, hanem hordhatta tovább az 5-ösöket.
Az pedig a helikoptereseknél volt ráadás, hogy amikor megjelent az éjjellátó képesség a Mi-17N változat és az első, Torzsokban kiképzett magyar személyzet révén, akkor utána az állomány töredéke kapta csak meg a ZS-7V helikopterpilóta sisakokat amikre fel lehetett szerelni az éjjellátókat. Olyan jó magyaros történet az is.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 844
10 885
113
Nem akarják az 60 èves sisakot kukázni?
Bevált, sokat bizonyított sisak. Van váltása, a ZS-10, ami a Szu-57-eshez készült. Mint ahogyan a helikopterpilóták számára tervezett ZS-7V sisakok váltására is elkészült a ZS-17. A ZS-10 elterjedése a régebbi típusokon nem valószínű, csak a Szu-57-nél. Maximum, ha lejár a szavatossága a ZS-7-eseknek és nem gyártanak helyettük újakat. A ZS-10 és a 17 is az alapjai az orosz sisakdisplayes megoldásoknak. Be kell kapcsolni a VPN-t, olyat ami tud orosz IP címet generálni, és akkor szét lehet nézni az NPP Zvezda honlapján.
Magyar és nyugati IP címmel automatikusan letilt 2022 óta.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 652
84 972
113
Bevált, sokat bizonyított sisak. Van váltása, a ZS-10, ami a Szu-57-eshez készült. Mint ahogyan a helikopterpilóták számára tervezett ZS-7V sisakok váltására is elkészült a ZS-17. A ZS-10 elterjedése a régebbi típusokon nem valószínű, csak a Szu-57-nél. Maximum, ha lejár a szavatossága a ZS-7-eseknek és nem gyártanak helyettük újakat. A ZS-10 és a 17 is az alapjai az orosz sisakdisplayes megoldásoknak. Be kell kapcsolni a VPN-t, olyat ami tud orosz IP címet generálni, és akkor szét lehet nézni az NPP Zvezda honlapján.
Magyar és nyugati IP címmel automatikusan letilt 2022 óta.
Bevált bizonyított a 2-es golf is, aztán nah...
 
  • Vicces
Reactions: fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 792
66 864
113
Bevált bizonyított a 2-es golf is, aztán nah...
Amire te és Kulso_54 gondol, az a HMD teljes hiánya. Ezen nincs mit csodálkozni, hiszen bár JHMCS tekinthető egy elég komoly technológiai sikertörténetnek, addig az F-35-ös saját sisakja nem volt egy egyszerű szülés még az amerikaiaknak se, de tény, hogy azóta ezt is megoldották. Ahogy létezik a Cobra sisak is az EF Typhoon és a Gripen flottához is, de ennek elterjedése se annyira általános.
Szóval mident egybevetve, bár most csak egy "szimpla" sisakba épített kijelzőről és célzórol beszélünk, továbbá a kb harminc éves JHMCS technológia relatíve elég hamar el tudott terjedni, ez a rendszer nem egy egyszerű dolog. És ezek után - ismerve a mikroelektronika terén még mindig meglévő orosz technológiai elmaradást és a nyugatihoz képest nyilvánvalóan alulfinanszírozott kutatás-fejlesztési és gyártási szektort, ne csodálkozzunk, hogy az orosz HMD még mindig nincs sehol.

És akkor még nem beszéltünk a "HMD-helyettesítő" TVC rendszerekről. Nyilván a TVC gyártási és üzemeltetési költsége miatt normálisan nem kéne, hogy hivatkozási alapja legyen az orosz HMD-k hiányának, különösen úgy, hogy egy HMD technológia széleskörű és általános meghonosodása mindenhol szükséges lenne a Szu-34-es csapásmérőkön és a harci helikoptereken is, nem csak a légifölény, illetve manőverező légiharcra tartott típusokon.
De ennek ellenére hallani azt az érvet, hogy mivel van TVC, a pilótának "nem kell forgatnia a fejét" ( -> hasonló indokkal nem eröltették sokáig a kelleténél nagyobb kihívást jelentő HMD integrációt az F-22-esen se).

Ahogy már korábban is írtam, a HMD nem csak a manőverező légiharc kelléke, hanem a BVR és a precíziós csapásmérésé is, illetve egy általános tömeggyártás esetén egyszerűbb belőle deriválni a harci helikopterek, vagy akár még a stratégiai nehézbombázók sisakkijelzőit is.
Példák sorát lehet hozni, hogy mi egyéb mindenre jó pl a JHMCS. Ez utóbbi megtalálható az A-10-es eszköztárában is, hiszen nagyon nem mindegy, hogy egy alacsonyan, komoly stresszhátér mellett bevetést repülő A-10-es hajózó a sisakkijelzőján keresztül láthatja a légtérben operáló társ harceszközök információit, a besugárzásjelző irányadatait, a MAWS információit, a JTAC által kijelölt újabb és újabb megvilágított célok irányát (amelyek épp nincsenek a haladási irány szerint, hanem valahol nagy szögeltéréssel, oldalirányban találhatóak).
És akkor ugyanezen infók jól jöhetnek akár egy Tu-160-as fedélzetén is.

Szóval nem kell ezt túlragozni, az orosz HMD azért hiányzik az orosz arzenálból, mert bonyolult, drága és hiába van pár prototípus, nincs rá nagy minőségbiztosságú folyamatos gyártástechnológia. És mi ennek az oka? Nos az, önmagát erősítő módon pont az, hogy nem gyártják. Mert, ha gyártanák, akkor máris olcsóbb és megbízhatóbb lenne ez az egész.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 652
84 972
113
Amire te és Kulso_54 gondol, az a HMD teljes hiánya. Ezen nincs mit csodálkozni, hiszen bár JHMCS tekinthető egy elég komoly technológiai sikertörténetnek, addig az F-35-ös saját sisakja nem volt egy egyszerű szülés még az amerikaiaknak se, de tény, hogy azóta ezt is megoldották. Ahogy létezik a Cobra sisak is az EF Typhoon és a Gripen flottához is, de ennek elterjedése se annyira általános.
Szóval mident egybevetve, bár most csak egy "szimpla" sisakba épített kijelzőről és célzórol beszélünk, továbbá a kb harminc éves JHMCS technológia relatíve elég hamar el tudott terjedni, ez a rendszer nem egy egyszerű dolog. És ezek után - ismerve a mikroelektronika terén még mindig meglévő orosz technológiai elmaradást és a nyugatihoz képest nyilvánvalóan alulfinanszírozott kutatás-fejlesztési és gyártási szektort, ne csodálkozzunk, hogy az orosz HMD még mindig nincs sehol.

És akkor még nem beszéltünk a "HMD-helyettesítő" TVC rendszerekről. Nyilván a TVC gyártási és üzemeltetési költsége miatt normálisan nem kéne, hogy hivatkozási alapja legyen az orosz HMD-k hiányának, különösen úgy, hogy egy HMD technológia széleskörű és általános meghonosodása mindenhol szükséges lenne a Szu-34-es csapásmérőkön és a harci helikoptereken is, nem csak a légifölény, illetve manőverező légiharcra tartott típusokon.
De ennek ellenére hallani azt az érvet, hogy mivel van TVC, a pilótának "nem kell forgatnia a fejét" ( -> hasonló indokkal nem eröltették sokáig a kelleténél nagyobb kihívást jelentő HMD integrációt az F-22-esen se).

Ahogy már korábban is írtam, a HMD nem csak a manőverező légiharc kelléke, hanem a BVR és a precíziós csapásmérésé is, illetve egy általános tömeggyártás esetén egyszerűbb belőle deriválni a harci helikopterek, vagy akár még a stratégiai nehézbombázók sisakkijelzőit is.
Példák sorát lehet hozni, hogy mi egyéb mindenre jó pl a JHMCS. Ez utóbbi megtalálható az A-10-es eszköztárában is, hiszen nagyon nem mindegy, hogy egy alacsonyan, komoly stresszhátér mellett bevetést repülő A-10-es hajózó a sisakkijelzőján keresztül láthatja a légtérben operáló társ harceszközök információit, a besugárzásjelző irányadatait, a MAWS információit, a JTAC által kijelölt újabb és újabb megvilágított célok irányát (amelyek épp nincsenek a haladási irány szerint, hanem valahol nagy szögeltéréssel, oldalirányban találhatóak).
És akkor ugyanezen infók jól jöhetnek akár egy Tu-160-as fedélzetén is.

Szóval nem kell ezt túlragozni, az orosz HMD azért hiányzik az orosz arzenálból, mert bonyolult, drága és hiába van pár prototípus, nincs rá nagy minőségbiztosságú folyamatos gyártástechnológia. És mi ennek az oka? Nos az, önmagát erősítő módon pont az, hogy nem gyártják. Mert, ha gyártanák, akkor máris olcsóbb és megbízhatóbb lenne ez az egész.
2024-et írunk még pár hétig. Ne akarjunk már csak azért jónak bélyegezni egy sisakot, mert az oroszoknak nincs a Flanker családhoz sisakkijelzőjük. 2024-ben ez baj, ez elavultság. A sisak 2024-ben csak nem azért van, hogy legyen mire ráerősíteni a maszkot és védje a fejet katapultáláskot. Amígy nem volt az oroszoknak normális siklóbombájuk addig egész egyszerűen elavult volt az orosz taktikai gépek fegyverzete. Amíg nem lesz a Flanker családhoz sisakkijelző addig elavult lesz ez a képesség.
 
  • Vicces
Reactions: fip7

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 844
10 885
113
2024-et írunk még pár hétig. Ne akarjunk már csak azért jónak bélyegezni egy sisakot, mert az oroszoknak nincs a Flanker családhoz sisakkijelzőjük. 2024-ben ez baj, ez elavultság. A sisak 2024-ben csak nem azért van, hogy legyen mire ráerősíteni a maszkot és védje a fejet katapultáláskot. Amígy nem volt az oroszoknak normális siklóbombájuk addig egész egyszerűen elavult volt az orosz taktikai gépek fegyverzete. Amíg nem lesz a Flanker családhoz sisakkijelző addig elavult lesz ez a képesség.
Pedig pont erről van szó, hogy az a sisak igenis jó! A ZS rövidítés, onnan van, hogy "Zasitnij Slem", magyarul védősisak. Ezt a feladatát pedig tökéletesen ellátja, számos pilóta életét mentette meg a katapultáláskor, ezen kívül a beépített fejhallgató és mikrofonok segítségével biztosítja a hajózók egymás közti és az irányítással történő szóbeli kommunikációját. Egyedül ami pluszt kell tudnia, az az R-73-hoz a sisakcélzó. Az felrakható rá. Ezen kívül kényelmes, van színszűrője, és nem túl nehéz, a ZS-5-nél könnyebb, kényelmesebb viselni nagy túlterhelések esetén is. Amíg nincs sisakdisplay addig alapvetően felesleges a komplett sisakcsere az orosz légierő vadászbombázóin. Bőven elég, ha a lejárt szavatosságú/sérült helyett kap egy újat a Zvezdától a hajózó. Ha lesz sisakdisplay, akkor indokolt a váltás. A sisakkijelző megjelenése egyébként nem csak előnyökkel jár: a súly szempontjából ott lesz a kényelem kérdése. Az új "kütyük" miatt nagyobb méretű sisak, valószínűleg pont a beépített új eszközök miatt nehezebb is lesz. És nem feltétlenül lesz öröm 9g-nél hordani.
De ez nem csak a ZS-10-50-re áll. A -50 jelzés a T-50-re utal, hogy a sisak a Szu-57-hez készül. Egy korábbi Vojennaja Prijomkában legalábbis ez volt a típusjele.
A helikopteres vonalon kissé más a véleményem. Illetve nem is az enyém, hanem egy olyan pilótáé, aki nap mint nap bevetéseket repül az SZVO-ban. Ott annyiból férne rá a váltás a harcihelikopteres és a harci szállító állománynál, hogy szerinte egy komoly hibája van a ZS-7V-nek: tud mindent, amit a nyugati megfelelői, de ellentétben a legújabb amerikai Gentex sisakokkal nem "páncélozott". Tehát nincs lövedékek vagy repeszek elleni komoly védelme. Ezt onnan tudja, hogy kipróbálta a legújabb Gentex-et. Aminek van. Nem tudom mennyi ideje az oroszok beszereztek egy adag Gentex harci helikopterpilóta sisakot, és ő is repülhetett olyanban. Ezt mondta a legnagyobb előnyének, hogy abban lényegében a gépen kívül is védettebnek érzi magát, míg a ZS-ben, csak a gépben. A Vojevoda hívójelű pilótáról van egyébként szó, van telegram csatornája érdemes olvasni. Azt írta, hogy a Gentex-eket is tárgyjutalomként adják olyan pilótáknak/fegyverrendszer operátoroknak akik valami kiemelkedőt nyújtottak.
A Zvezdának helikopteres vonalon megjelent az új ZS-17 sisak, aminek van "páncélozott" változata, azt érdemes volna rendszeresíteni.
A ZS-10-ből és a 17-ből is van sisakdisplay-es változat. A sisakdisplay megjelenése legfeljebb a Mi-28NM és Ka-52M típusokon valószínű, de a többi pilótának pedig a nagyobb védelmi szint miatt érdemes váltania.
De szerintem várjuk meg a vasárnap délután 15:00-át, akkor kezdődik ugyanis magyar idő szerint az a műsor az "Első Csatornán", amin részletesebben is bemutatják az új sisakot, az új GSF-et az AL-51-es hajtóműhöz.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 652
84 972
113
Pedig pont erről van szó, hogy az a sisak igenis jó! A ZS rövidítés, onnan van, hogy "Zasitnij Slem", magyarul védősisak. Ezt a feladatát pedig tökéletesen ellátja, számos pilóta életét mentette meg a katapultáláskor, ezen kívül a beépített fejhallgató és mikrofonok segítségével biztosítja a hajózók egymás közti és az irányítással történő szóbeli kommunikációját. Egyedül ami pluszt kell tudnia, az az R-73-hoz a sisakcélzó. Az felrakható rá. Ezen kívül kényelmes, van színszűrője, és nem túl nehéz, a ZS-5-nél könnyebb, kényelmesebb viselni nagy túlterhelések esetén is. Amíg nincs sisakdisplay addig alapvetően felesleges a komplett sisakcsere az orosz légierő vadászbombázóin. Bőven elég, ha a lejárt szavatosságú/sérült helyett kap egy újat a Zvezdától a hajózó. Ha lesz sisakdisplay, akkor indokolt a váltás. A sisakkijelző megjelenése egyébként nem csak előnyökkel jár: a súly szempontjából ott lesz a kényelem kérdése. Az új "kütyük" miatt nagyobb méretű sisak, valószínűleg pont a beépített új eszközök miatt nehezebb is lesz. És nem feltétlenül lesz öröm 9g-nél hordani.
De ez nem csak a ZS-10-50-re áll. A -50 jelzés a T-50-re utal, hogy a sisak a Szu-57-hez készül. Egy korábbi Vojennaja Prijomkában legalábbis ez volt a típusjele.
A helikopteres vonalon kissé más a véleményem. Illetve nem is az enyém, hanem egy olyan pilótáé, aki nap mint nap bevetéseket repül az SZVO-ban. Ott annyiból férne rá a váltás a harcihelikopteres és a harci szállító állománynál, hogy szerinte egy komoly hibája van a ZS-7V-nek: tud mindent, amit a nyugati megfelelői, de ellentétben a legújabb amerikai Gentex sisakokkal nem "páncélozott". Tehát nincs lövedékek vagy repeszek elleni komoly védelme. Ezt onnan tudja, hogy kipróbálta a legújabb Gentex-et. Aminek van. Nem tudom mennyi ideje az oroszok beszereztek egy adag Gentex harci helikopterpilóta sisakot, és ő is repülhetett olyanban. Ezt mondta a legnagyobb előnyének, hogy abban lényegében a gépen kívül is védettebnek érzi magát, míg a ZS-ben, csak a gépben. A Vojevoda hívójelű pilótáról van egyébként szó, van telegram csatornája érdemes olvasni. Azt írta, hogy a Gentex-eket is tárgyjutalomként adják olyan pilótáknak/fegyverrendszer operátoroknak akik valami kiemelkedőt nyújtottak.
A Zvezdának helikopteres vonalon megjelent az új ZS-17 sisak, aminek van "páncélozott" változata, azt érdemes volna rendszeresíteni.
A ZS-10-ből és a 17-ből is van sisakdisplay-es változat. A sisakdisplay megjelenése legfeljebb a Mi-28NM és Ka-52M típusokon valószínű, de a többi pilótának pedig a nagyobb védelmi szint miatt érdemes váltania.
De szerintem várjuk meg a vasárnap délután 15:00-át, akkor kezdődik ugyanis magyar idő szerint az a műsor az "Első Csatornán", amin részletesebben is bemutatják az új sisakot, az új GSF-et az AL-51-es hajtóműhöz.
Ja, csak 2024-ben már nem annyi egy modern sisak feladata, hogy védjen. Ha csak ennyit tud, akkor az egy elavult sisak.
 
  • Vicces
Reactions: fip7