Szu-34 / Su-34 Fullback (Szuhoj)

<blockquote rel="Allesmor Obranna">. Az egytípusos légierő kelet-európai belpolitikai ökörség.

Leginkább szükségszerűség.
De ott van Portugália. Ha minden igaz F-16 A/B + A Jet. Az alpha vajon támadó vagy kiképző szerepben van?
Hollandia, Dánia, Belgium, Svédország, Finnország, Norvégia? Egyik sem Kelet.</blockquote>
Itt szerintem Allesmor mellélőtt. Hány ország van a világon, ami megengedheti magának két elsővonalas vadászgép párhuzamos üzemben tartását komoly mennyiségben a leváltáskor levő átfedés nélkül? Hát nem sok, kikvéve akkor, ha messze az átlagos GDP arányok felett költesz vagy eleve kőgazdag vagy.

USA
Izrael (messze átlag felett + USA support)
Oroszország (messze erőn felül költ és ez részben a Szu öröksége, ha ma kellene megteremtenei két perc alatt bedőlne az ország a költségeibe)
Szaúd-Arábia (kőgazdag + korrupció rulez)
Ausztrália (kőgazdag)


És itt kb. vége a történetnek. A franciáknál dedikált egyfeladatos Mirage-2000 gépek is vannak és az M2k kifutó típus a Rafale mellett. A törököknél a F-4 Terminator nem tekinthető "all around" elsővonalas gépnek. Angoloknál az EF mellett egyfeladatos Tornado GR.4 fut ki, stb.

Ez minden, csak nem kelet-európai ökörség. Ez a rögvalóság, ha nem akarsz féktelenül és esztelenül költekezni. Azok az országok, amik 3-4 típust üzemeltet
 
Nem a vita kedvéért, de
Franciáknál a Mirage2000 egyfeladatos vadász, mellett még egyideig nem fog kikopni, sem a D/N bombázó. Nekik nincs MirageMk2-gépük, sose volt. Viszont ne felejtsük el a SEM-eket, amelyek még 1-2 évig repülnek.

Brittek: A EF mellett, vannak a lassan kikopó Tornadok-k, amik nem elavultak, mert támadó feladatra még mindig jobbak mint egy EF vagy akár egy F-16 (juj most sokakba szúrtam kést), de nézzük már meg egy Gr4-es képességét. És jön az F-35.. tehát legalább két korszerű vadásztípusuk lesz.

Ne felejtsük el Kínát, ahol a világon a legtöbb alacsony érzékelhetőségégű harcászati típust fejlesztik. aztán ott a J-10, A Szu-30, és Szu-27 gépcsalád..

India, ahol a Rafale mellett ott a Szu-30-as, lesz PAK-FA, a MiG-29UPG és talán SzU-35-is

Malajzia, ahol vígan repül Szu-30 és F-18. egyiptom F-16, Dassault Rafale és talán még orosz vadászbombázó is lesz. Szóval nagyobb a klub..
 
Nem a vita kedvéért, de
Franciáknál a Mirage2000 egyfeladatos vadász, mellett még egyideig nem fog kikopni, sem a D/N bombázó. Nekik nincs MirageMk2-gépük, sose volt. Viszont ne felejtsük el a SEM-eket, amelyek még 1-2 évig repülnek.

Brittek: A EF mellett, vannak a lassan kikopó Tornadok-k, amik nem elavultak, mert támadó feladatra még mindig jobbak mint egy EF vagy akár egy F-16 (juj most sokakba szúrtam kést), de nézzük már meg egy Gr4-es képességét. És jön az F-35.. tehát legalább két korszerű vadásztípusuk lesz.

Ne felejtsük el Kínát, ahol a világon a legtöbb alacsony érzékelhetőségégű harcászati típust fejlesztik. aztán ott a J-10, A Szu-30, és Szu-27 gépcsalád..

India, ahol a Rafale mellett ott a Szu-30-as, lesz PAK-FA, a MiG-29UPG és talán SzU-35-is

Malajzia, ahol vígan repül Szu-30 és F-18. egyiptom F-16, Dassault Rafale és talán még orosz vadászbombázó is lesz. Szóval nagyobb a klub..
Ugyan ezek jutottak eszembe nekem is, meg pl. Görögország, F-16 block sok+/ Mirage 2000, Indiánál kimaradt a Mirage 2000 etc.
 
A Mirage-2000-5F részben multirole, de ez áthidaló megoldás tudtommal. A Rafale azt is le fogja váltani, szó nincs olyasféle párhuzamos szolgálatról, mint pl. F-35A és F-15E esetén úgy, hogy az F-16C/D kifut és van F-15C/D GE.

A késszúrást nem értem. A Tornado GR.4 csapásmérő képessége sok szempontól felülmúlja a F-16I-t és UEA Block 60 gépeket.

Ja, bocs Kínát kihagytam meg Indiát. De ezek is oda tartoznak, hogy puszta méretüknél fogva. Ja, meg költenek is rendesen rá...

Malajzia Nem tekinthető számottevőnek a gépmennység. Amíg Hollandiában több aktív F-16 MLU van, mint ott négy (!) szuperszonikus típus összesen, amiből egy ősrégi és nyápic F-5 felderítő és a 29-es tudtommal régi klasszik hidegháborús, addig nem releváns példa. Ez nem az, amiről én beszéltem.
 
A menbyiség inkább probléma, két század mindenképpen kellene.

Japán szintén, évtizedekig minimum 3 típus lesz párhuzamosan, Dél-Koreában is.
 
Tényleg, Dél-Korea és Japán.
A Mirage2000-5F gyakorlatilag modernizált légifölény vadászgép, nincs csapásmérő képessége, de van pld. Link16-osa, RDY lokátora sőt az egyetlen francia Légierős Mirage2000, amelyhez integrálták a MICA rakétákat, bár közelharcra jobbnak tartják a Magic II. . A 2000-5F, után lett az 2000-5Mk1, (Dash5), amely bár multirole, de csapásmérő képessége a lokátora miatt korlátozott, majd a Dash-5mk2 és végül a Dash9 2000-9, amely tényleg multirole. Ez utóbbi csak az UAE gépek.
 
Többrészes cikk lesz a Mirage-2000 változatokról 2016-ban előreláthatólag a HT-ban, amit jómagam írtam.
 
<blockquote rel="molnibalage">
Ja, bocs Kínát kihagytam meg Indiát. De ezek is oda tartoznak, hogy puszta méretüknél fogva. Ja, meg költenek is rendesen rá...

Dél-Korea, Japán?

</blockquote>

Szupergazdag országok.
 
<blockquote rel="molnibalage">
Ja, bocs Kínát kihagytam meg Indiát. De ezek is oda tartoznak, hogy puszta méretüknél fogva. Ja, meg költenek is rendesen rá...

Dél-Korea, Japán?

</blockquote>

A RoKAF ült az KF-16 + F-15K miatt. Japán félig, mert az F-15 flotátt meglepő módon nemigen korszerűsítették - aktív radaros légiharc rakéta van, de alapvetően a '80-es évek szintjén van, egyes gépekben még a 2010 utáni videókban is F-15A kabinbelsőt láttam - tudtommal és az F-1 gépek az újabbak. Az F-4 Kai meg nem elsővonalas ma már.
 
Egy részükön végrehajtottak valamekkora modernizációt, AN/APG-63(V)1-es radart kaptak, ezekkel elvileg együtt tudnak működni az AAM-4-esek. Sisakcélzó is tervben van az AAM-5-öshöz. Mindenképpen hosszabban terveznek velük. Az F-2-esek pedig abszolút élvonal, glass cockpit, AESA radar. Ezek mellé jönnek az F-35-ösök, meg majd valamikor 2030 körül az F-3-as. Mondjuk hogy akkor lesznek-e még F-15-ösök, az nagyon jó kérdés.
 
. Japán félig, mert az F-15 flotátt meglepő módon nemigen korszerűsítették - aktív radaros légiharc rakéta van, de alapvetően a '80-es évek szintjén van, egyes gépekben még a 2010 utáni videókban is F-15A kabinbelsőt láttam - tudtommal és az F-1 gépek az újabbak.

F-1? Nem az F-2re gondolsz?
 
Errol a Szu-34M modernizációs programról kb 2 éve írtam. Akkor arról volt szó, hogy a 2020-ig az orsoz légieronek leszállított 124 drb Szu-34 gépet modernizálni fogják Szu-34 M verzióra. A modernizációs csomag lényege a gép képességeinek novelése(új radar, elektronika)

Boki, tulajdonkeppen logikusnak latom, es nem lep meg, hogy maris fejlesztik az M-valtozatot elektronikaban, vagy inkabb azt mondom, a gep fejleszteset nem zartak meg le. Ennek a mostani Szu-34-nek a cockpitja kapcsan mindig azt erzem, hogy egy felig kesz prototipus kisse ötletszeruen szetpakolt muszerfala, ami meg nem allt teljesen össze.
 
A nem szimmetrikus MFD képernyők miatt? Az alapvetően a pilóta oldali HUD miatt van. Én egyáltalán nem érzem ötletszerűnek. Bőven volt idejük töprengeni rajta.
 
Capslock

Az oroszok sokkal kevesebbet adnak a dizájnra de ettől az még egy nagyon modern cockpit.
 
Ha már MFD meg cockpit.
Nem látom egy képen sem EWR kijelzőt sehol a 34 es ben(sem)
Ugyan mennyire lehet praktikus a 34 es esetében ha az egyik MFD re azt kell foylamatosan beállítva teni. Nem lenne praktikusabb egy olyan kis kijelző mintaz F-15/16/18 esetében?
 
Nem mert egy nagy kepernyő jobb mint egy kicsi ráadásul így terképet is lehet alá rakin szóval 2in1 módon működhet a dolog.
 
Ha már MFD meg cockpit.
Nem látom egy képen sem EWR kijelzőt sehol a 34 es ben(sem)
Ugyan mennyire lehet praktikus a 34 es esetében ha az egyik MFD re azt kell foylamatosan beállítva teni. Nem lenne praktikusabb egy olyan kis kijelző mintaz F-15/16/18 esetében?

Az F-16-on is kirakható az RWR MFD-re, mert a kijelző mérete elég kicsi. Szóval ez egyáltalán nem probléma szerintem. Adott környezet esetén úgy is olyan prioritású ez, hogy sanszosan ez van alapból. Nincs olyan gép, ami egy displayen mindig mindent meg tudna jeleníteni, mert ez fizikai képtelenség. Nincs is rá szükség.