Felsoroltátok az összes nem kelet-európai országot. Én arról beszéltem, hogy káeurópában dedikált elfogóvadászgép kell, ami nem méregdrága multirole, hanem egy légtérrendészeti egyfeladatos harcászati vadászrepülőgép és mellé kell egy másodlagos típus, ami hajigálja a bombákat, meg netán rakétázgat.
Ez itt a csórók földje, ahol ha le is akarjuk lőni a betolakodókat, akkor inkább a kiterjedt földi légvédelemre van nagyobb arányban szükség, amit mi pont 2001-ben számoltunk fel végleg.
Az ukrán válság megmutatta, hogy akinek nincs pénze, az lehetőleg próbálja meg inkább a földről lelőni a támadó gépeket, mert az övét biztos leteremtik, ha percízkedni akar, lőjjön Tocskaval, minden másra ott az Uragan (és ezek egyéb, nyugati megfelelői), a földi légvédelem miatt, eleve egy fokkal nagyobb fejfájást okoz minden támadónak, illetve ami a legfontosabb: páncélelhárítás minden formája és fajtája.
Akárhogy is nézem, ebbe a több száz milliárdét megvett szerény 14 (13 vagy inkább 12) darab fantasztikus lehetőségű, de erősen alulfegyverzett Gripen nem illik bele.
Meg kell először is nézni, hogy a Gripen-programban mi a drága és abból mit használunk ki a lehető legjobban. A gép egy feltöltéssel sokat tud repülni, de a kötelezően előírt karbantartási és üzemeletetési anyagok már drágák, miközben a gép valós képességeiből pont az a hányad kihasználatlan, ami a legjobban drágította meg az ügyletet.
Békeidőben pedig elég egy olyan MiG-29-es, vagy F-16A, aminek legalább megbízhatóan és hatékonyan működik az összes szenzora (a 29-esnél ezzel volt a leginkább gond, de ez csak részben konstrukciós sajátosság, nagyobb hányadában szervezetlen alkatrészháttér, üzemeltetési humán és technikai korlátok, hiányosságok voltak az okok), a riasztott gép gyorsan kiér a kívánt légtérbe és rendelkezik megfelelő őrjáratozási idővel is (itt már kezd kiesni a 29-es).
Ha eszerint minden szóba jöhető típust összevetünk, még a végén kiderül, hogy az ideális légierő két századnyi lelakott, forráshiány miatt leépítendő, nem modernizált, de 100%-ban üzemképes (értsd: nagyjavított) F-15C és egy századnyi SzM3 szintre felhozott Szu-25-ös, amiben legalább van egy kijelző, valamiféle MAWS és GPS vagy Glonassz. És komoly mennyiségű alkatrész, illetve hazai karbantartó bázis. A fegyverzet terén merülne fel egyedül probléma, hogy mely eszközöknél kapunk 100% kontrollt...
Ez itt a csórók földje, ahol ha le is akarjuk lőni a betolakodókat, akkor inkább a kiterjedt földi légvédelemre van nagyobb arányban szükség, amit mi pont 2001-ben számoltunk fel végleg.
Az ukrán válság megmutatta, hogy akinek nincs pénze, az lehetőleg próbálja meg inkább a földről lelőni a támadó gépeket, mert az övét biztos leteremtik, ha percízkedni akar, lőjjön Tocskaval, minden másra ott az Uragan (és ezek egyéb, nyugati megfelelői), a földi légvédelem miatt, eleve egy fokkal nagyobb fejfájást okoz minden támadónak, illetve ami a legfontosabb: páncélelhárítás minden formája és fajtája.
Akárhogy is nézem, ebbe a több száz milliárdét megvett szerény 14 (13 vagy inkább 12) darab fantasztikus lehetőségű, de erősen alulfegyverzett Gripen nem illik bele.
Meg kell először is nézni, hogy a Gripen-programban mi a drága és abból mit használunk ki a lehető legjobban. A gép egy feltöltéssel sokat tud repülni, de a kötelezően előírt karbantartási és üzemeletetési anyagok már drágák, miközben a gép valós képességeiből pont az a hányad kihasználatlan, ami a legjobban drágította meg az ügyletet.
Békeidőben pedig elég egy olyan MiG-29-es, vagy F-16A, aminek legalább megbízhatóan és hatékonyan működik az összes szenzora (a 29-esnél ezzel volt a leginkább gond, de ez csak részben konstrukciós sajátosság, nagyobb hányadában szervezetlen alkatrészháttér, üzemeltetési humán és technikai korlátok, hiányosságok voltak az okok), a riasztott gép gyorsan kiér a kívánt légtérbe és rendelkezik megfelelő őrjáratozási idővel is (itt már kezd kiesni a 29-es).
Ha eszerint minden szóba jöhető típust összevetünk, még a végén kiderül, hogy az ideális légierő két századnyi lelakott, forráshiány miatt leépítendő, nem modernizált, de 100%-ban üzemképes (értsd: nagyjavított) F-15C és egy századnyi SzM3 szintre felhozott Szu-25-ös, amiben legalább van egy kijelző, valamiféle MAWS és GPS vagy Glonassz. És komoly mennyiségű alkatrész, illetve hazai karbantartó bázis. A fegyverzet terén merülne fel egyedül probléma, hogy mely eszközöknél kapunk 100% kontrollt...