Az átmérőt azért változtatják, mert változik a különböző gázkarállásoknál a kiáramló gáz sebessége. Ezt minden gép csinálja. Amiben a Szu-57 és a többi TVC gép különleges, az az, hogy nem csak szükség (gázkarállás) szerint szűkül-tágul a kiáramló keresztmetszet, hanem az, hogy az egész gázsebesség fokozót kitérítik, a hagyományos, aerodinamikai kormányszervek kitérésének megfelelően. Vagyis pontosabban azok munkájának a kiegészítésére, támogatására. Ezt az egészet beleprogramozták, és összehangolták az oroszok a fly by wire rendszer(elektronikus kormányvezérlőrendszer) szoftverébe. Mindent. A hagyományos felületeket,értsd :
1. vízszintes stabilizátorok, ami a hangsebesség alatti gépeken nem egyben tér hanem csak egy kis része, és a kis részt magassági kormánynak, míg a ki nem térő többi részt vízszintes vezérsíknak hívják. Itt az egész felület kitér, és aszimmetrikusan is ki tud térni, a szárnyon lévő csűrőlapokhoz hasonlóan. A magassági kormányok/vízszintes stabilizátorok elsődleges szerepe a repülőgép kereszttengely körüli forgatásával a repülési magasság növelése vagy éppen csökkentése.
2. A kettő pillangóvezérsíkot. Ezek vannak a függőleges vezérsíkok helyett, nyilván az alacsonyabb radarvisszaverő felület elérése miatt nem függőlegesek, és szokatlanul a többi társától, ezek is teljes felületükben kitéríthetőek, nem csak egy kis részük adja az oldalkormány felületet, mint például a Raptor esetében. Az oldalkormányfelületek a vezérelhetőek a pedálokkal, amerre lépi a pilóta, abba az irányba fordul a gép orra. Lényegében a függőleges tengelye körül forgatja a repülőgépet.
3.Csűrőlapok. Ezen nincs sok magyarázni való. Csűrőlap. Aszimmetrikusan kitérve forgatja a gépet a hossztengelye körül. Persze nem erről a gépről beszélnénk, ha kizárólag csak ezt tudná. Ha a számítógép a program alapján úgy dönt, akkor kitér ez szimmetrikusan is.
4.Fékszárnyak: Növelik a szárny íveltségét, ezért hívják ezeket például a vitrolázórepülőgépeken ívelőlapnak. Lehetővé teszik, hogy a gép kisebb sebességen is a levegőben maradhasson, ezáltal hozzájárulva a leszállósebesség csökkentéséhez. Plusz ezekre is igaz, hogy amennyiben az FBW program szerint van más dolguk, akkor azt is megcsinálják. Alaphelyzetben ezeket a pilóta, leszállás előtt leszálló konfigurációba állíthatja, felszállás előtt meg felszállóba. A leszálló konfiguráció egy nagyobb kitérést jelent, például: 30 fokot. A felszálló egy kisebbet, például 15 fokot. Ez utóbbi segíti azt, hogy előbb létrejöjjön a levegőbe emelkedéshez szükséges felhajtó erő mennyiség, és a gép "elszívódjon" a talajtól. De ez csak az alap. Ha nézted a bemutatót, láthattad, hogy egy-egy manőver végén, ezek bizony dolgoztak, méghozzá hirtelen, és garantáltan nem a pilóta mozgatta őket a kabinból.
5.Mozgó LERX, na ez az amire az amerikai pilóták is csak annyit mondtak, hogy: "ezen a gépen, még az is mozgatható". Lényegében a típus legnagyobb újdonsága/különlegessége világ szinten is. A kacsaszárnyak funkcióját tölti be, alapvetően. Ami például egy Gripennél elsődlegesen a magassági kormány szerepkör volna. Ennél a gépnél viszont természetesen nem. A Szuhoj a Szu-30MKI-vel kezdte el sorozatban gyártani, az "integrált instabil triplán" aerodinamikai elrendezésű gépeket. Azoknál volt vízszintes stabilizátor hátul, elöl pedig a kacsaszárnyak. Ez azt az elrendezést viszi tovább, csak kisebb radarkeresztmetszettel. A mozgó LERX-ek sok mindenre jók: segítik a magassági kormányok (vízszintes stabilizátorok) munkáját, és aszimmetrikusan is kitérhetnek, ha éppen arra van szükség (nézd meg, hogy mozognak, amikor lapos dugóhúzót repül a gép). Plusz a leszállásnál fékezésre is használják. Ez nekem új funkció, 2019-ben, amikor láttam repülni ezt a gépet a MAKSZ-on, akkor még nem használta Szergej Bogdan.
Ezeknek a mozgásával hangolja össze a TVC rendszer által a GSF-ek mozgatását a repülésvezérlő számítógép. Tehát 6 különböző kormányszervet hangol össze, kormányszervenként kettő darab felülettel illetve 2 darab GSF-el a hajtóművek esetében. "Primitív, elmaradott oroszok". A hajtóművek esetében, hogy mit miért, de könnyen, hogy a többiről is, jóval többet tud Allesmor nálam, meg itt mindenkinél.
*kiegészítés: a gép szárnyának belépőélein lévő orrsegédszányakat is ez mozgatja. Egyszerű rendszer ez