Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.
M

molnibalage

Guest
Ööhhmmm,140kg levegő másodpercenként?
Tengerszinten és 15 °C-on a levegő sűrűsége 1,23 kg/m3,vagyis 140x1.23=172m3 levegő fut át egy hajtóművön másodpercenként?Cirka 4 db nyerges,üa szállító kamionnyi levegő?
Ez 45 000l tartálykocsi,ebből kb 4db-nyi térfogatú levegőről beszélünk.
p201704250954176947836.jpg


Vagyis 2x ennyi,mert 2 hajtómű van,ugye ennyi levegőbe el is kell keverni szépen az üzemanyagot,meg el is kell égetni,bolond Iván...:D:D
Kicsit máshogy is nézd a dolgot. Repülés közben a gép halad is előre, tehát repülés közben ennyi "segítséget" kap a hajtómű.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 539
12 772
113
Kicsit máshogy is nézd a dolgot. Repülés közben a gép halad is előre, tehát repülés közben ennyi "segítséget" kap a hajtómű.
Ezért van az, hogy nincs elég teljesítmény függőlegesen megállni egy helyben a levegőben? Ha nincs sebesség a teljesítmény is drasztikusan visszaesik?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 117
113
Ööhhmmm,140kg levegő másodpercenként?
Tengerszinten és 15 °C-on a levegő sűrűsége 1,23 kg/m3,vagyis 140x1.23=172m3 levegő fut át egy hajtóművön másodpercenként?Cirka 4 db nyerges,üa szállító kamionnyi levegő?
Ez 45 000l tartálykocsi,ebből kb 4db-nyi térfogatú levegőről beszélünk.
p201704250954176947836.jpg


Vagyis 2x ennyi,mert 2 hajtómű van,ugye ennyi levegőbe el is kell keverni szépen az üzemanyagot,meg el is kell égetni,bolond Iván...:D:D

A Viggen hajtóműve szív ennyit, a MiG-31-esnél ez kb 150kg, a Harrier RR Pegasus hajtóműve (bár az nem utánégetős) kb 180kg/sec-al dolgozik, a Tu-160-asnál ez bőven 300kg feletti érték és ez statikus. Ehhez jön még hozzá némi "menetszél" a szívócsatornában elősűrítve. A Harriernél persze ez sincs, neki ennyit kell lebegésben is beszívni minimum.
A Harriert leszámítva ezek tehát relatíve kis átmérőjű, kis kétáramúsági fokú utánégetős hajtóművek 1.4 illetve 0.5 közötti kétáramúsági fokkal.
Amellett, hogy a kerozin esetében is jó közelítéssel megáll a 14-15-ös légfelesleg tényező, az átáramló munkaközeg egy része eleve kikerüli a belső áramban levő tüzelőteret, ahol eleve csak a primer kör légfeleslege dolgozik az égés során, mert a szekunder kör a tüzelőteret hűti. De még a primer kör 14-15-szeres légfeleslegének is csak egy része aktív, hiszen az égésnek is van egy hatásfoka és az se 100%. Ezért van koromképződés, mert a kerozin egy részének még így se sikerül szabad oxigénhez jutnia, csak simán szétesik a szénhidrogén és korom képződik (megsül).
Tehát a félelmetes 140kg/sec (a Gripen hajtóműve 68-at tud), levegőátfutás nagy része a fúvócső után csak felhevült levegő, illetve NOx, CO, CO2, korom, miegyéb. Pont a 78% nitrogéntartalom miatt van ez az egész. Az inert nitrogén a jelenlétével ugyanis energiát von el a reakciótól.
Ha ezek a hajtóművek egy olyan bolygó légkörében üzemelnének, ahol 100% oxigén van csak, egyből porrá égnének, meg rajtuk kívül a fél világ.

Továbbá, a miheztartás végett. Említettem, hogy ezek a példa hajtóművek relatíve kis kétáramúsági fokú utánégetős szerkezetek.
A B777-300-asok GE90-115B hajtóműve a maga több, mint 3m-es belépő keresztmetszetével másodpercenként 1350kg levegőt tol át magán...
 
M

molnibalage

Guest
Ezért van az, hogy nincs elég teljesítmény függőlegesen megállni egy helyben a levegőben? Ha nincs sebesség a teljesítmény is drasztikusan visszaesik?
Az F-15 írásban és a HTÖ-ben os benne van az F100-PW-100 és az AL-31 hajótmű teljesítmény görbe serege. (719. oldal.)

Az, hogy a levegőben nem csinál olyat vadászgép, hogy függőlegesen egy helyben marad az azért van, mert 0 sebességnél 0 kormányerő van. Ráadásul a gép tömegével azonos tolóerő csak igen kis magasságon áll rendelkezésre. Tehát pusztán tolóerő szempontjából van olyan elméleti helyzet, ahol képes lenne egyensúlyban lenni a tolóerő a gép súlyával, de ez igen elméleti. Emelkedés közben még van légellenállása, ami aztán elfogy, de a tolóerő felfelé emelkedve is csökken. Belőni egy pontos egyensúlyt kb. lehetetlen.

Ellenben sportrepülőgépek szoktak előadni közel függeszkedési állapotot, mert nagyon könnyűek és iszonyatosan erősek és az legalább metastabil egyensúlyi helyzet, mert húzóerő van a gép súlypontja felett és zavarás - pl. oldalszél - hatására nem annyira könnyen billen ki ebből. A jet gépeknél meg a tolóerő a súlypont alatt van.

A legegyszerűbb hasonlat, hogy egyensúlyozz egy ceruzát alulról alátámasztva vagy fogd meg felülről és hagyd lógni. Alulról egyensúlyozva igen hamar eldől, felülről fogva meg visszatér nyugalmi helyzetbe. A valóság ennél bonyolultabb, de igen primitív hasonlat, mert a motornak van forgatónyomatéka.

Ezért is van az, hogy a harang manőver nem játék ám. Allesmor tud mesélni olyan, hogy gyakorláson háton jött ki a 29-es Kecsó felett és alig tudták kivenni. Egyből szálltak is le. Az ott majdnem -1 gép volt...
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram and fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 117
113
Allesmor tud mesélni olyan, hogy gyakorláson háton jött ki a 29-es Kecsó felett és alig tudták kivenni. Egyből szálltak is le. Az ott majdnem -1 gép volt...
Ezt igazából nem Allesmor tudja elmesélni, hanem az a videó, ami egy igencsak rövid ideig volt elérhető a neten, talán a youtube-on és kb 2008-ig.
Azóta se láttam.
Érdekessége, hogy addig csak pletykaszinten terjengett a neten, hogy Bagira egyik (talán a 2003-as, vagy 2005-ös) bemutatórepülésre gyakorlás közben a Harangnál nem 80-85 fokos szögben emelkedett, hanem 90 fokban felfele. A gép pedig "fej, vagy írás" alapon, talán valami fuvallat segédletével hanyatt dölt.
Ezer szerencse, hogy se az orrát nem kapta fel (ilyenkor a hanyattvágódás során talphelyzetig, vagy azon is túllendülve túlperdülhetnek a gépek a kereszttengelyük körül), és a hajtóművek se forgatták meg.
Óriási szerencsével és az amúgy kiváló pilóta lélekjelenlétével a gépet sikerült átvezetni és egyből leszálltak vele.
A pletyka arra is kitért anno, hogy magasság se nagyon volt a mutatványban.
Namost, kb 2007 körül derült ki, hogy nem csak igaz a legenda, de videó is van róla. Fel is került a netre, ha jól emlékszem, az a valaki a reptéren kívül állva, talán a konzervgyár felöli oldalról vette az egészet. Tényleg nem semmi látványosság volt, bár nem kész akarattal és eléggé necces kijövetellel.
A videó eltűnt és azóta se találtam rá.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 841
4 186
113
A TVC-ről: ahogy a főtervező említette, a TVC-ben a legtöbben csak azt látják,hogy mennyire látványosan lehet vele műrepülni. Pedig a TVC alapvetően nem csak ezt jelenti. A TVC a repülésbiztonság megnövelését jelenti. A rendszer fejlesztésének fő célja a pilóta és a repülőgép megóvása. Mert ahogy a 30-as főtervezője mondta: "dugóhúzó az nem repülés, az zuhanás". A TVC segítségével pedig a repülőgép jóval gyorsabban kijön egy dugóhúzóból és a még veszélyesebb lapos dugóhúzóból mint, egy hagyományos,aerodinamikai kormányzású TVC-vel nem rendelkező gép.

Nahát, pont ezt írtam én is a TVC-ről.

https://forum.htka.hu/threads/tvc-pro-és-kontra.1233/#post-252481

https://forum.htka.hu/threads/szuhoj-pak-fa-t-50-fgfa-szu-57.120/page-253#post-423020

És mi van,ha csak vevőantenna van a belépóélben?Valami m vagy dm hullámsávú lokátor a földröl sugároz,és multvevő rendszer egy eleme van a gépen?Mondjuk baromijó számitástechnikai háttér kell hozzá.Jelfeldolgozást végezhetné a TVM rakétairányitás mintájára valamien földi légvédelmi kompjuteregység.-Ez csak találgatás a részemröl

Aktív radar és L-sávú (deciméteres). Párszor már linkeltem, igaz azóta a NIIP levette az oldaláról, de ami a netre egyszer felkerül... :D

https://web.archive.org/web/20180311190018/http://www.niip.ru:80/catalog/far-s-eul/afar-l-diapazona/
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Ezt igazából nem Allesmor tudja elmesélni, hanem az a videó, ami egy igencsak rövid ideig volt elérhető a neten, talán a youtube-on és kb 2008-ig.
Azóta se láttam.
Érdekessége, hogy addig csak pletykaszinten terjengett a neten, hogy Bagira egyik (talán a 2003-as, vagy 2005-ös) bemutatórepülésre gyakorlás közben a Harangnál nem 80-85 fokos szögben emelkedett, hanem 90 fokban felfele. A gép pedig "fej, vagy írás" alapon, talán valami fuvallat segédletével hanyatt dölt.
Ezer szerencse, hogy se az orrát nem kapta fel (ilyenkor a hanyattvágódás során talphelyzetig, vagy azon is túllendülve túlperdülhetnek a gépek a kereszttengelyük körül), és a hajtóművek se forgatták meg.
Óriási szerencsével és az amúgy kiváló pilóta lélekjelenlétével a gépet sikerült átvezetni és egyből leszálltak vele.
A pletyka arra is kitért anno, hogy magasság se nagyon volt a mutatványban.
Namost, kb 2007 körül derült ki, hogy nem csak igaz a legenda, de videó is van róla. Fel is került a netre, ha jól emlékszem, az a valaki a reptéren kívül állva, talán a konzervgyár felöli oldalról vette az egészet. Tényleg nem semmi látványosság volt, bár nem kész akarattal és eléggé necces kijövetellel.
A videó eltűnt és azóta se találtam rá.
De te legalább ott láttad, én sehol.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
Az Egyesült Államokban nem vették figyelembe a Su-57-es vadászgépet
Az ötödik generációs Su-57 és az F-22 Raptor orosz és amerikai harcosainak összehasonlítása értelmetlen, hiszen az első repülést követő nyolc év "még mindig nyers prototípus marad", míg a második 13 évig működik, és 2014 óta a közel-keleti műveletekben való részvétel, írja a The National Interest.

https://vpk.name/news/235090_v_ssha_perestali_schitat_su57_istrebitelem.html
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 848
12 572
113
A légi utántöltő rendszer csövei is átalakultak a korábbiakhoz képest kisebb átmérőjűek lettek, hogy súly és a kibocsátott csonk esetén pedig visszaverő felület csökkentést érjenek el.
Szergej Bogdan a Szuhoj első számú berepülőpilótája aki a legelső géppel, a világon elsőnek hajtott végre légi utántöltést, elmondta, hogy változtatni kellett a rendszeren. 2-4 centiméterrel meg kellett nyújtani az utántöltő csonkot, mert kényelmetlen volt,hogy nem lehetett látni a kabinból ,kibocsátott helyzetben. Ez a korábbiaktól eltérő beépítési szög miatt volt, amire szintén a stealth kialaítás miatt volt szükség. Így a csonkot meghosszabbítva már jobb vele légi utántöltést végezni, és a stealth kialakítás is megmaradt. Az üzemanyagrendszer biztonsága: a korábbiakban speciális hab volt töltve az üza tartályokba amely megakadályozta a találat esetén a felrobbanását. A Szu-57-ben semleges gáz rendszerrel oldják meg ezt,amihez a fedélzeten semlegesgáz generátor áll rendelkezésre.
Ennyi. Ha majd lesz időm megnézem ismét,aztán ha kihagytam valamit, és megértem akkor leírom.

Oké, hogy ugyan úgy lopakodik kieresztett töltőcsonkkal, de a tanker mit csinál?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and gacsat

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 732
113
Nagyon vártam, hogy nyílik a raktér és indul a “cucc”.... De nem.... Vagy még nem... vagy egyáltalán nem .... Szoktak több részletben felrakni a videókat. Várunk ...
Előbb vagy utóbb nyilvánosságra hozzák azokat a felvételeket. Viszont én most vasárnapra várom a rakéta indátásos videókat a Vojennaja Prijomka Szu-57 3.részében, ugyanis ebben a részben lesz szó a Szu-57 fegyverzetéről. :)
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
ebben a részben lesz szó a Szu-57 fegyverzetéről. :)

Ühüm: Akkor gondolom láthatjuk hogy van már valahol k-74m2 (aim-9x) meg K-77M ( Aim-120D)
Mert lassan az 7-8 éve hogy fejlesztik és nem láttunk még egy proto rakétát sem mert ha fogunk látni akkor is évek mire eljut as csaptokhoz a tesztek és a gyártás után .
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 124
3 253
113
Ühüm: Akkor gondolom láthatjuk hogy van már valahol k-74m2 (aim-9x) meg K-77M ( Aim-120D)
Mert lassan az 7-8 éve hogy fejlesztik és nem láttunk még egy proto rakétát sem mert ha fogunk látni akkor is évek mire eljut as csaptokhoz a tesztek és a gyártás után .
Csak kérdezem hova rohanjanak?....Nem tudok róla ,hogy tervben lenne a világ lerohanása
 

varga dima

Well-Known Member
2011. március 3.
2 166
2 907
113
Az nem rohanás hanem már lemaradás ;) Lassacskán 20 éves cucc a jenkiknél.
Azért legyél realista... Amcsiknal ott van a nyomda, a háború mentes múlt, legalább is a saját területen .... a többi mind üzlet nekik - tudjuk, hogy általában jól járnak. Ooban meg csak a 20 században.... polgár háború, forradalom, kommunizmus, Sztálin, WWII, ország romokban... pénz sehol... több tíz millió áldozat... 91 ben meg total szétesés... Én meg konkrétan, akárki mit is mond, meg örülök, hogy ott tartanak ahol ... az is tiszta csoda.....sztem
 
Status
Not open for further replies.