Ööhhmmm,140kg levegő másodpercenként?
Tengerszinten és 15 °C-on a levegő sűrűsége 1,23 kg/m3,vagyis 140x1.23=172m3 levegő fut át egy hajtóművön másodpercenként?Cirka 4 db nyerges,üa szállító kamionnyi levegő?
Ez 45 000l tartálykocsi,ebből kb 4db-nyi térfogatú levegőről beszélünk.
Vagyis 2x ennyi,mert 2 hajtómű van,ugye ennyi levegőbe el is kell keverni szépen az üzemanyagot,meg el is kell égetni,bolond Iván...
A Viggen hajtóműve szív ennyit, a MiG-31-esnél ez kb 150kg, a Harrier RR Pegasus hajtóműve (bár az nem utánégetős) kb 180kg/sec-al dolgozik, a Tu-160-asnál ez bőven 300kg feletti érték és ez statikus. Ehhez jön még hozzá némi "menetszél" a szívócsatornában elősűrítve. A Harriernél persze ez sincs, neki ennyit kell lebegésben is beszívni minimum.
A Harriert leszámítva ezek tehát relatíve kis átmérőjű, kis kétáramúsági fokú utánégetős hajtóművek 1.4 illetve 0.5 közötti kétáramúsági fokkal.
Amellett, hogy a kerozin esetében is jó közelítéssel megáll a 14-15-ös légfelesleg tényező, az átáramló munkaközeg egy része eleve kikerüli a belső áramban levő tüzelőteret, ahol eleve csak a primer kör légfeleslege dolgozik az égés során, mert a szekunder kör a tüzelőteret hűti. De még a primer kör 14-15-szeres légfeleslegének is csak egy része aktív, hiszen az égésnek is van egy hatásfoka és az se 100%. Ezért van koromképződés, mert a kerozin egy részének még így se sikerül szabad oxigénhez jutnia, csak simán szétesik a szénhidrogén és korom képződik (megsül).
Tehát a félelmetes 140kg/sec (a Gripen hajtóműve 68-at tud), levegőátfutás nagy része a fúvócső után csak felhevült levegő, illetve NOx, CO, CO2, korom, miegyéb. Pont a 78% nitrogéntartalom miatt van ez az egész. Az inert nitrogén a jelenlétével ugyanis energiát von el a reakciótól.
Ha ezek a hajtóművek egy olyan bolygó légkörében üzemelnének, ahol 100% oxigén van csak, egyből porrá égnének, meg rajtuk kívül a fél világ.
Továbbá, a miheztartás végett. Említettem, hogy ezek a példa hajtóművek relatíve kis kétáramúsági fokú utánégetős szerkezetek.
A B777-300-asok GE90-115B hajtóműve a maga több, mint 3m-es belépő keresztmetszetével másodpercenként 1350kg levegőt tol át magán...