Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 709
28 782
113
Én annyira nem akarok belemenni a vitába, de a Szu-57 (más korszerű HT.-i eszközzel együtt, elég komplex berendezés. Magyarán a végeredmény sok alrendszer-rendszer együttes működése. Szerintem nem a gyártósor megtervezése, vagy megépítése a probléma, hanem a különböző berendezések tömeges, jó minőségben történő előállítása. Ehhez kell mérhetetlenül sok pénz.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Ez nagyon igaz, múltkor néztem egy nagyon jó orosz riportmusort, pontosan ezt emelte ki, hogy oké hogy megtervezzük, de megfelelő ipar híján hogy gyártják le? Azt meg nem lehet központi akarattal csinálni, kell egy polgári termelés és erre piaci igény, ami hajtja előre az egészet..
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ez nagyon igaz, múltkor néztem egy nagyon jó orosz riportmusort, pontosan ezt emelte ki, hogy oké hogy megtervezzük, de megfelelő ipar híján hogy gyártják le? Azt meg nem lehet központi akarattal csinálni, kell egy polgári termelés és erre piaci igény, ami hajtja előre az egészet..

Ez azért kicsit bonyolultabb ennél, a haditechnikai csúcs-szint gyártásához nincs semmiféle civil piaci igény, legfeljebb annak egy része később átmegy és elterjed a polgári vonalon is. De pl. a civil vonalon sehol nincs több évtizedes élettartamú üzemeltetési követelmény, míg pl. a világ vitathatatlanul elsőszámú légierejében tömegével repülnek még az 50-60-as években gyártott gépek is, az átlag meg olyan 20-25 év lehet!! A civil világban jó esetben csak csodabogárnak, de leginkább hülyének nézik azt aki 20-25 éves autóval jár, 5-10 év után a legtöbben lecserélik a járgányt, ehhez képest nézzük meg a legtöbb hadseregnél hány éves a guruló-állomány - kezdve a teherautóktól az M-1 Abrams-ig?!! Ráadásul a katonai vonalon fizikailag is jóval többet kell kibírni minden rendszeresített technikának mint a polgári életben, szóval a katonai követelmények általában jóval magasabb gyártási/kiviteli szintű ipart igényelnek mint a civil igények.
 
M

molnibalage

Guest
Ez azért kicsit bonyolultabb ennél, a haditechnikai csúcs-szint gyártásához nincs semmiféle civil piaci igény, legfeljebb annak egy része később átmegy és elterjed a polgári vonalon is. De pl. a civil vonalon sehol nincs több évtizedes élettartamú üzemeltetési követelmény, míg pl. a világ vitathatatlanul elsőszámú légierejében tömegével repülnek még az 50-60-as években gyártott gépek is, az átlag meg olyan 20-25 év lehet!! A civil világban jó esetben csak csodabogárnak, de leginkább hülyének nézik azt aki 20-25 éves autóval jár, 5-10 év után a legtöbben lecserélik a járgányt, ehhez képest nézzük meg a legtöbb hadseregnél hány éves a guruló-állomány - kezdve a teherautóktól az M-1 Abrams-ig?!! Ráadásul a katonai vonalon fizikailag is jóval többet kell kibírni minden rendszeresített technikának mint a polgári életben, szóval a katonai követelmények általában jóval magasabb gyártási/kiviteli szintű ipart igényelnek mint a civil igények.
50-es és 60-as években gyártott repülőgép, ami aktív szolgálatot ad a fejlett légierőben az két típusra igaz. B-52 és KC-135. Minden mást minimum a '70-es években gyártottak, de inkább a '80-asban, akár Oroszországot nézem, akár a NATO/nyugati világot. Az aktív Tu-95/142 gépeket a '70-es és '80-as években gyártották, a Szu-24 és MiG-31-eseket is sőt, a Szu-27 kései és MiG-31 második eresztését '90-es évek elején. A Tu-22M gépek '70-es évektől a '80-asokig.

A legrégebbiek F-15C/D-k is min 8x-xxxx lajstromszámúak, ahogy F-16-osoknál is. Az E-3 Sentry-k B737 platformok életkorára lennék még kíváncsi. A C-5-ösöket a szárnycserekor kvázi újraépítették.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
50-es és 60-as években gyártott repülőgép, ami aktív szolgálatot ad a fejlett légierőben az két típusra igaz. B-52 és KC-135. Minden mást minimum a '70-es években gyártottak, de inkább a '80-asban, akár Oroszországot nézem, akár a NATO/nyugati világot. Az aktív Tu-95/142 gépeket a '70-es és '80-as években gyártották, a Szu-24 és MiG-31-eseket is sőt, a Szu-27 kései és MiG-31 második eresztését '90-es évek elején. A Tu-22M gépek '70-es évektől a '80-asokig.

A legrégebbiek F-15C/D-k is min 8x-xxxx lajstromszámúak, ahogy F-16-osoknál is. Az E-3 Sentry-k B737 platformok életkorára lennék még kíváncsi. A C-5-ösöket a szárnycserekor kvázi újraépítették.

Ez így igaz, de ezek még mind repülnek is, egyiknek se látni a végét, szóval ezeknek is kinéz a min 35-45 év szolgálat. Civilben már régen a bontóban is elfelejtették volna őket, vagy min valahol Afrikában rohadnának az elefántfűben ha a négusok meg tudták volna fizetni - ami még használtan sem volt igaz ...
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Ez azért kicsit bonyolultabb ennél, a haditechnikai csúcs-szint gyártásához nincs semmiféle civil piaci igény, legfeljebb annak egy része később átmegy és elterjed a polgári vonalon is. De pl. a civil vonalon sehol nincs több évtizedes élettartamú üzemeltetési követelmény, míg pl. a világ vitathatatlanul elsőszámú légierejében tömegével repülnek még az 50-60-as években gyártott gépek is, az átlag meg olyan 20-25 év lehet!! A civil világban jó esetben csak csodabogárnak, de leginkább hülyének nézik azt aki 20-25 éves autóval jár, 5-10 év után a legtöbben lecserélik a járgányt, ehhez képest nézzük meg a legtöbb hadseregnél hány éves a guruló-állomány - kezdve a teherautóktól az M-1 Abrams-ig?!! Ráadásul a katonai vonalon fizikailag is jóval többet kell kibírni minden rendszeresített technikának mint a polgári életben, szóval a katonai követelmények általában jóval magasabb gyártási/kiviteli szintű ipart igényelnek mint a civil igények.

Ezek mind valid pontok, csak ezekhez kell egy szakmai; tapasztalati, gyártási háttér. Az pedig nem lesz anélkül, hogy ezeket a képességeket, kutatási hátteret békeidőben más területen nem szerezzék meg és gyakorolják.

Ha nincs polgári repülés, civil gyártás , akkor arra az teszem azt 50 mérnöki helyre, ami a hadi megrendelések lebonyolításara majd kell, nem lehet majd embert találni. Ha nincs civil gépgyártás, nem lesz aki a majd a katonai gépeket összeszerelje, működtesse, vagy csak kevesen és/vagy alacsony színvonalon.

Az nem egy tul működőképes modell, hogy van a Nagy Állami Hadianyag Gyár, ahol 10 évig a melósok csak állnak a gépek mellett, a mérnökök meg amőbáznak az irodában, és amikor hirtelen bejön a tender hogy meg kell csinálni egy ilyen és ilyen hadigépet, akkor a tapasztalatot majd kiszopják a kisujjukból meg elolvassák a könyvekből.

Ez a modell addig mehetett, amit volt folyamatos állam rendelés, fejlesztés a hidegháború alatt. Ma már nincs, sehol, az emberek meg szétszélednek. Ha otthon nincs hova, akkor majd külföldre vagy más területre.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ezek mind valid pontok, csak ezekhez kell egy szakmai; tapasztalati, gyártási háttér. Az pedig nem lesz anélkül, hogy ezeket a képességeket, kutatási hátteret békeidőben más területen nem szerezzék meg és gyakorolják.

Ha nincs polgári repülés, civil gyártás , akkor arra az teszem azt 50 mérnöki helyre, ami a hadi megrendelések lebonyolításara majd kell, nem lehet majd embert találni. Ha nincs civil gépgyártás, nem lesz aki a majd a katonai gépeket összeszerelje, működtesse, vagy csak kevesen és/vagy alacsony színvonalon.

Az nem egy tul működőképes modell, hogy van a Nagy Állami Hadianyag Gyár, ahol 10 évig a melósok csak állnak a gépek mellett, a mérnökök meg amőbáznak az irodában, és amikor hirtelen bejön a tender hogy meg kell csinálni egy ilyen és ilyen hadigépet, akkor a tapasztalatot majd kiszopják a kisujjukból meg elolvassák a könyvekből.

Ez a modell addig mehetett, amit volt folyamatos állam rendelés, fejlesztés a hidegháború alatt. Ma már nincs, sehol, az emberek meg szétszélednek. Ha otthon nincs hova, akkor majd külföldre vagy más területre.
Ez így is van, azt el lehet felejteni, hogy majd MI ÖNÁLLÓAN bármi komplett hadiipari terméket előállítunk, pláne a kifejlesztéssel együtt. Ezért kell elkezdeni az alaptól, alkatrészgyártással, beszállítással, hogy legalább egy hozzáértő gárdát ki lehessen építeni, mindent csak utána. A Boeing se 10 év alatt lett ipari nagyhatalom ...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 749
66 466
113
A nevezett legendás katonai repülőtípusok egy olyan kor gyermekei, amikor a hadiipar a mai civil repülőipar darabszámai szintjén ontotta magából a gépeket. A hibajavítások nagy gyártási darabszámok, nagy és ezáltal jól feltárható előfordulásokon alapultak, gyorsan rotáló revíziókkal.
A tizenegynéhány Szu-57-esnél lehet, hogy lényegesen kisebb flottára kell vetíteni a hibafeltárást, de, ha az első gépben valami konstrukciós probléma merül fel, az a tizenötödik gépben is ott lesz.
Az pedig akkor a teljes flotta majdnem egésze.

Ilyenkor talán egyetlen megelőzés az, ha az egymást követő példányok közti időt annyira elhúzzuk, hogy mindig jusson kellő idő a hibák felbukmanására és a javításuk bevezetésére is.
Hátrány: elképesztően gazdaságtalan gyártás, fenntarthatatlan beszállítói lánc és saját munkaerő állomány és a statisztikailag elégtelen hibaelőfordulási gyakoriság, vagy minta.
Anno a Tu-144-esnél mind a 16 gép az előző példány egy javított verziója volt. Egyrészt így nem volt két egyforma gép, másrészt, ígyse sikerült mindent kijavítani.
Az 1988 és 98 között megépült 17 darab Szu-27M/Szu-35 ugyanez a sztori.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A nevezett legendás katonai repülőtípusok egy olyan kor gyermekei, amikor a hadiipar a mai civil repülőipar darabszámai szintjén ontotta magából a gépeket. A hibajavítások nagy gyártási darabszámok, nagy és ezáltal jól feltárható előfordulásokon alapultak, gyorsan rotáló revíziókkal.
A tizenegynéhány Szu-57-esnél lehet, hogy lényegesen kisebb flottára kell vetíteni a hibafeltárást, de, ha az első gépben valami konstrukciós probléma merül fel, az a tizenötödik gépben is ott lesz.
Az pedig akkor a teljes flotta majdnem egésze.

Ilyenkor talán egyetlen megelőzés az, ha az egymást követő példányok közti időt annyira elhúzzuk, hogy mindig jusson kellő idő a hibák felbukmanására és a javításuk bevezetésére is.
Hátrány: elképesztően gazdaságtalan gyártás, fenntarthatatlan beszállítói lánc és saját munkaerő állomány és a statisztikailag elégtelen hibaelőfordulási gyakoriság, vagy minta.
Anno a Tu-144-esnél mind a 16 gép az előző példány egy javított verziója volt. Egyrészt így nem volt két egyforma gép, másrészt, ígyse sikerült mindent kijavítani.
Az 1988 és 98 között megépült 17 darab Szu-27M/Szu-35 ugyanez a sztori.
Másrészt csak a (véletlenül?) bevált tipusok érték meg az 50 éves kort. Az 50es években 3-4 évre gyártottak egy vadászrepülőt, és lenyomtak belőlük egy ezres szériát. A bombázók is csak 5-6 évig szolgáltak. Tisztára úgy ment, mint ma az autógyártás. A nyilvánvalóan átmeneti tipusokat meg utána se gyártották tartósra. Pl az F-117.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Ez így igaz, de ezek még mind repülnek is, egyiknek se látni a végét, szóval ezeknek is kinéz a min 35-45 év szolgálat. Civilben már régen a bontóban is elfelejtették volna őket, vagy min valahol Afrikában rohadnának az elefántfűben ha a négusok meg tudták volna fizetni - ami még használtan sem volt igaz ...

Egy civil airbus napi 10-14ht üzemel. Az nagyon kemény terhelés.
Nem mellesleg ilye terhelés mellett is lehetne 20év után is üzemeltetni őket. De egyszerűen az új tipus alacsonyabb fogyasztása a megnövekedett szervíz költségek miatt olcsobb venni egy újat.
Ha nem lenne új azokat is el lehetne üzemeltetni nagyon sokáig, csak nm éri meg.
 
M

molnibalage

Guest
Másrészt csak a (véletlenül?) bevált tipusok érték meg az 50 éves kort. Az 50es években 3-4 évre gyártottak egy vadászrepülőt, és lenyomtak belőlük egy ezres szériát. A bombázók is csak 5-6 évig szolgáltak. Tisztára úgy ment, mint ma az autógyártás. A nyilvánvalóan átmeneti tipusokat meg utána se gyártották tartósra. Pl az F-117.
Azért nem 3-4 évre készültek már akkor sem, nagyon kevés olyan típus volt, ami ennyi ideig volt, a US Navy egyes típusai voltak olyanok, azért jellemzően 1 évtizedet lehúzott minden, főleg ha a másodvonalas szolgálatot is nézzük.

A bombázók meg aztán sokkal tovább repültek, szintén másodvonalban vagy új célokat találva neki. Lásd Il-28-ast, Jak-28-ast.
Az F-117 is rossz példa. Mai napig repülhetne a típus, ha repültetni akarják. Ja, 25+ évet repültek.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 453
15 837
113
Azért a repülésben máshogy számolják az életkort. Civil repülőnél nem ritka a 20+ év.

Érdemes átfutni az évszámokat: http://www.planecheck.com/

Az egyik cég, ahol dolgoztam, teherszállításra 737 Classicokat használt, némelyik 60k sárkány óra fölött járt... gyak. addig repülik őket, amíg szét nem esnek.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
bu2l9db.jpg
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Itt egy orosz cikk

Miről is szól ? https://vpk.name/news/246551_istoch...ika_adaptiruyut_pod_cvetovoi_spektr_glaz.html

"Nem meglepő, hogy e tekintetben a szakemberek kijelentéseit gyakrabban hallják, hogy Oroszország számára jobb, ha izraeli vagy európai rendszereket vásárolnak a sisakra szerelt jelzéseknél, mint hogy egy másik megmaradt projektbe fektessenek be."

Na mi van nem megy a sisakkijelző fejlesztése? ;):)
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 013
6 120
113
A szakemberek azt tudhatnák, hogy nincs az az európai ország aki bármilyen ipari terméket eladna amit Oroszország a hadiiparban tudna használni.