Jajj. Kívülről ilyennek tűnik a szoftveripar? Belülről nem ilyen.A fejlesztési kihívás leszűkűlt a szoftver területére, de ha valami, akkor pont ez az, ami meg eleve mindig is egy könnyen "szabványosuló" környezet volt.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Jajj. Kívülről ilyennek tűnik a szoftveripar? Belülről nem ilyen.A fejlesztési kihívás leszűkűlt a szoftver területére, de ha valami, akkor pont ez az, ami meg eleve mindig is egy könnyen "szabványosuló" környezet volt.
Hát ez azért erős túlzás.Egyreszt a szoftver tervező is ember.Masreszt a mai rakétát, akármit is ki kell fejleszteni.Es a mai cuccokkal szemben jóval nagyobbak a követelmények.Aranyaiban meg jóval kisebb erőforrásokat raknak a fejlesztésekbe,mint a hh csúcsidőszakban.Mai szemmel megítélni, hogy ki milyen jó mérnök volt a 60-as, 70-es években nagyon nem egyszerű. Vagyis nagyon egyszerű félreérteni.
A 60-as, 70-es évek volt a mérnöki tudoményok és mérnöki diadalok talán utolsó csúcskorszaka, még a digitalizáció előtt.
Akkoriban a ma is ismert feladatok és kihívások nem szoftveresen és nem egy magasan standardizált hardver környezetben jelentkeztek, hanem mindent makro szinten, elképesztően egyedi és kreatív módon kellett megoldani.
Az elektro- és hidromechanikus vezérlő és szabályzó rendszerek méret-, tömeg- és helyigénye komplex látásmódot követelt meg, ismerni kellett minden kérdéskör mechanikai, anyagszerkezeti és áramlástani vonzatait, következményeit.
És ehhez a tervezési metódus sem volt se digitalizálva, se standardizálva, hanem magasabb rendű matematikai műveletek, logarléc és képletek révén jutottak el egy-egy egyedi és vadonat új, korábban még nem alkalmazott megoldáshoz.
Ehhez képest napjainkban magasan standardizált digitális környezetben, Big Data adatbázisból "csemegézve", kvázi lego kockákból válogatva dolgoznak ki megoldásokat, a végrehajtó-szabályzó rendszerek pedig hardver szinten egyfelől már nem képviselnek tömeg-, méret- és anyagszerkezeti kihívást, illetve maguk a berendezések is mint architektúrák nem sokban módosulnak. Processzorok tranzisztorai igazából csak méretben zsugorodnak, leskálázódnak, darabszámuk növekszik, de továbbra is a jól ismert memória és adattároló modulokkal együttesen alkotják a berendezést.
A fejlesztési kihívás leszűkűlt a szoftver területére, de ha valami, akkor pont ez az, ami meg eleve mindig is egy könnyen "szabványosuló" környezet volt.
És ehhez képest érdekes, hogy mennyivel hosszabb idő kihozni napjainkban egy-egy újabb rendszert, terméket, dizájnt.
.De ez nyugaton is elég általános.90 után nagyon takarékra lettek téve a fejlesztések.
Utoljára szombaton:Hol van itt azon kívül, hogy @m narcisztikus, @zs és @G fogalmatlan marharépa, mondjuk egy icipici hír a SZU-75-ről?
A szoftverfejlesztéshez szoftverfejlesztői észjárás és szaktudás kell.Jajj. Kívülről ilyennek tűnik a szoftveripar? Belülről nem ilyen.
Inkább 2 hetente egyszer, de ennek most miköze ahhoz hogy önellátóak-e szerszámgépekből?Brit tudósok szerint már ki is fogytak, ezt hallgatja mindenki 9 hónapja. Aztán csak megoldják valahogy azóta is, hogy átlagban heti 2x rommá gyakják az ukrán energetikát, logisztikát, hadiipart.
Illetve a nyugat pár évig szintén nem fog/akar majd egy ukrajnába INGYEN méregdrága fegyvert szállítani....
Akik ezt gondolják, azok csinálnak elbaszott szoftverprojekteket. Mint egy VW autó pl. Ugyanis ma már szinte minden kicsit is bonyolultabb ipari termék szoftverprojekt (is).Amíg viszont nem voltak szoftverek, a problémák megoldásához egyszerre kellett villamossági, gépészeti, anyagszerkezeti, áramlástani és szábályozástechnikai szakismeret és látásmód.
Igen, jelentős részben így van. De azért tudni kell, mit is programozunk. Különben majd az lesz, mint a Boeing MCAS-nál is volt.Amit annó a "logarlécesek" letettek az asztalra, abból ma már standardizált végrehajtó hardver lett, azzal bajlódni már messze nem kell annyit, mint régen.
Ezt cáfolnám autóipari tapasztalataim alapján. Nem egy ember találja fel, ismeri minden részletét, de a szoftver a vassal kapcsolatban van, a szoftvermérnöknek kell a Realtime OS feladatkezelőjébe belegózni azt a vezérlést, ami úgy fogja rázni a villanymotort, hogy összetörje/megolvassza a csapágyba fagyott vizet (true story), és ehhez bizony az a szoftvermérnök aki meg tudja ezt csinálni, nem árt ha a fizikát ismeri, és le tudja ezt modellezni. A PHP weboldal készítők nem fognak mechatronikai feladatokban hasznot hajtani. (nekik egy ilyen cég más részén van hasznos hozzájárulásuk)Egy szoftvermérnöknek sem a felelőssége, sem a munkája nem kisebb, mint neves elődeié, csakhogy neki már nem kell feltalálnia a "dobozt", így azt se kell tudnia, hogy készül. Nem kell többféle "mindset-et" futtatni.
Nem látom ilyen egyszerűnek. a dolgot.A csata a szoftver fronton dől el, de ahhoz a harver már csak egy készre szerelt, polcról leemelhető "doboz"
Nem tudod mire képes a berendezés, mert a programmal fogod kihozni belőle azt, amire képes! Kellett az olyan (neves amerikai félvezhetőgyártó nevének helye) FET-ek hibáit kikerülendő szoftvert csinálunk, amiről először tudtuk mire képes, de a valóságban kiderült, hogy nem képes arra, sőt, nem tudjuk mire képes, mert nagyon nagy a szórása a gyártmánynak, de lecserélni már nem tudjuk, és évekig tartó pereskedés vette kezdetét, aminek nem tudom mi lett a vége, mert tagadott mindent az amerikai cég. Nem olyan idealizált a világ sajna, mint kívülről látszik.Elég, ha tudja mire képes a berendezés és ahhoz írja meg a programot.
Ez talán igaz lett mára. Kevés világrengető dolog volt az alapkutatásokban, ami nem ezt az irányt mutatja, de ott is jön egy plató szerintem hamarosan (nem hiszek a szingularitásban), ahogy más területeken is jött.A csata a szoftver fronton dől el
Kérdezt a németeket, akik 350 millió euroért vették darabját. Tudom tudom, fegyver, szuport, képzés, mindenafaszom, de a népmesékben megtalálható 80-100 millió dolláros F-35-öt még senki sem látta, esetleg az amerikai megrendelők, akik helyett kifizeti a német, hogy ne legyen 150 millió nekik is.F35-nél relatív a "drágaság".Gyártás felfutásanak köszönhetően még olcsóbb is mint az európai 4 gen+ rafale,eurofighter gépek de az alacsony darabszámnak "köszönhetően" gripen-e se tud nagyon olcsóbb lenni.Nyugati gépek közül talán Az F18E,F16V ami talán olcsóbban érhető el.
Aztan vagy sikerul az a program vagy csak ugy tunik...A szoftverfejlesztéshez szoftverfejlesztői észjárás és szaktudás kell.
Amíg viszont nem voltak szoftverek, a problémák megoldásához egyszerre kellett villamossági, gépészeti, anyagszerkezeti, áramlástani és szábályozástechnikai szakismeret és látásmód.
Amit annó a "logarlécesek" letettek az asztalra, abból ma már standardizált végrehajtó hardver lett, azzal bajlódni már messze nem kell annyit, mint régen.
A csata a szoftver fronton dől el, de ahhoz a harver már csak egy készre szerelt, polcról leemelhető "doboz", a szoftverek pedig a folyamatosan szabványosuló nyelvi környezetben íródnak.
Egy szoftvermérnöknek sem a felelőssége, sem a munkája nem kisebb, mint neves elődeié, csakhogy neki már nem kell feltalálnia a "dobozt", így azt se kell tudnia, hogy készül. Nem kell többféle "mindset-et" futtatni.
Elég, ha tudja mire képes a berendezés és ahhoz írja meg a programot.
Nyugi mar csak 56 db Kalibr raketajuk van, viszont ma ejjel is vegigverettek fel maradek Ukrajnat, ugyhogy reggelre lehet mar csak ket tucat marad.Egyiket sem. Btw az őszi gyártású rakétákat használják már.
Kifogyni sosem fognak, amíg van gyártás, de a bevethető rakéták száma előb utóbb el fogja érni azt a szintet, hogy csak annyit tudnak minden héten/hónapban bevetni, amit le tudnak gyártani egy hónap alatt.
És ebből a szempontból ha tetszik, ha nem, nem biztató, hogy őszi gyártású rakétákat használnak jelenleg.
Europaban sem keszul tobb harkocsi evente mint Oroszorszagban. Pedig Europa joval tobbre tartja magat.Mind az évi 20-25 darab? Csak mert azt nehéz realitásnak hívni, ha a mennyiségük eltörpül a bevetett T-62Mekhez képest. T-62-ből többet veszítettek, mint amennyi T-90M-jük összesen van.
35 gépes "projectre"10 milliárd Eurót szánnak.Ebbe benne van saját javitóbázis kiépítése is teljes projektre szánnak ennyit(annak nem nézten utána hogy ebbe benne van e a gépek üzemeltetése a teljes élettartam alatt.Kérdezt a németeket, akik 350 millió euroért vették darabját. Tudom tudom, fegyver, szuport, képzés, mindenafaszom, de a népmesékben megtalálható 80-100 millió dolláros F-35-öt még senki sem látta, esetleg az amerikai megrendelők, akik helyett kifizeti a német, hogy ne legyen 150 millió nekik is.
35 gépes "projectre"10 milliárd Eurót szánnak.Ebbe benne van saját javitóbázis kiépítése is teljes projektre szánnak ennyit(annak nem nézten utána hogy ebbe benne van e a gépek üzemeltetése a teljes élettartam alatt.
Lengyelek 32 gépet rendszeresítenek 4,6 milliárdért az gépenként 112 millió.Csomagban mi van most nem néztem utána.Finneknél 64 gép 9,4 milliárd dollar az gépenként 146 millió csomagban.
Rafale Indonézia 42 darab gép 8,1 milliárd dollár gépenként 193 millió dollár
Eurofighter katar 24 darab 5 milliárd gépenként 208 millió
Gripen-e brazilia 36 gép 5,4 milliárd gépenként 150 millio dollár
Németeket leszámítva még olcsóbb is vagy egy árban van az F35 mint a 4 gen+ euro vadászok.Ezek viszonylag friss rendelések.Természetesen számít mi van a cm"csomagban" a rendszeresített gepék mellé.Németeknél ettől még nem értem mi indokolja ezt az árat.
.A szoftverfejlesztéshez szoftverfejlesztői észjárás és szaktudás kell.
Amíg viszont nem voltak szoftverek, a problémák megoldásához egyszerre kellett villamossági, gépészeti, anyagszerkezeti, áramlástani és szábályozástechnikai szakismeret és látásmód.
Amit annó a "logarlécesek" letettek az asztalra, abból ma már standardizált végrehajtó hardver lett, azzal bajlódni már messze nem kell annyit, mint régen.
A csata a szoftver fronton dől el, de ahhoz a harver már csak egy készre szerelt, polcról leemelhető "doboz", a szoftverek pedig a folyamatosan szabványosuló nyelvi környezetben íródnak.
Egy szoftvermérnöknek sem a felelőssége, sem a munkája nem kisebb, mint neves elődeié, csakhogy neki már nem kell feltalálnia a "dobozt", így azt se kell tudnia, hogy készül. Nem kell többféle "mindset-et" futtatni.
Elég, ha tudja mire képes a berendezés és ahhoz írja meg a programot.
Mondjuk ez elég hülye összehasonlítás, mert az egyiken csak 1 gép látható. Aki semmit nem tud a két repülő gyártási mennyiségéről az ezalapján nem képes megállapítani, hogy melyikből gyártanak többet..
.
Kb magáért beszél, Szu-57 vs F-35 gyártósor:
.
.Mondjuk ez elég hülye összehasonlítás, mert az egyiken csak 1 gép látható. Aki semmit nem tud a két repülő gyártási mennyiségéről az ezalapján nem képes megállapítani, hogy melyikből gyártanak többet.
Ezt már írtam. Az Air Force Plant 4, a Lockheed Martin Fort Worth-i megaszerelőcsarnoka egy légtérben másfél km hosszú és 200 méter széles..
.
Kb magáért beszél, Szu-57 vs F-35 gyártósor:
.
.
.
A software szerepét a hardware-rel szemben az is felértékeli, hogy a 40 évvel ezelőtti helyzethez képest a polgári számitástechnika hardware-je teljesitményben már lehagyta a katonait, ahol nyilván a speciális tűrőképesség fontos kérdés, de ezzel együtt is az erős számitástechnikai hardware már megvehető, összerakható.
Nincs is egy összeszerelő munkás sem a képen az orosz gép körül..
.
Ha tudsz mutatni hasonló aktuális gyártósor fotót "hosszában" az oroszoktól.... Egyébként nem csak a fotón lévő gépek száma a különbség, az F-35 sor körül láthatóan logisztika van, odaszállitva az alkatrészek, eszközök, láthatóan él a hely, a Szu-57-et meg csak lassú tancsátalanság, üresség veszi körül.
De az egy katonáról készült képből nem derül ki, hogy hány katonád is van. Lehet egy katonád de akár ezer is. Neked/nekem azért bír jelentéstartalommal az az egy szem törzs, mert tudjuk, hogy alig gyártják őket, de aki nem tudja az gondolhatja azt is, hogy a gyártósor 1 gépét fényképezték csak le.KB. 12-14 éve posztolt ilyen képet a MiG-29-es gyártásáról Cifu vagy Allesmor. Lényegében manufaktúra jelleggel gyártják ezeket, ez nem ipari sorozatgyártás.
De, mert okkal lőtték így a fotós. Ha van téma, akkor a fotós nem így mozog.
Gondolkozz fótós fejjel is.
Ha lenne egy katona vagy 100 katosa sorba szépen állítva, te hogyan fotóznád a 10-100 katonát?
Így.
De mivel nincs több, készül egy ilyen.
Russia set to invite India to Checkmate fifth-generation fighter jet project...Az oroszok meghívják indiát a programba ! Háááááát láttunk már egy hasonlót a szu-57 partnerségről ! Úgy néz ki egyedül nem fog összejönni !
Az indiaiak a Szu-57 programhoz sem adtak volna semmit, max némi pénzt. Aztán a gyarmat a gazdának átadott volna mindent, az meg az ő gazdájának. Nem lett volna az jó üzlet. A kis gépben kisebb a kockázat, arra az árcédulára meg úgysem fér fel minden, ami az 57-esen van.Az oroszok meghívják indiát a programba ! Háááááát láttunk már egy hasonlót a szu-57 partnerségről ! Úgy néz ki egyedül nem fog összejönni !