1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Szuhoj PAK-FA (T-50) / FGFA / Szu-57

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2012. december 28..

  1. emel

    emel Well-Known Member

    Lehet humorizálni, de ez azért nem ilyen vicces. A MiG-21bisz/23/25-ökön is használt teflonszürke festék (és a mi terepszínű gépeinken is használt Binarin és Akromat) festékek is már műgyanta alapú festékek voltak. Ezek is csökkentik a radar-visszaverődést de csak nagyon kis mértékben, ha ezekkel 0-ra akarták volna csökkenteni a reflexiót, akkor a radarhullámhosszhoz képest fele olyan vastagságú festésre lett volna szükség. Na tekintve hogy a vadászgépek fedélzeti radarjai általában 4-5cm-es hullámhosszon dolgoznak, ebből 2-2,5cm vastag festékrétegre lett volna szükség a teljes radar-álcázáshoz, ami ugye nyilvánvalóan képtelenség. Viszont akkor hatékony egy radar-árnyékoló festés, ha normál rétegvastagságban is legalább 60-70% reflexió-csökkenést ad, tehát ez nem azt jelenti hogy eddig egyáltalán nem volt, csak azt hogy az új festés/bevonat nagyságrendileg javítja a radar elleni álcázást. Viszont növeli is a karbantartási időt/költséget, mert itt már tűrhetetlen lesz a festékkopás, lepattogzás. Az ilyen spec bevonat már nemcsak vizuális álcázást biztosít, így sérülése/kopása esetén világítani fog a gép a radaron (ezt egyszer már az USAF-nál is tapasztalták mikor karbantartás utáni repülésen észlelték ezt, és kiderült, hogy egyik visszaszerelt panelnél elmulasztották a spec pasztával pótolni a felületvédelmet).
     
    vata, ghostrider, superjet100 and 2 others like this.
  2. dudi

    dudi Well-Known Member

    Szerintem a festék és a bevonat között különbséget tehetünk és bevonat ugye nem volt aeddig a SZU-57-en csak valamilyen festék.
     
  3. fip7

    fip7 Well-Known Member

    emel

    "Na tekintve hogy a vadászgépek fedélzeti radarjai általában 4-5cm-es hullámhosszon dolgoznak, ebből 2-2,5cm vastag festékrétegre lett volna szükség a teljes radar-álcázáshoz, ami ugye nyilvánvalóan képtelenség."

    Én úgy látom, hogy ezt úgy próbálják megoldani , hogy a külső borítás összetétele a belső oldalon egy vékony titánlemez amire föl van téve egy 2 cm-s vastagság körüli szénszálas (vagy hasonló) "lemez". És erre jön rá az alapozó és a festés kb. fél centi vastagságban.
    A két centis bevonatot meg olyan helyen alkalmazzák, ahova nem lehet ilyen anyag összetételű borítást tenni.
    [​IMG]

    De persze én is csak találgatok.
     
  4. Fade

    Fade Well-Known Member

    F-22nél
     
  5. emel

    emel Well-Known Member

    Egy repülőgép felületén se festés, se bevonat nem lehet 2cm vastag, mert a gép sárkánya repülés közben "dolgozik", rugalmasan torzul, vetemedik. Ráadásul +60 és -60 fok között változik a környezeti hőmérséklet is, így a sárkány jelentős része is (kivéve ahol a hajtómű/vek fűti/k belülről)ami hőtágulás miatt méretváltozásokat is okoz (az An-225 Mrija törzshossza pl. 8cm-t változik a hőtágulás miatt). Szóval marad a normál festék/bevonat-vastagság, ebből kell összehozni a minél kisebb radar-reflektáló felületet.
     
  6. fip7

    fip7 Well-Known Member

    zsolti, wankel and arbalest like this.
  7. dudi

    dudi Well-Known Member

    Ezek gyári hivatalos adatok?Ha igen miért titok a tömeg?
     
    gacsat likes this.
  8. fip7

    fip7 Well-Known Member

    molnibalage

    " Csal az optikád, kicsit erős a wishful thinking és adatok mellőzése csak azért, mert a PAK-FA esetén jön a "de látszik a kompresszor"."

    A PAKFA szívócsatornája nagyon hasonlít az YF-23-éhoz. Annál is a földön állva bizonyos szögekből látszott a kompresszor. Viszont repülés közben elvileg nem látszik. Gondolom van valamilyen mechanizáció a szívócsatornában ami repülés közben kitakarja, a felszállásnál pedig nem, aminek az oka valószínűleg a beszívott levegő mennyiségben keresendő.
    [​IMG]
     
  9. dudi

    dudi Well-Known Member

    Még csak ilyen bonyolult dologra sem kell gondolni csak meg kell nézni a Superhornetet...
     
  10. fip7

    fip7 Well-Known Member

    dudi

    Nem tudom, hogy az első betett kép hivatalos-e. Szerintem nem.
    A másik képen meg csak akkor lenne "bonyolult" a dolog, ha csak e miatt lenne benne a mechanizáció. Szerintem mivel a T-50 Mach 2+ os gép, így biztosan szabályozható a szívócsatornája. Ebből kifolyólag meg már csak tervezés kérdése az egész :)
     
  11. Roni

    Roni Well-Known Member

    Ideje lenne valamit felmutatni mert évek óta csak egyet szajkóznak :confused:
    Ja hogy nem lett átadva Decemberben az első két db mi-28nm (amit annyiszor lehoztak már) az megint őket igazolja .
     
  12. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Mach 2+ még nem igényli a szívócsatorna szabályzást. Lásd Raptor, Viggen, Typhoon... stb.

    Mach 2.3 csúcssebesség fölé kell, vagy tartós Mach 2.0 utazóhoz, lásd Concorde.
     
    fishbed and gacsat like this.
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Na tessék. Bezzeg még én voltam helikopter, amikor a fizika alapján leírtam, hogy mire nem jó az antenna (stealth gépet keresni) és mire lehet jó (MAWS és IFF).

    Amikor persze a fizikai kihozta és leírtam, hogy az IFF antenna hullámhossz alapján akkor persze egyesek a fizikára és érvelésre immunisak maradtak. Ezek után remélem egyeseknek azért felnyílik már a szeme.

    Miért jó ez IFF-re? Mert oldalszögben ennyi elemmel keskenyebb a nyaláb, mint mondjuk az F-16/F-18-on levő néhány elemes késantenna rácsé. Annak esélye, hogy egy 7-8 fokos tartományon belül két eltérő hovatartozású gép legyen eltérő magasságban kicsi. A pontos elemszámból kiszámolható a nyaláb szélessége. Az Hornet és Falcon esetén az IFF 17-25 fokos nyalábbal dolgozik.

    Mert a repülés teljesítmény meghatározásánál alapvető faktor. AO és mások emiatt vetették fel azt, hogy az F-22 majdnem 20 tonnás üres tömege gyanúsan sok főleg az alapján, ahogy repül a gép.

    A képen M2.1-es supercruise van. Ezt már tartósnak neveznéd? Mert ehhez azért illene már.
     
    Nagy Csaba likes this.
  14. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A Mi-28NM-re egyetlen megrendelés se volt még. A Mil iroda saját finanszírozású projektje csak a sikeres állami tesztek után kerülhet megrendelésre. Ha esetleg...
     
  15. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Allesmor Obranna

    Akkor az EF-2000 szívócsatornájának elején/alján lévő aktívan mozgó terelőlap az csak állásszögek esetén aktív? :eek:
    Én azt hittem az pusztán sebességnövekedés esetén is szabályoz.
    [​IMG]
     
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    És úgy mégis mit szabályozna? A kialakítása miatt nem válik le róla lökéshullám, illetve csak nem megfelelő módon és így amúgy is leszakadna.
    Csak nagyobb állásszögön van szerepe.
    Hasonló, mint a 9.15/31 utáni MiG-29-eseken, MiG-25/31-eseken.
     
    fishbed and Python like this.
  17. wankel

    wankel Well-Known Member

    [​IMG]
    Fotó:M. Polyakov
     
    Python, KoviUbi, vpet and 7 others like this.
  18. Kulso_54

    Kulso_54 Well-Known Member



    Mikor fog tudni ilyet ez vagy bármelyik orosz gép.
    Igaz ez inkább a fegyverzeten múlik minsem a hordozó gépen.
     
  19. zotyek78

    zotyek78 Well-Known Member

    Kicsit dadogva tudom csak nézegetni mostanában a fórumot... Jól láttam, hogy rebesgetik további 13 gép megrendelésének aláírását 2020-ban?
     
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    fishbed, nyugger, fip7 and 1 other person like this.

Ezen oldal megosztása