Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Mennyivel nagyobb az a sokkal nagyobb radar az F-18E orrában mint az ami a Szu-57 ben van beépítve?
Ezért kérdeztem rá.Nem tudjuk mekkora az orosz radar.
Megjegyzem ez kb. a teljesen hihetetlen kategória táján van. A Super Hornet orrában levő sokkal nagyobb lokátornál adtak meg 1 m2 RCS-e 150 km-et, ha jól emlékszem.
1 m2 400 km az nem túl rég még batárnagy SAM radaroknál volt érvényes érték. Számomra kb. az antigravitációval határos kijelentés ez, mert még a hatalmas Ibrisz (?) radar esetén is csak 250 km volt eddig 1 m2-re megadva.
A gép RCS-e esetén meg mintha a ló túoldala lenne, bár az meg nem orosz féltől jövő érték. Ha csak 0,1-1m2-t tudta az PAK-FA koncepció, akkor teljesen felesleges lenne megalkotni az egész gépet, mert ennek harcászati kihatása kb. vonalvastagságnyi. Még a mezei 4+(+). gen gépek is beleesnek adott aspektus esetén ebbe tartományba. Ha az ember nekiáll RCS-t redukálni, akkor legalább a -20 és-30 dBsm tájára érdemes mozdulni, hogy a Patriot és Sz-300PMU1 feletti area denial SAM area denial képességét megszüntesse. Ha ennél számottevően kisebb az RCS csökkentés, akkor az erőfeszítés egész egyszerűen egész egyszerűen jelentéktelen, mert az area denial marad és a BVR-nél sincs gamechanger hatása.
Gallium-nitrid. A képen az YF-23 van. Ezek az ábrák találgatáson alapulnak.A SzU-57 RCS képe (nem tudom mennyire valós). Érdekes, hogy +/- 45 foknál iszonyatosan nagy kiugrás van 12 Ghz tartományban, viszont közötte hozza a -20, -30, sőt szűk, kb. +/- 10 fok körül (X hullámsávban) a -40 dB értéket. Oldalról +/- 80 - 100 fok között nagyon rossz az érték. Az átlag körkörösen, (piros kör) kb. -12 dB.
GaAs - GaN félvezetők.
A Gallium-Arzén (GaAs) egy olyan vegyület, amelyet hagyományosan félvezetőként használnak az AESA lokátorokban. Ez a nagy teljesítményű félvezető fontos szerepet játszik a lokátor teljesítményében. Egy AESA lokátorban az RF (rádiófrekvenciás) energia minden T/R egységre elosztva, fáziseltolva, majd a kisugárzás előtt felerősítve történik. Az RF jel minden egyes elemben történő végső erősítését a teljesítményerősítő (amely hagyományosan a GaAs alapú félvezető) végzi. Hatékonyan erősíti az RF jelet, ezáltal létrehozva a kívánt, elméletileg max.10 Watt RF kimeneti teljesítményt.
A Gallium Nitrade (GaN) egy új félvezető vegyület, amely mikrohullámú frekvenciákon többszörösére (kb. 5x) növelheti a kimeneti teljesítményt a GaAs félvezetőkhöz képest. A GaN alapú modul jelenleg max. 50 wattos RF kimeneti teljesítmény leadására képes.
A GaN félvezetővel szerelt AESA lokátor előnyei:
- Javított érzékelési, célkövetési és felderítési tartomány.
- Jobb teljesítmény, az nehezen felderíthető célok ellen,
- A terep maszkolása, a földi zavarás és a célmagasság kevésbé befolyásolja a működését,
- Csökkenti a radar besugárzásra figyelmeztető vevők és rakéta közeledésre figyelmeztető rendszerek hatékonyságát (MAWS)
- Egy potenciálisan gyorsabb és megbízhatóbb adatátviteli hálózat,
- Ellenállóbb az elektronikus zavarással szemben, beleértve a DRFM támadást is.
Az F-22 APG-77 AESA lokátora 2.000 db GaAs 17g-os T/R egységből áll, átmérője 700 mm és a kimeneti RF teljesítménye 17 kW. (Itt jegyzem meg, hogy elemenként 4 Watt kimenő teljesítményt adnak meg, amellyel csak 8 kW jönne ki, Vagy azóta növelték legalább a duplájára.) A maximális felderítési hatótávolsága 460 km, 1m2 RCS célt esetén 200-240 km-t adnak meg. Várható a cseréje GaN alapú félvezetővel szerelve.
Az N036 Bjelka AESA lokátor 1552 db GaAs T/R egységből áll, átmérője 900 mm. (A kimenő teljesítmény kb. 15 kW). Tervezik a leváltását az N050 AESA lokátorral, amelyben már 2.500 db GaN félvezető van, átmérője 930 mm és a kimenő RF teljesítménye kb. 30 kW. (Ezen szerintem még lehet bőven javítani majd. Elméletileg 2.500×50 Watt = 125 kW.
A Vimpel kínálatában sok éve benne volt. Most nincs.Inkább ide
gioo infója:
Bejelentették,hogy a Szu-57-es gépeket új fejlesztésű hiperszonikus rakétákkal fogják szerelni.A rakétákat a törzsben fogja hordozni 2000km. hatótávú manőverező fegyverek lesznek. A már rendszerben lévő és a Mig-31K gépek által hordozott Kinzhalhoz hasonló de kisebb rakétákról van szó. Jelenleg nincs se a Nato.-nak se Oroszországnak se Kínának megfelelő elhárító eszköze a rakéták leküzdésére.
https://vk.com/milinfolive?w=wall-123538639_931030
És a válaszom :
Ez mind szép és jó de én már igazán a k-77M (torlósugaras) rakétára és a ka-74m2 lennék már igazán kíváncsi, uyganis ezek alkotják majd a Szu-57-es fő fegyvereit .
Tervezik a leváltását az N050 AESA lokátorral, amelyben már 2.500 db GaN félvezető van, átmérője 930 mm és a kimenő RF teljesítménye kb. 30 kW.
Te Roni, szeretnék én olyan elavult teljesítményű radart látni a HuAF Gripenekbe, mint amit most éppen degradálsz teljes gőzzel...Ez most hogy van? Az évek alatt elavult lett a pakfa radarja és máris van egy új fejlesztés ami majd egyszer felváltja a mostanit?
Akkor eljutunk oda hogy nem csak fegyverzet (igaz azok nem is léteznek még ) de még a radar is elavult
Roni
Mivel az N036 lokátor tervezésekor még csak a GaAs technológia volt elérhető, ezért ezzel csinálták meg. Mivel időközben már a GaN technológia is lassan elérhetővé válik az oroszoknál is, természetesen elkezdték a modernebb lokátor tervezését. Nincsen ebben semmi különleges, mivel párhuzamosan több fejlesztés is van, mint ahogyan máshol is a világban. Sajnos a repülőgép fejlesztése elhúzódott és mivel az N036 lokátor már 2016 óta működik, ezért a tervezők nem malmoznak azóta, hanem tervezik a következő generációs típust. Remélhetőleg addigra elkészül, mire a Szu-57 sorozatgyártásban lesz és már az új lokátorral lesz felszerelve a repülőgép. Nemcsak én személy szerint, hanem mások is azon csodálkoznánk, ha közben nem terveznék az N050 lokátort. A repülőgép sorozatgyártás beindításának kitolásában még ez is szerepet játszhat.
Roni, TE fejlődsz!Köszönöm a válaszodat szépen összefoglaltad !
A freki számításom pont ezt írta le...Roni
Mivel az N036 lokátor tervezésekor még csak a GaAs technológia volt elérhető, ezért ezzel csinálták meg. Mivel időközben már a GaN technológia is lassan elérhetővé válik az oroszoknál is, természetesen elkezdték a modernebb lokátor tervezését. Nincsen ebben semmi különleges, mivel párhuzamosan több fejlesztés is van, mint ahogyan máshol is a világban. Sajnos a repülőgép fejlesztése elhúzódott és mivel az N036 lokátor már 2016 óta működik, ezért a tervezők nem malmoznak azóta, hanem tervezik a következő generációs típust. Remélhetőleg addigra elkészül, mire a Szu-57 sorozatgyártásban lesz és már az új lokátorral lesz felszerelve a repülőgép. Nemcsak én személy szerint, hanem mások is azon csodálkoznánk, ha közben nem terveznék az N050 lokátort. A repülőgép sorozatgyártás beindításának kitolásában még ez is szerepet játszhat.
Más
Kérdés volt, hogy a T/R modulok száma az AESA lokátorok esetén mennyire határozza meg a korszerűséget.
Ha önmagában, csak a T/R modulok számát nézzük, akkor semennyire.
Miért is?
A T/R modulok száma megegyezik az antenna elemek számával. Az antenna elemek mérete a kisugárzott RF hullámsávtól függ, tehát egy adott keresztmetszetű lokátor antenna blokkban (ami a repülőgép méretétől függ), limitált az elemek száma. Ezért is van szükség egyre nagyobb erősítésre képes teljesítményerősítőkre, amelyeknek a mérete és a tömege ráadásul kisebb is. Viszont egy adott kimenő RF teljesítményt, a korszerűbb félvezetőkkel épített T/R modulokból sokkal kevesebb állítja elő, kevesebb kell belőle. Tehát a korszerűséggel nem, hogy növekszik, hanem csökken a T/R modulok száma.
Ez az egyik oldal.
A másik, ezzel ellentétes hatás, hogy a T/R modulok számának adott, limitált értékig növelésével, nagyobb lesz a kimeneti teljesítmény, amivel növekszik a felderítési távolság, a lokátor zavarvédelme, az egyidejűleg kisugározható nyalábok száma és még lehetne sorolni. A T/R modulok növelésének ráadásul határt szab a megfelelő szintű hűtés biztosítása, mivel nagyobb lesz a rendszer hőtermelése is.
A tervezéskor kompromisszumokra van szükség, gondosan mérlegelni kell, hogy a lehetőségek és követelmények összhangban legyenek egymással.
Magyarán a konklúzió, hogy a T/R modulok számából csak akkor tudunk következtetni a korszerűségre, amennyiben ismerjük legalább az antenna blokk méretét és a kisugárzott RF teljesítményt.
Itt azért köhögök egy jó nagyot.Nem hiszem el, hogy van olyan ember aki nem érti, hogy a tudomány-technika, elektronika gyors tempóban fejlődik.
Roni, ha most(decemberben) veszel magadnak egy új tv-t, laptopot vagy telefont jövő decemberre már elavult lesz mindegyik.
Ugyanúgy müködik ez a tervező-konstrüktőr irodáknál és a kutató-fejlesztő intézeteknél is. Valamit megterveznek,elkészítenek, legyártanak utána már annak tökéletesítésével, javításával vagy új tervezésével foglakozik aplikálva a tudomány legújabb ismereteit.
A f
Itt azért köhögök egy jó nagyot.
Pusztán műszaki és használhatósági szempontból rohadtul nem avul el semmi 1 év alatt, de még talán 5 év alatt sem, legfeljebb a piac és a média akarja ezt veled elhitetni. A monitorom 5 éves, a színe már talán nem olyan, mint újan, de pusztán élvezeti faktorban a HDR-t leszámítva egy mai 24" monitor nem tud semmivel sem többet, amiért ki kéne vágni. Nagyobbra sem lenne értelme cserélni, mert kb. már nem férne el az asztalon a két monitor mellett és a full HD felbontás 27" mértben nem nyújtana élvezhető előnyöket sőt, talán már látnám a pixeleket is.
Az emberek 99%-nak egy 2-3 éves akkori alsó felsőkategóriás okosteló is tud mindent, amire valaha szüksége lehet. Gyors, szép képet lő nappal az utcán zoom nélkül. Szelfizni lehet vele, ha valakinek erre a marhaságra van igénye meg ilyenolyan kép lövésére jó, aki még egy kompaktot sem tudnak kezelni. Ennyi.
Az én konfigom 3 éves, akkor sem volt a világ teteje, de ha nem pixelhuszár akar lenni az ember, akkor elég jól el lehet vele lenni.
Soroljam még? Az, hogy a csúhoz képest mi az alkalmazott az valóban elmarad, de annak semmi köze a gyakorlatban használható képességekhez. Mindig röhögök a sok konzumidiótán, akik megveszik akár az 1000 dolláros ájfónt, aztán azt csinálja vele, amit és a kb. 30 ezerbe kerülő szaros céges LG-s telómon. Pedig a te megközelítéseddel az is "elavult".
A katonai cuccoknál az életciklus a megbízhatóság és képességek miatt egészen más. Itt nem cserélnek le évente valamit, ha van nála jobb, mert a rendszer tehetetlensége n+1 ok miatt sokkal nagyobb.