Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 531
86 805
113
Lehet humorizálni, de ez azért nem ilyen vicces. A MiG-21bisz/23/25-ökön is használt teflonszürke festék (és a mi terepszínű gépeinken is használt Binarin és Akromat) festékek is már műgyanta alapú festékek voltak. Ezek is csökkentik a radar-visszaverődést de csak nagyon kis mértékben, ha ezekkel 0-ra akarták volna csökkenteni a reflexiót, akkor a radarhullámhosszhoz képest fele olyan vastagságú festésre lett volna szükség. Na tekintve hogy a vadászgépek fedélzeti radarjai általában 4-5cm-es hullámhosszon dolgoznak, ebből 2-2,5cm vastag festékrétegre lett volna szükség a teljes radar-álcázáshoz, ami ugye nyilvánvalóan képtelenség. Viszont akkor hatékony egy radar-árnyékoló festés, ha normál rétegvastagságban is legalább 60-70% reflexió-csökkenést ad, tehát ez nem azt jelenti hogy eddig egyáltalán nem volt, csak azt hogy az új festés/bevonat nagyságrendileg javítja a radar elleni álcázást. Viszont növeli is a karbantartási időt/költséget, mert itt már tűrhetetlen lesz a festékkopás, lepattogzás. Az ilyen spec bevonat már nemcsak vizuális álcázást biztosít, így sérülése/kopása esetén világítani fog a gép a radaron (ezt egyszer már az USAF-nál is tapasztalták mikor karbantartás utáni repülésen észlelték ezt, és kiderült, hogy egyik visszaszerelt panelnél elmulasztották a spec pasztával pótolni a felületvédelmet).

Szerintem a festék és a bevonat között különbséget tehetünk és bevonat ugye nem volt aeddig a SZU-57-en csak valamilyen festék.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 631
62 466
113
emel

"Na tekintve hogy a vadászgépek fedélzeti radarjai általában 4-5cm-es hullámhosszon dolgoznak, ebből 2-2,5cm vastag festékrétegre lett volna szükség a teljes radar-álcázáshoz, ami ugye nyilvánvalóan képtelenség."

Én úgy látom, hogy ezt úgy próbálják megoldani , hogy a külső borítás összetétele a belső oldalon egy vékony titánlemez amire föl van téve egy 2 cm-s vastagság körüli szénszálas (vagy hasonló) "lemez". És erre jön rá az alapozó és a festés kb. fél centi vastagságban.
A két centis bevonatot meg olyan helyen alkalmazzák, ahova nem lehet ilyen anyag összetételű borítást tenni.
J-20-Ni-Zn-Ferrite-Epoxy-RCS-Beam-Aspect.png


De persze én is csak találgatok.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
emel

"Na tekintve hogy a vadászgépek fedélzeti radarjai általában 4-5cm-es hullámhosszon dolgoznak, ebből 2-2,5cm vastag festékrétegre lett volna szükség a teljes radar-álcázáshoz, ami ugye nyilvánvalóan képtelenség."

Én úgy látom, hogy ezt úgy próbálják megoldani , hogy a külső borítás összetétele a belső oldalon egy vékony titánlemez amire föl van téve egy 2 cm-s vastagság körüli szénszálas (vagy hasonló) "lemez". És erre jön rá az alapozó és a festés kb. fél centi vastagságban.
A két centis bevonatot meg olyan helyen alkalmazzák, ahova nem lehet ilyen anyag összetételű borítást tenni.
J-20-Ni-Zn-Ferrite-Epoxy-RCS-Beam-Aspect.png


De persze én is csak találgatok.

F-22nél
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
emel

"Na tekintve hogy a vadászgépek fedélzeti radarjai általában 4-5cm-es hullámhosszon dolgoznak, ebből 2-2,5cm vastag festékrétegre lett volna szükség a teljes radar-álcázáshoz, ami ugye nyilvánvalóan képtelenség."

Én úgy látom, hogy ezt úgy próbálják megoldani , hogy a külső borítás összetétele a belső oldalon egy vékony titánlemez amire föl van téve egy 2 cm-s vastagság körüli szénszálas (vagy hasonló) "lemez". És erre jön rá az alapozó és a festés kb. fél centi vastagságban.
A két centis bevonatot meg olyan helyen alkalmazzák, ahova nem lehet ilyen anyag összetételű borítást tenni.
J-20-Ni-Zn-Ferrite-Epoxy-RCS-Beam-Aspect.png


De persze én is csak találgatok.
Egy repülőgép felületén se festés, se bevonat nem lehet 2cm vastag, mert a gép sárkánya repülés közben "dolgozik", rugalmasan torzul, vetemedik. Ráadásul +60 és -60 fok között változik a környezeti hőmérséklet is, így a sárkány jelentős része is (kivéve ahol a hajtómű/vek fűti/k belülről)ami hőtágulás miatt méretváltozásokat is okoz (az An-225 Mrija törzshossza pl. 8cm-t változik a hőtágulás miatt). Szóval marad a normál festék/bevonat-vastagság, ebből kell összehozni a minél kisebb radar-reflektáló felületet.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 631
62 466
113
molnibalage

" Csal az optikád, kicsit erős a wishful thinking és adatok mellőzése csak azért, mert a PAK-FA esetén jön a "de látszik a kompresszor"."

A PAKFA szívócsatornája nagyon hasonlít az YF-23-éhoz. Annál is a földön állva bizonyos szögekből látszott a kompresszor. Viszont repülés közben elvileg nem látszik. Gondolom van valamilyen mechanizáció a szívócsatornában ami repülés közben kitakarja, a felszállásnál pedig nem, aminek az oka valószínűleg a beszívott levegő mennyiségben keresendő.
pakfayf23_by_kgb950-dalu3qc.png
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 531
86 805
113
molnibalage

" Csal az optikád, kicsit erős a wishful thinking és adatok mellőzése csak azért, mert a PAK-FA esetén jön a "de látszik a kompresszor"."

A PAKFA szívócsatornája nagyon hasonlít az YF-23-éhoz. Annál is a földön állva bizonyos szögekből látszott a kompresszor. Viszont repülés közben elvileg nem látszik. Gondolom van valamilyen mechanizáció a szívócsatornában ami repülés közben kitakarja, a felszállásnál pedig nem, aminek az oka valószínűleg a beszívott levegő mennyiségben keresendő.
pakfayf23_by_kgb950-dalu3qc.png

Még csak ilyen bonyolult dologra sem kell gondolni csak meg kell nézni a Superhornetet...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 631
62 466
113
dudi

Nem tudom, hogy az első betett kép hivatalos-e. Szerintem nem.
A másik képen meg csak akkor lenne "bonyolult" a dolog, ha csak e miatt lenne benne a mechanizáció. Szerintem mivel a T-50 Mach 2+ os gép, így biztosan szabályozható a szívócsatornája. Ebből kifolyólag meg már csak tervezés kérdése az egész :)
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 942
113
Oroszország ötödik generációs vadászgépe új tpusu radarvisszaverést csökkentő bevonatot kap

Ideje lenne valamit felmutatni mert évek óta csak egyet szajkóznak :confused:
Ja hogy nem lett átadva Decemberben az első két db mi-28nm (amit annyiszor lehoztak már) az megint őket igazolja .
 
M

molnibalage

Guest
Ez egy nagyon érdekes ábra:
oa5c267257.jpg

Link:http://files.abovetopsecret.com/files/img/oa5c267257.jpg
Elég sok infó van rajta, pl. a belépő élbe tett L-sávos cucc IFF antenna. (Meg szerintem egyben valamilyen adatkapcsolatot is tolhat, ezért ESA)
Na tessék. Bezzeg még én voltam helikopter, amikor a fizika alapján leírtam, hogy mire nem jó az antenna (stealth gépet keresni) és mire lehet jó (MAWS és IFF).

Amikor persze a fizikai kihozta és leírtam, hogy az IFF antenna hullámhossz alapján akkor persze egyesek a fizikára és érvelésre immunisak maradtak. Ezek után remélem egyeseknek azért felnyílik már a szeme.

Miért jó ez IFF-re? Mert oldalszögben ennyi elemmel keskenyebb a nyaláb, mint mondjuk az F-16/F-18-on levő néhány elemes késantenna rácsé. Annak esélye, hogy egy 7-8 fokos tartományon belül két eltérő hovatartozású gép legyen eltérő magasságban kicsi. A pontos elemszámból kiszámolható a nyaláb szélessége. Az Hornet és Falcon esetén az IFF 17-25 fokos nyalábbal dolgozik.

Ezek gyári hivatalos adatok?Ha igen miért titok a tömeg?
Mert a repülés teljesítmény meghatározásánál alapvető faktor. AO és mások emiatt vetették fel azt, hogy az F-22 majdnem 20 tonnás üres tömege gyanúsan sok főleg az alapján, ahogy repül a gép.

Mach 2+ még nem igényli a szívócsatorna szabályzást. Lásd Raptor, Viggen, Typhoon... stb.

Mach 2.3 csúcssebesség fölé kell, vagy tartós Mach 2.0 utazóhoz, lásd Concorde.

A képen M2.1-es supercruise van. Ezt már tartósnak neveznéd? Mert ehhez azért illene már.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 990
68 335
113
Ideje lenne valamit felmutatni mert évek óta csak egyet szajkóznak :confused:
Ja hogy nem lett átadva Decemberben az első két db mi-28nm (amit annyiszor lehoztak már) az megint őket igazolja .
A Mi-28NM-re egyetlen megrendelés se volt még. A Mil iroda saját finanszírozású projektje csak a sikeres állami tesztek után kerülhet megrendelésre. Ha esetleg...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 631
62 466
113
Allesmor Obranna

Akkor az EF-2000 szívócsatornájának elején/alján lévő aktívan mozgó terelőlap az csak állásszögek esetén aktív? :eek:
Én azt hittem az pusztán sebességnövekedés esetén is szabályoz.
EF2000(T)_CSX55092_10565.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 990
68 335
113
Allesmor Obranna

Akkor az EF-2000 szívócsatornájának elején/alján lévő aktívan mozgó terelőlap az csak állásszögek esetén aktív? :eek:
Én azt hittem az pusztán sebességnövekedés esetén is szabályoz.
EF2000(T)_CSX55092_10565.jpg
És úgy mégis mit szabályozna? A kialakítása miatt nem válik le róla lökéshullám, illetve csak nem megfelelő módon és így amúgy is leszakadna.
Csak nagyobb állásszögön van szerepe.
Hasonló, mint a 9.15/31 utáni MiG-29-eseken, MiG-25/31-eseken.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Python

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 051
6 263
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Mikor fog tudni ilyet ez vagy bármelyik orosz gép.
Igaz ez inkább a fegyverzeten múlik minsem a hordozó gépen.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
Kicsit dadogva tudom csak nézegetni mostanában a fórumot... Jól láttam, hogy rebesgetik további 13 gép megrendelésének aláírását 2020-ban?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 990
68 335
113