Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 348
113
Lehet humorizálni, de ez azért nem ilyen vicces. A MiG-21bisz/23/25-ökön is használt teflonszürke festék (és a mi terepszínű gépeinken is használt Binarin és Akromat) festékek is már műgyanta alapú festékek voltak. Ezek is csökkentik a radar-visszaverődést de csak nagyon kis mértékben, ha ezekkel 0-ra akarták volna csökkenteni a reflexiót, akkor a radarhullámhosszhoz képest fele olyan vastagságú festésre lett volna szükség. Na tekintve hogy a vadászgépek fedélzeti radarjai általában 4-5cm-es hullámhosszon dolgoznak, ebből 2-2,5cm vastag festékrétegre lett volna szükség a teljes radar-álcázáshoz, ami ugye nyilvánvalóan képtelenség. Viszont akkor hatékony egy radar-árnyékoló festés, ha normál rétegvastagságban is legalább 60-70% reflexió-csökkenést ad, tehát ez nem azt jelenti hogy eddig egyáltalán nem volt, csak azt hogy az új festés/bevonat nagyságrendileg javítja a radar elleni álcázást. Viszont növeli is a karbantartási időt/költséget, mert itt már tűrhetetlen lesz a festékkopás, lepattogzás. Az ilyen spec bevonat már nemcsak vizuális álcázást biztosít, így sérülése/kopása esetén világítani fog a gép a radaron (ezt egyszer már az USAF-nál is tapasztalták mikor karbantartás utáni repülésen észlelték ezt, és kiderült, hogy egyik visszaszerelt panelnél elmulasztották a spec pasztával pótolni a felületvédelmet).

Szerintem a festék és a bevonat között különbséget tehetünk és bevonat ugye nem volt aeddig a SZU-57-en csak valamilyen festék.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 008
113
emel

"Na tekintve hogy a vadászgépek fedélzeti radarjai általában 4-5cm-es hullámhosszon dolgoznak, ebből 2-2,5cm vastag festékrétegre lett volna szükség a teljes radar-álcázáshoz, ami ugye nyilvánvalóan képtelenség."

Én úgy látom, hogy ezt úgy próbálják megoldani , hogy a külső borítás összetétele a belső oldalon egy vékony titánlemez amire föl van téve egy 2 cm-s vastagság körüli szénszálas (vagy hasonló) "lemez". És erre jön rá az alapozó és a festés kb. fél centi vastagságban.
A két centis bevonatot meg olyan helyen alkalmazzák, ahova nem lehet ilyen anyag összetételű borítást tenni.
J-20-Ni-Zn-Ferrite-Epoxy-RCS-Beam-Aspect.png


De persze én is csak találgatok.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
emel

"Na tekintve hogy a vadászgépek fedélzeti radarjai általában 4-5cm-es hullámhosszon dolgoznak, ebből 2-2,5cm vastag festékrétegre lett volna szükség a teljes radar-álcázáshoz, ami ugye nyilvánvalóan képtelenség."

Én úgy látom, hogy ezt úgy próbálják megoldani , hogy a külső borítás összetétele a belső oldalon egy vékony titánlemez amire föl van téve egy 2 cm-s vastagság körüli szénszálas (vagy hasonló) "lemez". És erre jön rá az alapozó és a festés kb. fél centi vastagságban.
A két centis bevonatot meg olyan helyen alkalmazzák, ahova nem lehet ilyen anyag összetételű borítást tenni.
J-20-Ni-Zn-Ferrite-Epoxy-RCS-Beam-Aspect.png


De persze én is csak találgatok.

F-22nél
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
emel

"Na tekintve hogy a vadászgépek fedélzeti radarjai általában 4-5cm-es hullámhosszon dolgoznak, ebből 2-2,5cm vastag festékrétegre lett volna szükség a teljes radar-álcázáshoz, ami ugye nyilvánvalóan képtelenség."

Én úgy látom, hogy ezt úgy próbálják megoldani , hogy a külső borítás összetétele a belső oldalon egy vékony titánlemez amire föl van téve egy 2 cm-s vastagság körüli szénszálas (vagy hasonló) "lemez". És erre jön rá az alapozó és a festés kb. fél centi vastagságban.
A két centis bevonatot meg olyan helyen alkalmazzák, ahova nem lehet ilyen anyag összetételű borítást tenni.
J-20-Ni-Zn-Ferrite-Epoxy-RCS-Beam-Aspect.png


De persze én is csak találgatok.
Egy repülőgép felületén se festés, se bevonat nem lehet 2cm vastag, mert a gép sárkánya repülés közben "dolgozik", rugalmasan torzul, vetemedik. Ráadásul +60 és -60 fok között változik a környezeti hőmérséklet is, így a sárkány jelentős része is (kivéve ahol a hajtómű/vek fűti/k belülről)ami hőtágulás miatt méretváltozásokat is okoz (az An-225 Mrija törzshossza pl. 8cm-t változik a hőtágulás miatt). Szóval marad a normál festék/bevonat-vastagság, ebből kell összehozni a minél kisebb radar-reflektáló felületet.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 008
113
molnibalage

" Csal az optikád, kicsit erős a wishful thinking és adatok mellőzése csak azért, mert a PAK-FA esetén jön a "de látszik a kompresszor"."

A PAKFA szívócsatornája nagyon hasonlít az YF-23-éhoz. Annál is a földön állva bizonyos szögekből látszott a kompresszor. Viszont repülés közben elvileg nem látszik. Gondolom van valamilyen mechanizáció a szívócsatornában ami repülés közben kitakarja, a felszállásnál pedig nem, aminek az oka valószínűleg a beszívott levegő mennyiségben keresendő.
pakfayf23_by_kgb950-dalu3qc.png
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 348
113
molnibalage

" Csal az optikád, kicsit erős a wishful thinking és adatok mellőzése csak azért, mert a PAK-FA esetén jön a "de látszik a kompresszor"."

A PAKFA szívócsatornája nagyon hasonlít az YF-23-éhoz. Annál is a földön állva bizonyos szögekből látszott a kompresszor. Viszont repülés közben elvileg nem látszik. Gondolom van valamilyen mechanizáció a szívócsatornában ami repülés közben kitakarja, a felszállásnál pedig nem, aminek az oka valószínűleg a beszívott levegő mennyiségben keresendő.
pakfayf23_by_kgb950-dalu3qc.png

Még csak ilyen bonyolult dologra sem kell gondolni csak meg kell nézni a Superhornetet...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 008
113
dudi

Nem tudom, hogy az első betett kép hivatalos-e. Szerintem nem.
A másik képen meg csak akkor lenne "bonyolult" a dolog, ha csak e miatt lenne benne a mechanizáció. Szerintem mivel a T-50 Mach 2+ os gép, így biztosan szabályozható a szívócsatornája. Ebből kifolyólag meg már csak tervezés kérdése az egész :)
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Oroszország ötödik generációs vadászgépe új tpusu radarvisszaverést csökkentő bevonatot kap

Ideje lenne valamit felmutatni mert évek óta csak egyet szajkóznak :confused:
Ja hogy nem lett átadva Decemberben az első két db mi-28nm (amit annyiszor lehoztak már) az megint őket igazolja .
 
M

molnibalage

Guest
Ez egy nagyon érdekes ábra:
oa5c267257.jpg

Link:http://files.abovetopsecret.com/files/img/oa5c267257.jpg
Elég sok infó van rajta, pl. a belépő élbe tett L-sávos cucc IFF antenna. (Meg szerintem egyben valamilyen adatkapcsolatot is tolhat, ezért ESA)
Na tessék. Bezzeg még én voltam helikopter, amikor a fizika alapján leírtam, hogy mire nem jó az antenna (stealth gépet keresni) és mire lehet jó (MAWS és IFF).

Amikor persze a fizikai kihozta és leírtam, hogy az IFF antenna hullámhossz alapján akkor persze egyesek a fizikára és érvelésre immunisak maradtak. Ezek után remélem egyeseknek azért felnyílik már a szeme.

Miért jó ez IFF-re? Mert oldalszögben ennyi elemmel keskenyebb a nyaláb, mint mondjuk az F-16/F-18-on levő néhány elemes késantenna rácsé. Annak esélye, hogy egy 7-8 fokos tartományon belül két eltérő hovatartozású gép legyen eltérő magasságban kicsi. A pontos elemszámból kiszámolható a nyaláb szélessége. Az Hornet és Falcon esetén az IFF 17-25 fokos nyalábbal dolgozik.

Ezek gyári hivatalos adatok?Ha igen miért titok a tömeg?
Mert a repülés teljesítmény meghatározásánál alapvető faktor. AO és mások emiatt vetették fel azt, hogy az F-22 majdnem 20 tonnás üres tömege gyanúsan sok főleg az alapján, ahogy repül a gép.

Mach 2+ még nem igényli a szívócsatorna szabályzást. Lásd Raptor, Viggen, Typhoon... stb.

Mach 2.3 csúcssebesség fölé kell, vagy tartós Mach 2.0 utazóhoz, lásd Concorde.

A képen M2.1-es supercruise van. Ezt már tartósnak neveznéd? Mert ehhez azért illene már.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
Ideje lenne valamit felmutatni mert évek óta csak egyet szajkóznak :confused:
Ja hogy nem lett átadva Decemberben az első két db mi-28nm (amit annyiszor lehoztak már) az megint őket igazolja .
A Mi-28NM-re egyetlen megrendelés se volt még. A Mil iroda saját finanszírozású projektje csak a sikeres állami tesztek után kerülhet megrendelésre. Ha esetleg...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 008
113
Allesmor Obranna

Akkor az EF-2000 szívócsatornájának elején/alján lévő aktívan mozgó terelőlap az csak állásszögek esetén aktív? :eek:
Én azt hittem az pusztán sebességnövekedés esetén is szabályoz.
EF2000(T)_CSX55092_10565.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
Allesmor Obranna

Akkor az EF-2000 szívócsatornájának elején/alján lévő aktívan mozgó terelőlap az csak állásszögek esetén aktív? :eek:
Én azt hittem az pusztán sebességnövekedés esetén is szabályoz.
EF2000(T)_CSX55092_10565.jpg
És úgy mégis mit szabályozna? A kialakítása miatt nem válik le róla lökéshullám, illetve csak nem megfelelő módon és így amúgy is leszakadna.
Csak nagyobb állásszögön van szerepe.
Hasonló, mint a 9.15/31 utáni MiG-29-eseken, MiG-25/31-eseken.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Python

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 013
6 120
113

Mikor fog tudni ilyet ez vagy bármelyik orosz gép.
Igaz ez inkább a fegyverzeten múlik minsem a hordozó gépen.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
Kicsit dadogva tudom csak nézegetni mostanában a fórumot... Jól láttam, hogy rebesgetik további 13 gép megrendelésének aláírását 2020-ban?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113