Egy orosz összefoglaló cikk
Bayraktar Akinci: Törökország legnagyobb támadórepülőgépe
A hegyi-karabahi 2020. szeptember 27-én kezdődött súlyos katonai konfliktus felkeltette az egész világ figyelmét, és komolyan befolyásolta a pilóta nélküli repülőgépek iránti érdeklődést . A folyamatos konfliktus fényében a török támadó UAV-ok, köztük a Bayraktar TB2 a legnagyobb érdeklődésre tart számot. Ez a drón azonban már nem a török UAV fejlődés csúcsa. A Baykar Makina kifejlesztett egy nagyobb, nagyobb támadási képességekkel rendelkező támadó drónt, a Bayraktar Akincit, amelynek első fotói még 2018-n szivárogtak ki a sajtóba.
Mit lehet tudni az új drón tesztjeiről
A Bayraktar Akinci már méretében is összehasonlítható a teljes jogú vadászgépekkel. Méretét tekintve érezhetően nagyobb, mint a Bayraktar TB2. Az új eszköz első fotói 2018 júniusában jelentek meg az interneten, ekkor már folyamatban volt egy új támadórepülő fejlesztése. Az új UAV teljes előzetes tervezési szakaszát 2019 júniusáig fejezték be a Baykar Makina mérnökei, ezt követően augusztusban megkezdődött a pilóta nélküli repülőgép földi tesztelési szakasza.
Ismeretes, hogy Törökország ezt a drónt ukrán szakemberekkel együttműködve fejlesztette ki. Az Ukroboronprom állami konszern részét képező Ukrspetsexport vállalat alkalmazottai részt vettek az új UAV fejlesztésében. Az ukrán fél elsősorban motorokkal és kompozit anyagokkal járult hozzá a drón projekthez. A projekt figyelembe vette az ukrán repülőgép-tervezők tapasztalatait a nagy repülőgépek tervezésében is.
Az új UAV 2019. december 6-n hajtotta végre az első felszállását, a drón mindössze 16 percet töltött a levegőben. A teszteket Törökország északnyugati részén, a Tekirdag tartományban, a Corlu repülőtéren hajtották végre. Itt található a gyártó repülőkiképző központja. A második tesztrepülés 2020. január 10-én fejeződött be, és több mint egy órán át tartott. 2020 augusztusában a második Bayraktar Akinci prototípus is felszállt. Összességében a Baykar Makina vállalat képviselői már legalább öt sikeres tesztet végeztek az új támadó drón két prototípusán. Beleértve a 30 ezer láb (kb. 9150 méter) magasságban végzett repüléseket is.
A Baykar Makina előzetes tervei szerint az új támadó UAV használatba vételének 2020 végére kell megtörténnie. Az első UAV-k kiszállítását a török fegyveres erőknek a tervek szerint már 2021-n megkezdik.
A Bayraktar Akinci támadó,repülési,technikai képességei
Repülési teljesítményét és méreteit tekintve a török védelmi ipar újdonsága érezhetően felülmúlja elődjét, a Bayraktar TB2-t. Méretét tekintve a Bayraktar Akinci összehasonlítható az amerikai felderítő és támadó UAV-l a MQ-9 Reaper ("Reaper") géppel, megelőzve az amerikai járművet a maximális felszállási súly szempontjából. Ugyanakkor repülési teljesítményét tekintve az Akinci még nem éri el amerikai UAV szintjét, bár jelentős előrelépés jelent a török védelmi ipar számára. Ugyanakkor harci képességeit tekintve Akinci a lehető legközelebb áll a "Kaszáshoz", és bizonyos szempontból talán még felül is múlja azt.
Az új UAV egy felderítő és támadó nagy magasságú és nagy hatótávolságú pilóta nélküli repülőgép. A drón elég nagy, elegendő azt mondani, hogy szárnyfesztávolság tekintetében felülmúlja az amerikai F-15 / F-16 vadászgépeket. A Bayraktar Akinci szárnyfesztávolsága 20 méter, a repülőgép hossza 12,2 méter, a magasság pedig 4,1 méter. A gyártó által megadott maximális felszállási súly 5500 kg. Ebben az esetben a maximális hasznos tömeg 1350 kg (a "Kaszás" - 1700 kg). A fegyverek a gyártó hivatalos honlapján bemutatott anyagok szerint nyolc külső felfüggesztési ponton helyezhetők el.
Az újdonsága a repülési teljesítménye . A bejelentett üzemi magasság 30.000 láb (kb. 9150 méter), a a maximális magasság pedig 40.000 láb (kb. 12.200 méter). Ebben az esetben a drón akár 24 órán át is tartózkodhat a levegőben. Az elődhöz hasonlóan a drón is meglehetősen fejlett AI-val rendelkezik, és teljesen automatikus üzemmódban képes repülni. A készülék magától leszáll, felszáll, "körutazás" módban repül.
Az UAV meghajtásáról két új ukrán korszerűsített, 450 lóerős AI-450 turboprop motor gondoskodik. A motorokat az Ivchenko-Progress vállalkozás szakemberei fejlesztették ki. Erősebb 750 lóerős motorok telepítése is lehetséges. A motorok teljesítménye elegendő ahhoz, hogy az Akinci támadó drón maximális repülési sebessége elérje195 csomót (kb. 360 km / h), és az utazó sebessége pedig 130 csomó (kb. 240 km / h) legyen.
A török mérnökök hármas redundanciával növelték az UAV túlélő képességét a szoftver és hardver rendszere miatt. Külön hangsúlyozzák az anti-elektronikai zavaró rendszerek UAV-a való telepítését. Az ilyen rendszerek különösen akkor relevánsak, ha az ellenség elektronikus hadviselési eszközöket használ. A Bayraktar Akinci drón rendelkezik a saját mesterséges intelligencia rendszerével, amelynek maximalizálnia kell a repülési autonómiát, valamint a járőrútvonal helyzetének tudatosságát, ideértve a célok azonosítását és koordinátáik meghatározását.
A Bayraktar Akinci drón harci képességei
Az új török drón úgy lett kialakítva, hogy légicsapásokat indítson az ellenség földi céljai ellen, valamint operatív-stratégiai légi felderítést végezzen. A drón irányított rakétafegyverek és irányított légibombák mellett az elektronikus felderítés különféle eszközeit képes szállítani. A drón különlegessége egy aktív fázisú antennarendszerrel rendelkező radar jelenléte a fedélzeten, amely lehetővé teszi a drón számára a légi célok önálló azonosítását. Ezenkívül a készülék légi ütközés figyelmeztető állomást és szintetikus radart fog kapni a földfelszín radarképeinek elkészítéséhez, tekintet nélkül a meteorológiai viszonyokra. A drón az Aseslan CATS optikai felderítő, megfigyelő és célzó rendszerrel is rendelkezik.
A gyártó az eszköz fedélzetén elhelyezi az ellenséges légvédelmi rendszerek radarjainak felderítéséhez szükséges felszerelést, annak későbbi megsemmisítésének lehetőségével,az irányított lőszerek széles skálájával. Az új támadó és felderítő drón egyik feladata a klasszikus vadászrepülőgépek terhelésének csökkentése kell, hogy legyen.
A használt fegyverek köre meglehetősen kiterjedt. Vannak szabadon eső Mk-81, Mk-82, Mk-83 légi bombák, beleértve a nagy pontosságú fegyverekké történő átalakítást is (JDAM), valamint a MAM-L és a MAM-C kisméretű irányított bombák, amelyek a Bayraktar TB2 drón fő fegyverzetét képezik, és a 70 mm-s lézerrel irányított CIRIT rakéták, valamint az L-UMTAS ATGM légi változatát is, amelynek hatótávolsága 8 kilóméter.
Az eszköz megkapta az irányított levegő-levegő rakéták használatának lehetőségét is, ami lehetővé teszi a légi célok megtámadását.Nagyon valószínű, hogy az Akinci válhat török Gokdogan (Sapsan) és Bozdogan (Krechet) rakéták egyik fő hordozójává, amelyeket Törökországban hoztak létre az amerikai AMRAAM és Sidewinder levegő-levegő rakéták helyettesítésére az F-16 vadászgépeken. Ez az első ilyen osztályú rakéta, amelyet Törökországban hoztak létre. Ezeket az ország folyamatban lévő amerikai fegyverek behozatali helyettesítő programjának részeként fejlesztették ki. Az UR közelharci rakétákra utal, és infravörös fejjel van felszerelve. Viszont a Bozdogan közepes hatótávolságú rakéta, radar vezérlésű.
A drón jellemzői között a török fejlesztők azt hangsúlyozzák ki, hogy az Akinci lesz az első kereskedelmi forgalomban kapható UAV, amely képes egy légi indítású cirkálórakéta elindítására. Ennek a drónnak a fegyvertára magában foglalja a török SOM-A cirkálórakétát. A 4 méter hosszú és 620 kg tömegű cirkálórakéta akár 250 km-s távolságban is képes célokat eltalálni. A rakéta robbanófejének tömege 230 kg. Irányítási rendszer - inerciális, GPS-szel kombinálva.