7 előre 1 hátra.
Azon elgondolkodtál már, hogy hátramenetben kurvára nem látnak hátra felé?
Szerinted ilyen körülmények között mekkora az a sebesség ami nem kockázatos egy 40-60 tonnás lánctalpas számára?
És mivel általában 1 fokozat van hátra felé, melyik a fontosabb? A nagy nyomataték, hogy hátra felé is ki tudjon jönni egy sáros árokból, vagy a nagy elméleti végsebesség kis nyomaték és 0 hátralátás mellet?
A valóság az, hogy a komolyabb hátrameneti tempó nem kihasználható, ha nincs tolatókamerád. Mai tankokon már szokott lenni, ez az 1940-1990-s évek között nem állt a rendelkezésére senkinek!
Béke időben pl. az AMX-30-on volt nagyméretű tükör.... képzeld el, hogy lőnek szemből a tankra:
1. Biztos nem lövik szét a batár nagy tükröt
2. Biztos nem lövik szét a fejedet, miközben a buksidat kidugva nézelődsz...
Jah, de
Igen vannak látványos videók ahol a nyugati tankok a semmi közepén tolatgatnak nagy sebességgel. Szívesen megnézném ezt városi harcban vagy erdős/fás terepen is....
De idézhetek egyet a görög harckocsi tenderből is:
"T-80UE: A teszt tökéletesen végrehajtva, probléma a 12 méternél szűkebb ívsugarú kanyarodásnál, mert a váltó ilyenkor rángat. Nincs probléma, ha állóhelyben megfordul a tank, de a görög bizottság szerint ez nem jó, mert ilyenkor jobban kopik a lánctalpban a gumi betét (sic…XD).
A szlalom tesztet csak a T-80U és a Leclerc csinálta meg hátra menetben.
A manőverezési tesztet a T-80U teljesítette a leggyorsabban
M1A2: motorjavításra volt szükség
Challenger 2, Leclerc, T-84: teszt után lánctalp csere
Leopárd 2A5: 30%-os emelkedőn nem ment föl"
A kiemelt részre fölhívnám a figyelmed. Gondolkozzunk el rajta, aztán engedjük el ezt a "szar a rükverc" gumi macit is, ahogyan a toronyreptetős hülyeséget is el kellne már engedni. Ezek nem 1 dimenziós dolgok.
(Mondom a mai tankokon van tolatókamera, de ezt ne kérjük már számon 1990 előtti harckocsikon!)