Végre valaki rendes szakmai kérdéseket tesz fel.
Már untam a
- " nem jó/sz@r, mert
régi..."
- "hogy hasonlíthatsz össze egy(Heavy-)IFV-t egy MBT-vel (ami pont azért a "fricska", merthogy az
IFV a védettebb )
- "hogy képzeled, hogy mi ezt (2020-ban) meg tudjuk csinálni
, "és annyira/de-annyira/de ... nehéz, hogy:" ...hogy a kecskepásztor-inas, embargózott, arabosan "precíz/fegyelmezett" irakiak 30 éve ( ! ! ! ) megcsinálták ! ! !
(B+ )
Vagyis nézzük van-e válasz?
Van:
Tegyél már be erről a harckocsiról egy rohadt képet, mert már kibaszott kíváncsi vagyok!
Aztán nehogy a torony nélküli Achzarittal gyere, ahol a torony tömegével vakolták fel az oldalfalat!
Pedig a ördög a részletekben van elásva: "Kidobták" a tornyot (kb. 14 tonna) és abból
körbepáncéloztak (! ! ! ) a T-55-t.
... mert
körbe kellett, mert hátul van egy "lenyíló csapóajtó" (+megerósítes, +súly) a motor hátsó egyharmada helyén(kb.) és a tornyot ugyan eltávolították, de ott a keletkezett "lyukat"
teljes védettségre kellett pótolni a páncélzatot, a többi részen pedig
csak kiegészíteni az eredeti védettséget.
Az eleve tizen-huszon százalékkal jobban védett T-72-nek csak az első 2/3-át kell kiemelten védeni, mert a hátsó rész (motortér) részben be van áldozva (a nyugati típusoknál is) védelmi zónaként. A hátsó rész a teljes pót-páncél tömeg (nagyságrendileg a 15%-át szokta kapni, míg a maradék 85%-ot a hk-k első 2/3-a, -azon belül is a front rész és a torony- kapja.
Emiatt T-72 jobb alap védettség, és az a T-72-nél gyakorlatilag csak az
első 2/3-nak szükséges kiemelt védelem miatt jóval kisebb tömegű pót-pácél kell, mint az Achzarit-nál, annak eltérő feladata/felépítése miatt szükséges
teljes/körkörös védelmi igény miatt.
Az eltelt 15-20 év anyagtechnikai és technológiai fejlődés miatt még kivettem 10%-ot a becsült súlyból, így lett 50 T alatti a becsult eredmény.
És valóban, a hasonló elvek alapján készült horvát DEGAN-95 is az 50 alatti súlynál állt meg. ..."Jééé" szintén izraeli közreműködéssel.
Ezért lehet az Achzarit körkörös, 14 T-s védelmével szemben a T-72-t kihozni -a szinte csak első 2/3-ot (a személyzetet) kiemelten védve (a motort plusszba alig védve), és kicsit modernebb NERA-val tervezve- 6-8 tonnából. A bő 20 év fejlődése, szűk -10%-al kompenzálva súlyban.
Ezek szerintem reálisak.
Gondolom jössz majd az Enigmával, csak ott meg az a bibi, hogy a 6 tonna + tömeg miatt a gép egy lomha disznó lett.
Igaz. Az amúgy sem rally-bajnok T-55 kapott 5-6 +tonnát -valóban-, és a "rally-csapat" iraki tuning mesterei/szerelői
semmit nem tettek hozzá a gyári teljesítményhez.
Ahogy korábban is írtam, a T-72-nél a csehek/lengyelek/horvátok /(és még sokan mások)... az
eredeti motor 720 Lóerejét tartósan megemelték 850 Le-re, úgy hogy a modernizálás után miatt az eredi(-leg "összelapátolt" orosz minőségű) motor
megbízhatóbb lett, a nagyobb teljesítmény ellenére. A DEGAN-nál is megcsinálták ezt, + az eredeti futómű megerősítésével. A huszon-évvel fiatalabb 72-esből is ki lehetett/lehet hozni a jókora tartalékokat.
Igen, a páncélzat hatásosan megfogta a HESH lövedéket, volt esélye a HEAT ellen is, aztán Khafji mellett összetalálkoztak a 105 milliméteres ágyúval szerelt AMX-30 harckocsik APFSDS lőszerével és
Ebben az az érdekes, hogy a képeket én is néztem, de sehol nem látszik egyertemúen olyan, hogy elólról vegzetes találatot kapott.
Kiégett Enigmákat én csak nem védett részt ért találattal találtam. Htúlról, torony hátúlról/oldalról, elólról, teknó, de a forrasban is kiemelve, hogy a személyzet el tudta hagyni a tankot.
Egy korábbi vitánál idéztem is (forrással), hogy az egyik harc nélkül elhagyott Enigmára rálőttek egy Abrams (DU-s) urános APFS... lőszerrel és
megfogta.
Kettőt. De aszt is elismerem, hogy a vitapartner által említett "nagyon erős" és "kib@szottul nagyon erős" amcsi 2 féle lőszerből nem tudni melyiket próbálták. Ez nem volt benne az eredeti anyagban sem. A gyengébb is nagyon szép eredmény.
El is vitték a (Fake-Cobham páncélzat-os
) angolok az egyiket tesztelni. Az eredményt nem tették kozzé. A magas-labda-konteókat kihagyom.
Arról készült a "felnyitott" pót-páncélzatú kép az angliai Bovington-ban található Tank-Múzeumban(ez alatt a szöveg alatt).
Na jó teszek neked ide valamit, csak ez nem NERA. A Hajimobillal szemben eddigre a zsidók a tömegnövekedés miatt lecserélik a motort, sebességváltót, megerősítik a futóművet. Tök hasonló dolgok történnek a szovjet T55 upgradekben is.
Szóval hogyan gondolod azt, hogy a harckocsi tömegének 15 százalékát csak úgy simán rádobod a harckocsira NERA páncélzatként? Hogyan foglya ez befolyásolni a gép mozgékonyságát vagy talajnyomását? Mennyivel gyakrabban fog leégni a kuplung, az erőlködés miatt megdögleni a motor, vagy lefogazódni a sebességváltó? Vagy ezeket is cseréljük, akkor viszont bukik a fillérekből elképzelésed.
Ezeken a területeken a járműgépész barátom nevetve említette meg, hogy a 60-as 70-és évek orosz haditechnikai szintjét a 2020-as évek civil -
megfizethető- technológiai szintje többszörösen veri. Kuplung(betét gyártás, csere ) és futómű megerősítés (anyag ráhordásos technikák(plazma, ...) ebben a darabszámban 2-3 emberes betanított munka, 1-2 mérnök tervezésével, majd felügyeletével. Könnyű "szakmai vizsga-feladat" volt, nem is kérte a felajánlott Tokaji Aszú-t
.
Ha valamit nem érthetően írtam le, kérdezz nyugodtan. Kicsit sok idő múlva válaszoltam, elnézést, de ̶n̶é̶h̶a̶ ̶ú̶g̶y̶ ̶k̶e̶l̶l̶ ̶c̶s̶i̶n̶á̶l̶n̶o̶m̶ ̶n̶a̶p̶k̶ö̶z̶b̶e̶n̶,̶ ̶m̶i̶n̶t̶h̶a̶ ̶d̶o̶l̶g̶o̶z̶n̶é̶k̶ dolgozom (home office
).
U.i: Ami kérdés logikusan fel szokott merülni még, hogy ha gyakorlatilag minden részterületre van gombokért" megoldás, akkor: miért nem-sikerül/szokott-a-végén-irreális-milliókba-kerülni ($, £, €, ...).
Mert kb.:
Ha az izraeliek csinálják, akkor tényleg azért, mert mint az azóta is etalon (Achzarit) referenciájuk mutatja , qrva jól meg tudták/tudják csinálni.
Amiért másoknak nem szokott sikerülni az szinte mindig olyasmi, hogy
1, a hazai ipar teljes életben-maradását szokták beleszámolni egy ilyen modernizálásba, a lengyelek/csehek/szinte mindenki. Ez pedig más érdekcsoportoktól vesz el a nem kevés pénzt. Ahogy fel is soroltam, nem műszaki probléma a jó ár/érték kompromisszum megtalálása országonként. Külföldi gyártók csillió-milliárd-ba beleszámolt lobby- költségeiről nem is szólva. ..."szolgálatkész" politikusok hordáinak csorog a nyála minden ilyen program körül.
2, A kudarcok másik nagy csoportjánál pedig nincs az izraelihez hasonló teljesítmény-kényszer(az állam léte/vagy bukása) a politikai döntéshozókon, hanem, gyorsan akarnak, látszateredményeket, amik a harctéri gyakorlati életben meg is látszanak, : ukrán, örmény, azeri... és az orosz modernizálások jelentős része is.
Nekünk viszont hasonló keleti "szövetségesek" és körbe-barátok gyűrűjében, túl sok hibázásra nincs lehetőségünk, "némi" történelmi előzmények alapján!
Újabb gond esetén a Tiszánál lesz a határ vagy a Dunánál?
"Legutóbb" is csak néhány "lázadó" Tiszántúli településen múlt ez a dolog. (Prof. Google segít megkeresni, ha valaki nem tudja/hiszi.)