Társadalmi folyamatok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 132
33 319
113
Mi neveljen az életre ha nem az iskola?
Mert a szülő dolgozik, nem tudja nevelni a saját gyerekét. Ha tudná nevelni (mert ráérne) akkor nem sok szükség lenne az iskolára...
A helyzet az, hogy igen is az iskolának nem csak oktatnia de nevelnie is kellene!
A szülő ezt nem tudja megtenni, hiszen jó esetben délután 5-6 óra felé látja a gyerekét meg hétvégén.
Az iskola, a tanár nem tudja a családot pótolni. A családi minta sokkal erősebb, mint kb. bármilyen oktatás. Ezzel nem tudsz mit kezdeni az iskolában. Igen, kell nevelnie is, de csak meglévő alapokra tud építkezni.
A gyereket ki nevelte 1-3 éves korig? Ki nevelte 6-7 éves korig? Hol volt a szülő? Értem én, hogy menni kell a bányában csákányozni a GDP-t, de nincs az a pénz, ami többet ér a családnál és a gyereknél.
Köszönni nem 7 évesen kell megtanulni; meg persze egy csomó kulturális dolgot (nem csámcsogunk, hogy fogjuk a kanalat meg ilyenek.
Na most ha 5-6 óra felé látja a gyereket, az tök jó; van a napból még kisebb gyereknél is 3 órája, meg a hétvége. Az elég sok idő, hogy mintákat adjon át, élményekkel gazdagodjanak, egymással legyenek -és közben tudatosan, vagy nem tudatosan nevelje. És még ott van a reggeli is. Ott is együtt lehet tölteni az időt ... sőt, kellene is.

De mondjuk az is kellene az élethez, hogy egy csekket ki tudjál tölteni.
Vagy fiúk esetén egy kalapácsot megfogni, szöget beverni a falba. Lányok esetén, hogy hogyan kell főzni például....
Ezt nem tudja a szülő megmutatni, megtanítani? Bebaszott volna, hogy ha az iskolában tanulom meg, hogy hogy kell vinni a kaszát, vagy a villát; hogy fogjuk a kalapácsot, vagy egyenesítjük ki a szöget. Ott voltam apán mellett -pedig rohadt türelmetlen, mindig is jól összevesztünk, de tőle tanultam meg; nem az iskolában. A gyerekem meg tőlem. Lassabban csinálja? Igen. Többször el kell mondanom? Igen. Néha idegbajt kapok? Igen. Lebaszom ha nem jól csinálja? Igen. Aztán meg megy másodjára, vagy harmadjára jól. (És még én kapom meg, hogy a gyereknek miért kell ezt vagy azt csinálni...)
A gyerekre kell türelem és idő, meg legyen ott a szülő mellett. És igen, az anya főzzön, az apa meg szögeljen, sarkítva. (ha érdekel és megtalálom, akkor van valamelyik videóban erről szó).
Ez nagyon nem az iskola dolga -még ha magam is hiányolom a valós technika órát, de mi sem ott tanultuk meg a dolgokat, olyan szar szerszámok voltak.

Oké, de milyen alapok és kinek?
Az, hogy tudjon logikusan gondolkozni, valamilyen szinten olvasni, kegyen kitartása és türelme, hogy ha elsőre nem megy; ismerje el ha van egy szakmai tekintély, belülről törekedjen a jóra és ne a kettesre hajtson -ezek kellenek minden szakmához; szerintem egy mester nem él meg jól belőle, hogy ha mindig csak kettesre akarja a feladatát elvégezni.

Az általános iskolás írni, olvasni, számolni tanulásban én nem látok ma sem gondot, szerintem az úgy alapvetően jól ki van találva.
Én igen. Nagyon sokat változott az oktatása ahhoz képest, mikor mi tanultuk. Lehet, hogy én öregszem, de nekem ez annyira nem jön be teljes mértékben. Szerintem sokszor túl van bonyolítva. -De mondom, lehet, hogy ezt én látom rosszul, mint szülő.

Nálunk is volt aki bármit be tudot magolni , mert jó volt a memóriája, akkor is vissza tudta mondani az infót ha nem is értette...
Nálunk középiskolában megkérdezte a tanár, hogy érted is? Nem. Jó, akkor következő órára értsed, mert újra felelsz. De ugyan ez volt egyetemen is.
Ilyen téren a dolgozatokkal nem tudok mit kezdeni, mert az ugye konkrét kérdés-konkrét válasz. De mindig visszakérdezek, hogy értitek-e. Ha meg nem érti és nem szól, hogy nem, azzal ugye meg nehezebb mit kezdeni. Szerintem ilyen magolós mindig volt, mindig lesz, majd mehet tanárnak, vagy a közszférába -úgyis általában ott köt ki a többsége. :D

Mindenkinek más a "képessége" és az érdeklődése is.
Én már unásig -legalábbis magam unom magam- mondogatom, hogy nem kell mindenből kitűnőnek lenni. Olyan nincs, hogy mindenből ugyan olyan tehetséges. Engem nem érdekel, ha valaki valamiből nem kitűnő; de igyekezzen megtalálni azt, ami érdekli, vagy legalább amit könnyen tanul és abból nem kitűnőre, hanem még annál is jobban kell teljesíteni, mert szeretetből és érdeklődésből tegye. Aztán így könnyebb lenne a szakma választás és megélni is jobban és könnyebben meglehet olyanból, amit szeret az ember csinálni.

Volt aki fejben jól számolt és volt aki könnyen tanult nyelveket.
Vannak szerencsések. De ez még csak a nulla. Annyi, hogy nem mínuszból indul. A szorgalmat (ami vagy önmagunkból, vagy külső tényezőből fakad) semmilyen jó képesség nem tud pótolni.

És ugye ha nem Budapesti vagy az sem megoldás, hogy menjél más suliba, mert több 10 km-re vannak ezek egymástól.
Gyerekem 8 km-re jár első óta egyedül másik településre, busszal. Az ottani iskola több mint 10%-a már máshonnan jár. Van, aki 15 km-re jár. És itt még nagyobbak a távolságok, mint az aprófalvas településeken pl. É.-K- Mo-n.
Jár angolra, németre (az utcában, meg településen belül, de mégis online -szóval megoldható bárhonnan), zenére, heti kétszer edzésre. Lehet, hamarabb elviszem két faluval arrébb, mint BP-n másik kerületbe.

Valójában nincs alternatívád.
30 km-re jó iskola, 25 km-re jó iskola, 45 km-re jó iskola, 55 km-re kimondottan remek kéttannyelvű a szakmunkások és a sima gimik mellett. Négy sima gimi van 20km-en belül. Napi egy órát vonatoztam múszaki szakközépbe -ha éppen az érdekli, ki lehet bírni; van kollégium, ha éppen úgy alakul. Sőt, ha kilépek a komfortzónából beíratom szlovák, vagy román középsuliba, vagy akár átviszem a határon és echte román suliba is járhatna egy nagyvárosba. (Tudom-tudom román, de nem élhet mindenki az osztrák határ közelében és mégis csak elég nagy előny egy szomszédos idegen nyelv ismerete.) Hol nem alternatíva? És ezek mind kocsival kb. órán belüli lehetőségek. Sőt, még több lehetőség is lenne ha annyi időt szánnánk kocsiban ülésre mint a pösti embör.

Azt hogy? Amikor én suliba jártam a tanárokat még bepanaszolni sem lehetett. Azt csináltak lényegében amit akartak és védték egymás seggét.
Mint Istenben hívő ember engem onnan fentről mindig figyelnek. És önnmagam mércéjét sem szeretném átlépni. ... ja meg a folyosó is be van kamerázva. :D
Ma már nagyon tud dívni, hogy a tanárt előveszi valamelyik szülő. Nekem is volt már ilyen esetem. Nyilván az iskola nálunk mint békéltető próbál fellépni, ha van rá mód.

 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 132
33 319
113
Ez most, hogy derül ki?
Most nem tudom, én időmben sehogy. Egy idő után azért kiderül, hogy valami gáz van.

én általános alsóban 14-16 éves cigókkal jártam egy osztályba, mert annyiszor megbuktak. Egyáltalán nem volt jó...
Én is jártam; negyedikben maradt le 14+ évesen. De volt több bukott cigány és nem cigány osztálytársam. Sőt a suliba a másik iskolából küldték át a balhésabbakat, hozzánk.

Ehhez képest ha heti kétszer megverik őket az elég erős...
Pont azért írtam az adott küzdősportokat, mert elég sokfelé lehet menni bennük; nem csak a verekedés, vagy zsákolás van, mint pl. a boxban; ott vannak a törések, formagyakorlatok, de megvan a zsákolás és a verekedés is, ha valaki azt akarja jobban csinálni. és alapvetően nem kimondottan eszközigényes. Persze, nem biztos, hogy pont ezeket vezetném be; meg mondom, nem tudom mennyi értelme van kötelező jelleggel csinálni... valószínűleg nem sok. (De én fejben levő magániskolámban kötelezővé tenném ... nem akarja, nem kötelező oda járni.)
A testnevelés óra is óra, nincs felszerelés, nem lehet dolgozni; ha nem lehet dolgozni, nem lehet értékelni; ha nem lehet értékelni meg kell buktatni. Pont. Majd mikor augusztusban a harmadik pótvizsgázik tesiből, vagy emiatt ismétel osztályt, akkor szerintem pár év alatt javulna a felszerelés aránya. És ez minden tantárgyra igaz lenne szerintem.

E helyet a b*zi atlétikát nyomják. Mert aztán a kislabda hajítás rendkívül fontos az életben :D
Na, másik vesszőparipám. Hogy sok eleme jó, és hasznos -még ha sokmindenben béna is voltam benne- de pl. nekem sok mindeben motiválóbb lett volna akkor, ha pl. van hozzá valami sztory, vagy el van mondva, hogy na... ez a kislabdadobás azért kell, mert képzeljétek el, hogy gránátot dobtok; vagy gerendán azért kell végigmenni, mert ez egy farönk a folyó felett... vagy ilyesmi. Mert jelentős része szerintem valóban onnan jön. Persze ez nem mindenkinek motiváló ...de hát az ordítás sem, meg a sípszó sem. Nem, az, hogy kell és kuss. Persze a gerendán bukfencet akkor se tudták volna megmagyarázni. Úgy útáltam az egészet, ahogy van; ma meg a harmincas évek közepén hiányzik, ha nem megyek heti kétszer 2 órás edzésre és másokat hívok, hogy mennyire kurvajó kicsit belehalni testileg és épülni lelkileg. Nyilván gyerekként nem biztos, hogy így élném meg, de a gyerekem is szeret járni és voilá -van is egy közös program. Túinvan.

Amíg egy börtönlakó étkeztetésére sokkal több pénz megy el, mint a gyerekeink étkeztetésére, addig nincs miről beszélni.
Értem, hogy mire gondolsz, ez így van, változatosabb kellene és kicsit többet rászánni; de én elsősorban az otthoni táplálkozásra gondoltam.
Rendszeres zöldség-gyülömcs fogyasztás hiánya; főtt étel hiánya; reggelizés hiánya; a fornetti nem étel; stb.

Nekem alapvetően tetszik amit írtál!
De én még mindig azon a gyakorlatias állásponton vagyok, hogy a kresz oktatás hasznosabb, mint a kőszívű ember fiai....
A mérőszalaggal és szögmérővel mérés hasznosabb, mint papíron kiszámolni, hogy adott tárgy milyen szögben látszik....
A háztartási gépek kezelése hasznosabb, mint az éneklés....
Az úszni és küzdeni tudás hasznosabb, mint a kislabda hajítás vagy a felemás korlát....
Az informatika oktatatás, mint a néprajz....
A fűnyíró, a fűrész és a rotakapa kezelése hasznosabb, mint technika órán a papírra falevél ragasztás technokollal....
És még tudnám folytatni. ;)
Ezek egyformán hasznosak. Miért zárná ki a kresz tanulása a Kőszívú ember fiait?
De látod, amiket leírsz, azokat én mind megtanítom a gyereknek. Otthon. Pl. mikor együtt biciklizünk -na ez milyen tábla volt, mit jelent stb. Sőt vezetni is voltunk (zárt pályán, külföldön :oops:). Ezek mind az apák és anyák (ha úgy tetszik szülő 1 és szülő 2) feladatai.
Nem várom el az iskolától, hogy fűnyírást tanuljanak, mikor már önállóan rá merem bízni akár azt, akár a rotát, akár villával való közlekedést.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 132
33 319
113

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 841
4 186
113
:D


Akkor se késő, ha már van.
Jobb későn, mint soha, hogy puffogtassam a közhelyet. De egyetértek ebben.

A nem várt gyerekeknek is megvan a maga pszichológiája és lélektani oldala. Önbecsülésüket kell erősíteni, általában abban szegények -ahogy látom.

Ja, megvan. De egy jelentős rész még a várttal sem tud mit kezdeni.
Szóval az "önbecsüléserősítés", meg a "kezelési útmutatás" igen sok emberre ráférne. Még a nem szülőkre is...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 340
60 879
113
ez a kislabdadobás azért kell, mert képzeljétek el, hogy gránátot dobtok; vagy gerendán azért kell végigmenni, mert ez egy farönk a folyó felett... vagy ilyesmi. Mert jelentős része szerintem valóban onnan jön.

Mai fejjel ezzel tisztában vagyok már én is. A tesi óra történelmi feladata a sorkatonaságra való felkészítés volt.
Csak ma már nincs sorkatonaság.
Meg a talaj torna, a gyűrű és a többi baromságnak szerintem nem sok köze van a sorkatonasághoz.
Szerintem a mai testnevelés oktatás úgy szar ahogyan van, de ez csak szubjektív magán vélemény. (Amúgy tesiből éretségiztem)

Én is jártam; negyedikben maradt le 14+ évesen. De volt több bukott cigány és nem cigány osztálytársam.

De ez nagyon nem normális dolog ebben azért egyet értünk, nem?
Nagyon szegregáció párti vagyok. Ősbunkó élőlényeknek nincs helye a sokkal fiatalabb ember palánták között. Pont úgy ahogyan nem zárod össze a gyerekedet vadon élő állatokkal...

Pont azért írtam az adott küzdősportokat, mert elég sokfelé lehet menni bennük;

A hosszan tartó küzdősportnál nagyobb jellemformálót nem ismerek.
Ettől függetlenül az emberek egy jelentős része szellemileg mimóza és nem mind fejlődik tőle, hanem össztörnek lelkileg... (már ha kötelező)

Ezek egyformán hasznosak. Miért zárná ki a kresz tanulása a Kőszívú ember fiait?

Jelenleg is végtelen mennyiségű a tananyag, aminek egy része semmire sem jó az életben.
Ahhoz, hogy valóban hasznos dolgokat tanuljanak a gyerekek, ahhoz ki kell venni a tananyagból elég sok mindent.
Vagy azt kell csinálni amit már írtam, képesség szerint differenciált oktatást kell adni. Mert akkor úgy csökken a tananyag, hogy amiben jó vagy arról igazán sokat tudsz tanulni.

De látod, amiket leírsz, azokat én mind megtanítom a gyereknek.

Mert te jó szülő vagy!
De a legtöbb szülő erre nem képes!
Hogy tanítsa meg a gyerekét füvet nyírni ha panelban laknak? Hogy tanítsa meg így barkácsolni?
Sok olyan nőt ismerek aki nem tud főzni! Az mit tanít majd a lányának?

Én azt látom, hogy az az álláspontod, hogy mindent oldjon meg a szülő, hiszen akkor jó szülő ha N+1 dolgot megold az iskola helyet.
Ebben még egyet is értünk.
Csakhogy az iskola funkciója az, hogy olyan tudást is átadjon a gyereknek amivel a szülő nem rendelkezik!
Az iskola dolga a lehetőség, hogy felzárkózzál! Vagyis a társadalom tudás szintjét egy adott szintre felhozni.
Te meg tanárként azt mondod ez a szülő dolga, ami szerintem hibás hozzáállás!
Ha a te nézetedből indulok ki, akkor az iskola se ne neveljen, se ne tanítson az életre, se ne zárkóztasson fel, csak magoltasson be veled olyan lexikális tudást aminek nagyrészt semmi hasznát nem veszed!
Te vissza tudod mondani azt amit 5.-ben biológiából tanultál?
Nah, ugye, hogy nem :D
De a kreszt használod a mai napig, sportolni még mindig lejársz, főzni/sütni szoktál, barkácsolni kertészkedni szintén stb....
Akkor melyik volt a hasznosabb tudás ami kellet az élethez?

És ez a biológia valós példa. Mert sok f@szságot kérnek ott is számon , de metszeni vagy szőlőt kötözni nem tanítanak meg, ami a hasznos része lenne a dolognak. Tegnap tanítottam erre haveromat, mert megörökölte a nagyapja házát. Mentem neki a kertbe segíteni. :)
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 132
33 319
113
Hogy tanítsa meg a gyerekét füvet nyírni ha panelban laknak? Hogy tanítsa meg így barkácsolni?
Sok olyan nőt ismerek aki nem tud főzni! Az mit tanít majd a lányának?
Hát, had ne az iskola tanítson már meg egy panelban lakót füvet nyírni -pláne, hogy lehet, hogy az iskolának se lenne hol. Vagy főzni az anya helyett. -Bár az egyik iskolában rendszeresen van csinálva mézeskalács, meg ilyenek; egyszer még én is be lettem fogva -szóval végül is kis iskolában, ahol van olyan tanár, ott akad ilyen -de nem a szülő helyett.

Én azt látom, hogy az az álláspontod, hogy mindent oldjon meg a szülő, hiszen akkor jó szülő ha N+1 dolgot megold az iskola helyet.
Nem, nem ezt mondtam, hanem van, amit a szülőnek kell. A szülő semmit nem akar a gyereknek tanítani? Akkor minek a szülő?
Pl.: jó lenne, ha mondjuk elsőtől lenne legalább egy nyelv, de nem fogok a kardomba dőlni, mert nincs. Nem azt kell nézni, hogy mit nem lehet megoldani.

Csakhogy az iskola funkciója az, hogy olyan tudást is átadjon a gyereknek amivel a szülő nem rendelkezik!
Az iskola dolga a lehetőség, hogy felzárkózzál! Vagyis a társadalom tudás szintjét egy adott szintre felhozni.
Igen. De Te nagyjából azt sugalmazod, vagyis az jön át, hogy a szülő szinte semmivel nem rendelkezik.
Sajnos a lehetőség megvan most is, de, hogy ezzel a gyerek éljen, azt nem tudod ráerőltetni se a családra, se a gyerekre. Azt tudod felzárkóztatni, akinek olyan a családi háttere. Sajnos nagyon nehéz a felzárkóztatás, pedig sok tehetséges gyerek lenne. Ez egy megoldandó helyzet. De ugye ezt sokszor csak kiemeléssel lehetne megoldani, de az se feltétlen jó megoldás.

Te meg tanárként azt mondod ez a szülő dolga, ami szerintem hibás hozzáállás!
Azzal mit tudsz kezdeni, ha ott könyörögnek a szülőnek, hogy a tehetséges gyerekét adja egy direkt erre létrehozott tehetséggondozó kollégiumba és a szülő nem hajlandó aláírni és nem engedi. Vagy látod, hogy épp annyi hiányzik, hogy a szülő leüljön a gyerekkel napi legalább egy órát tanulni, vagy megnézze, hogy van e felszerelése bepakolva. Ha ennyit nem tesz a szülő a gyerekért, akkor miért kell csodát várni a tanártól? De a drogokkal sem tud mit kezdeni, középiskolában már sokszor ilyen problémák vannak. Nem is beszélve a kimondottan kütyüfüggőségről.

Ha a te nézetedből indulok ki, akkor az iskola se ne neveljen, se ne tanítson az életre, se ne zárkóztasson fel, csak magoltasson be veled olyan lexikális tudást aminek nagyrészt semmi hasznát nem veszed!
Nem, nem, nem. Nem ezt mondtam, vagy nem ez volt a célom. Csak a mindent nem lehet az iskolára rátolni. Persze, kell életre nevelés; én ennek nagy támogatója vagyok, csak a formában nem értünk egyet.

Te vissza tudod mondani azt amit 5.-ben biológiából tanultál?
5.-ben szerintem nincs is biológia.
De biológián hallottam először, hogy gyapotot termeltek Magyarországon és micsoda nagy hülyeség volt ez az akkori rendszer részéről, vagy, hogy a medve azóta nem őshonos Mo.-n, mert elcsatolták az élőhelyét. Meg gilisztából kaptam szorgalmi ötöst.
De nem is cél, hogy mindenki mindent visszamondjon. De van, akinek meg az jött be, másnak meg -elvileg- más.
Mint mondani szoktam, verset sem azért tanulunk, hogy 50 évesen mondjuk Arany Jánost szavaljunk, hanem ha rendesen tanulnánk pl.: verset, az fejlesztené az egyén tanulási képességét, a hosszú és rövidtávú memóriát fejleszti (sarkítva: az agy is egy izom, arra is gyúrni kell -szériázni :) ). Én ezt a "miértet" hiányolom.
De tágítja azt a lehetőséget, hogy megtalálja a diák az útját, megismerkedjen olyan témákkal, amikre a társadalomban amúgy szükség van.

Nyilván kellenének oktatásbeli szemléletváltoztatások is, én nem mondom, hogy nem, meg persze lehetne több gyakorlati szemléletű is, bár szerintem vannak ilyen jellegű próbálkozások, csak már mondjuk a gyakorlati rész, hogy guglizd ki és nem az, hogy menetet vágj (na és pl. ilyenbe a panelban levő szülő is tudna adni a gyereknek, vagy csekket feladni... tanítani). Persze ennek meg az a következménye, hogy szinte senki nem megy pl. építőipari szakmákra.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Nem kell telesírni, csak mondjuk egy boltos, szalag mellett melózó nem tanult pluszban. Amíg egy pedagógus, vagy bármilyen diplomás elvégezte az a 4-5 évet
pluszban (sőt, hogy ha az egyetem 5 év, a szakmunkás meg 3, akkor +7 évet) addig a szakmunkás kereset pár milliót, az egyetemista meg költött pár milliót.

Egy hiányszakmás óraadó kolléga 1700 ft-ot ki tudott alkudni... és még az elég jó is, amúgy nem lenne ennyi; rohadt pedagógus, kétszáz forinttal többet keres, mint a napszámos; csak a napszámost hozzák-viszik, kaja-pia legyen.
Ismerek olyat, aki inkább elment segédmunkásnak építkezésre; a másik volt kolléga villanyszerelőnek nyergelt át. Mert persze lehet mondani, hogy ha nem tetszik el lehet menni máshova és valahol teljesen jogos. Csak halkan kérdem, hogy akkor ki fogja a drágalátos csemetéket tanítani?
De... azt is kérdem, hogy oké, minden munka nehéz, de ugyan annyit ér a gyerekeink neveltetése, taníttatása, fejlődése, felügyelete; mint, hogy a szalag mellett legyártják az n+1. gumilófaszt, vagy, hogy mosolyog e Gizike a pénztár mögül?

Szóval mindenkitől annyit kell elvárni, amennyire megfizetik, ha úgy fizetik, mint egy segédmunkást, vagy az évek elteltével növekedve, mint egy bolti eladó alsó hangon, akkor annyit is kell tőle elvárni mind végzettségben, mind munkavégzésben. Szerintem.



Anyámék azt mondták, menj el fiam tanárnak, nem rossz a fizetés, megbecsült szakma, fűtött helyen vagy. Ebből egyik sem jött be. :) Mondjuk már alapvetően volt egy indíttatásom a szakma iránt, meg nekem anno egészségügyi okok miatt kényszer is volt; cégek sincsenek a környéken, de úgy általában munkahely nem volt ennyi, mint most -főleg egyes régiókban. A válság után végeztem, de nagyon hely sem volt hova menni, mindenki húzódott vissza a legalább valamilyen szinten megélhetést adó pályára.

Egyébként meg jó, hogy előbb-utóbb emelkednek (látjuk a rendőröknél is, hogy mennyire nem), csak még eljön az előbb vagy utóbb, addig ki fog tanítani? Tudom, alturizmus; de a gyerek nevelést és tanítást nem tudod úgy végezni, mint ma sokan teszik a magán szférában, hogy nem baj, ha később ér oda a mester a munkára, nagyobb lesz az öröm. Jó lesz az a kifestés/kőműves munka/villanyszerelés/mezőgazdasági munka stb. két hónap múlva is; a felelősség meg olyan mint a csokoládé fagyi - ami nem is volt... És még ki is fizeted az 5-10+ ezres órabért, és örülsz, hogy legalább előbb, vagy utóbb odaért...
Megjegyzem, hiányszakma, évek óta, főleg egyes szaktanárok -mennyit is emelkedtek a bérek?



10 millió pedagógus országa is (még ha ennyien sem vagyunk, de van, aki duplán számít).
Érdekes, hogy én nem szólok bele mondjuk a kőműves munkájába (pedig valamennyit tanultam is eredetileg), vagy nem mondom meg a villanyszerelőnek, hogy szerintem, hogy kellene a vezetéket vezetni; vagy épp azt sem mondom meg a fűtésszerelőnek, hogy szerintem nem úgy kéne, hogy a meleg víz felfele tör -pedig az fizika, rendszerbe foglalt valami -na a pedagógia is; nem úgy hasra-ütésre lenne alapvetően kitalálva a dolog.
Nem tudom, hogy az ember elmegy a fogorvoshoz és majd jól elmondja, hogy szerinte, hogy kell fogat tömni? Vagy majd a sebésznek, hogy miként műtsön?
Pedig mindegyiknél voltam már.
De a bolti eladótól a sebészig mindenki marhára ért az oktatáshoz, meg a fejlődéslélektanhoz, mert ő már járt iskolába -vagy mittudomén milyen indíttatásból. Aztán még a gyereknek is jól megmondják, hogy azt nem úgy kell, hülye a tanár szar az oktatás, rohadt politika tehet róla. (A gyerek meg kérdés nélkül elmondja, még azt is, amit a szülő nem is gondol. :) )

Na @fip7 most kisírtam magam egy időre. :D :p
Ferfi tanarnak mit adjon az ember ev vegen? Rozsacsokrot meg csokit hulyen nezne ki, husoskolbaszt, vagy piat? Mit?
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: enzo and Pogány

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 132
33 319
113
Ferfi tanarnak mit adjon az ember ev vegen? Rozsacsokrot meg csokit hulyen nezne ki, husoskolbaszt, vagy piat? Mit?
Nálunk középsuliban a matektanár, miután kapott virágot névnapra, vagy mire félméteres betűvel felirta, hogy ZWEIGELT.

Én egy szál házikolbásznak jobban örülnék, lévén nem nagyon iszok. És nem kell rakosgatni, hogy ezt hetvenhatban kaptam az osztálytól -várjunk, kik is jártak oda? Vagy egy valóban házi pálinka. Az eláll, meg egyedi, kézműves, stb. :)
De van, aki pirosmogyorós csokit szeret kapni.

Én nem ngyon szoktam kapni, csak ballagó osztálytól egyszer-egyszer; de ha nem kapnék semmit se sértődnék meg. Egy őszintén gondolt: Köszönjük tanárúr a legtöbb, mi adható.
 

jurgenbauer

Well-Known Member
2015. február 1.
26 567
89 737
113
"A férfi azt is elmondta, hogy a finn szurkolók példaértékűen viselkedtek,mivel eltették a mobiltelefonjukat, és nem kezdték el filmezni a szerencsétlenül járt középpályást."


vs

"azért kezdte el telefonon rögzíteni az esetet, mert „láttam egy férfit rémülten könyörögni az életéért”"
 
Status
Not open for further replies.