Társadalmi folyamatok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 343
33 399
113
Az áldozati ideológia és a tanult tehetetlenség pedig látjuk mind hova vezet: férfiak nem képesek alapvető szerelésekre pl., szakirányú végzettséggel. Láttam már villamosmérnököt, aki nem tudott forrasztani, és olvastam gépészről, aki nem tudott alap szereléseket elvégezni.

Mivel egyetemen/főiskolán ezeket nem oktatják, nem meglepő, ha sosem csinált ilyet, nem tudja.
Én a 90-es években jártam műszaki főisulira, ott sem volt forrasztgatás meg szerelés (laborgyakorlat volt, ott műszereket meg tesztpanelt használtunk). Aki szakközépiskolából jött, az tudott ilyeneket, aki gimiből, az nem feltétlenül.
 
  • Tetszik
Reactions: yangwenli

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Mivel egyetemen/főiskolán ezeket nem oktatják, nem meglepő, ha sosem csinált ilyet, nem tudja.
Én a 90-es években jártam műszaki főisulira, ott sem volt forrasztgatás meg szerelés (laborgyakorlat volt, ott műszereket meg tesztpanelt használtunk). Aki szakközépiskolából jött, az tudott ilyeneket, aki gimiből, az nem feltétlenül.
Ellenben Orosz a kvantummechanika oktatáson őrjöng, hogy az minden alapja, aztán a villanymérnök egy egyszerűbb komplett készüléket end to end nem tud csinálni… Vagy progmatos bem tud egy hello worldöt leprogramozni az állásinterjún, stb…
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 343
33 399
113
Ellenben Orosz a kvantummechanika oktatáson őrjöng, hogy az minden alapja, aztán a villanymérnök egy egyszerűbb komplett készüléket end to end nem tud csinálni… Vagy progmatos bem tud egy hello worldöt leprogramozni az állásinterjún, stb…

Orosznak is van igazsága, nyilván, azt is elmondta, hogy nem az ellen beszél, hogy valaki tudjon gyakorlati dolgokat csinálni.
Mondom úgy, hogy persze mi sem láttuk sok hasznát a matematika tárgy keretében tanított analízisnek, vagy a fizikának (mindkét tárgy 3 félév volt, a villanytan mellett a matek volt a fő "szórótárgy"). Persze én sem csináltam soha "end to end" készüléket, szakközepes havernak meg ez volt a vizsgamunkája, komolyabb volt, mint az én szakdolgozatom, ami elég megúszós volt, akkoriban mindenki "plagizált", a tanárok tudtával és bátorításával. Az volt az az időszak, amikor megindult a tömegképzés a felsőoktatásban, sajnos. Én sem voltam mérnök anyag, nem is lettem mérnök, csak lett egy diplomám. Mások meg műszaki területen helyezkedtek el ugyan, de szintén nem végeztek mérnöki munkát, hanem középvezetők, sales-ek stb. lettek, ilyenekre volt/van igény. Lásd mondjuk a "polihisztor" MZP karrierjét is (marketingmenedzser a Legrandnál, majd sales-es Amerikában - arra most ne térjünk ki, hogy netán "továbbképzésen" is átesett kint). Modjuk ha egy-két évvel később járok főiskolára, még össze is futhattam volna MZP-vel. :) Mások meg informatikusok lettek, bár nem informatika szak volt, amin végeztünk. Van, aki hulladékkezelő vállalkozó lett stb. (anno mesélte egyik főiskolai tanárunk, hogy egy volt diákja meg kereskedő lett, és sokkal többet keres nála, pedig tök hülye volt, kegyelemből engedte át). Egyébként anno az volt a tapasztalatom, hogy egyszerűen az oktatás nem igazán tudott átadni szinte semmit, voltak tölteléktárgyak, amiket csak az azt oktatók foglalkoztatásáért kellett hallgatnunk, így pl. "formatervezés" néven is volt egy asszem 1 félévig, ahol természetesen semmit sem tanultunk a formatervezésről, igaz számonkérés sem volt, csak alibi volt az egész). Vagy pl. a minőségbiztosítás, ami szintén ilyen kamu szerű volt, bár a csávó ott legalább leadott valamit anekdotázások helyett. Szakirány választás előtt 2 szakmai tárgy volt amiből gyakorlat is volt, a méréstechnika és az elektronika. Amint mondtam, első éveseket rengeteget vettek fel, és nagy lemorzsolódás volt az első 3 vizsgaidőszakban, utána, aki ezeken túljutott, az kb. biztos hogy végzett (akkor csak 3 éves volt a fősuli, nem volt a jelenlegi rendszer, kredit, keresztfélév semmi ilyesmi). Az ahelyzet, hogy a szakmához gyakorlatban semmit sem konyítva is el lehetett végezni. Én is, ha felvettek volna utána valami céghez mérnöknek, akkor ott kellett volna kitanítani a dolgokra, de ez tudtommal így is megy már. De más irányba mentem utána, beláttam, hogy nem nekem való.
Progmaton meg az (volt) az elv, hogy ők nem programnyelveket tanítanak, hanem magasabb szintet (algoritmusok, matek), amit a hallgatónak kell képesnek lennie majd implementálni bármilyen nyelven, ha szükséges (a progmaton meg akkoriban talán az ADA-t favorizálták, mint programnyelv, mert az tetszett nekik). Ha a hallgató sosem tanult c++-t, akkor nyilván nem tudott egy hello worldöt leprogramozni c++-ban. De az alapelv az volt, hogy egy programozónak pár hét alatt el kell tudnia sajátítania úgyis bármilyen nyelvet, nem az egyetem dolga azokat megtanítani.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
De az alapelv az volt, hogy egy programozónak pár hét alatt el kell tudnia sajátítania úgyis bármilyen nyelvet, nem az egyetem dolga azokat megtanítani.
Feltéve, hogy tud programozni valódi programnyelvekben, nem csak red-black-tree forgatásokat tud profin papíron pszeudokódban, és azok komplexitását tudja kiszámolni...

A többire reflektálni nincs érkezésem. Fontos az elméleti alapozás is, de van a gyakorlat és az elméleti alapok közt egy óriási űr, amit nem hidal át a hazai oktatás, és fura dolgokat lehet látni emiatt.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
Egyébként anno az volt a tapasztalatom, hogy egyszerűen az oktatás nem igazán tudott átadni szinte semmit, voltak tölteléktárgyak, amiket csak az azt oktatók foglalkoztatásáért kellett hallgatnunk, így pl. "formatervezés" néven is volt egy asszem 1 félévig, ahol természetesen semmit sem tanultunk a formatervezésről, igaz számonkérés sem volt, csak alibi volt az egész).
Ezt azzal űberelte a filozófia tanárom, hogy nem tanított órán semmit, de számon kérte, hogy mit tanított (volna); azaz a vizsga az úgy nézett ki, hogy meg kellett venni két könyvét (fénymásolatért perelt, amiből pont akkoriban volt botrány), amiből az egyiket szinte nem is lehetett beszerezni és amúgy sem szól semmiről egyik sem és semmi szellemi munkával nem járt részéről (egyik egy konferencia anyaga a másik meg filozófusoktól összeollózott írások) és ezekre 1-1 jegyet adott, amiből jött ki a félévi eredmény. A háromból ha egy is karó, akkor bukta. :)
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 391
67 540
113
Ez a mém kifigurázza a "bezzeg régen minden jobb volt" 50-es évek Amerikájába visszaromantikázó konzervatívokat az akkori rejtett és kimondhatatlan problémáikkal. De ez egyrészről egy durva csúsztatás és általánosítás, ahol a bezzeg-családfő mindig látens meleg, az idős fehér nagypapa meg szadista pedofil.

Ezzel szemben mi van ma a bezzeg-progresszív és bezzeg-liberális világban? Most már végre bátran felvállalhatod magad, protestálhatsz a bajaiddal, kéretlenül is büszkén tolhatod mindenki arcába a nyomorod és ne feledd: Neked jogaid vannak!
Jogod van megsértődni, jogod van a biztonságos térhez, jogod van mások felé nem definiálni ezt és jogod van felháborodni, ha pont emiatt ezt más véletlenül megsérti.
A nebántsvirág a tökéletes lázadó, a permanens politikai aktivizmus ideális alanya.

Nos, ilyen szempontból a bezzeg-ötvenes évek konzervatív Amerikája a sok-sok valós de mégsem propagált bajával lehet mégis kevesebb konfliktust szült.

Illetve, az ideális aranyközépút talán a hedonista 80-as évek után kijózanodó, de a fékeveszett információs társadalmú és aktivistáskodó 2000-es, 2010-es évtized előtti 90-es évek lehetett.
Lehetett már beszélni a dolgokról, de még nem propagálta senki se magát.
A feketék, a latinok, a melegek már megélhették az egyenlőségüket és megvolt már a kölcsönös elfogadás, de még nem kezdtek el követelőzni a semmiért.

A 2005 körül New York-ból útjára induló woke mozgalom kábé 2010 után kezdte meg az egészpályás letámadást a társadalom, a kultúra, a gazdaság és a politika színterén egyszerre.
Nálunk is a cégnél kb 2011 után kezdődött az elfogadás és bővült az "integrity issue" bűvköre. Hírtelen az is bűn lett, ami eddig természetes volt és azt is propagálták, ami eddig magánügyként volt elfogadva.

A woke célja egyértelmű: bontsd meg a család egységét, generálj konfliktusforrásokat a munkahelyeken és a politikában és hozzd létre az egymással is konkuráló individualista egyének nagy színes fogyasztói masszáját. Ez majd kényelmesen prezentálható mind a politika, mind pedig a corporate világ felé.
A "légy önmagad, harcolj a jogaidért" kontraproduktív módon tereli be az egyént a jól kezelhető nagy közös akolba. Ehhez csak annyi kell, hogy az egyén számára valódi identitásformáló kisközösségeket, családokat kell felszámolni.
Gondoljunk csak bele, a gyermekét egyedül is nevelni képes önálló, büszke nő, ami a feminizmus role modellje volt, valójában a diszfunkcionális család példája.
Az apakép szándékolt errodálásával a jövő nemzedékek fiújai vagy feminizálódnak, vagy az apahiányos kamaszos bandamentalitás koraéretlen infantilizmusát generálják, mely mindkettő nagy segítség, ha a nők férfigyűlöletét akarjuk mesterségesen fokozni.
De ha valaki ezután is meg merészel maradni normális férfinak, akkor az ő lovagiasságát kompromittáljuk a "szexizmus" vádjával.
A kör bezárul, a probléma továbböröklődik, az ember meg támpontok nélkül lesz be- és elfogadó engedelmes alany.
A problémàjuk az lesz, amikor valaki az önmegvalósítàst úgy értelmezi mint Tamerlàn.
 
  • Hűha
  • Imádom
Reactions: Kim Philby and enzo

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
Ezt azzal űberelte a filozófia tanárom, hogy nem tanított órán semmit, de számon kérte, hogy mit tanított (volna); azaz a vizsga az úgy nézett ki, hogy meg kellett venni két könyvét (fénymásolatért perelt, amiből pont akkoriban volt botrány), amiből az egyiket szinte nem is lehetett beszerezni és amúgy sem szól semmiről egyik sem és semmi szellemi munkával nem járt részéről (egyik egy konferencia anyaga a másik meg filozófusoktól összeollózott írások) és ezekre 1-1 jegyet adott, amiből jött ki a félévi eredmény. A háromból ha egy is karó, akkor bukta. :)
A sztorihoz még annyit, hogy mint egyetemen/főiskolán nem meglepő elég sok dr. titulusú tanárunk volt; legtöbbje nem használta, de pl. a tanszékvezető is- megmondta, hogy neki nem kell oda írni, őt ez annyira nem érdekli. No, ez a jó ember, mármint a filozófia tanár addig nem volt hajlandó aláírni az indexet, még a dr.-t oda nem írtam a neve elé. (Egyszerűen nem tudtam, hogy az, és a képességein sem látszott.)

Na, többek közt ezért is felesleges lenne a jelenlegi oktatásra költött sokkal több pénz, hogy ha az ilyen himi-humi tanárok és tantárgyak helyett a többi tanárra, kutatásra, vagy oktatási eszközre lenne fordítva.
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 756
4 685
113
Na, többek közt ezért is felesleges lenne a jelenlegi oktatásra költött sokkal több pénz, hogy ha az ilyen himi-humi tanárok és tantárgyak helyett a többi tanárra, kutatásra, vagy oktatási eszközre lenne fordítva.
Hiszen épp ez a vita tárgya: ennyi pénzért silányabb emberanyag kapható. Mindig lesz valami lúzer, aki elkamuzgat kevés pénzért. Ha vonzóbb a fizetés, akkor van verseny, lehet válogatni. Pillanatnyilag lasszóval fogják a tanarakat, már lassan bárki jó lesz, csak tartson órát. Ez biztosan nem jó irány. Az meg nem lesz, hogy előbb "jobb lesz" az oktatás, és majd abba teszünk pénzt. Mitől lenne jobb spontán?

Most van az a helyzet, hogy sikerül lemorzsolni az utolsó elkötelezett, hivatásának élő pedagógus réteget is, és nem látszik az utánpótlás. Persze a rendszerváltás óta hallgatjuk a bullshitet, hogy hú, az oktatás de fontos, de sajnos valahogy ebbe a fajta jóléti kapitalizmusba nem fér fér bele a szellemi jólét.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
Hiszen épp ez a vita tárgya: ennyi pénzért silányabb emberanyag kapható. Mindig lesz valami lúzer, aki elkamuzgat kevés pénzért. Ha vonzóbb a fizetés, akkor van verseny, lehet válogatni. Pillanatnyilag lasszóval fogják a tanarakat, már lassan bárki jó lesz, csak tartson órát. Ez biztosan nem jó irány. Az meg nem lesz, hogy előbb "jobb lesz" az oktatás, és majd abba teszünk pénzt. Mitől lenne jobb spontán?

Most van az a helyzet, hogy sikerül lemorzsolni az utolsó elkötelezett, hivatásának élő pedagógus réteget is, és nem látszik az utánpótlás. Persze a rendszerváltás óta hallgatjuk a bullshitet, hogy hú, az oktatás de fontos, de sajnos valahogy ebbe a fajta jóléti kapitalizmusba nem fér fér bele a szellemi jólét.
Részben igaz. De a legegyszerűbb pénzmegtakarítási módszereket sem képesek használni az iskolák.
Tanári kar szempontjából érettségi után (ameddig meg kellene teremtődnie egy általános ismeretnek) már csak szakoktatásra lenne szükség, és ugyan annyi pénzből sokkal több jutna a szaktanároknak. Tele volt az egész fősuli olyan órákkal, amiknek túl sok értelme nem volt.
Épület szempontjából. Nem képesek száraz fával fűteni -ha már egy évtizede leszerelték a gázkazánokat- ezért minden szeméttel és vizes levéllel, vizes fával füstölnek; ennek eredményeként lehetett több százezer forintért új kazánt venni -de legalább továbbra sincs meleg a tantermekben.

Én annak örülnék, hogy azokkal a kis lépésekkel kezdjük el az oktatás színvonalának emelését, ami az intézmény, vagy a fenntartó hatáskörében van. Persze, sokszor a legkényelmesebb másokra mutogatni, másokat hibáztatni. (Nekem ez volt az utolsó csepp a pohárban a pálya elhagyásban.) Szerintem az oktatás a jelen körülményekhez, adottságokhoz és lehetőségekhez képest sem optimálisan működik.

Vagy például van, hogy képtelenek egy alapítványt létrehozni, amin keresztül lehetne különféle plusz forrásokhoz hozzáférni.
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 756
4 685
113
Részben igaz. De a legegyszerűbb pénzmegtakarítási módszereket sem képesek használni az iskolák.
Tanári kar szempontjából érettségi után (ameddig meg kellene teremtődnie egy általános ismeretnek) már csak szakoktatásra lenne szükség, és ugyan annyi pénzből sokkal több jutna a szaktanároknak. Tele volt az egész fősuli olyan órákkal, amiknek túl sok értelme nem volt.
Épület szempontjából. Nem képesek száraz fával fűteni -ha már egy évtizede leszerelték a gázkazánokat- ezért minden szeméttel és vizes levéllel, vizes fával füstölnek; ennek eredményeként lehetett több százezer forintért új kazánt venni -de legalább továbbra sincs meleg a tantermekben.

Én annak örülnék, hogy azokkal a kis lépésekkel kezdjük el az oktatás színvonalának emelését, ami az intézmény, vagy a fenntartó hatáskörében van. Persze, sokszor a legkényelmesebb másokra mutogatni, másokat hibáztatni. (Nekem ez volt az utolsó csepp a pohárban a pálya elhagyásban.) Szerintem az oktatás a jelen körülményekhez, adottságokhoz és lehetőségekhez képest sem optimálisan működik.

Vagy például van, hogy képtelenek egy alapítványt létrehozni, amin keresztül lehetne különféle plusz forrásokhoz hozzáférni.
Napokon át tudnám sorolni a rossz példákat én is, de minek. :/ Kéne valami csoda, vagy legalább egy elszánt miniszter+csapat. Ja, minisztérium sincs.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
Napokon át tudnám sorolni a rossz példákat én is, de minek. :/ Kéne valami csoda, vagy legalább egy elszánt miniszter+csapat. Ja, minisztérium sincs.
Nem kell sorolni. Csak át kell gondolni, hogy igazából már magában az intézményen belüli szemléletváltozással, emberi, vezetői hozzáállással milyen nagy mértékben lehetne javítani az oktatás minőségét. Ha ezek megoldódnak nagyrészt, akkor lehet tovább lépni; mert kell, ez nem kétséges. De addig meddő és elhárító mechanizmus a másra mutogatás. -szvsz.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and fip7

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 244
55 286
113