Társadalmi folyamatok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 000
32 370
113
  • 2003. augusztus: Országos kampányba kezd a PDSZ, hogy a közoktatási törvényből töröljék az általa „cselédpasszusnak” nevezett részt.
  • A PDSZ több városban, így például Hatvanban, Győrött, Salgótarjánban és Budapesten is tiltakozó megmozdulásokat szervez az iskolabezárások ellen.
  • 2004. május 19.: Tüntetés a Pénzügyminisztérium előtt a bérek felzárkóztatásáért.
  • 2004. május 28.: Újabb demonstráció szerveződik a bérek felzárkóztatásáért – amelynek napjára a kormány meghirdeti az egyeztetést a bérekről. Míg a PDSZ az utcára viszi a pedagógusokat, addig a másik tanárszakszervezet nem csatlakozik, a tárgyalóasztal mellett próbálkozik.
  • 2004. május 29.: A PDSZ visszautasítja az Oktatási Minisztérium vádjait, miszerint a szakszervezet politikai okokból demonstrál.
  • 2004. május 28.: A PDSZ magasabb bérekért tüntet.
  • 2006 szeptembere: A PDSZ Debrecenben tüntet.
  • 2006. október 13.: Többezres tüntetés Budapesten.
  • 2007. február 14.: Háromezres tüntetés a szakképző intézmények átszervezése és bezárása ellen.
  • 2007. november 29.: A PDSZ szervezésében több mint ezer fő követeli Hiller István lemondását az Oktatási Minisztérium előtt.
  • 2009. október 13.: Tiltakozó nagygyűlés Kaposváron.
  • 2009. november 6. és 7.: Tüntetések a normatív támogatás csökkentése ellen Nyíregyházán, majd Budapesten.

De legalább pártpolitikát meg ideológiai harcot nem kevertek bele. Meg arra sem emlékszem, hogy a Fidesz politikusai velük demonstráltak volna.
 
M

molnibalage

Guest
Néhány iskolát be kellene zárni, csak senki nem mer hozzányúlni; korábban vázolt okok miatt.
Miért kellene ált. iskolában 30 km-eket utazni? De az utazáshoz mit kell megszervezni? Felszáll a buszra, ott meg leszáll.
Mert, akkor az összes kistelepülésen bezárod a környéken és van, ahol az első nagyobb nem párszáz fős település 15 km. Az oda vissza 30.
Milyen buszra? Van itthon iskolabusz rendszer? A menetrendszerintivel ez megugorhatatlan és ugye ennek költségét akkor ráterhelik az emberre.
Azzal szemben, ha eddig elsétált a suliba. Vagy az iskolabusz akkor ingyé kéne lennie, mert közoktatás ugye és kötelező.

Mondjuk, hogy legyen busz a tanulók lakhelyétől az iskoláig órarendhez igazodva és ne kelljen félórákat/órákat dekkolniuk a buszmegállóban?
És ilyen egyszerű dolgokat kell magyarázni, de húzzák itt az ívet egyesek. Elképesztő.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 933
48 688
113
A menetrendszerintivel ez megugorhatatlan
Fentebb írtam le, megoldható menetrendszerintivel is, csak egy kis szervezést igényel az iskolától. Tényleg, csak azt kell megoldaniuk, hogy a tanár, aki a buszon jön a gyerekekkel, ott legyen az adott buszon.
Ha valami gikszer adódik, van rá facebook csoport, ahol jelzik, hogy mi van. De azt is jelzik, ha pl baleset miatt késik a busz.
Vagy ha épp sztrájkolnak a buszvezetők...

Ezen a buszon van olyan gyerek, aki 30 percet buszozik a sulihoz.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 516
113
Mert, akkor az összes kistelepülésen bezárod a környéken és van, ahol az első nagyobb nem párszáz fős település 15 km. Az oda vissza 30.
Milyen buszra? Van itthon iskolabusz rendszer? A menetrendszerintivel ez megugorhatatlan és ugye ennek költségét akkor ráterhelik az emberre.
Azzal szemben, ha eddig elsétált a suliba. Vagy az iskolabusz akkor ingyé kéne lennie, mert közoktatás ugye és kötelező.


És ilyen egyszerű dolgokat kell magyarázni, de húzzák itt az ívet egyesek. Elképesztő.

Nincs semmilyen szinten autonomia. Központosított rendszer van annak kéne ezt is mindent is megszervezni.
pl Iskolában televiziót néznek. Szülő bedobják, hogy egyik szülő focista edző tart helyette focit. Tilos mert szülő. Akkor szereznek edzőt. Akkor nincs terem. Akkor legyen tévézés helyett angol megtartja tolmács anyuka. Azse jó. A rendszer szétesett (tévéznek iskolában) javítani pedig nem lehet rajta mert csak az van/lehet amit felülről mondanak. Buszt iskolához igazítani szted menne? Ne vicceljünk.
A NAT is többek közt itt bukik meg. Full merev az igazgató se mer semmit tenni majd felülről megmondják.
---
@enzo A tüncikélés magja a szülő, diák vonal. Mert melegedő az iskola. Használhatatlan a NAT. Mert nincs tanár, nevetséges fizetések. Nem azért mert pártpolitika. A legszomorúbb az egészben, hogy sztem ahol vagyunk és ezen gondolkodtam onnan min 10év a visszaút. Nekem meg a nagyobb elsős. Errefele jó magán nincs ha költözök akkor külföldre. És teszem hozzá akkor lenne 10év ha most nekiesnének és úgy, hogy a NATot kidobják a kukába. Ahogy azt a tanárok is teszik a jobb iskolák nagyjában. Mert szar. Ahogy arra is szarnak mit ír elő a NAT. Úgy haladnak ahogy akarnak. Érted. Törvény. Kötelező. De tesznek rá.
@cirqle Jelenleg már az elit megyeszékhely iskola is 33+fővel indítja az elsőt. Hol a könnyebbség?
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 872
113
Mert, akkor az összes kistelepülésen bezárod a környéken és van, ahol az első nagyobb nem párszáz fős település 15 km. Az oda vissza 30.
Milyen buszra? Van itthon iskolabusz rendszer? A menetrendszerintivel ez megugorhatatlan és ugye ennek költségét akkor ráterhelik az emberre.
Azzal szemben, ha eddig elsétált a suliba. Vagy az iskolabusz akkor ingyé kéne lennie, mert közoktatás ugye és kötelező.


És ilyen egyszerű dolgokat kell magyarázni, de húzzák itt az ívet egyesek. Elképesztő.
Miért kellene bezárni ilyen sok iskolát? Ennek nem sok értelme van. Sőt, általános iskolát nagyon be se zárnék -még ha a kislétszámű osztályoknak is megvannak a hátrányai.
De mondok egy példát, egyik járásban van 4 középiskola (kb. 10 ezer lakosra jut 1), ebből én meghagynék kettőt. Egyik a járásközpontban, egy meg szakiskola, amit most építettek újra kb. nulláról. Szerintem ez a kettő bőven kielégítené az igényeket, mert jelenleg egy sincs 100%-ban kihasználva tudtommal. Két ingatlan fenntartási költsége és néhány tanári állás máris be tudna folyni a maradék iskolákba. Persze nyilván ez nem ilyen egyértelmű, mert ki fog ilyen horderejű döntést hozni, mi lesz az egyébként általában emblematikus épületekkel. -de ez a része más kérdés. Sok diák meg úgy is vidéken tanul.
Egyetemi szinten. Nem kell minden tízen-ezres településre főiskola, egyetem, akármi; főleg ha alig járnak oda.
De... Kórházak, Csongrád megyébe minek egymástól 20 km-ekre kórház? van 3 +a klinika (ha jól számolom). Legyen kevesebb kórház és inkább legyen jobb járóbeteg ellátás.
Az iskola, ahova a gyerek jár sem a mi falunkban van; első óta oda jár, meg az iskola negyede. És nem 2 km a távolság, mint egyes vidékeken, ahol egymást érik a falvak. Teljesen hibátlan a buszos tömegközlekedés. Hamarabb itthon van, mint a helyi diákok. Nyilván tudok olyan települést is, ahol nem ennyire jó a menetrend (de ott is van iskola, szóval nem olyan nagy gond ebből a szempontból). És sok szülő kocsival hordja, nem feltétlen a gazdagék; nem rokkannak bele. De a buszbérlet is vagy 5-600 forint. Azért nem ebbe halunk éhen. "És ilyen egyszerű dolgokat kell magyarázni, de húzzák itt az ívet egyesek. Elképesztő."
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 872
113
Mondjuk, hogy legyen busz a tanulók lakhelyétől az iskoláig órarendhez igazodva és ne kelljen félórákat/órákat dekkolniuk a buszmegállóban?
Lásd amit Balázsnak írtam az imént.
Két órákat vártam középsuliba a tömegközlekedésre; nem volt jó, de ki lehetett bírni, pedig még okostelefon sem volt.
Nálunk tök megoldott tömegközlekedéssel, egyik óra után sem kell órákat állni, addig meg bandázódnak, kell az is.
A nagyobb gyerekkel a fent említett magániskolát otthagytuk, most másikba jár. Itt az iskola hatalmas szervezőkészséggel ( :) ) megszervezte, hogy a reggeli és délutáni menetrendszerinti buszon (minden nap ugyanazon az egy-egy járaton reggel és délután) legyen kísérő tanár, így az adott járat gyakorlatilag iskolabuszként funkcionál.
És ehhez nem kellett EU-pénz, meg támogatás, meg semmi egyéb.
Nálunk meg a gyerekek tudják, hogy hol kell leszállni, első óta buszozik (nyilván nem csak a miénk); nem mondom, néha hangoskodtak a buszon, meg meg kellett tanulniuk a határokat; de ez hamar meg lett beszélve. Ehhez se kellett EU-s pénz. Kell, hogy szokja a gyerek az életet, meg hát az én gyerekem, merni kell bízni benne. De örülök, hogy van iskola, amelyik rugalmasan áll a dolgokhoz.
 
M

molnibalage

Guest
Miért kellene bezárni ilyen sok iskolát? Ennek nem sok értelme van. Sőt, általános iskolát nagyon be se zárnék -még ha a kislétszámű osztályoknak is megvannak a hátrányai.
De mondok egy példát, egyik járásban van 4 középiskola (kb. 10 ezer lakosra jut 1), ebből én meghagynék kettőt. Egyik a járásközpontban, egy meg szakiskola, amit most építettek újra kb. nulláról. Szerintem ez a kettő bőven kielégítené az igényeket, mert jelenleg egy sincs 100%-ban kihasználva tudtommal. Két ingatlan fenntartási költsége és néhány tanári állás máris be tudna folyni a maradék iskolákba. Persze nyilván ez nem ilyen egyértelmű, mert ki fog ilyen horderejű döntést hozni, mi lesz az egyébként általában emblematikus épületekkel. -de ez a része más kérdés. Sok diák meg úgy is vidéken tanul.
Egyetemi szinten. Nem kell minden tízen-ezres településre főiskola, egyetem, akármi; főleg ha alig járnak oda.
De... Kórházak, Csongrád megyébe minek egymástól 20 km-ekre kórház? van 3 +a klinika (ha jól számolom). Legyen kevesebb kórház és inkább legyen jobb járóbeteg ellátás.
Az iskola, ahova a gyerek jár sem a mi falunkban van; első óta oda jár, meg az iskola negyede. És nem 2 km a távolság, mint egyes vidékeken, ahol egymást érik a falvak. Teljesen hibátlan a buszos tömegközlekedés. Hamarabb itthon van, mint a helyi diákok. Nyilván tudok olyan települést is, ahol nem ennyire jó a menetrend (de ott is van iskola, szóval nem olyan nagy gond ebből a szempontból). És sok szülő kocsival hordja, nem feltétlen a gazdagék; nem rokkannak bele. De a buszbérlet is vagy 5-600 forint. Azért nem ebbe halunk éhen. "És ilyen egyszerű dolgokat kell magyarázni, de húzzák itt az ívet egyesek. Elképesztő."
Mert nincs elég tanár mindegyikbe.
Az ország gazdag vidékein sem.
Én nem akarnám, mert eleve azért egyenlőséget sért, hogy pusztán anyagi okokból elveszem az idejét más gyerekének.
Viszont a források meg végesek. De hát ez is itthon az egyik legkomolyabb probléma, hogy az oktatás minősége nagyon nem egyenszilárd.

Lásd amit Balázsnak írtam az imént.
Két órákat vártam középsuliba a tömegközlekedésre; nem volt jó, de ki lehetett bírni, pedig még okostelefon sem volt.
Nálunk tök megoldott tömegközlekedéssel, egyik óra után sem kell órákat állni, addig meg bandázódnak, kell az is.
Értem. Régen meg barlangban laktak az emberek. Ki lehetett bírni.
Nálunk meg a gyerekek tudják, hogy hol kell leszállni, első óta buszozik (nyilván nem csak a miénk); nem mondom, néha hangoskodtak a buszon, meg meg kellett tanulniuk a határokat; de ez hamar meg lett beszélve. Ehhez se kellett EU-s pénz. Kell, hogy szokja a gyerek az életet, meg hát az én gyerekem, merni kell bízni benne. De örülök, hogy van iskola, amelyik rugalmasan áll a dolgokhoz.
Azért annyira mókás, ahogy narratívák ütköznek, hogy egyesek a kiváló közösségi közlekedéses BP-n is kocsival vinnék mindenhova a gyereket, most meg ez. Kicsit inkoherens így a történet. :)
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 933
48 688
113
Értem. Régen meg barlangban laktak az emberek. Ki lehetett bírni.
És tényleg.
Azért annyira mókás, ahogy narratívák ütköznek, hogy egyesek a kiváló közösségi közlekedéses BP-n is kocsival vinnék mindenhova a gyereket, most meg ez. Kicsit inkoherens így a történet. :)
Számtalan oka lehet, amiért ez vagy az a preferált:
  • iskola-otthon-munkahely háromszög viszonyrendszere
  • gyerek életkora
  • iskola utáni esetleges egyéb elfoglaltságok
  • az iskola vagy a lakás környéke (mennyire biztonságos)

Ha jól értem, nálad ez leghamarabb 6 év múlva élesedik, majd akkortájt térjünk vissza a témára ;)

Egyébként meg próbáld meg néha nem megmérnökösködni az összes problémát. Az embereknek mindig lesznek preferenciáik és megdöbbentő módon amit te optimálisnak tartasz, az másnak hülyeségnak hathat.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Árpicsek

Well-Known Member
2016. október 7.
2 762
11 972
113
Lásd amit Balázsnak írtam az imént.
Két órákat vártam középsuliba a tömegközlekedésre; nem volt jó, de ki lehetett bírni, pedig még okostelefon sem volt.
Nálunk tök megoldott tömegközlekedéssel, egyik óra után sem kell órákat állni, addig meg bandázódnak, kell az is.
Középsulinál a fél óra nem gond, de két óra az már durva.
Oké, ki lehet bírni, egyszer-egyszer nem gond, de rendszeresen az már komoly időpocsékolás, kivéve, ha már van csaja/faszija a nebulónak, mert akkor rövid. :)

Én általános iskolákra gondoltam.
Ahol felnőttem, ott volt ilyesmi "szolgáltatás". A buszmenetrend a tanórák végéhez volt igazítva. Talán ha negyed órát kellett várni a "buszosoknak".
Az iskolák bezárásának nem vagyok ellensége.
Csak oldják meg jól!
Na, ebben én kételkedem, hogy ez a rendszer képes rá.
Ahol most élek, ott is volt olyan az átkosban, hogy a környező 2-3 kisebb faluból jártak gyerekek a most járási központba busszal, ahol egy nagy méretű suli volt, tornateremmel, ami akkoriban nagy truváj volt vidéken.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 872
113
Mert nincs elég tanár mindegyikbe.
De nem is kell olyan mértékbe bezárni, mint írtad, mert az kb megyénként 3 iskolát jelent. :) Valami köztes dolog elképzelhető. Pl. ha van egy településen több iskola, akkor összevonni és csak a tanórák egy részében bontani, akár felekezet, akár nemzetiség alapján, vagy ahogy akarják.

Értem. Régen meg barlangban laktak az emberek. Ki lehetett bírni.
Akkor sem lakott mindenki barlangban. De elképesztő, hogy micsoda szélsőségekben vagy csak képes gondolkodni.

Azért annyira mókás, ahogy narratívák ütköznek, hogy egyesek a kiváló közösségi közlekedéses BP-n is kocsival vinnék mindenhova a gyereket, most meg ez.
Itt is van, aki falun belül kocsival hurcibálják a gyereket. Nem feltétlen a tömegközlekedés minőségén múlik. No, meg az se mindegy, hogy hol él az ember. Nem mindegy, hogy meri e az ember engedni kiskorától, vagy sem.
A plusz foglalkozások úgy vannak, hogy egyik nyelvtanárhoz vagy így-vagy úgy megy; másik nyelv online, edzésre meg úgyis én is járok -oda már tényleg nehezebb lenne eljutni, de volt, hogy mentünk öten egy kocsival, zene meg az iskola melletti épületben van.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 872
113

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 872
113
A sátán nem szereti a keresztet...
Nem tudom mennyire a Sátán látható egyházának volt köze hozzá, de ha már:
19667551_462002544162645_7250494476475216131_o.jpg

Church of Satan -Deutschland.
(Sajnos nálunk is van ilyen.)
 
Status
Not open for further replies.