Társadalmi folyamatok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
Nem értek egyet.
Egy általános iskolásnak sokkal jobban megmarad az infó, ha élvezi az "adatbevitelt".
Ráadásul szívesebben is megy másnap oskolába, ha szórakoztató az ottlét.
Szerintem.
Akkor marad meg, ha megtanulja. Jól. Azaz meg kell először tanítani a gyereket és a családokat tanulni, mert ezt hiánynak látom.
A tanulás nem élvezeti kérdés. Akkor stresszes és rossz érzés, ha rosszul tanítják és ha rosszul tanulják. Persze, tanulni tanuljuk azt is, ami nem "tanulandó", ebben van tere, hogy jól érezze magát. Ez egy plusz dolog. Értelemszerűen nem azt szeretném mondani, hogy érezze magát rosszul a gyerek az iskolában.
A másik probléma, hogy már olyan magas az ingerküszöb nagyon kiskortól kezdve és olyan "elvárások" vannak a "jól érezzék ott magukat" irányába, hogy az már sokszor nehezen, vagy egyáltalán nem kielégíthető.
 
M

molnibalage

Guest
Orbitálisan rosszul látod.
Ha nem tanulja meg valaki a tanulást, nem követelik tőle és nem tanulja meg, hogy a tetteknek és a nem tetteknek következményei vannak, ami igen sokszor fáj, az nem fogja 18 éves kor fölött sem megtanulni.
Nyilván, nem elvenni kell a kedvet a tanulástól, és minden életkornak megvan a maga módszere, de tanulni, számonkérni és abból levonni a következtetéseket már kb 3 éves kor után KELL.
Egyszerűen ezekkel a divatos módszerekkel nem érnek el több pozitív eredményt, hatást, mint a klasszikus poroszossággal.
Szerintem a finn, portugál de nagyon sok más tanár kezéből is itt esett ki a toll...
És Te miből deriválod a magad kijelentését?
Stop. Tőled kérdeztem.
Te személyesen 40-50 óra meló, legálisan, adózva ilyen jövedelemnél TE elbasznád az időd nyolcadannyira jövedelmező ILLEGÁLIS melóval?
Ahol ráadásul az utazásodat nem fizeti ki senki, ha utazol?

Erre válaszolj első körben.
De nyugodtam megteheti más is.
Nagyon kíváncsi lennék erre.
Mert halkan jegyzem meg, ha versenypiacon ennyit ér a skilled és tudásod, akkor a hobbiban is többet hozhat akár, vagy a jól fizető meló annyira stresszes, hogy utána semmit nincs kedved csinálni, csak pihenni. Főleg, ha füleden is pénz már jön ki. Nagyon sok felső beosztású vezetőt láttam inkább pozit váltni, mert a shitstormot semmilyen pénz nem kompenzálta.

(Konkértan a projekt vezető az egyik projektben visszament inkább beosztott mérnöknek...)

A margóra. A hobbimat is szeretem, de sokszor annyira leszív az élet, hogy még annak egyszerűbb részeihez is nincs vagy elégtelen a mentális kapacitásom és elemi hibákat vétek.
Avagy nem azt látod, hogy legtöbbször azok éheznek minden forintért, akiknek éppen, hogy nem lenne rá szüksége?
Ha itt a politikusi kenőpénzekre és a féktelen ner lopásokra gondolsz, akkor de.
És azért nem aprópénzekről beszélünk, ha a tanár mondjuk 3500-at elkér egy óráért (ami egyáltalán nem kiugró, még nálunk sem) és pár óra plusszal szemmel látható összeget kereshet.
De... ha nem is a pénz miatt, igény akkor is lenne rá, ami -a kínálat esetleges csökkenésével párhuzamosan- felnyomná az órák árát, ergó, ugyan úgy megtartanák a maszek órákat, csak épp sokkal de sokkal kevesebben tudnák azt megfizetni.

Ja, sok milliós fizetés. Aztán meg majd bilibe lóg az ujjad. Úgy csinálsz, mint ha ebben az országban csak tanárok lennének. Azt el tudod szépen regélni, hogy miből tudja az állam a tanári fizetések álmod szintű emelése után mondjuk a szociális, a kulturális terület meg még ki tudja hány terület, szakma bérét is hasonlóképpen megemelni?
Ismételten felteszem a húszforintos kérdést
MI A FASZRA FIZETÜNK ADÓT, ha lassan mindenre az a válasz, hogy nem telik, de mennyi baromságra meg igen?

Akkor marad meg, ha megtanulja. Jól. Azaz meg kell először tanítani a gyereket és a családokat tanulni, mert ezt hiánynak látom.
A tanulás nem élvezeti kérdés. Akkor stresszes és rossz érzés, ha rosszul tanítják és ha rosszul tanulják. Persze, tanulni tanuljuk azt is, ami nem "tanulandó", ebben van tere, hogy jól érezze magát. Ez egy plusz dolog. Értelemszerűen nem azt szeretném mondani, hogy érezze magát rosszul a gyerek az iskolában.
A másik probléma, hogy már olyan magas az ingerküszöb nagyon kiskortól kezdve és olyan "elvárások" vannak a "jól érezzék ott magukat" irányába, hogy az már sokszor nehezen, vagy egyáltalán nem kielégíthető.
Ne haragudj, de te tényleg tanítottál valaha...?
Mi volt a feedback, ha igen?
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
Szerintem a finn, portugál de nagyon sok más tanár kezéből is itt esett ki a toll...
Van egy rossz hírem, ha Neked ezek az etanolok. Ha nem tűnt még fel, akkor ez Magyarország; nem Finnország, se nem Portugália.
Ha példát kellene keresni, én nem biztos, hogy bármilyen európai oktatást vennék mintának, de bármelyik oktatás csak nagyon-nagyon körvonalakban lehet minta.

Erre válaszolj első körben.
Én leírtam. Nem olvastad el?
Levezettem, hogy miért tartana magánórát a tanár sokkal magasabb fizetés mellett is.

Ha itt a politikusi kenőpénzekre és a féktelen ner lopásokra gondolsz, akkor de.
Nem, nem erre. De akkor maradj meg kicsiny kis világodban, hogy minden "ner".

MI A FASZRA FIZETÜNK ADÓT, ha lassan mindenre az a válasz, hogy nem telik, de mennyi baromságra meg igen?
Akkor számold ki, hogy az egész közszféra ilyen szintű béremelése, amiről Te vizionálsz mennyi pénz lenne. És ez még csak a fizetés. Nyilván vannak olyan dolgok, amik feleslegesek, vagy nem kellett volna. De számold ki, hogy mindez csak a tanárok nettó millió-másfélmilliós fizetését mennyi ideig fedezné. Azonban miért csak a tanárokért kéne?

Ne haragudj, de te tényleg tanítottál valaha...?
Igen. És, miért is a kérdés?
És Te tanítottál valaha?
 

Árpicsek

Well-Known Member
2016. október 7.
2 756
11 950
113
Azaz meg kell először tanítani a gyereket és a családokat tanulni, mert ezt hiánynak látom.
Ezzel egyetértek.
A tanulás nem élvezeti kérdés.
Én azt láttam, tapasztaltam, hogy de.
A család 8 éves kissráca az "átkozott" jútúbról sok olyasmit tud, amilyen kérdés fel sem merült bennem, hasonló korban. Mindezeket egy olyan csatornáról szedte, amik viccesen mutatnak érdekes dolgokat.
Fentebb leírtam én is egy példát magamról.
Nem, nem bohócnak kell öltöznie a tanerőnek.
 

Árpicsek

Well-Known Member
2016. október 7.
2 756
11 950
113
Hát én meg találkozok olyanokkal, a tágabb családban, hogy azt mondják, ők nem tudnak mit kezdeni a gyerekkel, remélhetőleg majd az oviban megnevelik. Amúgy okos kisgyerek, de ha nem körülötte forog mindenkinek a figyelme, akkor hiszti van, na most 15-20 fős közösségben ez garantált lesz. Ja, a kedvencem: "Te mit veszel nekem, hogy jó legyek?"

Én is ismerek ilyen kiscsajt, de látom is, hogy az anyja mennyire majomszeretettel pátyolgatja...
Egyébként, ahogy mesélik, az oviban jól el van, csak akkor hisztizik, ha tudja, hogy elér vele valamit.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
M

molnibalage

Guest
Van egy rossz hírem, ha Neked ezek az etanolok. Ha nem tűnt még fel, akkor ez Magyarország; nem Finnország, se nem Portugália.
Ha példát kellene keresni, én nem biztos, hogy bármilyen európai oktatást vennék mintának, de bármelyik oktatás csak nagyon-nagyon körvonalakban lehet minta.
Értem.
Tehát mivel a poroszos módszer, hülye célokkal és értelem nélkül nem válik be, de csak azért is erőltessük.
Ez az őrület egy sajátos formája.
Én leírtam. Nem olvastad el?
Levezettem, hogy miért tartana magánórát a tanár sokkal magasabb fizetés mellett is.
Nem.
Válaszolj egyszerű igen vagy nemmel.
Te
havi nettó 2 milla nettó és 40-50 óra legális jövedelem mellett dolgoznál-e még 5000 Ft-os BRUTTÓ órabérért vagy feketézve ennyi nettóért.

Vagy most tegyem fel a nagy szavazó topikba, hogy lássuk azt, hogy a trollok mennyire mozdulnak rá vagy mennyire lesz reális a végeredmény?
Én nem ismerek senkit, aki ekkora tiszta bevétel mellett esetleg nem a munka gyümölcsét próbálná élvezni.

A kimutatható jövedelem részen elfog a röhögés a nettó 40k tiszta vs feketén 5k óránkénti jövedelem mellett.

Most azért csinálják a tanárok, mert egy 0-5 éves tapasztalattal rendelkező tanár nettó tiszta órabérének sokszorosa az, amit a magánból lehet összeszedni.
Átalány adózással kb. 1,2M-ig adómentes, tehát 5000 Ft/óra esetén ez évi 240 óra. Ez az oktatási 9 hónapban havi 26 óra. Ez se kevés.

Csak amikor a főállásból az éves bevétel van 3M alatt, akkor az 1,2M na az kimutatható.
Az a balfasz példa, amit hozták, hogy 2M havi nettó mellett majd valaki dolgozik 50%-kal többi a havi 0,13M-ért az olyan nevetséges feltételezés, amire szavak nincsenek.

Nem, nem erre. De akkor maradj meg kicsiny kis világodban, hogy minden "ner".

Akkor számold ki, hogy az egész közszféra ilyen szintű béremelése, amiről Te vizionálsz mennyi pénz lenne. És ez még csak a fizetés. Nyilván vannak olyan dolgok, amik feleslegesek, vagy nem kellett volna. De számold ki, hogy mindez csak a tanárok nettó millió-másfélmilliós fizetését mennyi ideig fedezné. Azonban miért csak a tanárokért kéne?
Nem, ez a középszerű és alatta levő fos relativizálása és elfogadása. Ebből van kurvára elegem.
Ha nem tudsz klasszis javulást elérni, akkor inkább nem teszel semmit és hülyeségre költöd a pénzt?

De mondok egzakt példát. Nem tudok 3D modellezni és csivili 3D animációt csinálni.
Akkor kész, ennyi, hagyjam a fenébe a csatornán az ismeretterjesztést? Nem, lehet más koncepcióval más szinten is.
De te megközelítéseddel a "akkor ne is csináljunk semmit, minek az" helyzet lenne. Gratulálok.
Ennek eredménye látszik most.
Igen. És, miért is a kérdés?
És Te tanítottál valaha?
Az, hogy te milyen visszajelzést kaptál és mit változtattál pl.
Magamtól soha nem tanultam meg volna bizonyos dolgokat, de egy jó tanár jó módszerrel csodákra képes.
Neked meg beragadt a lemez, hogy "poroszos módszer köll oszt jónapotnál".
Te hogyan tanítottál? Mit? És mennyi értelemmel mögötte?
Én pl. tisztán láttam mindig is, hogy a fizika oktatás az én időmben ott ragadt le, hogy lényegében egy felkészítő volt a felsőoktatásra, de szinte minden értelem nélkül, ami így senkit nem kötött le, aki nem volt műszaki affinitású vagy nem oda készül
 
  • Tetszik
Reactions: G__G and gafzhu

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
Ezzel egyetértek.

Én azt láttam, tapasztaltam, hogy de.
A család 8 éves kissráca az "átkozott" jútúbról sok olyasmit tud, amilyen kérdés fel sem merült bennem, hasonló korban. Mindezeket egy olyan csatornáról szedte, amik viccesen mutatnak érdekes dolgokat.
Fentebb leírtam én is egy példát magamról.
Nem, nem bohócnak kell öltöznie a tanerőnek.
Nézd, Te egy kissrácból indulsz ki, meg egy családból. Csakhogy egy osztályközösség nem ennyi. Nem a yt-b a gond, az lehet tök jó és hasznos is. Tehát erre kihegyezni nem jó dolog. Sőt tanításban is fel lehet használni; én is csináltam ilyet.
Sőt, az élményalapú oktatásnak is van és lehet helye és tere, ez sem ördögtől való; de ez plusz. Csak ehhez olyan közeg is kell.
 

Ramzana

Well-Known Member
2021. október 22.
5 127
28 755
113
Szerintem a finn, portugál de nagyon sok más tanár kezéből is itt esett ki a toll...

Stop. Tőled kérdeztem.
Te személyesen 40-50 óra meló, legálisan, adózva ilyen jövedelemnél TE elbasznád az időd nyolcadannyira jövedelmező ILLEGÁLIS melóval?
Ahol ráadásul az utazásodat nem fizeti ki senki, ha utazol?

Erre válaszolj első körben.
De nyugodtam megteheti más is.
Nagyon kíváncsi lennék erre.
Mert halkan jegyzem meg, ha versenypiacon ennyit ér a skilled és tudásod, akkor a hobbiban is többet hozhat akár, vagy a jól fizető meló annyira stresszes, hogy utána semmit nincs kedved csinálni, csak pihenni. Főleg, ha füleden is pénz már jön ki. Nagyon sok felső beosztású vezetőt láttam inkább pozit váltni, mert a shitstormot semmilyen pénz nem kompenzálta.

(Konkértan a projekt vezető az egyik projektben visszament inkább beosztott mérnöknek...)

A margóra. A hobbimat is szeretem, de sokszor annyira leszív az élet, hogy még annak egyszerűbb részeihez is nincs vagy elégtelen a mentális kapacitásom és elemi hibákat vétek.

Ha itt a politikusi kenőpénzekre és a féktelen ner lopásokra gondolsz, akkor de.

Ismételten felteszem a húszforintos kérdést
MI A FASZRA FIZETÜNK ADÓT, ha lassan mindenre az a válasz, hogy nem telik, de mennyi baromságra meg igen?


Ne haragudj, de te tényleg tanítottál valaha...?
Mi volt a feedback, ha igen?
A portugál oktatást kifejtenéd? Mert élnek ott ismerőseim, magyarok és portugálok egyaránt, de még egy sem áradozott annyira, h milyen szuper. Oké, jobban beszélnek külföldiül, mint a spanyolok, de nem tudom, h a spanyoloknál ez az oktatást minősíti, vagy egyszerűen a mediterrán leszarom életérzés, h kérdezel angolul, és válaszol spanyolul.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
Tehát mivel a poroszos módszer, hülye célokkal és értelem nélkül nem válik be, de csak azért is erőltessük.
Az a gond, hogy Te erről az egy módszerről hallottál, de magad sem tudod, hogy ez mi, és miként lehet(ne) alkalmazni.
Válaszolj egyszerű igen vagy nemmel.
Ja, pardon, azt hittem egyszerűen válaszoltam, nem tudtam, hogy nem tudod megérteni.
Tartanának e a tanárok egy része magánórát, ha lenne két milliós fizetésük? -Igen. Tessék, megérted? Vastag szedés, dőlt betű, szép színes, hogy segítsen a megértésben.

Vagy most tegyem fel a nagy szavazó topikba, hogy lássuk azt, hogy a trollok mennyire mozdulnak rá vagy mennyire lesz reális a végeredmény?
Ki a francot érdekel, hogy hova teszed fel? Ha téged ez kielégít...
Mondjuk én leírtam, hogy szerintem miért maradnának meg a magánórák. Levezettem Neked. Sajnálom, hogy ezek után arra nem tudsz érdemben reagálni.
Én nem ismerek senkit, aki ekkora tiszta bevétel mellett esetleg nem a munka gyümölcsét próbálná élvezni.
És mit kezdjek a Te ismereteid hiányával? Extrapoláljak belőle a végtelenbe?
Azt meg nem tudtad elolvasni, vagy értelmezni, hogy a magánórákra az igény megmaradna. Szerinted ki elégítené ezt ki? A szobafestő-mázoló, a műkörmös, vagy ki? Nyilván, sokan nem vállalnának, ezért a kereslet-kínálat arányából következtetve irgalmatlanul felmenne a magánórák ára, tehát nem maradna még a 2 milliós fizetés mellett sem észrevehetetlen plusz bevétel. És az emberi psziché meg hát a fene egye meg csak olyan, hogy ha lehet többet keresni... -Ja bocs, ezt már kifejtettem, de akkor sem értetted meg.

Az meg, hogy 2 milliós bruttó fizetés. Jó, álmodozni szabad. Csak ha ez meglenne, akkor következne a többi állami szektor béremelése is, hisz miért csak a tanárok keressenek 2 milliót? Egy védőnő, egy gyermekvédelmis egy könyvtáros egy etc. miért ne?

De nem gond, az én feltételezésem nevetséges; de Te itt a 2 milliókkal dobálózol. :D :D :D Én nem gondoltam, hogy ekkora humorérzék rekedt beléd.

Ha nem tudsz klasszis javulást elérni, akkor inkább nem teszel semmit és hülyeségre költöd a pénzt?
Igen, nyilván ha rajtam múlna még több stadiont építenék. Meg kerékpárutat a semmibe. Lehetőleg mindent rossz minőségen és csakis Mészárossal.

De Balázs, hát azért, mert nem azt szajkózza az ember, amit Te megálmodtál -bármilyen irreális is- az már a középszerű elfogadása és nyilván csak hülyeségre tudná az ember a pénzt elkölteni helyette. Egyáltalán, milyen pénzt is? Mennyit is? Miként is szétosztva?

Nem, ez a középszerű és alatta levő fos relativizálása és elfogadása.
Hülyeséget beszélsz. Pont a "ner"-ezéssel degradálod Te is és hasonszőrú kis cimboáid a társadalmi problémát (problémákat) és próbáljátok szellemileg olyan olcsó módszerrel ezt kezelni, hogy "ner".

De te megközelítéseddel a "akkor ne is csináljunk semmit, minek az" helyzet lenne. Gratulálok.
Balázs, Balázs, már megint a Te fejedben levő skatuját és a priori gondolatokat kivetíteni másra, azonban ezzel csak azt éred el, hogy azt kiáltod másra, ami se nem hangzott el, se nem fordult még meg a másiknál még csak gondolatilag is. Aztán meg ezt görgeted és ebből a magad által, magadnak épített légvárból harcolsz olyan ellen, ami nincs is. (Tudod, mint Don Quijote.)

Az, hogy te milyen visszajelzést kaptál és mit változtattál pl.
Akkor ezt kell kérdezni.
Tanítva tanul az ember. Bár inkább a korábban is vallott dolgok erősödtek meg. Két dolog jut most eszembe így hirtelen:
Legfontosabb a család.
A legfontosabb dolog az volt, hogy nem tudsz mindenkit megmenteni -de törekedni kell rá. Azaz sok nagyon tehetséges gyerek a családi körülmények miatt kallódik el.
De egy középszerű képességekkel rendelkező emberből is nagyon jó eredményeket lehet kihozni, ha olyan a család.
A tanár a gyerekkel tud csak foglalkozni, a legjobb szándék és a legjobb módszerrel sem képes a családi háttéren változtatni.
A szeretet és a tisztelet nem egy és ugyan az. Én nem azért vagyok ott, hogy mindenkit szeressek, de nem is várom el, hogy mindenki szeressen. Azonban egymást tisztelni kell. A tanár-diák közt, a diák-diák közt és tanár-tanár közt.
Meg kell tanulni tanulni. Az emberek és benne a gyerekek többsége nem tud tanulni. Én ezt próbáltam kicsit magyarázni, segíteni benne.
Neked meg beragadt a lemez, hogy "poroszos módszer köll oszt jónapotnál".
Nem, nem ragadt be. Annyi, hogy szkeptikus vagyok a módszerek tekintetében és nem hiszek a csodákban és a mindent vivő csodamódszerekben. Pláne abban, hogy csak egy "módszert" lehet és kell alkalmazni.
Lehet, hogy Neked és nekem nem is ugyan azt jelenti a poroszos módszer. De azért aranyos, hogy látatlanban minősíted a munkámat.

Én pl. tisztán láttam mindig is, hogy a fizika oktatás az én időmben ott ragadt le, hogy lényegében egy felkészítő volt a felsőoktatásra, de szinte minden értelem nélkül, ami így senkit nem kötött le, aki nem volt műszaki affinitású vagy nem oda készül
Én úgy gondolom, hogy nem lehet mindenki mindenből jó, tehetséges, érdeklődő. Soha nem vártam el, hogy mindenki az én tantárgyamból full kitűnő legyen; sőt. (Erre van egy sztorim, ami részben a pályaelhagyáshoz is hozzájárult.) Az a jó, ha a gyerekek megtalálják azokat a tárgyakat, dolgokat, amik érdeklik. De ami érdekli, abból igenis törekedjen az ismeret megszerzésére, akár az órai mennyiség felett is. (Direkt nem a jó jegyet írtam, mert az csak egy jelzés.) Miért kellett volna mindenkit érdekelnie a fizikának? Még a műszaki szakközépben sem érdekelt mindenkit, pedig emelt óraszámban, kötelező (kötelezően választható :D ) érettségis tárgy volt.
 

Árpicsek

Well-Known Member
2016. október 7.
2 756
11 950
113
Nézd, Te egy kissrácból indulsz ki, meg egy családból. Csakhogy egy osztályközösség nem ennyi. Nem a yt-b a gond, az lehet tök jó és hasznos is. Tehát erre kihegyezni nem jó dolog. Sőt tanításban is fel lehet használni; én is csináltam ilyet.
Sőt, az élményalapú oktatásnak is van és lehet helye és tere, ez sem ördögtől való; de ez plusz. Csak ehhez olyan közeg is kell.
Igen, fentebb írtam valakinek, hogy nekem kevés tapasztalatom van ebben a témában.
Meg a kissrác egy-két osztálytársainak szüleivel való beszélgetések, amik hasonló tapasztalatokról szólnak.
Nyilván egy borsodi zsákfalu dzsippótelepén teljesen más lenne a tapasztalat.
De én csak ezt látom. Erről tudok véleményt mondani.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
Igen, fentebb írtam valakinek, hogy nekem kevés tapasztalatom van ebben a témában.
Meg a kissrác egy-két osztálytársainak szüleivel való beszélgetések, amik hasonló tapasztalatokról szólnak.
Nyilván egy borsodi zsákfalu dzsippótelepén teljesen más lenne a tapasztalat.
De én csak ezt látom. Erről tudok véleményt mondani.
Szerintem semmi gond, ha valaki leírja, hogy neki van egy behatárolt mennyiségű és mélységű tapasztalat és az alapján alkot véleményt. Csak akkor lesz belőle gond, hogy ebből extrapolál a végtelenbe és a vélt elképzeléséhez megkérdőjelezhetetlenül ragaszkodik.

Sajnos a társadalmi problémák nem írhatóak le a borsodi dzsipó zsákfaluval. Jó lenne , mert akkor könnyebb lenne azt elemezni és kezelni, mert egy eléggé behatárolt dolog. Sajnos olyan településen, ahol kvázi nem él cigány, ott is vannak problémák. De ahogy hallottam, Pest megyében, meg Budapesten is. Csak mindenhol mások. Pl.: BP és környékén a nagyobb arányú droghasználatot hallottam.
Azt tapasztaltam, hogy egy társadalom jelentős részét érintő lecsúszás figyelhető meg. Nem is feltétlen anyagilag (illetve sokszor az anyagi az a szelleminek is köszönhető), hanem szellemileg, igényileg stb. Tehát az oktatási témánál maradva ez abban is megmutatkozik, hogy a szülőnek a gyerek felé sincs olyan igénye, hogy mondjuk többet tanuljon, vagy igyekezzen stb. Tudom, hogy van, akinek ez hihetetlen, én ezt elfogadom, hogy van, akinek az; nyilván mert maga nem olyan közegből jött, de egy szomorú tény. És ezen maga a tanár, ha a legjobb tudás, képesség birtokában van, nem tud, vagy csak kis mértékben változtatni.
 
M

molnibalage

Guest
A portugál oktatást kifejtenéd? Mert élnek ott ismerőseim, magyarok és portugálok egyaránt, de még egy sem áradozott annyira, h milyen szuper. Oké, jobban beszélnek külföldiül, mint a spanyolok, de nem tudom, h a spanyoloknál ez az oktatást minősíti, vagy egyszerűen a mediterrán leszarom életérzés, h kérdezel angolul, és válaszol spanyolul.
A PISA eredményben ott voltak 20 éve, ahol mi. Most felettünk, mi meg megyünk lefele.
Szerintem ez indikativ. Mérthető eredmény, nagy mintával.
 
M

molnibalage

Guest
Ja, pardon, azt hittem egyszerűen válaszoltam, nem tudtam, hogy nem tudod megérteni.
Tartanának e a tanárok egy része magánórát, ha lenne két milliós fizetésük? -Igen. Tessék, megérted? Vastag szedés, dőlt betű, szép színes, hogy segítsen a megértésben.
És ezt mire alapozva jelented ki?
Meg ez a tipikus semmitmondó válasz. Egy része. Gratulálok, ez 1-99% között bármi lehet.

Bár az még mindig nem derült ki, hogy te tartanál-e.
Lehetek szemét? Kétszer tettem fel egy hóttegyszerű kérdést és egyszer sem sikerült válaszolni.
Azt meg nem tudtad elolvasni, vagy értelmezni, hogy a magánórákra az igény megmaradna. Szerinted ki elégítené ezt ki? A szobafestő-mázoló, a műkörmös, vagy ki? Nyilván, sokan nem vállalnának, ezért a kereslet-kínálat arányából következtetve irgalmatlanul felmenne a magánórák ára, tehát nem maradna még a 2 milliós fizetés mellett sem észrevehetetlen plusz bevétel. És az emberi psziché meg hát a fene egye meg csak olyan, hogy ha lehet többet keresni... -Ja bocs, ezt már kifejtettem, de akkor sem értetted meg.
Na és látod, itt a bibi.
Mert ennyire magas természetesen nem lesz tanár fizetése, de akkor ebből a modellből mikor és hol jön ki majd az a pont, hogy nem kell magántanár ahhoz, hogy jó legyen az oktatás outputja és a tanár sem akarna tartani túl sokat, mert anyagilag sincs igénye.

Szerinted csak elvi szinten ez milyen bérnél és munkaterhelésnél jönne el?

Akkor ezt kell kérdezni.
Tanítva tanul az ember. Bár inkább a korábban is vallott dolgok erősödtek meg. Két dolog jut most eszembe így hirtelen:
Legfontosabb a család.
A legfontosabb dolog az volt, hogy nem tudsz mindenkit megmenteni -de törekedni kell rá. Azaz sok nagyon tehetséges gyerek a családi körülmények miatt kallódik el.
És mégis a tanárra mutogatnak, ha valami nem jó és őket ekézik itt egyesek és még vannak elvárásaik.
Ez az, ami én nem tudok sem megérteni, sem elfogadni.

Lehetek szemét? Ha garbage in, akkor garbage out.

De egy középszerű képességekkel rendelkező emberből is nagyon jó eredményeket lehet kihozni, ha olyan a család.
Egyetértek.

Meg kell tanulni tanulni. Az emberek és benne a gyerekek többsége nem tud tanulni. Én ezt próbáltam kicsit magyarázni, segíteni benne.
És ez hol van összhangban a poroszos módszerrel?
Az értékes tudás nagy részét és KURVÁRA nem úgy kaptam.

De azért aranyos, hogy látatlanban minősíted a munkámat.
Én nem tettem ilyet, de érdekes módon teljesen elfogadtad az összes kollektíve gyalázó posztot. Ej...
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
Lehetek szemét? Kétszer tettem fel egy hóttegyszerű kérdést és egyszer sem sikerült válaszolni.
Leírtam rá választ.
Én eddig sem tartottam pénzért órát. Ismerősnek, ingyen tartottam csak érettségire felkészítést. Tehát nekem nem releváns a kérdés.

Mert ennyire magas természetesen nem lesz tanár fizetése, de akkor ebből a modellből mikor és hol jön ki majd az a pont, hogy nem kell magántanár ahhoz, hogy jó legyen az oktatás outputja és a tanár sem akarna tartani túl sokat, mert anyagilag sincs igénye.

Szerinted csak elvi szinten ez milyen bérnél és munkaterhelésnél jönne el?
Leírtam kétszer. Nincs olyan bér, ami mellett ne lenne magánórázás. Nem fejtem ki harmadszorra.

Ha azt kérdeznéd, hogy én milyen béreket tartok megvalósíthatónak, akkor azt mondanám, hogy legelső körben mondjuk a kezdő tanár bért 50 ezerrel emelném és ennyivel minden szinten. E mellé én a pótlékokat emelném és valamilyen teljesítményen alapuló plusz juttatást. (És e mellé még az iskolai nem tanár alkalmazottak bérét emelném, főleg az asszisztensekre koncentrálnék; valamint eltörölném a portfóliózást.) Ez lenne az alap, meg kb ez lenne a nagyjából reálisan kivitelezhető és hosszú távon fenntartható -jelenleg.

És mégis a tanárra mutogatnak, ha valami nem jó és őket ekézik itt egyesek és még vannak elvárásaik.
Miért ne lennének elvárásaik? Elvárása bárkinek és bármi lehet. Max nem teljesen jó elvárások. És azért a másik végletet sem értem, hogy miért ne lehetne kritikával élni a tanárok felé? Az igazság lehet, hogy valahol középen van.

És ez hol van összhangban a poroszos módszerrel?
Az alapoknál. Az alapnak annak kellene lenni, hogy foglalkozzunk azzal, hogy miként tanulunk. Itt sincs egy mindenkire ráönthető módszer. Az a gond, hogy ezt se tanítják a tanárképzés során -legalábbis nem emlékszem rá.
A poroszosság egyes része épp a tanulási képességet tudta fejleszteni, illetve a memóriát is fejlesztette. Erre valók például a versek tanulása is. Tehát egyrészt kell fejleszteni a megoldási képességet, másrészt a memóriát. Nyilván van, aki ebből, van aki abból, meg vagy mindkettőből vagy egyikből sem jó.
Másika frontális oktatás. Szerintem annak is megvan az előnye. Nyilván vannak tantárgyak, feladatok, órák, amiknél mondjuk nem a frontálist jó alkalmazni. Rugalmasnak kell lenni.

Én nem tettem ilyet, de érdekes módon teljesen elfogadtad az összes kollektíve gyalázó posztot. Ej...
Én úgy gondolom, hogy igenis kritikával kell élni a tanárok felé.
Tudod, senki sem tökéletes, nekem is megvoltak a hibáim -meg másnak is. Nyilván van nálam jobb, meg van rosszabb tanár is. És igenis kritikával kell élni. Mert nem az a megoldás, hogy öntsük a tanárokra a sok pénzt és attól lesz jó az oktatás. De, hogy megelőzzem -igen, kell emelni a bért is.
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
10 498
31 855
113
Ez az a pont, ahol ökölbe szorul a kezem.
A memóriát nem teljesen érdektelen, sokszor szar szövegek magoltatása fejleszti.
Ez a baromságot jó lenen végre elengedni.
Pedig a verstanulás az egyik legfontosabb. A nyelvi kifejezőeszközök fejlesztése szempontjából is, akár az olvasás. Ráadásul a memória fejlesztése, agyi hálózatok kifejlődése szempontjából. Egyszerűen terhelni kell az agyat. Olyan mint egy zsák... Tud nyúlni, és akkor meg is tartja a méretét, ha kondiban tartják. A mai nyugdíjasok simán elszavalják a Toldi előhangot, sőt még többet is belőle.
 
M

molnibalage

Guest
Pedig a verstanulás az egyik legfontosabb. A nyelvi kifejezőeszközök fejlesztése szempontjából is, akár az olvasás. Ráadásul a memória fejlesztése, agyi hálózatok kifejlődése szempontjából. Egyszerűen terhelni kell az agyat. Olyan mint egy zsák... Tud nyúlni, és akkor meg is tartja a méretét, ha kondiban tartják. A mai nyugdíjasok simán elszavalják a Toldi előhangot, sőt még többet is belőle.
Pár sort én is, és a Walesi Bárdok elég nagy részét fejből, amikor azt senki nem magoltatta be, azért, mert tetszett.
De ez nem azért van, mert eg rakás érdektelen szart magoltattak be.
A szar filmek szövegeire sem emlékszem, arra meg ami tetszik abból emlékszem szövegekre és jelenetekre.