Társadalmi folyamatok

Így születnek a szakbarbárok és a félműveltek.
Az iskoláknak muszáj bevinni a tanulók életébe a muszájt is.
Ha mindenki csak annyit tanul meg, ami neki első körben, közvetlenül az általa érdekesnek vélt tananyaghoz kell, akkor egy elképesztően felszínes, úgynevezett újságírótudása lesz.
Nem beszélve arról, hogy mindenki csak a komfortzónáján belül marad.
Így polarizálódik aztán ketté számbuzi technokratákra és lila fingban habot verő bölcsészekre a társadalom.

És azt se feledjük, amiről a legtöbb nagy gondolkodó, feltaláló és a tudomány terén nagyot alkotó mindig említést tett. Vagyis, hogy a legtöbbször az előttük álló problémához a megoldás a “másik oldalról” érkezik.
Ahogy egy mérnök merít ötleteket a biológiából, vagy egy ergonómiai kérdésre a pszichológia és az azt befolyásoló szociológia, illetve történelem adja meg a hátteret, úgy veheti igénybe a közgazdász, vagy a szociológus is a természettudományok alapvetéseit.
És sokszor van, hogy egy elakadt gondolatmenethez egyszerűen csak “csatornát kell váltani” fejben, valami teljesen mást kell elkezdeni csinálni és rögvest beüt a megoldás is.

Azt a "muszájt" kellene a legminimálisabb szintre korlátozni.
Én pl: szerettem az elektronikát, hőtant, meg általában a fizikát, így nem éreztem feleslegesnek, de mondjuk a menszesznaptárt valahogy nem éreztem magaménak bioszból :D
A matekot meg kifejezetten nem kedveltem (kivéve talán a geometriát) és full időpocsékolásnak éreztem a másodfokú egyenletekkel való szopást.Aztán azóta se kellett dolgoznom vele soha, így összességében úgy nehezítette meg az életemet, hogy értelme nincs. Kiszámolni ki tudom, csak értelmetlen. Helyette valami értelmes dolgot is tanulhattam volna. Mondjuk még egy kicsi fizikát, vagy mondjuk földrajzot, történelmet. Esetleg (mivel évek mentek el az egyenletekkel és egyéb haszontalan anyagokkal) akár egy másik nyelvet is. Magyarból úgy kellett verseket tanulnom, hogy szintén utáltam, miközben esszéket, vers/műelemzést egyebeket meg szerettem.Mégis lerontotta az átlagomat az, hogy nem tanultam meg őket.Ezek a haszontalan anyagok leginkább azért fájdalmasak, mert időt és energiát vettek el más tantárgyaktól és más anyagoktól amiknek még hasznát is vehetném vagy vehettem volna eddigi életem során. Aztán ott ültem a végén, hogy jeles volt matekon kívül (az is épphogy nem "jó" lett) minden az érettségiben, míg egyébként év közben ment a matek, hogy hogyan tanuljam meg a teljesen haszontalan vackokat legalább kettesre, hogy ne bukjak meg. Meg lettem volna a plusz stressz és máshonnan lenyúlt idő nélkül is. Nem beszélve azokról az anyagokról, amik aztán végképp elmennek időpocsékolásnak, amikor ugyanazt kell leadni megint, mint amit már egyszer általánosban megtanultunk. Hogy annak mi értelme, az is jó kérdés. Egyrészt, aki akkor se tanulta meg, az nem fogja másodjára se, aki meg elsőre megtanulta az meg ott ül, hogy csinálhatna valami értelmeset is, mert ez már ismerős.
 
A járvány idején kiderült, h milyen felesleges biológiával, fizikával, kémiával tömni a kis lurkók fejét. A maszkot az állon kell hordani, amúgy is férgek vannak benne, az oltásban meg grafén-oxid. Különben is, a vírusok meghalnak 35°C felett, szóval a meleg tea sokkal többet ér, mint az oltás.

Ezek a hülyeségek sokszor olyanoktól jöttek, mint az egyetemet végzett orvosok és gyógyszerészek.Pl: Lenkei vagy Gődény.

És azért ők nem a wikipedián doktoráltak. Az is jó kérdés, hogy ezeket a debileket hogyan nem szűrték ki...
 
Ezek a hülyeségek sokszor olyanoktól jöttek, mint az egyetemet végzett orvosok és gyógyszerészek.Pl: Lenkei vagy Gődény.

És azért ők nem a wikipedián doktoráltak. Az is jó kérdés, hogy ezeket a debileket hogyan nem szűrték ki...
Sztem ők nem ennyire hülyék, hanem kihasználják azokat, akik ennyire hülyék.
 
Azt a "muszájt" kellene a legminimálisabb szintre korlátozni.
Én pl: szerettem az elektronikát, hőtant, meg általában a fizikát, így nem éreztem feleslegesnek, de mondjuk a menszesznaptárt valahogy nem éreztem magaménak bioszból :D
A matekot meg kifejezetten nem kedveltem (kivéve talán a geometriát) és full időpocsékolásnak éreztem a másodfokú egyenletekkel való szopást.Aztán azóta se kellett dolgoznom vele soha, így összességében úgy nehezítette meg az életemet, hogy értelme nincs. Kiszámolni ki tudom, csak értelmetlen. Helyette valami értelmes dolgot is tanulhattam volna. Mondjuk még egy kicsi fizikát, vagy mondjuk földrajzot, történelmet. Esetleg (mivel évek mentek el az egyenletekkel és egyéb haszontalan anyagokkal) akár egy másik nyelvet is. Magyarból úgy kellett verseket tanulnom, hogy szintén utáltam, miközben esszéket, vers/műelemzést egyebeket meg szerettem.Mégis lerontotta az átlagomat az, hogy nem tanultam meg őket.Ezek a haszontalan anyagok leginkább azért fájdalmasak, mert időt és energiát vettek el más tantárgyaktól és más anyagoktól amiknek még hasznát is vehetném vagy vehettem volna eddigi életem során. Aztán ott ültem a végén, hogy jeles volt matekon kívül (az is épphogy nem "jó" lett) minden az érettségiben, míg egyébként év közben ment a matek, hogy hogyan tanuljam meg a teljesen haszontalan vackokat legalább kettesre, hogy ne bukjak meg. Meg lettem volna a plusz stressz és máshonnan lenyúlt idő nélkül is. Nem beszélve azokról az anyagokról, amik aztán végképp elmennek időpocsékolásnak, amikor ugyanazt kell leadni megint, mint amit már egyszer általánosban megtanultunk. Hogy annak mi értelme, az is jó kérdés. Egyrészt, aki akkor se tanulta meg, az nem fogja másodjára se, aki meg elsőre megtanulta az meg ott ül, hogy csinálhatna valami értelmeset is, mert ez már ismerős.
Ez összetett dolog. Kb én is így álltam a tantárgyakkal, mint te.
Vizuális alkat vagyok, a geometria érdekelt, az egyenletek már nem, a főiskolán persze szenvedtem a deriválással, de különösen az integrálással. Így külön kozmikus csoda, hogy négyesre szigorlatoztam matekból.
A fizika, a kémia, na és persze a repülőgép-szerkezettan, aerodinamika, hajtómű-szerkezettan, ahogy az anyagtudomány, majd később a kötéstechnológia, gépgyártás technológia mind nagyon érdekelt.
Még az alakítástechnológia iterációival se volt gondom. De például a forgácsolás technológia él számításainál nagyon elment az étvágyam. Az egy nagyon száraz valami. Pedig államvizsga tantárgy és tétel volt.

Ugyanakkor, középiskolában imádtam a történelmet és azóta is szeretem. Főiskolán a pszichológia az egyik kedvenc tárgyam volt. Például azóta is érdekel egy repülőgép vagy bármilyen eszköz ember-gép kapcsolata, annak technikai és humán vonatkozása egyaránt, de történeti síkon is.

De ettől függetlenül elismerem, hogy napjainkban egy tonnányi felesleges információ tömeget kell megemészteni az amúgy is figyelemzavaros gyerkőcöknek.
 
Irodalom, énekóra, művészettörténelem mehetne a kukába. Semmi haszna. Történelmet összevonni a társadalom tudománnyal. Nyelvtant 4.-ik osztályig ledarálni. Gyakorlatilag a humán tantárgyak nagyja felesleges. A reáltantárgyak oktatását meg valahogy az élethez kéne kötni hogy gyakorlatban is tudja az ember használni. Meg bevezetni az életvitelt meg háztartást. Különböző alapszintű vízvezeték, kőműves, ács, villanyos dolgok megtanítása. Ja és persze középiskolában államtan ahol a különböző törvények és rendeletek hétköznapi életben való használását lehet megtanulni. Meg gazdaságtan.
Akkor azt mondom hogy az életre készítik fel az embert. De mire használta bárki csokonay kanos verseinek az elemzését?
 
de mondjuk a menszesznaptárt valahogy nem éreztem magaménak bioszból
Pedig a családtervezéshez alapvető eszköz, mindkét nemnek illik ismernie.

Irodalom, énekóra, művészettörténelem mehetne a kukába. Semmi haszna.
Így is tragédia ami a televízióból, youtuberól, mindenhonnan jön a sok félig se művelt lénytől a többi hasonlót kiszolgálni.

Felőlem mehet, de akkor aki kihagyta ne is szavazhasson az országunk, civilizációnk, kultúránk megmaradását illető dolgokról, mert nem is érti, hogy mi az. Nem, a blekfrájdéjazlzánál nem a kultúránk légyege. Aki akár szakmunkásként nem ismer fel egy milói Vénuszt, egy Hieronomus Bosch-t, vagy egy gótikus rózsaablakot, vagy egy csodaszarvas ábrázolást, a Biblia első sorait, pár példabeszédet az evangéliumból, a Varázsfuvolát, nem tudja elékelni a Himnuszt, nem ismeri fel a Feszty-körképet, nem ismeri legalább a nyelvújítás utáni időszakból a magyar irodalom pár fontosabb alakját, az nem értem pl. hogy akar dönteni Magyarország sorsáról, mit akar pl. kitől megvédeni. Az ilyen ember egy egyszerű jobbágy, egy emberi erőforrás, munkakörbe tehető termelő egység. Nem ilyenekként remélem a jövő generációt látni. Ha neked csak ennyire van igényed, szíved joga. Én a te gyerekeid érdekét is védem majd azért.

Emellett a kettős könyvelést kötelezően beemelném a tananyagba, középiskola első évében.
 
A finnek elég jól szoktak szerepelni a nemzetközi PISA felméréseken. Az pedig azt próbálja méri, hogy mennyi ténylegesen használható tudást kaptál az iskolától.
Emlékszem, gimi alatt, tizenakárhány évvel ezelőtt kétévente írtunk mi is ilyen PISA teszteket.
Nem osztályozták le, nem láttuk a kijavított dolgozatokat, nem számított bele az év végi bizonyítványba, úgyhogy leszartuk. Örültünk, hogy van egy olyan nap amikorra nem kell készülni, se házit írni.
A kitöltés után kaptunk egy kódot, amivel 1-2 év múlva valamilyen honlapon meg lehetett nézni az eredményt, de addigra elfelejtődött, vagy nem is érdekelt már senkit.
Szóval nem feltétlenül a PISA-tesztek eredményéből kell kiindulni.
 
Pedig a családtervezéshez alapvető eszköz, mindkét nemnek illik ismernie.


Így is tragédia ami a televízióból, youtuberól, mindenhonnan jön a sok félig se művelt lénytől a többi hasonlót kiszolgálni.

Felőlem mehet, de akkor aki kihagyta ne is szavazhasson az országunk, civilizációnk, kultúránk megmaradását illető dolgokról, mert nem is érti, hogy mi az. Nem, a blekfrájdéjazlzánál nem a kultúránk légyege. Aki akár szakmunkásként nem ismer fel egy milói Vénuszt, egy Hieronomus Bosch-t, vagy egy gótikus rózsaablakot, vagy egy csodaszarvas ábrázolást, a Biblia első sorait, pár példabeszédet az evangéliumból, a Varázsfuvolát, nem tudja elékelni a Himnuszt, nem ismeri fel a Feszty-körképet, nem ismeri legalább a nyelvújítás utáni időszakból a magyar irodalom pár fontosabb alakját, az nem értem pl. hogy akar dönteni Magyarország sorsáról, mit akar pl. kitől megvédeni. Az ilyen ember egy egyszerű jobbágy, egy emberi erőforrás, munkakörbe tehető termelő egység. Nem ilyenekként remélem a jövő generációt látni. Ha neked csak ennyire van igényed, szíved joga. Én a te gyerekeid érdekét is védem majd azért.

Emellett a kettős könyvelést kötelezően beemelném a tananyagba, középiskola első évében.
Ha igazad lenne akkor a mai oktatás miatt azok akik leérettségiztek hasonló félképpen vélekednének társadalmi kérdésekben. Ezt látod? Nem. Az embereknek nem kell milói vénusz sem a biblia első sora hogy tudják mit akarnak. És nem változtat azon amit akarnak sem a milói vénusz vagy a biblia első sora. Ezek a dolgok lehetnek lenyűgözőek és értékesek neked de sokaknak nem az.
És ha kivennénk a tananyagból attól még nem tűnne el. Megnézhetik ha érdeklik ezek a dolgok őket.
De alapjáraton nem ismerek senkit aki ezeknek az ismeretét bármire használta volna. A mai világ kicsit arctalan. Nincs szükségünk arra hogy olasz szobrászok műveinek a csodálatára oktassuk a diákokat ha elég nekik a kritikus gondolkodást megtanítani.
 
Emlékszem, gimi alatt, tizenakárhány évvel ezelőtt kétévente írtunk mi is ilyen PISA teszteket.
Nem osztályozták le, nem láttuk a kijavított dolgozatokat, nem számított bele az év végi bizonyítványba, úgyhogy leszartuk. Örültünk, hogy van egy olyan nap amikorra nem kell készülni, se házit írni.
A kitöltés után kaptunk egy kódot, amivel 1-2 év múlva valamilyen honlapon meg lehetett nézni az eredményt, de addigra elfelejtődött, vagy nem is érdekelt már senkit.
Szóval nem feltétlenül a PISA-tesztek eredményéből kell kiindulni.
Hány évig jártad a 9-ik osztályt? A PISA tesztet mindig a 15 évesek írják. :-)

Egyébként vannak más tesztek is, csak ez azért ismertebb, mert ezt az OECD szervezi. Te valószínüleg mást írtál.
 
  • Vicces
Reactions: kiskrumpli
Ha igazad lenne akkor a mai oktatás miatt azok akik leérettségiztek hasonló félképpen vélekednének társadalmi kérdésekben. Ezt látod? Nem. Az embereknek nem kell milói vénusz sem a biblia első sora hogy tudják mit akarnak. És nem változtat azon amit akarnak sem a milói vénusz vagy a biblia első sora. Ezek a dolgok lehetnek lenyűgözőek és értékesek neked de sokaknak nem az.
És ha kivennénk a tananyagból attól még nem tűnne el. Megnézhetik ha érdeklik ezek a dolgok őket.
De alapjáraton nem ismerek senkit aki ezeknek az ismeretét bármire használta volna. A mai világ kicsit arctalan. Nincs szükségünk arra hogy olasz szobrászok műveinek a csodálatára oktassuk a diákokat ha elég nekik a kritikus gondolkodást megtanítani.
Csúszós lejtő. Ha meg se ismerik, akkor nem tudják mi érdekli őket. Nem azért kell sokmindent tanítani, mert úgyis érdekli, tudja mivel akar foglalkozni, hanem hogy legyen esélye tudni, hogy mivel akar foglalkozni. Az esélyét is elvennéd a megismerésnek.

Ha ezt nem tudod elfogadni, kár a szócséplés, nekem nincs erre se időm, se kedvem jelenleg, 1559-es számú hozzászólási-egység.
 
Jó próbálkozás, de nyolcosztályosba jártam. 6., 8., 10. osztályban is megírtuk.
Az más amire te gondolsz, az országos kompetenciafelmérő vagy hogy hívják, igen azt a többség elhülyéskedte szóval semmi értelme nem volt.
A pisa kicsit komolyabb módszertan szerint működik és alapjába véve elég jól elkészülnek a kérdések, minden országban 150 valahány iskolából választanak ki 35 diákot és ez alapján készül el az eredmény. Azt nem tudom amúgy mennyire véletlenszerű a kiválasztás, de ha mondjuk a hülye gyerek Pistikének meglehet mondani hogy maradjál már inkább otthon, és a szín ötös Kittike írja meg helyette akkor szerepelhetnénk jól a teszten ;)
 
Az más amire te gondolsz, az országos kompetenciafelmérő vagy hogy hívják, igen azt a többség elhülyéskedte szóval semmi értelme nem volt.
A pisa kicsit komolyabb módszertan szerint működik és alapjába véve elég jól elkészülnek a kérdések, minden országban 150 valahány iskolából választanak ki 35 diákot és ez alapján készül el az eredmény. Azt nem tudom amúgy mennyire véletlenszerű a kiválasztás, de ha mondjuk a hülye gyerek Pistikének meglehet mondani hogy maradjál már inkább otthon, és a szín ötös Kittike írja meg helyette akkor szerepelhetnénk jól a teszten ;)
Jajj ne akarj ennyire ázsiai rendszerszinten optimalizáló lenni. :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.