Társadalmi folyamatok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

KoviUbi

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
1 834
6 693
113
Így születnek a szakbarbárok és a félműveltek.
Az iskoláknak muszáj bevinni a tanulók életébe a muszájt is.
Ha mindenki csak annyit tanul meg, ami neki első körben, közvetlenül az általa érdekesnek vélt tananyaghoz kell, akkor egy elképesztően felszínes, úgynevezett újságírótudása lesz.
Nem beszélve arról, hogy mindenki csak a komfortzónáján belül marad.
Így polarizálódik aztán ketté számbuzi technokratákra és lila fingban habot verő bölcsészekre a társadalom.

És azt se feledjük, amiről a legtöbb nagy gondolkodó, feltaláló és a tudomány terén nagyot alkotó mindig említést tett. Vagyis, hogy a legtöbbször az előttük álló problémához a megoldás a “másik oldalról” érkezik.
Ahogy egy mérnök merít ötleteket a biológiából, vagy egy ergonómiai kérdésre a pszichológia és az azt befolyásoló szociológia, illetve történelem adja meg a hátteret, úgy veheti igénybe a közgazdász, vagy a szociológus is a természettudományok alapvetéseit.
És sokszor van, hogy egy elakadt gondolatmenethez egyszerűen csak “csatornát kell váltani” fejben, valami teljesen mást kell elkezdeni csinálni és rögvest beüt a megoldás is.

Azt a "muszájt" kellene a legminimálisabb szintre korlátozni.
Én pl: szerettem az elektronikát, hőtant, meg általában a fizikát, így nem éreztem feleslegesnek, de mondjuk a menszesznaptárt valahogy nem éreztem magaménak bioszból :D
A matekot meg kifejezetten nem kedveltem (kivéve talán a geometriát) és full időpocsékolásnak éreztem a másodfokú egyenletekkel való szopást.Aztán azóta se kellett dolgoznom vele soha, így összességében úgy nehezítette meg az életemet, hogy értelme nincs. Kiszámolni ki tudom, csak értelmetlen. Helyette valami értelmes dolgot is tanulhattam volna. Mondjuk még egy kicsi fizikát, vagy mondjuk földrajzot, történelmet. Esetleg (mivel évek mentek el az egyenletekkel és egyéb haszontalan anyagokkal) akár egy másik nyelvet is. Magyarból úgy kellett verseket tanulnom, hogy szintén utáltam, miközben esszéket, vers/műelemzést egyebeket meg szerettem.Mégis lerontotta az átlagomat az, hogy nem tanultam meg őket.Ezek a haszontalan anyagok leginkább azért fájdalmasak, mert időt és energiát vettek el más tantárgyaktól és más anyagoktól amiknek még hasznát is vehetném vagy vehettem volna eddigi életem során. Aztán ott ültem a végén, hogy jeles volt matekon kívül (az is épphogy nem "jó" lett) minden az érettségiben, míg egyébként év közben ment a matek, hogy hogyan tanuljam meg a teljesen haszontalan vackokat legalább kettesre, hogy ne bukjak meg. Meg lettem volna a plusz stressz és máshonnan lenyúlt idő nélkül is. Nem beszélve azokról az anyagokról, amik aztán végképp elmennek időpocsékolásnak, amikor ugyanazt kell leadni megint, mint amit már egyszer általánosban megtanultunk. Hogy annak mi értelme, az is jó kérdés. Egyrészt, aki akkor se tanulta meg, az nem fogja másodjára se, aki meg elsőre megtanulta az meg ott ül, hogy csinálhatna valami értelmeset is, mert ez már ismerős.
 

KoviUbi

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
1 834
6 693
113
A járvány idején kiderült, h milyen felesleges biológiával, fizikával, kémiával tömni a kis lurkók fejét. A maszkot az állon kell hordani, amúgy is férgek vannak benne, az oltásban meg grafén-oxid. Különben is, a vírusok meghalnak 35°C felett, szóval a meleg tea sokkal többet ér, mint az oltás.

Ezek a hülyeségek sokszor olyanoktól jöttek, mint az egyetemet végzett orvosok és gyógyszerészek.Pl: Lenkei vagy Gődény.

És azért ők nem a wikipedián doktoráltak. Az is jó kérdés, hogy ezeket a debileket hogyan nem szűrték ki...
 

Ramzana

Well-Known Member
2021. október 22.
4 780
26 881
113
Ezek a hülyeségek sokszor olyanoktól jöttek, mint az egyetemet végzett orvosok és gyógyszerészek.Pl: Lenkei vagy Gődény.

És azért ők nem a wikipedián doktoráltak. Az is jó kérdés, hogy ezeket a debileket hogyan nem szűrték ki...
Sztem ők nem ennyire hülyék, hanem kihasználják azokat, akik ennyire hülyék.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Azt a "muszájt" kellene a legminimálisabb szintre korlátozni.
Én pl: szerettem az elektronikát, hőtant, meg általában a fizikát, így nem éreztem feleslegesnek, de mondjuk a menszesznaptárt valahogy nem éreztem magaménak bioszból :D
A matekot meg kifejezetten nem kedveltem (kivéve talán a geometriát) és full időpocsékolásnak éreztem a másodfokú egyenletekkel való szopást.Aztán azóta se kellett dolgoznom vele soha, így összességében úgy nehezítette meg az életemet, hogy értelme nincs. Kiszámolni ki tudom, csak értelmetlen. Helyette valami értelmes dolgot is tanulhattam volna. Mondjuk még egy kicsi fizikát, vagy mondjuk földrajzot, történelmet. Esetleg (mivel évek mentek el az egyenletekkel és egyéb haszontalan anyagokkal) akár egy másik nyelvet is. Magyarból úgy kellett verseket tanulnom, hogy szintén utáltam, miközben esszéket, vers/műelemzést egyebeket meg szerettem.Mégis lerontotta az átlagomat az, hogy nem tanultam meg őket.Ezek a haszontalan anyagok leginkább azért fájdalmasak, mert időt és energiát vettek el más tantárgyaktól és más anyagoktól amiknek még hasznát is vehetném vagy vehettem volna eddigi életem során. Aztán ott ültem a végén, hogy jeles volt matekon kívül (az is épphogy nem "jó" lett) minden az érettségiben, míg egyébként év közben ment a matek, hogy hogyan tanuljam meg a teljesen haszontalan vackokat legalább kettesre, hogy ne bukjak meg. Meg lettem volna a plusz stressz és máshonnan lenyúlt idő nélkül is. Nem beszélve azokról az anyagokról, amik aztán végképp elmennek időpocsékolásnak, amikor ugyanazt kell leadni megint, mint amit már egyszer általánosban megtanultunk. Hogy annak mi értelme, az is jó kérdés. Egyrészt, aki akkor se tanulta meg, az nem fogja másodjára se, aki meg elsőre megtanulta az meg ott ül, hogy csinálhatna valami értelmeset is, mert ez már ismerős.
Ez összetett dolog. Kb én is így álltam a tantárgyakkal, mint te.
Vizuális alkat vagyok, a geometria érdekelt, az egyenletek már nem, a főiskolán persze szenvedtem a deriválással, de különösen az integrálással. Így külön kozmikus csoda, hogy négyesre szigorlatoztam matekból.
A fizika, a kémia, na és persze a repülőgép-szerkezettan, aerodinamika, hajtómű-szerkezettan, ahogy az anyagtudomány, majd később a kötéstechnológia, gépgyártás technológia mind nagyon érdekelt.
Még az alakítástechnológia iterációival se volt gondom. De például a forgácsolás technológia él számításainál nagyon elment az étvágyam. Az egy nagyon száraz valami. Pedig államvizsga tantárgy és tétel volt.

Ugyanakkor, középiskolában imádtam a történelmet és azóta is szeretem. Főiskolán a pszichológia az egyik kedvenc tárgyam volt. Például azóta is érdekel egy repülőgép vagy bármilyen eszköz ember-gép kapcsolata, annak technikai és humán vonatkozása egyaránt, de történeti síkon is.

De ettől függetlenül elismerem, hogy napjainkban egy tonnányi felesleges információ tömeget kell megemészteni az amúgy is figyelemzavaros gyerkőcöknek.
 

omae

Well-Known Member
2015. július 13.
1 690
2 303
113
Irodalom, énekóra, művészettörténelem mehetne a kukába. Semmi haszna. Történelmet összevonni a társadalom tudománnyal. Nyelvtant 4.-ik osztályig ledarálni. Gyakorlatilag a humán tantárgyak nagyja felesleges. A reáltantárgyak oktatását meg valahogy az élethez kéne kötni hogy gyakorlatban is tudja az ember használni. Meg bevezetni az életvitelt meg háztartást. Különböző alapszintű vízvezeték, kőműves, ács, villanyos dolgok megtanítása. Ja és persze középiskolában államtan ahol a különböző törvények és rendeletek hétköznapi életben való használását lehet megtanulni. Meg gazdaságtan.
Akkor azt mondom hogy az életre készítik fel az embert. De mire használta bárki csokonay kanos verseinek az elemzését?
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
de mondjuk a menszesznaptárt valahogy nem éreztem magaménak bioszból
Pedig a családtervezéshez alapvető eszköz, mindkét nemnek illik ismernie.

Irodalom, énekóra, művészettörténelem mehetne a kukába. Semmi haszna.
Így is tragédia ami a televízióból, youtuberól, mindenhonnan jön a sok félig se művelt lénytől a többi hasonlót kiszolgálni.

Felőlem mehet, de akkor aki kihagyta ne is szavazhasson az országunk, civilizációnk, kultúránk megmaradását illető dolgokról, mert nem is érti, hogy mi az. Nem, a blekfrájdéjazlzánál nem a kultúránk légyege. Aki akár szakmunkásként nem ismer fel egy milói Vénuszt, egy Hieronomus Bosch-t, vagy egy gótikus rózsaablakot, vagy egy csodaszarvas ábrázolást, a Biblia első sorait, pár példabeszédet az evangéliumból, a Varázsfuvolát, nem tudja elékelni a Himnuszt, nem ismeri fel a Feszty-körképet, nem ismeri legalább a nyelvújítás utáni időszakból a magyar irodalom pár fontosabb alakját, az nem értem pl. hogy akar dönteni Magyarország sorsáról, mit akar pl. kitől megvédeni. Az ilyen ember egy egyszerű jobbágy, egy emberi erőforrás, munkakörbe tehető termelő egység. Nem ilyenekként remélem a jövő generációt látni. Ha neked csak ennyire van igényed, szíved joga. Én a te gyerekeid érdekét is védem majd azért.

Emellett a kettős könyvelést kötelezően beemelném a tananyagba, középiskola első évében.
 

kiskrumpli

Well-Known Member
2017. szeptember 29.
628
2 644
93
A finnek elég jól szoktak szerepelni a nemzetközi PISA felméréseken. Az pedig azt próbálja méri, hogy mennyi ténylegesen használható tudást kaptál az iskolától.
Emlékszem, gimi alatt, tizenakárhány évvel ezelőtt kétévente írtunk mi is ilyen PISA teszteket.
Nem osztályozták le, nem láttuk a kijavított dolgozatokat, nem számított bele az év végi bizonyítványba, úgyhogy leszartuk. Örültünk, hogy van egy olyan nap amikorra nem kell készülni, se házit írni.
A kitöltés után kaptunk egy kódot, amivel 1-2 év múlva valamilyen honlapon meg lehetett nézni az eredményt, de addigra elfelejtődött, vagy nem is érdekelt már senkit.
Szóval nem feltétlenül a PISA-tesztek eredményéből kell kiindulni.
 

omae

Well-Known Member
2015. július 13.
1 690
2 303
113
Pedig a családtervezéshez alapvető eszköz, mindkét nemnek illik ismernie.


Így is tragédia ami a televízióból, youtuberól, mindenhonnan jön a sok félig se művelt lénytől a többi hasonlót kiszolgálni.

Felőlem mehet, de akkor aki kihagyta ne is szavazhasson az országunk, civilizációnk, kultúránk megmaradását illető dolgokról, mert nem is érti, hogy mi az. Nem, a blekfrájdéjazlzánál nem a kultúránk légyege. Aki akár szakmunkásként nem ismer fel egy milói Vénuszt, egy Hieronomus Bosch-t, vagy egy gótikus rózsaablakot, vagy egy csodaszarvas ábrázolást, a Biblia első sorait, pár példabeszédet az evangéliumból, a Varázsfuvolát, nem tudja elékelni a Himnuszt, nem ismeri fel a Feszty-körképet, nem ismeri legalább a nyelvújítás utáni időszakból a magyar irodalom pár fontosabb alakját, az nem értem pl. hogy akar dönteni Magyarország sorsáról, mit akar pl. kitől megvédeni. Az ilyen ember egy egyszerű jobbágy, egy emberi erőforrás, munkakörbe tehető termelő egység. Nem ilyenekként remélem a jövő generációt látni. Ha neked csak ennyire van igényed, szíved joga. Én a te gyerekeid érdekét is védem majd azért.

Emellett a kettős könyvelést kötelezően beemelném a tananyagba, középiskola első évében.
Ha igazad lenne akkor a mai oktatás miatt azok akik leérettségiztek hasonló félképpen vélekednének társadalmi kérdésekben. Ezt látod? Nem. Az embereknek nem kell milói vénusz sem a biblia első sora hogy tudják mit akarnak. És nem változtat azon amit akarnak sem a milói vénusz vagy a biblia első sora. Ezek a dolgok lehetnek lenyűgözőek és értékesek neked de sokaknak nem az.
És ha kivennénk a tananyagból attól még nem tűnne el. Megnézhetik ha érdeklik ezek a dolgok őket.
De alapjáraton nem ismerek senkit aki ezeknek az ismeretét bármire használta volna. A mai világ kicsit arctalan. Nincs szükségünk arra hogy olasz szobrászok műveinek a csodálatára oktassuk a diákokat ha elég nekik a kritikus gondolkodást megtanítani.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 482
4 978
113
Emlékszem, gimi alatt, tizenakárhány évvel ezelőtt kétévente írtunk mi is ilyen PISA teszteket.
Nem osztályozták le, nem láttuk a kijavított dolgozatokat, nem számított bele az év végi bizonyítványba, úgyhogy leszartuk. Örültünk, hogy van egy olyan nap amikorra nem kell készülni, se házit írni.
A kitöltés után kaptunk egy kódot, amivel 1-2 év múlva valamilyen honlapon meg lehetett nézni az eredményt, de addigra elfelejtődött, vagy nem is érdekelt már senkit.
Szóval nem feltétlenül a PISA-tesztek eredményéből kell kiindulni.
Hány évig jártad a 9-ik osztályt? A PISA tesztet mindig a 15 évesek írják. :)

Egyébként vannak más tesztek is, csak ez azért ismertebb, mert ezt az OECD szervezi. Te valószínüleg mást írtál.
 
  • Vicces
Reactions: kiskrumpli

kiskrumpli

Well-Known Member
2017. szeptember 29.
628
2 644
93
Hány évig jártad a 9-ik osztályt? A PISA tesztet mindig a 15 évesek írják. :)

Egyébként vannak más tesztek is, csak ez azért ismertebb, mert ezt az OECD szervezi. Te valószínüleg mást írtál.
Jó próbálkozás, de nyolcosztályosba jártam. 6., 8., 10. osztályban is megírtuk.
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Ha igazad lenne akkor a mai oktatás miatt azok akik leérettségiztek hasonló félképpen vélekednének társadalmi kérdésekben. Ezt látod? Nem. Az embereknek nem kell milói vénusz sem a biblia első sora hogy tudják mit akarnak. És nem változtat azon amit akarnak sem a milói vénusz vagy a biblia első sora. Ezek a dolgok lehetnek lenyűgözőek és értékesek neked de sokaknak nem az.
És ha kivennénk a tananyagból attól még nem tűnne el. Megnézhetik ha érdeklik ezek a dolgok őket.
De alapjáraton nem ismerek senkit aki ezeknek az ismeretét bármire használta volna. A mai világ kicsit arctalan. Nincs szükségünk arra hogy olasz szobrászok műveinek a csodálatára oktassuk a diákokat ha elég nekik a kritikus gondolkodást megtanítani.
Csúszós lejtő. Ha meg se ismerik, akkor nem tudják mi érdekli őket. Nem azért kell sokmindent tanítani, mert úgyis érdekli, tudja mivel akar foglalkozni, hanem hogy legyen esélye tudni, hogy mivel akar foglalkozni. Az esélyét is elvennéd a megismerésnek.

Ha ezt nem tudod elfogadni, kár a szócséplés, nekem nincs erre se időm, se kedvem jelenleg, 1559-es számú hozzászólási-egység.
 

Morishima

Well-Known Member
2017. július 29.
1 431
10 129
113
Jó próbálkozás, de nyolcosztályosba jártam. 6., 8., 10. osztályban is megírtuk.
Az más amire te gondolsz, az országos kompetenciafelmérő vagy hogy hívják, igen azt a többség elhülyéskedte szóval semmi értelme nem volt.
A pisa kicsit komolyabb módszertan szerint működik és alapjába véve elég jól elkészülnek a kérdések, minden országban 150 valahány iskolából választanak ki 35 diákot és ez alapján készül el az eredmény. Azt nem tudom amúgy mennyire véletlenszerű a kiválasztás, de ha mondjuk a hülye gyerek Pistikének meglehet mondani hogy maradjál már inkább otthon, és a szín ötös Kittike írja meg helyette akkor szerepelhetnénk jól a teszten ;)
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Az más amire te gondolsz, az országos kompetenciafelmérő vagy hogy hívják, igen azt a többség elhülyéskedte szóval semmi értelme nem volt.
A pisa kicsit komolyabb módszertan szerint működik és alapjába véve elég jól elkészülnek a kérdések, minden országban 150 valahány iskolából választanak ki 35 diákot és ez alapján készül el az eredmény. Azt nem tudom amúgy mennyire véletlenszerű a kiválasztás, de ha mondjuk a hülye gyerek Pistikének meglehet mondani hogy maradjál már inkább otthon, és a szín ötös Kittike írja meg helyette akkor szerepelhetnénk jól a teszten ;)
Jajj ne akarj ennyire ázsiai rendszerszinten optimalizáló lenni. :)

 
Status
Not open for further replies.