Tu-22M Backfire (Tupoljev, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 179
50 455
113
molnibalage

1. Az SZ-200-as rakéta tervezésénél kb. eszükbe sem jutott az RCS csökkentés. Mondj egy db olyan légvédelmi rakétát aminél ez szempont volt!
Egy ASM-nél a kezdet kezdete óta szempont az, hogy a lehetőségekhez mérten nehezen legyen észlelhető. Ettől még nem lopakodó, de azért megteszik mindig amit lehet.

2. Mindig a repülőgépeket hozod föl példának , hogy mivel tudtak drasztikus eredményt elérni. (rejtett lapátsor, belső fegyvertér.)
Ez eddig OK, de az feltűnt mér, hogy az alap H-22-esen egyik sincs?
Ebből kifolyólag meglepne az, ha az alap H-22-nek ugyan akkora RCS-je lenne, mint egy repülőnek, hiába hasonló méretű.

3. A második pontból következik az, hogy eleve nem sok reflexiós felülettel rendelkezik, (vezérsíkok) így önmagában egy jó alapozóval és festéssel is lehet csökkenteni az észlelhetőségét.

4. Biztos, hogy a vezérsíkok belépőéle és az orrkúp valamilyen fém vagy kerámia. Erről senki se állított mást.
A többi rész viszont elméletileg lehet CFPR vagy aramiddal erősített műanyag. Hiszen itt nem akkora a hőterhelés.
Az AWACS gép pedig ferde szögben lát rá a rakétára, így pont hogy az ezen a részeken végzett RCS csökkentés a mérvadó.

5. Az SZ-200-as rakéta égháttérben repül, nem a víz felett 15 méterrel mint a H-32.

6. Nem minden kompozit teljesen radar átlátszó, a CFPR jó példa erre. A megfelelő ferrites és szénszálas összeállítással jelentősen csökkenti a visszaverődést, hiszen a sugárzás nagy része hővé alakul benne. (mikró és a víz esete)
Az üvegszálas cuccok radar átlátszóak általában, nem véletlenül ebből készülnek a repülőgép orrkúpok.

Szeretnék azért veled is vitatkozni egy kicsit!
Nagyon nem tudjuk hogy hogy repül majd a Kh-32. VALAKI TUDJA? Ossza már meg... Találgatunk, illetve olvastam én is egy angol forrást, ami azt mondta hogy 40km ről fog lejönni nem kevesebb mint 5000 km/h val, elterelő manővereket alkalmazva meredek pályán. Ez is vagy igaz, vagy nem.

A másik, ne adjunk már meg olyanokat, hogy azért mert olyan hosszú akár már a KH-22 is mint egy kisebb vadászgép, ezért hasonló a reflexiója. A lófülét. NEGYEDE a szárnyfelület, nincsenek ahogy leírtad TE is kilátszó kompr. lapátok, pilonok, pilótafülke. NE kövessétek már ezt a látnokot ész nélkül mindenhova azért mert Ő azt mondta, hogy kb. vadászgép reflexiójú, ez még nem lesz igaz...

Aztán az Sz-200 Vega-ra meg azt mondta erre is emlékszem, hogy INDÍTÁSNÁL már érzékelte az Awacs, 250km-ről. Tehát már földháttérben is, és úgy lett behányva ide a 250km, hogy levezette az okosságot---> 1. látták már indításnál, és azonnal minden vadász kapta az infot, mentek horizont alá 2. BIZTOS(itt erősen kamba-hasrapcsi szagot fogtam) nem mentek be vele az SZ-200 HMZ-be, tehát legalább 250km ről történt meg a felderítés AWACS-al, a 70-es években.

Továbbra is nagyon várom a hiteles dokumentációkat erről, ha nem látja balázs, nyugodtan íra meg neki valaki legyen szives, hogy epekedve várom...
 
M

molnibalage

Guest
1. Az SZ-200-as rakéta tervezésénél kb. eszükbe sem jutott az RCS csökkentés. Mondj egy db olyan légvédelmi rakétát aminél ez szempont volt!
És ez miben releváns? Nem érted a logikát...?

1. Sz-200 rakéta. Baromi nagy, akkora, mint a H-22. ~250 km-ről látta az E-3 40 éves techikával 30 évvel ezelőtt. F-14 hasonló méretű célra 204-ről indított rakétát 1972-ben.

2. A H-22 RCS-e akkor mekkora is? Igen, kb. ekkora.

3. A H-32 külsőleg 1:1-ben H-22.

4. A szerkszeti anyag cseréjénak korlátait ismertetettem.

5. Azt is, hogy ha valami irtózatos csoda által nem megfelelzik, hanem meg huszadolják a H-22 RCS-t, akkor is az jön ki nagyságrendileg, hogy 125 km távolságban erőlködés nélkül észlel bármelyik mai hajóra tette radar sőt, még repfedélzeti is.

Egy ASM-nél a kezdet kezdete óta szempont az, hogy a lehetőségekhez mérten nehezen legyen észlelhető. Ettől még nem lopakodó, de azért megteszik mindig amit lehet.

2. Mindig a repülőgépeket hozod föl példának , hogy mivel tudtak drasztikus eredményt elérni. (rejtett lapátsor, belső fegyvertér.)
Ez eddig OK, de az feltűnt mér, hogy az alap H-22-esen egyik sincs?
És pont ezért nem lehet csökkenteni? Tényleg ennyire nehéz...? Ez a komment lényege, hogy mivel repcsiknél ezek vannak, ezeken gyurmázva le tudtak menni 0,1-1 m2 tájára.

Viszont a H-22-nél nincs mit gyurmázni? Vágod? Fogod? Veszed? Akkor mitől is csökkenne radikálisan az RCS-e...?


Ebből kifolyólag meglepne az, ha az alap H-22-nek ugyan akkora RCS-je lenne, mint egy repülőnek, hiába hasonló méretű.
Az ég szerelmére senki nem mondta ezt. Tényleg ennyire nem megy a leírt szöveg értelmezése? Arról van szó, hogy a H-22-őt 250 km tájáról látta 30-40 éve is az, aminek ellene kellett dolgozni.

6%-ra való RCS redukálás esetén lenne ez mondjuk 125 km, de fent leírtam, hogy ez miért sci-fi.

3. A második pontból következik az, hogy eleve nem sok reflexiós felülettel rendelkezik, (vezérsíkok) így önmagában egy jó alapozóval és festéssel is lehet csökkenteni az észlelhetőségét.
Irreleváns, mert nem értetted meg az egész levezést.

5. Az SZ-200-as rakéta égháttérben repül, nem a víz felett 15 méterrel mint a H-32.
Sea skimming módban mindegy az RCS. Az orosz fanok szerint ennél nagyobb távolsgáról látja az Sz akárhányszáz és minden csuda orosz radar a stealth gépet is. Tehát egy H-32 méretű nem steath kialakítású ASM-et mi nem lát ma a haditengerészeti és légi hadviselésben, ami korszerű? A 40 éves rendszerek is látnák...

Fip7, az egész gondolatmentből semmit nem értettél meg. Ez valahol szomorú, mert kb. ötödjére magyarázom el. Már nem körbepontoztam, hanem körberajzoltam a nyuszit...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 187
60 017
113
zsolti

1. A víz felett 15 méterrel egy tipikus ASM profil. Nem biztos, hogy így repül majd a H-32, de meglepne ha nem lenne ilyen repülési profil is beleprogramozva.

2. Pont azt írtam, hogy a H-22 RCS-je kisebb, mint egy hasonló méretű repülőgépé. Csak lehet bonyolultan fogalmaztam :)
 
M

molnibalage

Guest
100%-os reflexiót tételeznek fel. Nem tudom, hogy 100% reflexió milyen vastag fémlapnál van, de a modell szempontjából lényegtelen.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 448
84 383
113
joker

A fémek csak egy elhanyagolható részét nyelik el a sugárzásnak tehát a vastagság szerintem elhanyagolható.Milyen fém?Acél,durál,titán kb ezekből készül a repülő döntő részben.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 636
113
A kérdésem az, hogy 1 m2 ólomnak / titánnak / acélnak / duralumíniumnak is ugyanúgy 1 m2 lesz az RCS értéke?
 
M

molnibalage

Guest
Meg az AEGIS rendszernél mindig csak egy egylépcsős támadást vesznek figyelembe.
És ezt ki mondta? Csak éppen ugyebár az ASM alkalmazás arról szól, hogy minél kisebb időablakba minél több támadó fegyver benyomása lehetőleg több irányból..

Figyelem, nem én modtam, hanem asszem boki, és meg Gorskovot (?) idézte, hogy az "első salvo csatájának" megnyerése a cél. Ennek fényében a több lépcsős támadás elég furcsa megközelítése a problémának...


Mi van akkor ha az első lépcső Szu-24/34 csapásmérőkből áll, amelyeket Szu-27/30 gépek kísérnek? 50-100 db csapásmérő , akár 200 db KH-35-öt indíthat akár 300 km-ről ebből az "olcsó" szubszonikus rakétából.
Ez a baj, hogy itt hirtelen megint idkfa cheat (ingyen és végtelen lőszer) van a orosz oldalon.

Halkan kérdezem meg, hogy hány a fenti fegyver alkalmazására képes gépük van jelenleg? Mekkora is lehet a vadász kíséret? Ezen felül a H-35 HMZ-je legfeljebb 300 km. A külső BARCAP alsó hangon van ennyire.


Ezekkel jelentősen ki lehet fogyasztani a hajók SAM rakétakészletét.
A külső BARCAP-ba futsz bele elsőre, még a hajók közelébe sem kerültél.

Ezek után jönnének csak a TU-22M+MR gépek és a H-32-ők.
20 db gép simán ellő belőle 40 db-ot. Ez azért egy elég komoly mennyiség, úgy hogy a védekező fél nagyon sok rakétát veszített.
Mondom, a külső BARCAP-en hámozd át először magad és még azzal a kényelmes feltételezéssel éltél, hogy CSG a partközelben van. GIUK esetén az odaút alsó hangon 2000 km+. Oda hogyan is jut el a fenti erő? Összesen nincs ehhez elég tanker. Hány Il-78 áll szolgálatban? 20-30 db?

Elég számú képzett utántöltésre alkalmas pilóta van az oroszoknál ehhez?

Ha én orosz lennék így támadnék meg USA hordozókat.
Én már eszkök oldalon mennyiségi hiányt érzek...


Háborúban ráadásul párban járnának a hordozók, tehát ha csak a gépek 50%-át allokálják védekezésre, akkor az önmagában akkora tűzerő, hogy már arról lepattan a fenti erő még idealizált, nagyon az oroszok számára lejtő pályán is. A külső BARCAP állomáson permenensen kint lenne cirka 12-16 db gép. Erre jönnek még rá az 5 perces készültségi gépek és amit még utánuk felzavarnak.

ARH-s orosz gép még mindig nincs nagy mennyiségben Mire lesz, addigra F-35C is fogadja őket, ami picit más kihívást jelent, mint egy Super Hornet. Hát izé...


A reális alkalmazás szerintem az, hogy például egy török fregatt arcoskodik, felszáll 6 db TU-22M meg 2 db TU-22MR és kilőnek 12 db H-32-őt a török fregattra, az meg szépen megy a víz alá.
Minden középhatalom magányosan arcoskodó hajóját ki lehet vele szedni, ha nincs AEGIS és RAM. Erre még overkill is a rendszer, de persze ez benne a jó bizonyos értelmeben.

A törökök helyére tetszőlegesen behelyettesíthető bárki aki nem szuperhatalom.
Kb.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 187
60 017
113
molnibalage

Az a baj, hogy te nem érted.
Egy Opel Zafira szélessége és hosszúsága is ugyan akkora, mint egy Toyota Priuszé. Mégis teljesen más a két autó közegellenállása, és nem csak azért mert a Zafira 20 centivel magasabb...

Az SZ-200-as így viszonyul a H-22-höz RCS terén szerintem.

Aztán jó lenne megérteni, hogy egy hengeres test, pici szárnyakkal nem egyenlő RCS szempontjából egy n+1 kiálló dologgal rendelkező hasonló méretű repülőgéppel.

Ha ezeket elfogadod, utána szívesen folytatom a beszélgetést. De addig nem sok értelmét látom.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Valaki elmondja, hogy konkrétan mit jelent egy 1 m2-es RCS? Vagy hogy minek van pont 1 m2-es radarkeresztmetszete? Szerintem sokan nincsenek itt tisztában ezzel (köztük én sem).

A videóban a bácsi majd elmondja...

watch
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 179
50 455
113
Az SZ-200-as rakéta tervezésénél kb. eszükbe sem jutott az RCS csökkentés. Mondj egy db olyan légvédelmi rakétát aminél ez szempont volt!
És ez miben releváns? Nem érted a logikát...?

1. Sz-200 rakéta. Baromi nagy, akkora, mint a H-22. ~250 km-ről látta az E-3 40 éves techikával 30 évvel ezelőtt. F-14 hasonló méretű célra 204-ről indított rakétát 1972-ben.
2474 m ről lőttek le mesterlövész puskával igazoltan célt NEM KÍSÉRLETI célból, hanem éles helyzetben . Akkor ezt most vegyük alapvetőnek? Ebből lehet érdemlegesen általánosítani? Szerinted Dudi?

2. A H-22 RCS-e akkor mekkora is? Igen, kb. ekkora.
Miért is? Az is tök ugyan úgy néz ki, a dupla vezérsíkjával, teljesen eltérő formájával mint a VEGA? A VEGA = KH-22? Iszol gyógyszerre?

3. A H-32 külsőleg 1:1-ben H-22.

4. A szerkszeti anyag cseréjénak korlátait ismertetettem.
A 3. pont Igaz. Csak már eleve az is lényegesen kisebb lehet mint egy méretben kb. azonos tehát KISMÉRETŰ vadászgép, a 4.est meg a TE
tudásod alapján ne vedd biztosra, pöttyet lehet elavult, mikor Sr-71, Mig-25, X-15 el jössz majd 2018-ra.

5. Azt is, hogy ha valami irtózatos csoda által nem megfelelzik, hanem meg huszadolják a H-22 RCS-t, akkor is az jön ki nagyságrendileg, hogy 125 km távolságban erőlködés nélkül észlel bármelyik mai hajóra tette radar sőt, még repfedélzeti is.
Ez így igaz lehet, repfedélzetiben azért én nem vagyok olyan biztos, egy komoly nagy felderítő radar jó eséllyel láthatja 100km környékéről, igen. Csak nem lesz mindenhol minden irányban AWACS folyamatosan, ahonnan ez a cucc akár 1000km körüli hatótávval érkezhet tehát kerülővel váratlan irányból, ha 100km környékéről veszi észre a hordozótól 10-20 km re lévő AEGIS hajó, és akkor kell rávezetni az akár már levegőben is lévő gépeket, lehet NEM marad más mint a RAM a végére. Arról meg leírtam, én nem lennék olyan biztos benne...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 179
50 455
113
zsolti

1. A víz felett 15 méterrel egy tipikus ASM profil. Nem biztos, hogy így repül majd a H-32, de meglepne ha nem lenne ilyen repülési profil is beleprogramozva.

2. Pont azt írtam, hogy a H-22 RCS-je kisebb, mint egy hasonló méretű repülőgépé. Csak lehet bonyolultan fogalmaztam :)
Az is lehet hogy ilyen lesz, meg az is lehet hogy ez ahogy olvasni lehet, valóban a nagyobb hatótávot, kb. 2-2.5x re növekszik ugye az azonos méretű Kh-22 höz képest ha igaz az 1000 km körüli érték, és a nagy sebességet úgy éri el, hogy nem víz felett, hanem nagy magasságú, és ritka légrétegben megy nagy sebességgel, 40km körüli magasban. Ezzel egyébként kb. a BARCAP el is mehet a büdös francba, mert ott nem nagyon fogja Hornet lelőni Amraam-al 1000 km el a hordozótól őrjáratozás közben. Aztán meg a nagy sebességgel meredek pályán esetleg manőverező rakétát NEM lesz olyan könnyű lelőni RAM-al mint azt Balázs gondolja, én azt gyanítom röhögő görcs senkit sem fog kerülgetni. Az egyetlen hatásos eszköz ellene az AEGIS rendszer lesz, csak is drága-bonyolult rakétákból áll, és nem végtelen, hiába tűnik elsőre nagyon soknak a VLS-indítók korában, ha kifogy, és csalikra lődőzted el a rakétáid, már nem olyan vidám percek jönnek utána lehet. MEG azért itt a védő rakétái csak egyszer hibázzanak... Ez egy top fegyverrendszer lesz, ha objektívan nézi valaki, amely sanszosan a jelenlegi RAFI-Typhoon párosnál jóval kisebb RCS-vel fog rendelkezni, amitől láthatatlan természetesen NEM lesz, de kevés idő fog állni az érdemi védekezésre ellene, ha tényleg 40km + on közlekedik, a védő vadászok meg őrjárat közben soha nem lövik le, ahogy mondtam volt...
 
M

molnibalage

Guest
Egy Opel Zafira szélessége és hosszúsága is ugyan akkora, mint egy Toyota Priuszé. Mégis teljesen más a két autó közegellenállása, és nem csak azért mert a Zafira 20 centivel magasabb...
Ebből látszik, hogy nem értesz az áramlástanhoz és gőzöd sincs, hogy miről beszélsz.

A jelenlegi átlagos Sedan autók alapformája között alig van eltérés, a légellenállási tényező eltérésük kb. +/-10 %. A többi meg a felülete a kocsinak, tehát nagyobb felület = nagyobb erő. Viszont a dimenziótlan ellenállás ténylező majdem azonos. Honnan tudom? Onnan, hogy mértem és láttam más mérési erdményeit is a tanszéken. Ezt is már mondtam anno...

Asszem 0,24-0,3 között van, ezt fejőbl írtam, de azért visszakerestem rá.
Parancsolj.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient

Nem értem, hogy miért akarz olyan analógiával érvelni ami

ad1. Hibás számszerű adatokra épül..
ad2. Nem analóg modell...

Aztán jó lenne megérteni, hogy egy hengeres test, pici szárnyakkal nem egyenlő RCS szempontjából egy n+1 kiálló dologgal rendelkező hasonló méretű repülőgéppel.
Ezen felül az Sz-200 rakéta vezérsíkjai kb. azonos méretűek a H-22-ével, de oda se neki...

5V28 rakéta, a szaggatott vonalnál látod a vezérsík méretet.
5V28VE-Sov-Inv-N-257626-Cutaway-1.jpg


Ez meg a H-22.
https://www.the-blueprints.com/blueprints-depot/weapons/bulletsmissiles/raduga-kh-22-kitchen.png

Nos?

Ha ezeket elfogadod, utána szívesen folytatom a beszélgetést. De addig nem sok értelmét látom.
Borzalmasan nagy arccal írtad ezt lenne annak ellenére, hogy a kommentednek egyetlen része sem állja meg a helyét. Hatalmas vezérsíkjai vannak a mindkét rakétának, a H-22-é nagyobbnak tűnik aboszlút és relatív értelmben is. A légellenállásos része a kommentnek miden szempontból téves.

És akkor még én vagyok a hülye, hogy elkszakad a cérna..:?
 
M

molnibalage

Guest
De tessék, képen. Ne a gyorsító fokozatot nézd, a rakéta szárnyait. Megjelöljem neked rajta vagy megy anélkül is?
full


Tessék, H-22. Szép nagy vezérsíkok.
Tu-22M.Rakete.jpg


Lehet, hogy arrogánsnak tűnik a kommentelés, csak úgy tűnik, hogy nekem van mire.

1. Képes vagyok megnézni egy 5 sec kereséssel, hogy a Cd-re jól emlékeztem 10 év távlatából. Jól. (2006-ban volt járműáramlástanom.)

2. Képes vagyok két rakéta képén és háromnézeti rajzán felismeri a vezérsíkokat.

TE még ennyire sem vagy képes és még utána van képed olyan leírini, hogy "addig nem sok értelmét látod". Epic...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 179
50 455
113
Aztán jó lenne megérteni, hogy egy hengeres test, pici szárnyakkal nem egyenlő RCS szempontjából egy n+1 kiálló dologgal rendelkező hasonló méretű repülőgéppel.
Ezen felül az Sz-200 rakéta vezérsíkjai kb. azonos méretűek a H-22-ével, de oda se neki...

5V28 rakéta, a szaggatott vonalnál látod a vezérsík méretet.
5V28VE-Sov-Inv-N-257626-Cutaway-1.jpg


Ez meg a H-22.
https://www.the-blueprints.com/blueprints-depot/weapons/bulletsmissiles/raduga-kh-22-kitchen.png

Nos?

Ha ezeket elfogadod, utána szívesen folytatom a beszélgetést. De addig nem sok értelmét látom.
Borzalmasan nagy arccal írtad ezt lenne annak ellenére, hogy a kommentednek egyetlen része sem állja meg a helyét. Hatalmas vezérsíkjai vannak a mindkét rakétának, a H-22-é nagyobbnak tűnik aboszlút és relatív értelmben is. A légellenállásos része a kommentnek miden szempontból téves.

És akkor még én vagyok a hülye, hogy elkszakad a cérna..:?</blockquote>

Számold meg kérlek hogy melyiknek mennyi vezérsíkja/kiálló része van TE mérnök, jó :p??!
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 179
50 455
113
Ezt szerettem volna az előbb jól láthatóan kérni a végére:

Számold meg kérlek hogy melyiknek mennyi vezérsíkja/kiálló része van TE mérnök, jó :p??!