Tu-22M Backfire (Tupoljev, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 449
113
Akkor amint látom, megkapta a behúzható légiutántöltő rendszert (az M2-eseken ez még fix volt), elhagyták a gépágyút, de maradt a 9-9 pótbeömlő és az NK-25-ös hajtómű is.
Anno az egyetlen példányban megépült Tu-22M4-esen az NK-32-es integrációja miatt a pótbeömlők számát egy sorral megtoldva 12-re növelték, szívócsatornánként.
Arra gyanakszom, hogy az NK-32-2-es még nem ebbe a sárkányba fog bekerülni, csak mivel ez elég költséges része az upgrade-nek, megrendelés meg még nincs a programra, így egyelőre egy-egy nagyjavított NK-25-öst kapott ez a projektgép.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Python

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
A START szerződés ezek szerint semmis? Mert azok miatt szüntették meg a légi-urántölthetőségüket tudtommal.

Szerintem a START darabszámot határoz meg és lehet,hogy kevesebb bombázója van az oroszoknak mint amennyit a START enged így megkaphatják a TU-M3M-ek a z utántölthetőséget.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 449
113
A START szerződés ezek szerint semmis? Mert azok miatt szüntették meg a légi-urántölthetőségüket tudtommal.

A légi-urántölthetőség egy elég perverz elképzelés :)

Komolyra fordítva, érdekes kérdés. Anno a SALT-II-be akarták az amerikaiak beemelni a Tu-22M gépek légiutántölthetőségének a visszaépítését (értsd: kiszerelését-megszüntetését, mivel ekkor épp rendelkeztek ezzel), majd a START I-nél azt is, hogy ezt ne is lehessen visszafordítani. Azonban a 80-as évek elejétől megjelent H-22-es fegyverrendszer miatt a Tu-22M egyszerre lépett vissza a stratégiai és az interkontinentális státuszba is, annak köszönhetően, hogy a nem-intekrontinentális hatótávja határán a 3000km-es hatótávú fegyverzetével elvben képes elérni az amerikai területek egy részét. Legalábbis ez volt az amerikaiak felvetése. Azzal, hogy a szovjetek 1991-ben a START I-nél garantálták, hogy a Tu-22M3-asok nem képesek légiutántöltésre, egyúttal ki is vetették az egyezményből a típust, mint stratégiai nehézbombázót. Ezáltal, a Tu-22M3-as kikerült a stratégiai és az interkontinentális státuszból is. Mivel a START III nem volt sikeres, jelenleg érvényre lépő New START a meghatározó, ebben viszont egyátalán nem szerepel a Tu-22M3-as, lásd a fenti előzményeket.
Mivel a New START nem korlátozza a harcászati fegyverrendszereket (még az egyértelműen harcászati nukleáris csapásmérő feladatkörben is használható F-35-ösök és a korábbi F-16-os és 15E típusok számát se), így a lényegében harcászati státuszban levő Tu-22M3M minden további nélkül visszakaphatta a légiutántölthetőségi képességét.
 
M

molnibalage

Guest
A légi-urántölthetőség egy elég perverz elképzelés :)
Hehe. :)
Cégnél volt terv, amibe léghűtő helyett léhűtőt írtam. Jött az észrevétel, hogy léthűtőt nem kérnek a rendszerbe tervezni, abból van elég. :D

Komolyra fordítva, érdekes kérdés. Anno a SALT-II-be akarták az amerikaiak beemelni a Tu-22M gépek légiutántölthetőségének a visszaépítését (értsd: kiszerelését-megszüntetését, mivel ekkor épp rendelkeztek ezzel), majd a START I-nél azt is, hogy ezt ne is lehessen visszafordítani. Azonban a 80-as évek elejétől megjelent H-22-es fegyverrendszer miatt a Tu-22M egyszerre lépett vissza a stratégiai és az interkontinentális státuszba is, annak köszönhetően, hogy a nem-intekrontinentális hatótávja határán a 3000km-es hatótávú fegyverzetével elvben képes elérni az amerikai területek egy részét. Legalábbis ez volt az amerikaiak felvetése. Azzal, hogy a szovjetek 1991-ben a START I-nél garantálták, hogy a Tu-22M3-asok nem képesek légiutántöltésre, egyúttal ki is vetették az egyezményből a típust, mint stratégiai nehézbombázót. Ezáltal, a Tu-22M3-as kikerült a stratégiai és az interkontinentális státuszból is. Mivel a START III nem volt sikeres, jelenleg érvényre lépő New START a meghatározó, ebben viszont egyátalán nem szerepel a Tu-22M3-as, lásd a fenti előzményeket.
Mivel a New START nem korlátozza a harcászati fegyverrendszereket (még az egyértelműen harcászati nukleáris csapásmérő feladatkörben is használható F-35-ösök és a korábbi F-16-os és 15E típusok számát se), így a lényegében harcászati státuszban levő Tu-22M3M minden további nélkül visszakaphatta a légiutántölthetőségi képességét.
Rgr

Akkor a történelem ezen már átlépett...
.. és a HT összefoglaló ezen része elavult is lett...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
DkmDumAWwAAJIeX.jpg
Dko6C4PW4AA3Dfs.jpg
Most akkor így mennyi a hatótávolsága?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 449
113
Konkrétan a képre válaszolva, így se több, mint eddig, hiszen a képen még a nem utántölthető változat van. Alapból a harci hatósugara alapnak tekinthető fegyverzettel 2200-2400km. Átrepülési távolság 5100-6800km, de ekkor a visszaút már nem adott, tehát ez csak elég szélsőséges esetben tekinthető hatótávnak.
A fenti adatokhoz kellene hozzáadni a 3000km-es fegyver hatótávolságot, de ez csak vízfelszíni célok ellen értendő.
Mivel a Tu-22M3M se fog rendelkezni semmiféle komfortjavító rendszerrel, azaz a hajózók valószínű továbbra is az öreg KT-1-es ülésekben fognak ülni (hacsak ezeket nem cserélik le valamelyik K-36DM verzióra), a légiutántöltéssel maximum az egy felszállásból elvihető hagyományos fegyverzet mennyisége fog nőni, de a hatótáv érdemben nem.
A mostani bevetéseken a Mozdok-Szíria oda-vissza repüléseket csupán 3 tonna fegyverzettel hajtották végre.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 559
84 992
113
A START szerződés ezek szerint semmis? Mert azok miatt szüntették meg a légi-urántölthetőségüket tudtommal.

Mai helyzet szerint az OF kevés stratégiai bombázóval rendelkezik így az a 30 darab amit M3M szintre terveznek modernizálni nem oszt nem szoroz.(A SZU felbomlása után fokozatosan leépült a stratégiai bombázók száma)
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 559
84 992
113
Ez a protó már megkapta az új fedélzeti elektronikát amit a Tu-160M-be is szánnak és ezen a gépen fogják letesztelni.
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 107
3 146
113
Azt szeretném kérdezni mi lett az a tudor az orrkúp tetején...van köze a radarhoz?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 449
113
A Tu-22M4-es egyetlen példánya, a 4504-es átalakított M3-as:

097743.jpg


Jól látható, hogy a gép pótbeömlőinek száma 9-ről 12-re növekedett, mert az NK-32-esnek nagyobb a levegőátfutása, mint az NK-25-ösnek.

38348640994_92bdafec25_b.jpg


23978393228_dcc820e7d5_b.jpg


A gép érdekessége, hogy bár a beömlők szekcióját lemódosították, de a gép végül nem kapta meg az NK-32-eseket, mert a programot még az érdemi átépítés előtt leállították.
De a Tu-22M3M programhoz így 27 évvel később legalább megvannak az akkori tapasztalatok.
 
M

molnibalage

Guest
A pótbeömlők azok az eredeti Tu-22M-en is csak utánégetéshez kellenek vagy mindig? Ha mindig, akkor miért nem nagyobb szívócsatornát csináltak? Ilyen finomságokról lehet tudni valamit? Egyszerűbb ilyen "ajtóval" szabályozni, mint kúppal? A szívócsatorna első része úgy tudom szabályozható.

(Az egész elv kicsit az F-111-es egyes változataira emlékeztet engem.)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 449
113
A levegőbeömlőknek is van légellenállásuk, a kialakításukat egy adott sebességtartományra optimalizálják. Ez alatt az átáramló keresztmetszetük bizonyos hajtómű üzemmódhoz már nem elégséges, így ezekhez az alkami helyzetekhez pótbeömlőket nyitnak meg. Attól, hogy hangsebesség felett még csökkentik is a belső keresztmetszetet, a külső konturral nemigen tudnak mit kezdeni, így a fő beömlő a lehető legkisebb méretűre készül, ami ugyanakkor a lehető legtöbb levegőt képes a hajtóművek számára biztosítani, üzemmódtól függően. Ez egy olyan ellentmondás, amit csak kiegészítő beömlőkkel lehet feloldani.