Ez itt nem igaz szerintem,mert amiket te említesz,azok nem tudtak kontinenseket mátjárni,de akik ilyen szerkezeteket építettek,hogy ezt a súlyt mozgatni tudták,nem okozhatott nekik pár ezer km víz,át tudták volna hajózni,és akkor nem lett volna egymástól elszigetelve a több féle fejlettségű társadalom.
Pedig pont erről beszélek
Attól, hogy egy civilizáció valamiben élen járt a maga idejében, nem jelenti azt, hogy mást is hasonlóan fejletten tudott volna megoldani. Merthogy utólag, a mi szemszögünkből logikus lett volna, attól az még megoldhatatlan problémát jelentett nekik.
Egyszerűen nem volt elég komplex a tudásuk ahhoz.
Attól, hogy irdatlan súlyokat tudtak - akár vízen is - mozgatni és/vagy komoly tudással rendelkeztek a csillagászat területén, az nem jelenti automatikusan azt, hogy át tudtak kelni az óceánon.
S ennek számos oka lehet:
- Nem tudtak tengerálló hajókat építeni. Egy dolog egy nyugodt folyón úsztatni bármekkora kőtömböket is, s másik egy óceánjáró hajtása, irányítása, szerkezeti felépítése
- A hiedelmeik miatt tiltott volt/nem mertek (leesnek a világ végén, a szörnyek megeszik őket, az istenek haragja lesújt stb.)
- a hatalmon levő elit/papság nem akart más - sejthető - civilizációkkal találkozni hatalomféltésből stb.
Ha belegondolunk, hogy mit okozott pl. Amerikának a Kolumbusz utáni kirándulóturizmus, teljesen jogos volt/lett volna egy ilyen aggodalom...
- Egyszerűen eszükbe sem jutott...
S a legblődebb példa, de ebbe ne kössetek bele;-)
Az a Szovjetunió, ami meglehetősen üzembiztos hordozórakétát tudott kifejleszteni és mondhatni sorozatban gyártania hatvanas évek elejére, képtelen volt ugyanezt megismételni egy kisautó esetében...
"...talán jól tükrözi az autó megbízhatóságát, hogy Magyarországon a KERMI még csak nem is engedélyezte a 965-ösök forgalmazását. Ez akkoriban azért elég bátor tettnek minősült..."
http://www.loero.hu/index.php/magazin/oldtimer/item/861-zaporozsec-a-tajga-r%C3%A9me.html
S ekkor már volt <del>internet</del> ipari kémkedés