"A LHARZ-nál az állami védelmi megrendelés a teljes volumen és kapacitás mindössze 20%-át teszi ki."
A Lvivi Állami Légijármű Javítóüzem "LHARZ" mindig is a "MiG" típusú repülőgépek javításának vezető vállalata volt.
A gyárat méltán tartják az egyik legjobbnak a "MiG" harci repülőgépek javításának és modernizálásának területén. Napjainkban a Lvivi Állami Repülőgépjavító Művek a szovjet MiG-29-es vadászgépek MiG-29MU1 szintre történő modernizálását végzi, és a MiG-29MU2 szintre történő korszerűsítést tervezi bevezetni.
A fejlesztés második változata a vadászgépet többcélú repülőgéppé teszi, amely levegő-föld rakéták indítására is képes.
A Security Talks csapata beszélgetett Dmytro Matrunchykkal, a Lvivi Állami Repülőgépjavító Művek (LARP) igazgatójával, és többet tudott meg a repülőgép-korszerűsítési munkálatok tartalmáról és a vállalat általános kilátásairól.
Megjegyzés: A lutszki "Motor" állami repülőgép-javító üzem egykori igazgatójának, Mykola Matrunchyknak a fia.
-Dmytro Mykolaovych, hogyan működik most a vállalat a munkaterhelés szempontjából, milyen a vállalat részvétele az állami védelmi megrendelésben (mondhatjuk százalékban), teljesülnek-e az exportszerződések?
Sajnos a mai napig a vállalat kapacitásának a 80%-ig van terhelve. A 2021-re szóló államvédelmi megrendelés már teljesült, a korszerűsített gépet még júniusban adták át. Reméljük, hogy a Honvédelmi Minisztérium vezetése, a légierő vezetése az állami védelmi megrendelés kiigazításakor még további repülőgép-korszerűsítéseket is be fog építeni. Hála Istennek, van munkánk külföldi ügyfelekkel, és a mai körülmények között ez nagyon sokat segít nekünk a munka biztosításában. Jelenleg az állami védelmi megrendelés a teljes munkaterhelésnek és finanszírozásnak csak 20 százalékát teszi ki.
Világosak-e a védelmi minisztérium iránymutatásai a következő három évre szóló állami védelmi megrendelésre vonatkozóan? Általánosságban elmondható, hogy a vállalkozás mint végrehajtó elégedett-e a Fegyveres Erők harci repülőgépflottájának modernizálási ütemével? Hány repülőgépet tudna a vállalkozás egyszerre modernizálni?
Nos, ha a vállalkozás helyzetét vesszük figyelembe, akkor az államvédelmi rend tekintetében bizonyára sok kívánnivalót hagy maga után. A mennyiségről nem mondok semmit, mert ez minősített információ, de azt elmondom, hogy a vállalkozás kapacitása jelentősen meghaladja a jelenlegi megrendeléseket. De javulást remélünk és azt, hogy az államnak lesznek eszközei és kapacitása arra, hogy munkával lássa el a vállalkozásokat, és hogy a légierőnek olyan mennyiségű repülőgépet biztosítson, amilyen mennyiségre ma szüksége van.
Jól értem, hogy van tervük az elkövetkező évekre?
Vannak tervek, és vannak igények. De a finanszírozás a mai napig nem megfelelő. Vagyis az AFU légiereje biztosítja az igényeiket, de a finanszírozás realitásai egészen mások.
Vannak-e programok a befektetett eszközök felújítására, új berendezések beszerzésére? Történik-e valamilyen munka a vállalkozás kompetenciájának bővítése, új típusú szolgáltatások kifejlesztésére az ügyfelek számára?
A vállalatnál jóváhagyott stratégiai fejlesztési terv van érvényben, amellyel összhangban a berendezések korszerűsítése is folyik, és terveket készítünk az ügyfeleinknek nyújtható szolgáltatások körére vonatkozóan. Nagy reményeket fűzünk felszerelésünk újrafegyverzésének finanszírozásához a Biztonsági Központ, egy állami vállalat segítségével, ismét az állami védelmi rend eljárásának keretében. Az összeg igen jelentős, és tavaly év vége óta várunk a finanszírozás megnyitására. És nagyon nagy reményeket fűzünk ehhez a programhoz.
Meg tudná mondani, hogy a MiG-29-es repülőgép milyen módon változik (erősödik), miután átesik az üzemben végzett korszerűsítésen? Milyen tulajdonságokra tesz szert?
A mai napig a vállalkozás a repülőgépek sorozatos korszerűsítését végzi - az első változat szerint. Ezenkívül a korszerűsítés második opciója szerinti prototípus állami tesztjei a befejezéshez közelednek, azaz már megkezdődtek. Biztosan állíthatom, hogy a modernizáció csak az ukrán vállalkozások javára történik. A sorozatos korszerűsítésben az ukrán gyártók/vállalatok 6 társvállalkozója vesz részt. A második változat során ez a nómenklatúra már több mint 10 társvállalkozásra bővült. A korszerűsítés során a célmegjelölési képességek bővültek. Nem fogok belemenni a számadatokba, mert ez bizalmas információ. De a navigációs rendszer képességei is bővültek, ez fejlettebb GPS képességet jelent. Aztán ott vannak a hajtóművek és a repülőgép paramétereit ellenőrző, korszerűsített rendszerek. Valamint számos más rendszer.
Elvileg mi a különbség egy korszerűsített és egy nem korszerűsített jármű között?
Az első verzió esetében ez a továbbfejlesztett célmegjelölési képességek, a továbbfejlesztett navigációs rendszer képességeit, a továbbfejlesztett repülőgép-paraméter-szabályozó rendszerek és a hajtómű-paraméter-szabályozó rendszereket jelent. És számos más rendszert. A második opció a repülőgép multifunkcionalitásának kiterjesztését irányozza elő, vagyis elvileg a MiG-29-es vadászgépet ténylegesen vadászbombázóvá alakítottuk át. Vagyis vállalkozásunk és Ukrajna ipari vállalkozásainak szakemberei elvégezték a repülőgép korszerűsítési munkálatait, ami lehetővé tette, hogy ezt a repülőgépet földi célok ellen is használhassák.
Mikorra várható, hogy a MiG-29-et az AFU a MiG-29MU2 szintjére fejleszti? Milyen más vállalatok veszik ki a legjelentősebb részt a MiG-29-es, különösen a MiG-29MU2 változat korszerűsítésében?
Jelenleg a prototípus MU2 szintű állami tesztjei zajlanak, amelyek a tervek szerint idén befejeződnek - és a tesztek eredményei alapján reméljük, hogy a MiG-29-es repülőgépet az Ukrán Fegyveres Erők légiereje is átveszi a modernizáció második változataként. És miközben a korszerűsítés folyamatban van, több mint 10 ukrán ipari vállalkozás vesz részt ebben a munkában.
Mondhatjuk-e, hogy a MiG-29 modernizációjának bizonyos technológiái az exportszerződéseknek köszönhetően alakultak ki?
Szeretném elmondani, hogy a vállalkozás a 2000-es évek eleje óta dolgozik a repülőgépek korszerűsítésén. Sajnos a finanszírozás nem állt rendelkezésre. Tehát bizonyos mértékig talán igen. Egy külföldi ügyfél, akit nem terhelt annyira a modernizációra vonatkozó jogi keret, és aki akkoriban bizonyos mértékig rendelkezett pénzeszközökkel, lehetővé tette számunkra, hogy a modernizációban látott fejlesztéseket végrehajtsuk.
A MiG-29-es "megerősítésének" milyen más elemeit lehetne megvalósítani? Hogyan értékelné például az R-73-as rövid hatótávolságú rakéta, az "Omut" ("Radionics") REB-rendszer, az új "levegő-levegő" rakéta, az "Agat" és mások integrálásának kilátásait (és célszerűségét)?
Számos lehetőség, fejlesztés és terület van a korszerűsítésre. Általánosságban elmondható, hogy órákig beszélhetünk a repülőgép képességeinek bővítéséről. A legfontosabb, hogy legyen pénzünk ezeknek a képességeknek a bővítésére.
Hogyan értékeli a vállalat exportkilátásait a következő 1-3 évben?
Látod, mind az export, mind az államvédelmi rend mind eszköz, és a lényeg az, hogy mindez nekünk dolgozik. A mai napig sok lehetőség van. Nem akarom megnevezni őket, mert megvannak a saját korlátaik. Csak annyit szeretnék mondani, hogy már körvonalazódik egy lehetőség. A megvalósításról csak akkor beszélhetünk, ha ténylegesen megkötniük a megállapodást. Akkor ez egy pontos perspektíva lesz, és akkor elmondhatom, hogy 9 hónap múlva ez a gép külföldi vásárlókhoz kerül. És most nem szeretném részletezni ezt a kilátást. Emellett a vállalkozás munkát, kilátásokat és kapacitásbővítést keres. Ezen túlmenően nagy erőkkel keresünk egy befektetőt, aki a nagy polgári repülőgépek karbantartására és festésére szolgáló hangárt építene. A vállalat földrajzi elhelyezkedése kedvező. Először is, Lvivben van. Másodszor, közös kifutópályája van a Danylo Halytsky Lviv nemzetközi repülőtérrel. A mai napig elkészült egy üzleti terv. Folyamatosan dolgozunk a szolgáltatások nómenklatúrájának bővítésén fő ügyfelünk, Ukrajna fegyveres erőinek légiereje számára. Egy kiemelt területekről van szó.
Security Talks