A magán FED állami megrendeléseket követel, a peruiak pedig "Do-well"
Viktor Popov, az Ukrviaprom Egyesület elnöke
"Nem lehetsz csak agrárország, mert egy kiló gabona 30 centbe kerül, egy "repülőgépvas" pedig 3-4 ezer dollárba...
2021 őszét az ukrán légiközlekedési ágazat számára fontos események és nyilatkozatok jellemezték. A kabinet jóváhagyta a légiközlekedési ipar fejlesztésének évtizedre szóló programját, a Verhovna Rada hamarosan tárgyalhatja a harkivi repülőgépgyár privatizációjáról szóló törvényjavaslatot, és egy franciaországi űrrepülőtérről felbocsátották a világ legnehezebb műholdját, amelynek stabilitását egy egyedülálló, Harkivban tervezett hőakkumulátor biztosítja. Az Ukrinform tudósítója Viktor Popovot, az Ukrviaprom Egyesület elnökét és a FED igazgatótanácsának vezetőjét kérdezte erről és a légi közlekedésünk kilátásairól.
AZ IPARNAK "SZILÁRD" SZERZŐDÉSEKRE VAN SZÜKSÉGE
- Popov úr, milyen volt az elmúlt év hazánk légiközlekedési ipara számára?
- Összességében pozitív volt, és nem csak pozitív, hanem hozzátenném az "eredményorientált" szót is. A legfontosabb dolog - az iparág 2030-ig tartó fejlődésének programját az ágazatok (helikoptergyártás, motorgyártás stb.) fogadták el, amely az Antonovnál, a Harkovi Repülőgépgyárban, az Ivcsenko-Progressnél új repülőgép modellek létrehozását is előirányozza. Lesz egy sorunk az állami költségvetésben, ezt megvédjük. 10 évre 30 milliárd hrivnya. Jövőre 2 milliárddal számolhatunk, ami az egész ágazat számára nem sok, de ezek megrendelések, ami azt jelenti, hogy a teljesítményükért és a befektetők pénzéért kölcsönzött pénzt vonzhatunk be, és új projekteket valósíthatunk meg.
- 2020. december 31-én az ANTONOV Company és a Védelmi Minisztérium között szerződés jött létre az An-178-as repülőgépek gyártásáról. Jelentős esemény az iparág számára.
- Igen, 30 év óta először fordult elő, hogy a védelmi minisztérium három repülőgépet rendelt egy hazai gyártótól. És azt kell mondanom, hogy ha az elnök nem avatkozott volna bele, nem lett volna személyesen jelen, akkor nem írta volna alá a rendeleti dokumentumokat. Egyrészt igen, ez egy kézi vezérlés, de másrészt ez a fejlődés vektora, amelyet az államfő mutat meg. A légiközlekedési ágazatban 10 év stagnálás után meghallgattak minket. A vállalkozások munkaterhelése megnövekedett. 2021 végére a piacképes termelés mintegy 26%-kal fog növekedni. Igen, a munkavállalók számának csökkenő tendenciája megmaradt, de drámaian lelassult. Összességében 2013 óta, amikor a vállalatok mintegy 56 000 embert foglalkoztattak, 2021. december 1-jén 44 500 munkavállalót foglalkoztatunk.
- A közelmúltban a Belügyminisztérium és az Ukroboronprom memorandumot írt alá egy európai tűzvédelmi légiközlekedési központ létrehozásáról és egy AN-32P repülőgépre vonatkozó szerződést írt alá. Mit gondolsz erről az irányról?
- Az összes repülési jellemző, a hatékonyság és a költségek tekintetében ez a repülőgép a legoptimálisabb a pályázatok között. Nagy a kereslet rájuk. Mondjuk 10 ilyen tűzoltójárműből álló flotta létrehozásával nagyon hatékony és gyors tűzoltási szolgáltatásokat tudnánk nyújtani a különböző országokban. Erre van igény. És ebben kompetensek és versenyképesek vagyunk.
Ezen túlmenően, a "Nagy építkezés: repülés. Turizmus" című, novemberben megrendezett konferencián mind az elnök, mind az infrastrukturális miniszter nagy figyelmet szentelt a nemzeti légitársaságnak (várhatóan 2022-ben az "Ukrán Nemzeti Légitársaság" 16 célállomásra fog repülni - a szerző). A légiközlekedési ágazatunk számára természetesen az volt a negatív pillanat, hogy azonnal aláírtak egy memorandumot 22 repülőgép lízingeléséről az Airbustól. Miért? Mert nekünk is vannak saját csodálatos repülőgépeink.
- De aztán az Infrastrukturális Minisztérium aláírt egy memorandumot öt An-158-asról.
- Mert reagáltak a kritikák áradatára. Volt egy találkozó Kubrakovval (infrastrukturális miniszter - a szerk.), ahol részletesen megbeszélték a gyártókkal, hogy milyen ukrán repülőgépeket lehetne használni. Az An-140, An-148 és An-158 regionális repülőgépek. És egyetértettek abban, hogy 158-asokat kell építeni. De most szilárd szerződésekre van szükségünk.
A RÉSZVÉNYTÁRSASÁGOK JOBBAN MŰKÖDNEK, MINT AZ ÁLLAMI TULAJDONÚAK....
- Ami az állami tulajdonú SpetsTekhnoExport vállalat által a perui belügyminisztériummal 2019-ben kötött szerződést illeti, amely egy An-178-as szállítására vonatkozik. Mint a SpetsTekhnoEksport elmondta, késedelmesen hajtják végre, mert az ügyfél egyetlen fizetést sem teljesített. Mi a véleménye erről a helyzetről?
- Az előlegfizetés és a garanciák kérdését a SpetsTekhnoEksport nem oldotta meg. Ezenkívül a szervezési intézkedéseink nagyon rosszak voltak. Aláírtunk egy szerződést, majd hosszú időre félretettük; elfelejtettük. Ősszel, a szerződés felbontása előtt a perui belügyminisztérium képviselői meglátogatták az Antonovot és a fő alkatrész-beszállítóit - a FED, a Motor Sich. Megvizsgálták a felkészültséget és a gyártási képességeket, és elégedettek voltak. Elégedettek voltak. De szervezési problémák miatt ("SpetsTehnoEksport" értesülései szerint a probléma a bankgaranciának a perui állami és magánbankok általi el nem fogadásával függ össze - a szerk.) a határidőt nem sikerült tartani. A büntetéseket nem lehet elkerülni. És nem tudom megmondani, hogyan fog végződni. Nagyon rossz, hogy a légiközlekedési ágazatunk a tisztviselők munkája miatt háttérbe szorul.
- Az Ukroboronprom átalakítása végre megkezdődött, az új vállalat struktúráját jóváhagyták, és a stratégiai tagvállalatok átszervezése megtörtént. Mi a véleménye a légitársaságoknak arról, hogy mi folyik itt?
- Az aggályos reform már régóta esedékes. "Számukra az Ukroboronprom, amelynek több mint 100 vállalat van alárendelve, sajnos fékké vált, nem pedig fejlesztési mechanizmussá. Szükség van a korporatizációról szóló törvényre. Itt 100%-os támogatást nyújtunk. Gazdasági axióma: a részvénytársaságok jobban működnek, mint az államiak, a magántársaságok jobban működnek, mint a részvénytársaságok. Az USA-ban és Izraelben nincsenek állami vállalatok. Ezen az úton kell végigmennünk. De nagyon átgondoltan. Nem lehet mindenkiből "tovkami" (korlátolt felelősségű társaság - a szerk.). Jó, hogy legalább az Antonov és az Ivcsenko-Progressz részvénytársasággá alakult. Igen, vannak olyan vállalkozások, ahol csak száz ember dolgozik, de nem lehet csak ezzel mérni, amikor például egy tervezőintézetről beszélünk.
Emellett szövetségünk nem ért egyet azzal, hogy meg kell szabadulnunk minden nem alapvető eszközöktől. A vállalati alkalmazottaknak nincs szükségük rekreációs, szabadidős és sportolási lehetőségekre?
Egy másik nagyon fontos pont a felügyelőbizottságok szerepe, amelyet a törvény ír elő. Teljesen túlzott hatáskörrel rendelkeznek, ami elvileg ellentmond a gazdasági társaságokról szóló törvénynek. Minden javaslatunkat megtettük, és remélem, hogy legalább néhányat figyelembe fognak venni.
A KHAZRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNYTERVEZETET JANUÁRRA HALASZTOTTÁK.
- A Harkivi Repülőgépgyár az egyik legproblémásabb vállalat, amely a konszernnek van alárendelve. Milliárdos adósságai vannak.
- Két év alatt, miután az elnök meglátogatta a Harkivi Repülőgépgyárat, és azt mondta, hogy "állítsák vissza a munkaképességet", ennyi találkozó volt a legmagasabb szinten. Ott volt a miniszterelnök, a védelmi miniszter, a védelmi miniszterhelyettes, a rendkívüli helyzetekért felelős miniszter, a belügyminisztérium. Csak a KAZ-ról beszéltünk az Elnöki Hivatalban, a Verhovna Rada bizottságaiban az összes érdekelt fél jelenlétében. A találkozók eredményeként egyetlen protokollt sem hajtottak végre.
Májusban a Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács ülésezett a védelmi ágazat stratégiájáról, beleértve a légi közlekedést is. Akciótervet írtak. Júniusban az elnök aláírta az előírt intézkedéseket tartalmazó jegyzőkönyvet. A terv rendelet formájában valósult meg. Három pontot foglalt dióhéjban: jóváhagyni a fejlesztési programot (és jóvá is hagyták), biztosítani a biztonsági szolgálatok számára az An-74-es és An-178-as megrendelését, és intézkedéseket hozni a KHAZ újjáépítésére. És egy hónapos határidőt adtak. Egyértelműnek tűnik, hogy mindent meg kell tenni . Augusztus 1-jére pedig már biztos eredményt kell elérnünk. De a rendeletet a végrehajtó hatalom megkapja, és egy pont következik. A miniszterelnök nem adott utasítást az Ukroboronpromnak. A konszern leváltja az üzem igazgatóját, aki azonnal megjelenik a médiában, és azt állítja, hogy a vállalat teljesen elvesztette a kompetenciáját, és nem tud repülőket gyártani. Két repülőgép Kazahsztánból nem Harkivba megy javításra, ahogyan várták, hanem a 410. üzembe (a kijevi "410. polgári repülési üzem" állami vállalat - a szerk.). Véleményem szerint az elnöki rendelet és a repülőgépgyár igazgatójának cselekedetei éppen az ellenkezőjét jelentik.
- Október 20-án a VR gazdaságfejlesztési bizottsága jóváhagyta a KHAZ privatizációjáról szóló törvénytervezetet. A dokumentumot várhatóan már november-decemberben benyújtják.
- Igen, de más, a közvéleményt megmozgató törvényjavaslatok megfontolása miatt nem került elő időben. Ezt januárban kell megvizsgálni, csakúgy, mint az államnak történő adósságelengedésről szóló törvényjavaslatot.