Urbanisztika, építészet (múlt, jelen, jövő)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
17 987
24 578
113
Apa kezdőőődik!

A város az emberekért van, akik autózni akarnak. Ennek megfelelően változott. Valamint akarnak olcsó szolgáltatásokat, árubőséget, stb., amik mind a kiterjedt szállítmányozással megoldottak. Régen pl. lovasKOCSIval oldották meg a "sétálható utcák és terek" melletti vendéglők anyagellátását, nem vegán kerékpáros és sétálófutárokkal. Sőt, voltak istálllók is az utcákban, meg lószar is.

100 éve a lovak kitiltását propagáltad volna?
Az emberek élni akarnak, nem dugóban ülni naponta órákat.
Érdekes... Prágában mennyivel másabb. Pedig szinte uolyan adottságú város.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77
M

molnibalage

Guest
Apa kezdőőődik!

A város az emberekért van, akik autózni akarnak.
Ők vannak masszív kisebbségben. A Bp-n élők kb. 60-65%-a tömegezik.
Bp-nek miért is a nem ott élőkért kéne autópályánal lennie? Ezzel az erővel át lehetett voln vezetni az M0-át Dunaharaszti belvárosán is.
100 éve a lovak kitiltását propagáltad volna?
A trend afelé tartott, mert a lószar kezdte annyira ellepni egyes nagyvárosok utcáját.
A villamos lett erre az első megváltás és a lóvasút, mert relatíva sok embert mozgatott nagyon kevés lóval.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 290
113
az ókori Rómából ki vóltak tiltva a lovak pl. ezért vitették a gazdagok magukat kézihintón és ezért húzták az emberek a 2 kerekű kordékat.
 
  • Tetszik
  • Hűha
Reactions: aquarell and jani22
M

molnibalage

Guest
A trend afelé tartott, mert a lószar kezdte annyira ellepni egyes nagyvárosok utcáját.
A villamos lett erre az első megváltás és a lóvasút, mert relatíva sok embert mozgatott nagyon kevés lóval.
Amúgy igen érdekes, hogy most kocsikkal sikerül szinte ugyanezt előadni, de egyesek szerint ez teljesen ok.
A város látképe az, hogy kocsit látsz mindenütt.
De egyesek mégis arra sírtak, hogy néééééééémá, hogy a gangos házakat bomtják és nincs egységes látkép a belvárosban, hogy kb. legyen skanzen.
Újlipótváros épületei nagyrész szép egységesek...
... autóval mindenütt az utcán... Érdekes módon itt a skanzen szemléletbe belefér a kocsi, kocsi hátán, de akár a Bulinegyed szélén is.

Én nem értem ezt a skizofrén mentalitást.
 
  • Tetszik
Reactions: Kopi2000

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 358
20 368
113
az ókori Rómából ki vóltak tiltva a lovak pl. ezért vitették a gazdagok magukat kézihintón és ezért húzták az emberek a 2 kerekű kordékat.
És Róma meg is bukott!
Az emberek élni akarnak, nem dugóban ülni naponta órákat.
Ha nem azt akarnák, nem csinálnák!
A trend afelé tartott, mert a lószar kezdte annyira ellepni egyes nagyvárosok utcáját.
A csatornázások előtt meg az emberi fekália lepte el, mégsem tiltották ki az embereket...
... autóval mindenütt az utcán... Érdekes módon itt a skanzen szemléletbe belefér a kocsi, kocsi hátán, de akár a Bulinegyed szélén is.
Sőt még itt is!


image.jpg
 
  • Vicces
Reactions: SirHiggins

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 433
59 660
113
Az ember mindenre talál megoldást de az objektív nézőponthoz sok minden hozzá tartozik ! Az Osztrákok azért nem szívtak annyit mint mi . Mindig is összeszedettebb jövő képük volt mint nekünk . Sokkal könnyebb valaminek az állagát megőrizni mint felújítani . Sajnos volt itt egy ingatlanilag(is) nagyon kártékony majd 50 év , ráadásul a II.VH után . De a lényeg még mindig az , hogy ha már lepukkant egy épület akkor érdemes és technológiailag lehet megújítani vagy már nem ! Azért nehéz az összehasonlítás mert Bp-t mindenki viszonylag jól ismeri míg a nyugati nagyvárosokat kevésbé . A központi helyek állapotáról mindenhol pozitív a vélemény míg a kevésbé frekventált helyeken mindenhol borzalmas !
Csak röviden Bécsről:
Bécsben a régi házállomány a 2.VH óta legalább a 3.felújjitáson ment keresztűl. 1.Rendbehozatal a háború után,gyakran a sérült homlokzat diszek leverése, homlokzat sima vakolása,belső változtatások nélkül, pénz hiányában.
2.70-es évektől belső modernizálás álllami támogatással, gázfűtés, kis lakások összenyitása nagyobbra, szanitér modernizálás stb.
3.90-esévektől:Felújjitás modern igények szerint, szigetelés, nyilászárók cseréje, liftbeépités, tetőtérbeépités, teraszok épitése acélvázzal stb.
A bécsi lakásállomány kb fele városi szociális lakás.
Iszonyatos tempóban folyik a lakásépités. Részben a régi gyárak helyén a külső kerületekben (Liesing, volt teherautógyár..) részben teljesen új negyedek épitésével (Seestadt Aspern...)
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 160
10 562
113
Egy kis városi ki-kicsodája-micsodája karácsonyi csillagok... Avagy a dollár és euro valóságfüggetleojjektívpolitikitaka...stulstulstul
sorosostul.

Megkérdeztük ezért A Város Mindenkié csoportot, hogy mi okozhatja a 180 fokos fordulatot, válaszukban azt írták: „Röviden az a helyzet, hogy végig támogattuk az ingyenességet”. Majd elküldték nekünk a Főváros számára írt javaslatcsomagukat, ami szerint

„A Város Mindenkié elsősorban azt javasolja, hogy tegyék ingyenessé a közvécék használatát, garantálva ezzel, hogy mindenki igénybe tudja venni a szolgáltatást. Amennyiben ezt nem tartják megvalósíthatónak az összes illemhelyre nézve, úgy javasoljuk, hogy a kerület által fenntartott vécék legyenek ingyenesek és a Fővárosi Csatornázási Művek által üzemeltetett vécék becsületkassza vagy méltányossági rendszer alapján működjenek annak érdekében, hogy valóban mindenki számára hozzáférhetők legyenek a nyilvános illemhelyek.”
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 952
30 564
113
Csak röviden Bécsről:
Bécsben a régi házállomány a 2.VH óta legalább a 3.felújjitáson ment keresztűl. 1.Rendbehozatal a háború után,gyakran a sérült homlokzat diszek leverése, homlokzat sima vakolása,belső változtatások nélkül, pénz hiányában.
2.70-es évektől belső modernizálás álllami támogatással, gázfűtés, kis lakások összenyitása nagyobbra, szanitér modernizálás stb.
3.90-esévektől:Felújjitás modern igények szerint, szigetelés, nyilászárók cseréje, liftbeépités, tetőtérbeépités, teraszok épitése acélvázzal stb.
A bécsi lakásállomány kb fele városi szociális lakás.
Iszonyatos tempóban folyik a lakásépités. Részben a régi gyárak helyén a külső kerületekben (Liesing, volt teherautógyár..) részben teljesen új negyedek épitésével (Seestadt Aspern...)
Ahol lakok ház itt Pesten, annak az esetében utoljára átfogó felújítás utoljára a 60-as években volt. Az átkosban nem foglalkoztak vele, mert azért, utána meg aztán ismét alig mert ahhoz pénz kellett volna. Mondjuk szerencsére még mindig viszonylag jónak tekinthető a lakóközösség és némi noszogatásra belemennek az egyes tételek felújításába, csak hát ez egy hosszú folyamat. 10 éve lett a tető kicserélve (igaz egyes gerendákat meghagytak, mert egyszerűen ma már nem gyártanak elvileg akkora átmérőjűeket), egy lakástűz után most már a villany is le lett cserélve, plusz a harmadikon a teljes födém cseréje zajlik, mert valami gomba felzabálta a békebeli részeket. De a szennyvízcsövek cseréje még sehol, pedig a régi eternit csövek egyre többször lyukadnak, a közös terek üvegezése szerintem 70 éve nem változott, a homlokzat és egyéb felújítás meg talán 10+ év múlva valamikor. Igaz legalább itt nem hullanak még szerencsére úgy a stukkók, mint a szomszéd háznál. Persze lehetett volna az egyszerű utat választva beépíttetni a tetőteret, de ismerve a hazai vállalkozói réteget jobb, hogy az kimaradt.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 753
113
Csak röviden Bécsről:
Bécsben a régi házállomány a 2.VH óta legalább a 3.felújjitáson ment keresztűl. 1.Rendbehozatal a háború után,gyakran a sérült homlokzat diszek leverése, homlokzat sima vakolása,belső változtatások nélkül, pénz hiányában.
2.70-es évektől belső modernizálás álllami támogatással, gázfűtés, kis lakások összenyitása nagyobbra, szanitér modernizálás stb.
3.90-esévektől:Felújjitás modern igények szerint, szigetelés, nyilászárók cseréje, liftbeépités, tetőtérbeépités, teraszok épitése acélvázzal stb.
A bécsi lakásállomány kb fele városi szociális lakás.
Iszonyatos tempóban folyik a lakásépités. Részben a régi gyárak helyén a külső kerületekben (Liesing, volt teherautógyár..) részben teljesen új negyedek épitésével (Seestadt Aspern...)

Gyakorlatilag az első két lépcső nálunk is lezajlott. A harmadik viszont az volt, hogy nem akarunk vele foglalozni, vagy nincs miből, vagy mindkettő, és a tanácsi lakások egy jelképes összegért menjenek inkább magánkézbe, úgy nem a mi problémánk többé, és úgyis lett.

Aztán a magántőke vagy megoldotta, vagy nem, de többnyire nem hiszen az újdonsült tulajdonosok többségének a proli- és cigánybetelepítések köszönhetően sem igénye, sem anyagi lehetősége nem volt felújításra, a hadd rohadjon nem az enyém mentalitás megmaradt, amíg ezek a lakók el nem kezdtek kihalni, nem is lehetett elkezdeni a közös költséget nem emelünk! felkiáltással, amíg helyükre fiatalabbak nem költöztek, úgynevezett igényekkel, nem is változott semmi.

Az airbnb terjedése sem segített a belső kerületekben, hiszen bevételmaximalizáció folyt, vagy tessék lássék felújítással, vagy ha tőkeerős volt a tulajdonos, a modernizáció végbement, de rövidtavú / diakszállás igényei szerint; nem élhető hosszú távú lakások születtek ezekből, pl. normális fűtéskorszerűsítés kevés helyen van (drága), helyette tessék-lássék inverteres klímás fűtés van.
Viszont átfogó felújítást ezek a tulajdonosok nem akarnak (nem is elérhetők többnyire), az ugyanis kiadás.

Itt vagyunk most. A lakásokat köztulajdonba venni jogilag és anyagilag is lehetetlen, ahhoz minimum egy jó nagy válság kellene ami a ‘befektetőket’ csődbe vinné és kipucolná, vagy radikális törvényi szabályozás, és szociális helyett piaci díjszabás az önkoris lakásokban, mert modernizálni ott is csak pénzből lehet (közpénzből meg ne, bocs de semmivel nem óhajtom támogatni hogy egyesek ingyen/olcsón lakhassanak, mert az neki jár alapon).
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
11 739
34 649
113

Megkérdeztük ezért A Város Mindenkié csoportot, hogy mi okozhatja a 180 fokos fordulatot, válaszukban azt írták: „Röviden az a helyzet, hogy végig támogattuk az ingyenességet”. Majd elküldték nekünk a Főváros számára írt javaslatcsomagukat, ami szerint

„A Város Mindenkié elsősorban azt javasolja, hogy tegyék ingyenessé a közvécék használatát, garantálva ezzel, hogy mindenki igénybe tudja venni a szolgáltatást. Amennyiben ezt nem tartják megvalósíthatónak az összes illemhelyre nézve, úgy javasoljuk, hogy a kerület által fenntartott vécék legyenek ingyenesek és a Fővárosi Csatornázási Művek által üzemeltetett vécék becsületkassza vagy méltányossági rendszer alapján működjenek annak érdekében, hogy valóban mindenki számára hozzáférhetők legyenek a nyilvános illemhelyek.”
A becsültkassza az valami bélpesti toposz? Merthogy eddig ilyen alapon a kasszából csak ki ettek, de be nem tettek. Vagy csak simán a sorosista támogatást akarod ezzel az idézettel leplezni? A cehhet ki fogja állni? Ha a közillemhelyek hajléktalanok fekálialerakatai lesznek, ki fog oda járni, vagy csak simán alkalmi orális aktusok lebonyolítási helyszínei? Esetleg kábszerkioszkok? Netán holmi homiszeparék?
Átgondolatlan hülyeségeket én is tudok javasolni némi sorosapróért...
Egy korrekt árú, tisztaságú, biztonságú mellékhelyiséghálózata a '80as években még volt Bpen. De jött a piacgazdaság...
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 433
59 660
113
Érdekesség: A volt NDK-ban sok helyen szépen felujjitották a paneléket. Sok helyen le is bontották őket teljesen, vagy csak visszabontották 5 -6 emeletesre, mert egyes városok lakóssága annyira csökkent, hogy nem volt a lakàsokra már igény.
 
M

molnibalage

Guest
Gyakorlatilag az első két lépcső nálunk is lezajlott. A harmadik viszont az volt, hogy nem akarunk vele foglalozni, vagy nincs miből, vagy mindkettő, és a tanácsi lakások egy jelképes összegért menjenek inkább magánkézbe, úgy nem a mi problémánk többé, és úgyis lett.

Aztán a magántőke vagy megoldotta, vagy nem, de többnyire nem hiszen az újdonsült tulajdonosok többségének a proli- és cigánybetelepítések köszönhetően sem igénye, sem anyagi lehetősége nem volt felújításra, a hadd rohadjon nem az enyém mentalitás megmaradt, amíg ezek a lakók el nem kezdtek kihalni, nem is lehetett elkezdeni a közös költséget nem emelünk! felkiáltással, amíg helyükre fiatalabbak nem költöztek, úgynevezett igényekkel, nem is változott semmi.

Az airbnb terjedése sem segített a belső kerületekben, hiszen bevételmaximalizáció folyt, vagy tessék lássék felújítással, vagy ha tőkeerős volt a tulajdonos, a modernizáció végbement, de rövidtavú / diakszállás igényei szerint; nem élhető hosszú távú lakások születtek ezekből, pl. normális fűtéskorszerűsítés kevés helyen van (drága), helyette tessék-lássék inverteres klímás fűtés van.
Viszont átfogó felújítást ezek a tulajdonosok nem akarnak (nem is elérhetők többnyire), az ugyanis kiadás.

Itt vagyunk most. A lakásokat köztulajdonba venni jogilag és anyagilag is lehetetlen, ahhoz minimum egy jó nagy válság kellene ami a ‘befektetőket’ csődbe vinné és kipucolná, vagy radikális törvényi szabályozás, és szociális helyett piaci díjszabás az önkoris lakásokban, mert modernizálni ott is csak pénzből lehet (közpénzből meg ne, bocs de semmivel nem óhajtom támogatni hogy egyesek ingyen/olcsón lakhassanak, mert az neki jár alapon).
A problémát abban látom alapvetően, hogy itthon a szabályozás 0. Kb. a lovak közé van dobva a gyeplő.

Ami szabályozás van, az is részben kretén, pl. az előírt parkoló mennyisége garázsban. Mert az adott alapterületen elérhető belső kertnek is odavág.
Az előző lakásomnál a parkoló 1/3-a még a legnagyobb otthonlevős időszakban is üres volt. Cserébe ott, ahol belső kert lehetett volna parkoltak autók. Mikor csak a meglevő helyeket kellett volna szanálna franca és voilá, még szebb és csendesebb és jobb lakókörnyezet volt. Helyett volt egy térkő meg néhány autó és üres mélygarázs. Vastaps. Ez a rossz kontroll. Az autók tárolása jó úgy, hogy nem köztér, de egy ponton túl ennek gátat kell szabni.

Ugyanezen vonalon a kontroll nélküliség. Bárhova lecsűrnek bármennyi lakást, profitmax. a cél. Az, hogy az ott levőket milyen infra szolgálja ki, senkit nem érdekel. A 11. kerület is így telt meg és telik tovább. Hogy a sok odaköltöző gyereke milyen bölcsibe, oviba, iskolába jár, hol van ehhez elég orvos vagy közösségi közlekedés? Meh...

Bécsben meg ELŐRE elkészült a metró és KÖRÉ épül új városnegyed.
Itthon még a 40 éve beígért metrót sem sikerült kivinni Káposztásmegyerre úgy, hogy kb. EGY megállót kéne KÉREGBEN építeni és a felszínen a 14-es vonalán úgy csinálták meg, hogy járhasson rajta a metró. 40 szájabvert és nem volt elég erre. Amikor egy stadion árának kerekítési hibájába került volna.

Agyrém, amit itthon van.

Ezek után számon kérni a többit az már kb. sci-fi szint.
A szabályozási és építési prioritásokat sem sikerült kijelölni jó.
Épület egy csonka 4-es metró annyi pénzből, amiből a villamosvonalak hálózta feltámasztható lett volna és a HÉV-ek korszerűsítése is és befejezhető lett volna a 3-as. És az összes busz cseréje. Helyett van EGY SZEM metró, ami az külvárosok közelébe sem ér, nemhogy agglomerációba.

A rozsdaövezeteket eddig kb. szarra sem használtuk.

Az amerikai agglos és szuburbia másolás annak fényében agyrém, hogy Bp szerkezete milyen.
Mert a város szerkezete lehetővé tenné, hogy a Hungárián kívül épüljenek 2-4-6-8-12-16 lakásos társasházak zöldövezetben metrótól séta (!!!!) távolságban.
Helyette látjuk mi van..

Mucsaröcsöge külsőn, libalegelő szélén meg a szuburbia és "családi ház" (egymás szájában), teljesen hazavágva az egész élhetőségét, hogy autó nélkül szenvedés az egész főleg, ha városba be akarsz jutni meg ki.


Egész egyszerűen felfoghatatlan, hogy olyan jó városi adottságokkal, ami van folyamatosan szinte csak faszságot sikerül elérni és a hülyeséget majmolni a jó helyett. A 40+ éves szoci várostervezés az utóbbi 30 évben valami földöntúli csodának tűnik....
 
  • Tetszik
Reactions: Flamand

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 290
113
@molnibalage kérdés miért nem vájnak BPn metrót a budai hegyoldalba ? elvileg az egyszerű bányászati munka könyebb mint a földalatt haladni. akár egy átvezető alagút rendszer is lehetne itt ott gépjármű forgalom elterelésére. még egy csomó nyersanyag is keletkezne.
 
M

molnibalage

Guest
A kérdést sem értem.

  1. Minek kéne metró a budai hegyoldalba...?
  2. A hegy alatt mélyen menne a nyomvonal, tehát odáig legbányászni a hegy leborotválása lenne.
@molnibalage kérdés miért nem vájnak BPn metrót a budai hegyoldalba ? elvileg az egyszerű bányászati munka könyebb mint a földalatt haladni. akár egy átvezető alagút rendszer is lehetne itt ott gépjármű forgalom elterelésére. még egy csomó nyersanyag is keletkezne.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 290
113
A kérdést sem értem.

  1. Minek kéne metró a budai hegyoldalba...?
  2. A hegy alatt mélyen menne a nyomvonal, tehát odáig legbányászni a hegy leborotválása lenne.
nem. csak befurni kell. nem kell borotválni meg külszini fejtegetni meg ákot vájni
hisz az egy hegy oldal. beszúrás szerűen kellenének a metróbejárók (talajszinten a 150m 150 m ha 100 akkor 100m en. majd a hegy belsejébe kellene összekötni ezeket a beszúrásokat.
 
M

molnibalage

Guest
nem. csak befurni kell. nem kell borotválni meg külszini fejtegetni meg ákot vájni
hisz az egy hegy oldal. beszúrás szerűen kellenének a metróbejárók (talajszinten a 150m 150 m ha 100 akkor 100m en. majd a hegy belsejébe kellene összekötni ezeket a beszúrásokat.
Értelmetlen az egész, amit leírtál.
A metrókat fúrják még akkor is, ha 10 méterrel a talajszint alatt mennek.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 290
113
Értelmetlen az egész, amit leírtál.
A metrókat fúrják még akkor is, ha 10 méterrel a talajszint alatt mennek.
de ez nem 10 m el menne a talajszint alat hanem bizonyos helyeken 20-30-50-100 m re a sziklába.

ezt nem fúrni kellene robbantani is lehetne és fejteni is. gyorsabb olcsóbb egyszerübb.
 
M

molnibalage

Guest
de ez nem 10 m el menne a talajszint alat hanem bizonyos helyeken 20-30-50-100 m re a sziklába.

ezt nem fúrni kellene robbantani is lehetne és fejteni is. gyorsabb olcsóbb egyszerübb.
Melyik részét nem érted annak, hogy metrót oda viszel, ahol nagy népsűrűség van?
A budai hegyekben minek menne? Megállót létesíteni amúgy sem tudnál úgy.
Az egyetlen realitása kb. Budaörs alatti alagútnak lenne, hogy a NY-ivégébe menjen metró, de eszmenten drága lenne úgy, hogy közben felszíni vasútállomás elérhető onnan. A körvasúttal a város minden része is elérhető lesz (lenne) onnan.