Urbanisztika, építészet (múlt, jelen, jövő)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 291
17 359
113
Gifu, Japán.

Gifu.jpg
 
M

molnibalage

Guest

A Petőfi híd igen szemléletes példája annak, hogy ha elérhetőség van, akkor ott város is lesz.
Én arra tippelek, hogy emiatt tolódott el a város központja (szerintem) délebbre. Mivel azóta sem készólt el újpesti híd (a városon kívül van a Megyeri) ezért lényegében minden, a Hajógyári szigeten túl már Pesten a világ vége, merthogy a metró sem készült el. Észak
 
  • Tetszik
Reactions: ZeiG
M

molnibalage

Guest
de mivel pótolnád a térkövet ? amin tudnak is tömegek elmászkálni nap mint nap ...
Nem kell minden felületet térkővel vagy szilárdan leburkolni. Egész egyszerűen a burkolt felület nagy részét nem használják, tehát nem is kell szilárd burkolat. Fűt. bokor, fa, nem kő legyen.

Nézd meg a régi József Nádor teret és a mait.
De a Parlament környéke egészen eszement. Semmi értelme nincs akkora szilárd felületnek szerintem. A nagy részén soha nincs ember, cserébe egy rohadt nagy hőtároló az egész.
 

Koleszkaja

Well-Known Member
2020. szeptember 5.
1 917
7 617
113
De a Parlament környéke egészen eszement. Semmi értelme nincs akkora szilárd felületnek szerintem. A nagy részén soha nincs ember, cserébe egy rohadt nagy hőtároló az egész.
de akkor nem lenne hol tüntetni ... így is már a virág ágyásba mászkálnak az embereknek egy igazán nagy tüntetésen
 

ZeiG

Well-Known Member
2017. április 4.
871
4 851
93
London ikonikus ipari épületét, a Battersea Power Station-t 1977 januárjában ismerhette meg a nagyvilág, a Pink Floyd Animals c. nagylemezének borítóján. A máig 7 millió darab eladott lemezből egyet a szüleim vettek meg, és így az én gyerekkorom egyik meghatározó vizuális élményévé is vált ez a megunhatatlan, egyszerre sivár és életteli, színpompás és komor, letisztult, mégis részletgazdag, lenyűgöző kép.

TELEMMGLPICT000229257186_trans_NvBQzQNjv4BqOO1DkfkdgLE_z8gnRL4QgQrn3WM5vgl6tgFvLtli790.jpeg


A borító készítésének körülményei egészen extrém fordulatokat vettek:

"A borítón látható, héliummal töltött disznót a London külvárosában található Battersea Power Station kéményei közé kötötték ki. A fotózás első napján – arra az esetre, ha a disznó valamilyen oknál fogva elszállna – hívtak egy mesterlövészt. A második napon még azelőtt elkezdték a munkát, hogy a mesterlövész megérkezett volna. Hogy hogy nem, épp ezen a napon egy szélroham megfosztotta kötelékeitől a disznót. Mivel nem volt ott senki, aki kilőhette volna, a disznó szép lassan elszállt a reggeli égen, a fotós stáb nem kis meglepetésére. Egy utasszállító repülőgép jelentett a disznóról, ezért a londoni Heathrow-n minden repülőgép késett. A legenda szerint a leszállás után a pilótának meg kellett fújnia az alkoholszondát. Egy rendőrségi helikoptert küldtek a disznó követésére, de vissza kellett térniük, mivel a disznó akkor már 5000 láb (1524 méter) magasan repült. Figyelmeztették a pilótákat, hogy egy óriási rózsaszín disznó van a levegőben. 18 ezer láb (5486 méter) magasságban a disznó kikerült a Polgári Légiközlekedési Hatóság radarának hatásköréből, csak azt tudták, hogy Németország felé repül. Végül egy angol farmon ért földet (károsodás nélkül), de a farm tulajdonosa dühös volt, mert a disznó megijesztette a juhokat. Az elkészült képek nem feleltek meg, ezért a borító fotóját az erőmű (első nap) és a disznó (második nap) fotójából rakták össze."

Battersea_Power_Station_copy.jpg


Magát az épületet 1929-ben kezdték el építeni, de teljesen csak 1955-re lett kész. A világ egyik legnagyobb téglaépülete a pazar Art Deco katedrálisok egyszerre lendületes és monolitikus stílusban épült. Időtlen hangulatot sugárzó falai mögött két, eredetileg szén-, később olajtüzelésű erőmű működött, 1955-ben 503 MW névleges kapacitással.

2560px-Battersea_Power_Station_from_the_river.jpg


A 70-es évek második felétől 1983-ig fokozatosan csökkenő teljesítménnyel dolgozott, míg végül végleg leállt. Az évtizedekig üresen ásító épületet műemléknek nyilvánították, de állaga évről évre romlott. Végül egy malajziai cég vette át, amely lakó- és irodaépületeket, éttermeket létesített benne. A munkálatok 2021-ben kezdődtek, mára pedig befejeződtek.

Lift-109-angled-glint.jpg


A Battersea Power Station jövő héten, október 14-én nyitja meg újra kapuit, ünnepélyes keretek között, ezúttal már a nagyközönség előtt. Az egyik kémény tetején lifttel megközelíthető kilátót alakítottak ki.

Lift-109-close-up.jpg


Jó tudni, hogy ezt a nagyszerű épületet sikerült nagyrészt eredeti stílusában megőrizni, ráadásul látogatható formában!
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 930
19 182
113
London ikonikus ipari épületét, a Battersea Power Station-t 1977 januárjában ismerhette meg a nagyvilág, a Pink Floyd Animals c. nagylemezének borítóján. A máig 7 millió darab eladott lemezből egyet a szüleim vettek meg, és így az én gyerekkorom egyik meghatározó vizuális élményévé is vált ez a megunhatatlan, egyszerre sivár és életteli, színpompás és komor, letisztult, mégis részletgazdag, lenyűgöző kép.

TELEMMGLPICT000229257186_trans_NvBQzQNjv4BqOO1DkfkdgLE_z8gnRL4QgQrn3WM5vgl6tgFvLtli790.jpeg


A borító készítésének körülményei egészen extrém fordulatokat vettek:

"A borítón látható, héliummal töltött disznót a London külvárosában található Battersea Power Station kéményei közé kötötték ki. A fotózás első napján – arra az esetre, ha a disznó valamilyen oknál fogva elszállna – hívtak egy mesterlövészt. A második napon még azelőtt elkezdték a munkát, hogy a mesterlövész megérkezett volna. Hogy hogy nem, épp ezen a napon egy szélroham megfosztotta kötelékeitől a disznót. Mivel nem volt ott senki, aki kilőhette volna, a disznó szép lassan elszállt a reggeli égen, a fotós stáb nem kis meglepetésére. Egy utasszállító repülőgép jelentett a disznóról, ezért a londoni Heathrow-n minden repülőgép késett. A legenda szerint a leszállás után a pilótának meg kellett fújnia az alkoholszondát. Egy rendőrségi helikoptert küldtek a disznó követésére, de vissza kellett térniük, mivel a disznó akkor már 5000 láb (1524 méter) magasan repült. Figyelmeztették a pilótákat, hogy egy óriási rózsaszín disznó van a levegőben. 18 ezer láb (5486 méter) magasságban a disznó kikerült a Polgári Légiközlekedési Hatóság radarának hatásköréből, csak azt tudták, hogy Németország felé repül. Végül egy angol farmon ért földet (károsodás nélkül), de a farm tulajdonosa dühös volt, mert a disznó megijesztette a juhokat. Az elkészült képek nem feleltek meg, ezért a borító fotóját az erőmű (első nap) és a disznó (második nap) fotójából rakták össze."

Battersea_Power_Station_copy.jpg


Magát az épületet 1929-ben kezdték el építeni, de teljesen csak 1955-re lett kész. A világ egyik legnagyobb téglaépülete a pazar Art Deco katedrálisok egyszerre lendületes és monolitikus stílusban épült. Időtlen hangulatot sugárzó falai mögött két, eredetileg szén-, később olajtüzelésű erőmű működött, 1955-ben 503 MW névleges kapacitással.

2560px-Battersea_Power_Station_from_the_river.jpg


A 70-es évek második felétől 1983-ig fokozatosan csökkenő teljesítménnyel dolgozott, míg végül végleg leállt. Az évtizedekig üresen ásító épületet műemléknek nyilvánították, de állaga évről évre romlott. Végül egy malajziai cég vette át, amely lakó- és irodaépületeket, éttermeket létesített benne. A munkálatok 2021-ben kezdődtek, mára pedig befejeződtek.

Lift-109-angled-glint.jpg


A Battersea Power Station jövő héten, október 14-én nyitja meg újra kapuit, ünnepélyes keretek között, ezúttal már a nagyközönség előtt. Az egyik kémény tetején lifttel megközelíthető kilátót alakítottak ki.

Lift-109-close-up.jpg


Jó tudni, hogy ezt a nagyszerű épületet sikerült nagyrészt eredeti stílusában megőrizni, ráadásul látogatható formában!
Az Art Deco volt a 20. század gótikája: díszes, elegáns, lendületes, mégis erőt, stabilitást sugárzó stílus, ami gazdag de harmonikus díszítést kínál. A nyugati civilizáció építészetének csúcsa, azóta lejtmenet van. Az Art Deco stílusában még egy erőmű is szép, amellett, hogy funkcionális is!

Egy hete ért véget az Art Deco kiállítás az MNG -ben, amin az építészetet nagyon alulreprezentáltnak találtam.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 409
3 671
113
London ikonikus ipari épületét, a Battersea Power Station-t 1977 januárjában ismerhette meg a nagyvilág, a Pink Floyd Animals c. nagylemezének borítóján. A máig 7 millió darab eladott lemezből egyet a szüleim vettek meg, és így az én gyerekkorom egyik meghatározó vizuális élményévé is vált ez a megunhatatlan, egyszerre sivár és életteli, színpompás és komor, letisztult, mégis részletgazdag, lenyűgöző kép.

TELEMMGLPICT000229257186_trans_NvBQzQNjv4BqOO1DkfkdgLE_z8gnRL4QgQrn3WM5vgl6tgFvLtli790.jpeg

Erről az erőműről mintázták szerintem a Red Alert Power Plant-jeit is. :)
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 850
15 185
113
 

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 813
4 986
113
Hm, pedig azt hittem ott mar mindenki biciklivel jar mint Geri...
Egyébként karigerinek tök igaza van. Aki csak a munkahelyére megy meg haza, annak tök elég a drótszamár. Érdekes módon még nagyanyám testvére is az akciós bevásárlásokra nyugdíjjas korában a cekkerekkel tudott buszozni meg villamosozni. Mindenki csak üveges szemekkel nézte, de ez biztos jobb erőben tartotta öregkorra és a keringését is segítette, amire a magyaros táplálkozással mindenkinek szüksége lenne :)
Amíg én is csak munkahelyre meg haza mentem én is drótszamaraztam, mivel itthon 50 méternyire dedikált kerékpárút volt, ami a munkahely mellett ment el, egyike volt az elsőknek, nem kellett attól tartani, hogy valami idióta kórházba küld. Ha lennének rendes kijelölt sávok a fő csapásirányokon, és sok helyen nem az autókkal kellene versengeni, akkor szerintem sokkal többen kerékpároznának, mindenki jól járna vele. (az egy másik kérdés, hogy a pozitív élettani hatások valószínűleg csak maszkot használva lennének meg, mert különben a pesti oldalon a motorok égésgázait tüdőznék le, szóval körültekintéssel lehetne ésszel is csinálni... - egyébként karigeriék teljesen tévesen hangoztatják, hogy a biciklis kevesebb károsanyagot tüdőz le, mint az autósok, legalábbis az én közlekedési profilommal ez + ez + ez közelebb áll a valósághoz - karigeriék a probléma bagateizálásával egyébként szerintem egészséget károsítanak)
Egy 12 kilós ovis gyereket a nyakamban/vállamon is elviszek egy kilóméterre, de amikor a másikat 7 kilóméterre kell vinni, és még bevásárolni meg munkaeszközt és anyagot is kell vinni, akkor bizony nem nagyon van más opció.