Űrkutatás

Air-breathing ion thruster

Air-breathing_ion_thruster_node_full_image_2.jpg


http://www.esa.int/Our_Activities/S...rst_firing_of_air-breathing_electric_thruster
 
Már csak az kérdés hogy milyen hatékonysággal lehet a valóságban a felsőlégkört megcsapolni. Nekem az jutott eszembe ha ez a módszer eléghatékony és még plusz is sikerülne kinyerni belőle akkor lehetne üzemanyag termelő (légkör csapoló ) műholdakat kifejleszteni.. Mondjuk ez nem nekem jutót előszőr eszembe hanem felrémlett sok évvel ezelőtti játék élményeim az ELITE sorozat és benne találkoztam volt ilyen tankolási módszerrel , hogy ha elfogyót a szufla akkor egy gázóriás felsőlégkörében megfürödve lehetett az üzemanyagot feltölteni.
 
Már csak az kérdés hogy milyen hatékonysággal lehet a valóságban a felsőlégkört megcsapolni. Nekem az jutott eszembe ha ez a módszer eléghatékony és még plusz is sikerülne kinyerni belőle akkor lehetne üzemanyag termelő (légkör csapoló ) műholdakat kifejleszteni.. Mondjuk ez nem nekem jutót előszőr eszembe hanem felrémlett sok évvel ezelőtti játék élményeim az ELITE sorozat és benne találkoztam volt ilyen tankolási módszerrel , hogy ha elfogyót a szufla akkor egy gázóriás felsőlégkörében megfürödve lehetett az üzemanyagot feltölteni.

Király, csak ezzel van egy bökkenő: a kis magasságú műholdak pályatartására lehet használni. Viszonylag "olcsón". Eddig az ilyen magasságban nem nagyon keringtek sokáig, mivel túl sok üzemanyag kellett a pályamagasság tartásához (amúgy ilyen magasságban repült a legtöbb korai emberes űrhajó és űrállomás is). Így is sok probléma az űrszemét, egy hatékony ionhajtás miatt viszont akkor hamarosan tele lesz a 220-250km-es régió apró ionhajtóműves műholdakkal. Csudi mókás lesz...
 
Már csak az kérdés hogy milyen hatékonysággal lehet a valóságban a felsőlégkört megcsapolni. Nekem az jutott eszembe ha ez a módszer eléghatékony és még plusz is sikerülne kinyerni belőle akkor lehetne üzemanyag termelő (légkör csapoló ) műholdakat kifejleszteni.. Mondjuk ez nem nekem jutót előszőr eszembe hanem felrémlett sok évvel ezelőtti játék élményeim az ELITE sorozat és benne találkoztam volt ilyen tankolási módszerrel , hogy ha elfogyót a szufla akkor egy gázóriás felsőlégkörében megfürödve lehetett az üzemanyagot feltölteni.

Ugyanezt a módszert felhasználták a Stargate Universe-ben is :)
 
ha jól értem, ez energiatáplálás mellett, ha kell a tartályokban tárolt hidrogént melegítené fel a reaktorral, hátul fuvókán ki és megvan a tolóerő. Gondolom pályamódosításhoz, ilyesmi? Nekem angolra fordítva szaporítórekatort dobott ki. Egy ilyen cuccot hol lehet felhasználni?kevesen örülnének ha valami gond miatt egy ilyen elpárologna a légkörben. bár nem tudom, mekkora lenne a szennyezés.
 
ha jól értem, ez energiatáplálás mellett, ha kell a tartályokban tárolt hidrogént melegítené fel a reaktorral, hátul fuvókán ki és megvan a tolóerő. Gondolom pályamódosításhoz, ilyesmi? Nekem angolra fordítva szaporítórekatort dobott ki. Egy ilyen cuccot hol lehet felhasználni?kevesen örülnének ha valami gond miatt egy ilyen elpárologna a légkörben. bár nem tudom, mekkora lenne a szennyezés.

Ez egy történelmi összefoglaló. Az 1950-es évek végétől egy ideig azt hitték, hogy csak nukleáris hajtóművel lehet valóban hatékony rakétát építeni (általában kémiai rakétafokozatok emelték fel kellő magasságba, olyan 80-100km-től viszont nukleáris meghajtású fokozat jött volna). A Saturn V.-nek és az N1-nek is volt nukleáris utolsó fokozattal szerelt változata tervezőasztalon. Csak aztán rájöttek, hogy még az sem annyira jó dolog, plusz drága, és közben ott van a hidrogén / oxigén kémiai hajtómű, ami jobb, kellemesebb, tisztább és szárazabb érzés. Utána a nukleáris meghajtás a Föld körüli pályáról kifelé való használatra merült fel inkább (Hold- és Mars- missziók).

Az egyik új dolgot, amit említenek, egy 6,8 tonnás gyors szaporitó reaktor, ami 35%-os hatásfokú - csakhogy a radiátor nélkül 6,8 tonna, márpedig sok hőt leadni a világűrben azért nem olyan egyszerű dolog, nagy és nehéz radiátorok kellenek hozzá.

Aztán szóba kerül a nukleáris - ion hajtás, meg nukleáris-kémiai meghajtású bolygóközi űrhajó.

De ez egy 2015-ös cikk, és kissé szétszórt...
 
Ez egy történelmi összefoglaló. Az 1950-es évek végétől egy ideig azt hitték, hogy csak nukleáris hajtóművel lehet valóban hatékony rakétát építeni (általában kémiai rakétafokozatok emelték fel kellő magasságba, olyan 80-100km-től viszont nukleáris meghajtású fokozat jött volna). A Saturn V.-nek és az N1-nek is volt nukleáris utolsó fokozattal szerelt változata tervezőasztalon. Csak aztán rájöttek, hogy még az sem annyira jó dolog, plusz drága, és közben ott van a hidrogén / oxigén kémiai hajtómű, ami jobb, kellemesebb, tisztább és szárazabb érzés. Utána a nukleáris meghajtás a Föld körüli pályáról kifelé való használatra merült fel inkább (Hold- és Mars- missziók).

Az egyik új dolgot, amit említenek, egy 6,8 tonnás gyors szaporitó reaktor, ami 35%-os hatásfokú - csakhogy a radiátor nélkül 6,8 tonna, márpedig sok hőt leadni a világűrben azért nem olyan egyszerű dolog, nagy és nehéz radiátorok kellenek hozzá.

Aztán szóba kerül a nukleáris - ion hajtás, meg nukleáris-kémiai meghajtású bolygóközi űrhajó.

De ez egy 2015-ös cikk, és kissé szétszórt...

Idén kellene bemutatkozzon az új orosz nuki űrhajtány. A moszkvai Hurnyicsev Intézet készíti.
 
Bennem ez következő érzés állt össze.

Nem tudom szebben mondani, de mintha az űripar nagyon csúnyán benézte a F9 általi lehetőségeket.. Nekem úgy tűnik, hogy bíztak abban, hogy kudarc lesz és bedől az Space X és akkor nem kell fejleszteni komolyan és lehet építeni a mostani drága rakétákat. Hát, úgy tűnik orbitálisan mellélőttek...

Olyan durva monopólium lehet ennek a vége, hogy ahhoz képest a Windows elterjedtsége kicsinek lesz mondható. Lényegében legfeljebb nemzetbiztonsági és gazdasági támogatási ok lehet az ellen az ok - vagy F9 kapacitás hiány - hogy ne azt használja bárki. Pontosabb bízza meg a Space X-et bárki más helyett.
 
Bennem ez következő érzés állt össze.

Nem tudom szebben mondani, de mintha az űripar nagyon csúnyán benézte a F9 általi lehetőségeket.. Nekem úgy tűnik, hogy bíztak abban, hogy kudarc lesz és bedől az Space X és akkor nem kell fejleszteni komolyan és lehet építeni a mostani drága rakétákat. Hát, úgy tűnik orbitálisan mellélőttek...

Olyan durva monopólium lehet ennek a vége, hogy ahhoz képest a Windows elterjedtsége kicsinek lesz mondható. Lényegében legfeljebb nemzetbiztonsági és gazdasági támogatási ok lehet az ellen az ok - vagy F9 kapacitás hiány - hogy ne azt használja bárki. Pontosabb bízza meg a Space X-et bárki más helyett.

Igen és nem.

A SpaceX és Elon következő nagy dobása a StarLink, a saját MEO pályán keringő műholdakkal biztosított műholdas internetszolgáltatás. Márpedig a StarLink elég sok potenciális vásárló lábára tapos rá - gyakorlatilag mindenkiére, aki kommunikációs műholdat üzemeltet. Számukra a StarLink és a SpaceX egy ellentmondás, mert ha a SpaceX-től vásárolnak indítást, valójában az egyik konkurensük zsebébe csengetnek. Paradox helyzet... A SpaceX-nek is, mert hát nagydobra verni, hogy a legnagyobb piaci megrendelői (SES, Iridium NEXT, Inmarsat, stb.) piacára feni a fogát...

Jelenleg az a legnagyobb indítórakéta megrendelő a OneWeb, minő meglepő, egy műholdas interszolgáltató, aki MEO pályán keringő műholdakkal operál majd.

Indítási szerződések:
21x Szojuz hordozórakéta (5 további opció)
39x LauncherOne hordozórakéta
5x New Glenn hordozórakéta
(3x opció Ariane-6)

Ki hiányzik ebből látványosan? A SpaceX....

Miért? Mert hajdan a OneWeb alapítója, Greg Wyler, akkor még WorldVu néven futó vállalatát megtámogatta a Google és az Infinity, de ahhoz nem volt elég pénz, hogy a "rendes" hordozórakétákkal kiépítse a 720 műholdas hálózatát. Ezért Elon Musk-hoz fordult. Meg is állapodtak... majd egyszer csak Musk előállt a saját műholdas hálózatának ötletével. Az történt, hogy Musk megkerülte Wylert, odament a Google-hoz és az Infinity-hez, hogy adják neki a pénzt, megcsinálja ő jobban. A két cég meg adott 1 milliárdot a SpaceX-nek...

Wyler pedig építhette újra nulláról az álmát, amit most főleg a SoftBank pénzel (de ott van a Virgin cégcsoport, az Airbus, stb.)...

Persze, aki tudományos, kutató, megfigyelő műholdhálózatot épít, azt ez nem zavarja. Csak hát azért eléggé sötét előkép arról, hogy mennyire érdemes Musk-al megosztani üzleti elképzeléseinket. :D
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez örvendetes, de eddig egyetlen ilyen hiperszonikus hordozógép / űrrepülőgép páros terve sem jutott el nemhogy a megvalósítás, de a komolyabb tesztfázisba se. :\