Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 875
113
Oroszország 2019-ben missziót küld a Marsra, a Hold pólusain pedig szakemberei víz után fog kutatni – jelentette be Vlagyimir Putyin orosz elnök egy adásba még nem került, de az orosz média által csütörtökön máris széles körben ismertetett televíziós dokumentumfilmben.
Forrás: https://kuruc.info/r/4/183737/

más szólt:


2019-ben mondjuk pont nincs indítási ablak a Mars felé. Két hónap múlva indul az Insight, aztán a következő 2020 júliusában lesz amikor is a NASA, az ESA, a kínaiak és még a japánok is indítanának egy-egy szondát a vörös bolygó felé. Ide akár becsatlakozhatnának az oroszok is, ha komolyan gondolnák a hirtelen felzárközási kisérletet. Utoljára ugye 2011-ben próbálkoztak sikertelenül a Fobosz-Grunt-tal.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and sirdavegd

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
más szólt:


2019-ben mondjuk pont nincs indítási ablak a Mars felé. Két hónap múlva indul az Insight, aztán a következő 2020 júliusában lesz amikor is a NASA, az ESA, a kínaiak és még a japánok is indítanának egy-egy szondát a vörös bolygó felé. Ide akár becsatlakozhatnának az oroszok is, ha komolyan gondolnák a hirtelen felzárközási kisérletet. Utoljára ugye 2011-ben próbálkoztak sikertelenül a Fobosz-Grunt-tal.
Ezeket én is tudom. Hacsak.. Hacsak nem az új atoműrszekerüket akarják kipróbálni.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Ezeket én is tudom. Hacsak.. Hacsak nem az új atoműrszekerüket akarják kipróbálni.

Több okból sem valószínű, leginkább azért, mert egy atommeghajtású Mars-misszió előnye pont az lehetne, hogy az amúgy 6-8 hónapos Föld-Mars utat 1-3 hónaposra rövidíthetné, vagyis azt még inkább a Föld-Mars közelség idején kellene kipróbálni.

Az esetleg válasz lehet, hogy roppant kis tolóerejű, de hatékony meghajtást használnak (pl. Ion-hajtás), mivel ott viszont irgalmatlan hosszú idő lehet, amíg kitör a Föld gravitációs kútjából a műhold egyre emelkedő, spirális pályán - ez esetben nem kizárt, hogy a 2019-ben induló űrszonda 2020-2021-ben fog csak találkozni a Marssal...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Több okból sem valószínű, leginkább azért, mert egy atommeghajtású Mars-misszió előnye pont az lehetne, hogy az amúgy 6-8 hónapos Föld-Mars utat 1-3 hónaposra rövidíthetné, vagyis azt még inkább a Föld-Mars közelség idején kellene kipróbálni.

Az esetleg válasz lehet, hogy roppant kis tolóerejű, de hatékony meghajtást használnak (pl. Ion-hajtás), mivel ott viszont irgalmatlan hosszú idő lehet, amíg kitör a Föld gravitációs kútjából a műhold egyre emelkedő, spirális pályán - ez esetben nem kizárt, hogy a 2019-ben induló űrszonda 2020-2021-ben fog csak találkozni a Marssal...
26N Az azért elég sok. Viszont 12 év működésre van tervezve.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
26N Az azért elég sok. Viszont 12 év működésre van tervezve.

Ezt most nem értem.

Az orosz nukleáris meghajtásnál "akár 3 hét" volt ígérve a Föld-Mars útra. Az nem a 26N és 12 év kategóriája.

Én az ion-hajtóművekről beszéltem, ott a 26N sok lenne, csak éppen ilyen még nincs, a NASA NEXT hajtóműve talán tud majd 12-14N-t, ha a 300kW-os változatot sikerül megvalósítani, és a skálázódás megfelelő lesz. A jelenlegi NEXT cirka 20kW-ból tud 0,24N-t előállítani...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Ezt most nem értem.

Az orosz nukleáris meghajtásnál "akár 3 hét" volt ígérve a Föld-Mars útra. Az nem a 26N és 12 év kategóriája.

Én az ion-hajtóművekről beszéltem, ott a 26N sok lenne, csak éppen ilyen még nincs, a NASA NEXT hajtóműve talán tud majd 12-14N-t, ha a 300kW-os változatot sikerül megvalósítani, és a skálázódás megfelelő lesz. A jelenlegi NEXT cirka 20kW-ból tud 0,24N-t előállítani...
De van. Följebb nézd meg. Betettem. 6,8t, 26N, nem is 12, hanem 20 év. Nem emléxem pontosan. A terv szerint idén repülnie kellene.
https://www.google.hu/url?sa=t&rct=...orabley.html&usg=AOvVaw3uM7VyWTY371moP5A0Vc2J
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Ezt most nem értem.

Az orosz nukleáris meghajtásnál "akár 3 hét" volt ígérve a Föld-Mars útra. Az nem a 26N és 12 év kategóriája.

Én az ion-hajtóművekről beszéltem, ott a 26N sok lenne, csak éppen ilyen még nincs, a NASA NEXT hajtóműve talán tud majd 12-14N-t, ha a 300kW-os változatot sikerül megvalósítani, és a skálázódás megfelelő lesz. A jelenlegi NEXT cirka 20kW-ból tud 0,24N-t előállítani...
Meg aztán ki tudja, mit húznak még elő a kalapból. Erről se lehet tudni semmit.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113

Brrrrr....

  • A 26N tolóerő a Herkules űrvontató-tervre vonatkozott, az 1970-es évekből. Élettartamról nem tesznek említést. Megépítésről szó se volt soha (most sincs).
  • Sem 12, sem 20 éves élettartamot nem említenek sehol. Sőt, inkább 3, majd 5-7 éves élettartamot említenek a reaktoros megoldásoknak.
  • Nincs 26N-t tudó ion-hajtómű, az a többszáz kW energiaszintnél működne, ami most még álomkategória.
  • A nukleáris-kémiai hajtóművek tolóereje inkább pár tucat, esetleg pár száz kN körüli, más ligában játszanak tehát.
  • Szó sincs semmiféle új "atoműrszekérről". 2016-ban volt egy kirohanásuk, hogy 2025-re elkészítenek egy olyan nukleáris-kémiai hajtóművet, amely 45 napos Mars-utat tenne lehetővé. Ez csak a hajtómű, a többi elemről szó sincs (pl. eleve nincs a Protonnál nagyobb hordozórakéta tervben, 20 tonnás elemekből Mars-űrhajót építeni lehet, csak marha drága lesz).
  • Még 2016-ban állítottak olyat, (több helyen is) hogy 2018-ban tesztelnek egy nukleáris-kémiai hajtóművet, ez az előbbi lesz. Ha tesztről is lenne szó, max. földi tesztre gondolhattak, de még arról se nagyon hallunk semmit. Heveny kétségeim vannak afelől, hogy 2019-re, de akár 2020-ra az oroszok egy működőképes nukleáris-kémai hajtóművet juttatnának fel a világűrbe. Akár csak tesztelésre, nemhogy rögtön Mars-útra.
Szóval akkor a vágyálomkergetésekről szakadjunk már le, plz... o_O
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 875
113
Rendezgettem a régi Haditechnikákat, volt egy cikksorozat Kínai emberes űrprogramokról, ott volt egy rajz, aláírás szerint több más rakéta mellett a Chien kisméretű űrsiklót ábrázolta egy rakéta orrára illesztve.
Erről van a tervről van valami info?

Update, a terv a kép szerint a hetvenes évekbeli.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Rendezgettem a régi Haditechnikákat, volt egy cikksorozat Kínai emberes űrprogramokról, ott volt egy rajz, aláírás szerint több más rakéta mellett a Chien kisméretű űrsiklót ábrázolta egy rakéta orrára illesztve.
Erről van a tervről van valami info?

Update, a terv a kép szerint a hetvenes évekbeli.

2009-es cikkem a témában.

Aztán ha nem tiszta valami, kérdezz. ;)
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Brrrrr....

  • A 26N tolóerő a Herkules űrvontató-tervre vonatkozott, az 1970-es évekből. Élettartamról nem tesznek említést. Megépítésről szó se volt soha (most sincs).
  • Sem 12, sem 20 éves élettartamot nem említenek sehol. Sőt, inkább 3, majd 5-7 éves élettartamot említenek a reaktoros megoldásoknak.
  • Nincs 26N-t tudó ion-hajtómű, az a többszáz kW energiaszintnél működne, ami most még álomkategória.
  • A nukleáris-kémiai hajtóművek tolóereje inkább pár tucat, esetleg pár száz kN körüli, más ligában játszanak tehát.
  • Szó sincs semmiféle új "atoműrszekérről". 2016-ban volt egy kirohanásuk, hogy 2025-re elkészítenek egy olyan nukleáris-kémiai hajtóművet, amely 45 napos Mars-utat tenne lehetővé. Ez csak a hajtómű, a többi elemről szó sincs (pl. eleve nincs a Protonnál nagyobb hordozórakéta tervben, 20 tonnás elemekből Mars-űrhajót építeni lehet, csak marha drága lesz).
  • Még 2016-ban állítottak olyat, (több helyen is) hogy 2018-ban tesztelnek egy nukleáris-kémiai hajtóművet, ez az előbbi lesz. Ha tesztről is lenne szó, max. földi tesztre gondolhattak, de még arról se nagyon hallunk semmit. Heveny kétségeim vannak afelől, hogy 2019-re, de akár 2020-ra az oroszok egy működőképes nukleáris-kémai hajtóművet juttatnának fel a világűrbe. Akár csak tesztelésre, nemhogy rögtön Mars-útra.
Szóval akkor a vágyálomkergetésekről szakadjunk már le, plz... o_O
Igen, a 16E órát rosszul számoltam át. Az ~két év.

Én egyéb hírek híjján azt szűrtem le, hogy ez lessz az idén fellőve:
. In October 2009, at a meeting of the Commission under the President of the Russian Federation on Modernization and Technological Development of the Russian Economy, a new Russian project, "Creation of a transport and energy module using a nuclear power engine of a megawatt class" was officially approved. The main developers are:
  • Reactor installation - JSC "NIKIET".
  • Nuclear power plant with gas turbinescheme of energy conversion, ERDU based on ionic electric propulsion engines and YaREDU as a whole - SSC " MV Keldysh ", which is also a responsible organization for the program for the development of the transport-energy module (TEM) as a whole.
  • RSC Energia as the general designer of the TEM should develop an automatic device with this module.

 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Putyi elnök nem szokott a levegőbe beszélni. Ha azt mondja, a kilenc pedig páros, akkor az holnaptól az lessz. Én továbbra is a fentebb említett csoda fellövését várom, mint a karácsonyt.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1945

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 875
113
2009-es cikkem a témában.
Aztán ha nem tiszta valami, kérdezz. ;)

Megpróbálom megkeresni a cikket, ha otthon leszek, a rajz kb így nézve a Hosszú menetelés orrán egy X-20 DynaSoar méretű és alakú jármű volt.
images
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 776
113
A Vulkánra gondolsz?
Hát még ha a tengerből induló egyhajtóműves rakéta megépült volna! Többezer tonnát vitt volna.

Amúgy két Vulkán volt (nem idekeverve a franica Ariane-5 hajtóművét). Az egyik az "ős-Vulkán", a másik az Enyergija hordozórakéta Vulkán konfigurációja, 8 darab első fokozattal.
Mind a kettő megmaradt tervnek.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Amúgy két Vulkán volt (nem idekeverve a franica Ariane-5 hajtóművét). Az egyik az "ős-Vulkán", a másik az Enyergija hordozórakéta Vulkán konfigurációja, 8 darab első fokozattal.
Mind a kettő megmaradt tervnek.
Én az Enyergiára gondoltam. Klassz terv volt. Főleg, ha a Zenit (vagy milyen) gyorsító fokozatokat visszahozzák. Azt hiszem, ez a terv nem is volt egészen kidolgozva.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Russia's S.P.Korolyov Rocket and Space Corporation Energia space corporation started work in 2011 on standardized space modules with nuclear-powered propulsion systems, initially involving 150 to 500 kilowatt systems. A conceptual design in 2011 led to the basic design documentation and engineering design. The idea now being pursued by Russia's Keldysh Research Centre is to use a small gas-cooled fission reactor aboard the rocket to turn a turbine and generator set and thereby produce electricity for a plasma thruster. The reactor unit should be developed about 2015, then life-service tests are planned for 2018. The first launches, are envisaged for about 2020.

The Director of Roskosmos says that development of megawatt-class nuclear space power systems for manned spacecraft is crucial if Russia wants to maintain a competitive edge in the space race, including the exploration of the moon and Mars. The NPPU appears to meet this requirement. Energia earlier said that it is ready to design a space-based nuclear power station with a service life of 10-15 years, to be initially placed on the moon or Mars. It is also working on a concept of a nuclear-powered space tug, which could be used for launching satellites.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
68th International Astronautical Congress 2017
SPACE PROPULSION SYMPOSIUM (C4)
Electric Propulsion (4)
Author: Alexander Lovtsov
Keldysh Research Center, Russian Federation, lovtsov@kerc.msk.ru
Dr. Alexander Lovtsov
SSC Keldysh Research Center, Russian Federation, lovtsov@kerc.msk.ru
Mr. Viatcheslav Muravlev
Keldysh Research Center, Russian Federation, kercgor@dol.ru
Dr. Dmitry Tomilin
SSC FSUE Keldysh Research Center, Russian Federation, orovim@gmail.com
DEVELOPMENT OF HIGH-VOLTAGE HALL EFFECT THRUSTERS AT KELDYSH RESEARCH
CENTER
Abstract
The optimum values of the specific impulse for electric propulsion grow in connection with the increase in
the spacecrafts lifetime and power. Until recently, the Hall
of 300-350 V and their specific impulse was much smaller than for ion thrusters. The main challenge in
terms of increasing life. The
The results of these works allow to speak about significant progress in terms of increasing the Hall thrusters
specific impulse. Hall thruster KM-60 has been developed and is undergoing flight tests. This thruster has
a discharge voltage equal to 500 V and the average for the lifetime specific impulse 1850 seconds at a power
of less than 0.9 kW. Research and development of the KM-88 thruster with a specific impulse of more
than 2000 seconds at a power of 1.65 kW has been completed. The work on the KM-75 thruster, which
has a specific impulse in excess of 2680 seconds at a power of 2.3 kW
(lifetime test). This paper presents the main results of the thrusters test campaign and the achieved