Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
(az Apollo program egy óriási lutri volt, kész mázli, hogy soha, egyetlen Satrun V se robbant fel, pedig a rakétatechnikában alapszabály, hogy nagy fúvócsővel nem gyártunk hajtóművet, mert a gázlengések amplitúdója sokkal nagyobb, mint a kisebb, több kamrás rakétáknál.

Ez így van, de mégis az F-1 terén annyi időt és pénzt öltek a fejlesztésbe, hogy ezt a problémát megoldották. Ráadásul a végletekig tesztelték, így irgalmatlanul üzembiztos is volt. Soha nem volt gond az első fokozattal a Saturn V. esetében (a második Saturn V. indításnál, az Apollo-6 esetében a második fokozat J-2 hajtóműveinek meghibásodása miatt lett kudarc - az tény, hogy a következő indítással az Apollo-8-at elindítani a Hold felé finoman szólva is orosz rulett volt - de nem az első fokozat miatt....).

A Space Shuttle saját magát reptette, mert sokáig nem volt senki, aki leállította volna, pedig két nagy katasztrófa is 3-3 évre szüneteltette a repülést és a program soha nem volt egy percre se rentábilis.

Politikai akarat sem a lecserélésére. Sem az X-30, sem az X-33 / Venture Star soha nem kapott megfelelő támogatást. Az OSP esetében meglévő hordozórakétákat kívántak felhasználni a 2000-es évek elején, aztán jött az Ares rakétacsalád... Nem volt egyiknél sem cél a költségek drasztikus csökkentése...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Python

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Többek között ez az oka az orosz Szojuz elrendezésének. Egy turbopump dolgozik az összes fuvókára. Az amerikaiak programját pont az ilyen gázlengésekbōl adódó szabálytalan terhelések akadályozták, mivel ezek tönkrevàgták a fuvókákat - cserébe megoldották az elsō törésmechanikai problémákat.. (Irwin és társai)

Pardon, nem a Szojuz elrendezésének, hanem az R-7 rakétacsalád (amelynek a Szojuz is tagja) RD-107/-108 hajtóműveinek megoldása, amelyre azért volt szükség, mert a korábban tervezett egy fúvócsöves megoldások (RD-105/-106) nem működtek.

70ffa4054bc5f18b666f4fb54959a47fbd2152a5_large.jpg

Később a szovjetek is értek el sikereseket, a végül nem megvalósult UR-700 és UR-900 rakéta számára Valentyin Glusko tervezőirodája elkezdte az RD-270 fejlesztését, amely 6270kN tolóerővel bírt, és több, mint 3 méteres átmérője volt a fúvócsővének. A tesztelésig eljutottak, majd 1965-ben Koroljov elérte, hogy az UR-700 fejlesztését elkaszálják, és az ő N1 rakétájára épüljön a szovjet holdprogram. Glusko reménykedett, hogy az RD-270 még esélyt kaphat (akár az N1 rakétában is), de végül 1969-ben a fejlesztést leállították (ekkor már 22 tesztindításon voltak túl)....
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 560
113
Ez az RD-270-es egy igencsak zajos jószág lehetett. A Rocketdyne F-1-es a maga 3.7 méteres átmérőjével 70 bar-os kamranyomással csinálta azt a zajt, amivel bevonult a történelembe, mint a valaha volt legzajosabb ember alkotta jármű.
Az RD-270-es alig volt nála kisebb, 3.4 méteres kilépő keresztmetszet mellett 266 bar nyomáson operált.
A két hidrogén-oxigánes hajtómű, az amerikai RS-25 és az orosz RD-0120 egyaránt 2.4 méteres kilépő keresztmetszet mellett 200, illetve 220 baros kamranyomással dolgoztak. Mind a kettő múlt idő.
A Space X Raptor hajtóműve változó (1.3-tól 2.4méterig) kilépő keresztmetszet mellett 250bar kamranyomással van tervezve.

Valentyin Glusko szörnye ha ma repülne, elfújná egész Bajkonurt...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Ez az RD-270-es egy igencsak zajos jószág lehetett. A Rocketdyne F-1-es a maga 3.7 méteres átmérőjével 70 bar-os kamranyomással csinálta azt a zajt, amivel bevonult a történelembe, mint a valaha volt legzajosabb ember alkotta jármű.
Az RD-270-es alig volt nála kisebb, 3.4 méteres kilépő keresztmetszet mellett 266 bar nyomáson operált.
A két hidrogén-oxigánes hajtómű, az amerikai RS-25 és az orosz RD-0120 egyaránt 2.4 méteres kilépő keresztmetszet mellett 200, illetve 220 baros kamranyomással dolgoztak. Mind a kettő múlt idő.
A Space X Raptor hajtóműve változó (1.3-tól 2.4méterig) kilépő keresztmetszet mellett 250bar kamranyomással van tervezve.

Valentyin Glusko szörnye ha ma repülne, elfújná egész Bajkonurt...
A Vulkánra gondolsz?
Hát még ha a tengerből induló egyhajtóműves rakéta megépült volna! Többezer tonnát vitt volna.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A Vulkánra gondolsz?

A Glusko-féle Vulkan már LOX/RP-1 hajtóanyagú RD-170-re épült volna, mint a későbbi Enyergia. Az ugyanúgy négy égőteres hajtómű, mint az R-7 család RD-107/-108-asai...

Az RD-270 a Cselomej-féle UR-700 / UR-900 számára készült eredetileg. Volt egy szituáció, amikor felmerült, hogy az N1 is megkaphatná, de mivel alacsonyabb hatásfokot lehet elérni UMDH/N2O4-el, mint LOX/RP-1-el, így az RD-270-es N1 rakéta teherbírása nem lett volna elég az ekkoriban fejlesztett L3 Holdraszálló-komplexum Holdhoz való eljutatására. Ez volt az a pont, amikor Glusko is belátta, hogy az RD-270 továbbfejlesztésének nincs realitása...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Python

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 560
113
A legnagyobb fajlagos tolóerőt a folyékony hidrogén+folyékony oxigén párossal lehet elérni, csak még így is gigantikus térfogatra van szükség a tároláshoz.
Érdemes megnézni, hogy a Space Shuttle üzemanuagtartálya milyen nagy, majdnem akkora, mint a Saturn V első fokozata, aztán csak arra jó, hogy megitasson három RS-25-öst, melyek együttes tolóereje kb a háromnegyede egyetlen F-1-esnek az ötből.

Jó ez a hidrogén, csak a cseppfolyósítás hőmérsékleten még be is kéne jól sűríteni.
Vajon mi lenne, ha a cseppfolyósítás -250 Celsius fokán elérnénk a szobahőmérsékletű cseppfolyósítás 350bar-ját?
Az nagyot szólna mi? :)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 572
26 477
113
Más.

Nem tudok visszajelezni az idokep.hu -ra. A regisztráció, nem könnyű. Nem sikerült.:(

Magyar kép van fenn. :):):)

http://www.spaceweather.com/

"
POLLEN CORONA: It begins with a sneeze. Pollen floating through the air tickles your nose, and your body responds by expelling the allergen. Gesundheit! When the paroxysm subsides, look up at the sky. The same pollen that makes you sneeze can also make colorful coronas around the sun, like this one photographed on March 12th by Monika Landy-Gyebnar of Veszprem, Hungary:



"As spring approaches, many of our local trees are beginning to bloom--including hazel, alder, willow and birch," says Landy-Gyebnar. "The day was warm and windy, which always helps the pollens get suspended in the air."

Coronas are rings of light produced by sunlight scattering from the outsides of small particles--in this case, pollens. Tiny droplets of water in clouds can make coronas, too, but pollen grains do even better. They make small but very colorful rings of light.

Unlike water droplets, pollens are non-spherical--and this adds to their magic. Many pollens have air sacs to help carry them in the wind. These align the grains so that their coronas are elliptical. This effect may be seen in Landy-Gyebnar's coronas, which are taller than they are wide.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 572
26 477
113
Más.

Nem tudok visszajelezni az idokep.hu -ra. A regisztráció, nem könnyű. Nem sikerült.:(

Magyar kép van fenn. :):):)

http://www.spaceweather.com/

"
POLLEN CORONA: It begins with a sneeze. Pollen floating through the air tickles your nose, and your body responds by expelling the allergen. Gesundheit! When the paroxysm subsides, look up at the sky. The same pollen that makes you sneeze can also make colorful coronas around the sun, like this one photographed on March 12th by Monika Landy-Gyebnar of Veszprem, Hungary:



"As spring approaches, many of our local trees are beginning to bloom--including hazel, alder, willow and birch," says Landy-Gyebnar. "The day was warm and windy, which always helps the pollens get suspended in the air."

Coronas are rings of light produced by sunlight scattering from the outsides of small particles--in this case, pollens. Tiny droplets of water in clouds can make coronas, too, but pollen grains do even better. They make small but very colorful rings of light.

Unlike water droplets, pollens are non-spherical--and this adds to their magic. Many pollens have air sacs to help carry them in the wind. These align the grains so that their coronas are elliptical. This effect may be seen in Landy-Gyebnar's coronas, which are taller than they are wide.
pollencorona_strip.jpg


Képként beiilesztem, az időképen már volt.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Oroszország 2019-ben missziót küld a Marsra, a Hold pólusain pedig szakemberei víz után fog kutatni – jelentette be Vlagyimir Putyin orosz elnök egy adásba még nem került, de az orosz média által csütörtökön máris széles körben ismertetett televíziós dokumentumfilmben.
Forrás: https://kuruc.info/r/4/183737/
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Oroszország 2019-ben missziót küld a Marsra, a Hold pólusain pedig szakemberei víz után fog kutatni – jelentette be Vlagyimir Putyin orosz elnök egy adásba még nem került, de az orosz média által csütörtökön máris széles körben ismertetett televíziós dokumentumfilmben.
Forrás: https://kuruc.info/r/4/183737/

Vissza is hozza, vagy Lajka kutya humán változatban:?
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Milyen LEO / MEO kommunikációs hálózatok várhatóak a jövőben:

Constellations.jpg


Sárga műhold: a műholdak gyártója már ki van választva:
Zöld műhold: a műholdak indítását vállaló cég már ki van választva
Piros műhold: már legalább egy prototípus-műhold kering odafent
Kék műhold: már legalább egy széria műhold kering odafent

A # Satellites jelentése, hogy hány műholdat szeretnének pályára állítani (igen, akad 4000 feletti szám is)
Az Altitude pedig értelemszerűen a keringési pálya magasságát takarja (nagyobb magasság: nagyobb késleltetés, de kevesebb műholddal megoldható a teljes lefedettség).

Vannak érdekességek, pl. a Samsung terveiről nem is hallottam eddig, de az orosz, kínai és indiai tervek is újak nekem....