Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Akkor hasonlítsd össze a szárnyát a 14.53as hsz második képével.

Miután egy CGI ábra, amit egy rajongó rakott össze a rendelkezésre álló információkból.

Ez inkább csak egy makett. A középső képen szemmel (nem) láthatóan nincs se bádogos munka, se szegecselés.

Miután egy CGI ábra, amit egy rajongó rakott össze a rendelkezésre álló információkból.

(Ha csak kötekedni akarsz, felesleges válaszolnom innentől a hsz.-eidre...)
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Ha pedig valakit érdekel: a Floridai csapat itt tart most a Starship Mk.2-vel:

EFZKXpWXsAYJ9Zm
Ez maga lenne a naftatartály?
 
M

molnibalage

Guest
Először is egy Hold-megkerülő utat már bejelentettek Juszaku Maezava-val együtt ( erről itt írtam ). Csak tippelni lehet, hogy Maezava mennyit fizethetett Musk-nak, de a becslések szerint nagyságrendileg fél milliárd dollár körüli összegről lehet szó, ez ugye a Dear Moon projekt.

Másodszor a SpaceX legnagyobb projektje jelenleg a StarLink műholdas internetszolgáltatás. Eddig 60 műholdat juttattak fel, ebből cirka 40 lesz aktív, a többi meghibásodott vagy a deorbit teszthesz használják, stb. A StarLink több ezer műholdból áll majd a tervek szerint, egész pontosan 4409 darabból az első fázisban (a végső kiépítettség akár 12 ezer műhold is lehet, ez többszöröse annak, amit eddig összesen a világűrbe indított az emberiség). Na most 4409 osztva 60-al az 74 indítás, ami még SpaceX léptékkel is sok. Szóval a jól jönne a Starship, ami a Falcon 9 által felvihető 60-hoz képest akár több tucatszor többet is vihet egy-egy indítással. BTW a StarLink az, amire az Alphabet (Google) anno cirka egy milliárd dollárt adott a SpaceX-nek.

Harmadszor a Superheavy / Starship páros teljesen újrafelhasználhatónak van tervezve. Legyen egy újrahasznosított fokozattal induló Falcon 9 ára 30 millió dollár (ennél több, cirka 40 körül van most), és hozzávetőleg 12-14 tonnát tud LEO pályára felvinni úgy, hogy az első fokozat visszatér. Ez mondjuk legyen 2500 dollár per kilogramm.

Na most a SH / SS páros teherbírása legyen csak 100 tonna (150 a cél), és legyen egy indítás hajtóanyag- és indítás költsége 25 millió dollár (hasracsapás), és legyen 25 indításra méretezve az egész (100+ a cél). Maga az SH / SS páros ára meg legyen mondjuk 500 millió dollár (erősen optimista, de a SpaceX-et ismerve nem reménytelen cél).

Akkor:

500 / 25 = 20 millió dollár az SH / SS páros leosztott ára per indítás.
25 millió dollár a hajtóanyag és az indítás előkészítésének költségei.

45 millió per 100 tonna = 450 dollár per kilogramm.

Kerekítsük fel 500 dollárra. Még így is ötöde annak, amit a jelenlegi legolcsóbb hordozórakéta, az F9 újrahasznosított nyújt.
Nem lesz kicsit sok az űrszemét?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 823
47 161
113
Szerintem Bezosék talán ezért lesznek bajba.
Ha belegondolok, hogy mire kész lesz a Glenn (mondjuk azt is 2020-ra ígérik) addigra a BFR már ingajáratban fog közlekedni. De ha nem, akkor is előnyben lesz a SpaceX, mivel a Falcon Heavy már többszörösen repült, ráadásul ugyan kisebb átmérőjű payload-ot tud csak felvinni, de összességében a FH többet.
Az biztos, hogy a következő 2-3-4 év elég érdekes versenyfutás lesz.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Miután egy CGI ábra, amit egy rajongó rakott össze a rendelkezésre álló információkból.



Miután egy CGI ábra, amit egy rajongó rakott össze a rendelkezésre álló információkból.

(Ha csak kötekedni akarsz, felesleges válaszolnom innentől a hsz.-eidre...)
Te és Pöcs mondtátok, hogy ez ugyanaz. Én a képhasonlítgatós témát fel se hoztam. Arra céloztam, hogy ennél különb állótartályt nem vettek volna át a gyár minőségellenőrei.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Nem lesz kicsit sok az űrszemét?

Az Egyesült Államokban csak olyan műhold pályára állítását hagyja ma már jóvá, amely 1000km magasság alatt irányított deorbitálásra kerül (a SpaceX két műholdat éppen ezért eleve erre a célra "hátrahagyott" a 60 indítottból), illetve 1000 km felett előre meghatározott "graveyard orbit"-ra helyezhető.

Egyébként de, komoly problémák lesznek a több tízezer műholdból, hiszen már három ilyen műholdrendszer építése várható, a StarLink mellett a OneWeb (ennek az ötletét és részben pénzét nyúlta le Musk anno az Alphabettől, hiszen az akkor WorldVu elnevezésű startup kapott volna eredetileg erre egy millárdot tőlük, és ők mentek a SpaceX-hez, hogy indítást vásároljanak - Musk viszont azt mondta, hogy ő jobban és olcsóbban megcsinálja, és így az Alphabet neki adta a pénzt. A WorldVu kvázi partra vetett hal lett, aztán OneWeb-ként tért vissza, új befektetőkkel és immár szinte mindenkitől rendelt indítást (ArianeSpace, Blue Origin, stb.) kivéve a SpaceX-et... :p ) és az Amazon féle Projekt Kuiper (hellóóóó Blue Origin....).
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and gergo55

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Dehogy! Ez csak egy hély! A hajtóanyagok külön nyomástartö tartályokban lesznek.
Valahogy így kellene elképzelni a belsejét:
bfr4.png

Azért nem egészen, az eredeti tervekben úgy volt, hogy a kompozit műanyag tartályoknak nem lesz külső héja, hanem teherviselő központi szerkezeti elemek lesznek, ehhez lesz rögzítve hátul a hajtóműszekció, elől pedig a raktér szekció...

Mondjuk lehet, hogy pont ezért vallott kudarcot a kompozit tartály koncepció, mivel túl sokat vártak tőle...
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A kritikákat én is megértem, én is hülyére röhögtem magam anno, mikor a Falcon 1 első indítása előtt összeroppant az egyik hajtóanyag-tartály a vákuum miatt, mikor hajtóanyag-feltöltéskor egy szelep rossz állásban maradt...
Mosolyogtam azon, hogy majd jön a Crew Dragon, sőt, a Marsra leszálló Red Dragon.
Mosolyogtam az IAC 2017-es előadáson előadott Mars-kolonizációs terven is.

De ugyanakkor nem lehet elvitatni, hogy a Falcon 9-el fenekestül felforgatták a hordozórakéta-piacot. Tök mindegy, hogy ügyes üzleti húzások miatt (az ArianeSpace pár fejese azt állítja, hogy gyakorlatilag veszteséggel adták el a kereskedelmi Falcon 9 indításokat, amiket aztán az állami indítások plusz bevételeiből pótoltak ki), vagy a költséghatékony gyártás miatt, de tény, hogy ők az elsők, akik folyékony hajtóanyagú rakétafokozatot újra felhasználtak.

Tény, hogy összehoztak egy rohadt bonyolult és nagy teljesítményű, szupermodern metánt égető hajtóművet, a Raptort.

Ahogy az is tény, hogy dolgoznak egy új nagy teljesítményű kvázi másfél fokozatos, teljesen újrafelhasználható rakétán. Amiben megint világelsők.

Hogy normális a fazon? Nem vagyok biztos benne. De hogy a Starship végül mégis repülni fog, abban egyre inkább hiszek...
Vákum alatt minden ilyesmi összeroppan. Pl az E fermentor, amin a kezelő elfelejtette kinyitni a levegőzőt visszahűtés közben, vagy az ammónia állótartály, aminél ugyanez volt a hiba, csak leeresztés közben. Egy vákumálló tartály súlya legalább tízszerese egy nyomásállónak.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Ha valakinek van kedve fennmaradni hajnali kettőig, meghallgathatja elő egyenesben Elon előadását az elkészült Starship-ről egyenesen Texasból
link:
https://www.spacex.com/webcast

Tömören:

  • Háta mögött a Starship Mk.1-el tartott egy már kvázi szokásos, cirka évente sor kerülő előadásra.
  • Sajnos Musk előadói képességei nem javultak, az elején egy percen keresztül zavartan a szeles időjárásról beszélt.
  • Megköszöni mindenkinek a részvételt, és azt, hogy ilyen gyorsan elkészült ez a jármű (a Starship Mk.1)
  • Mutatják a Falcon-1 indítás, és azt, hogy az ejtőernyővel való visszahozatal nem sikerült, mivel a rakéta szétesett a visszatéréskor (erről eddig nagy kuss volt)
  • Grasshopper (a Falcon 9 leszállásra képes prototípusa) videó, és utána a bejelentés, hogy az Mk.1 egy-két hónapon belül 20km-es ugrást hajt végre
  • Az Mk.1 üres tömege 200 tonna, az sorozatgyártott Starship üres tömege 120 tonna körüli lesz (anno 85 tonna volt megadva 2017-ben)
  • Az első Starship széria teherbírása 100 tonna körüli lesz (ezt jól sikerült megbecsülnöm :p )
  • 3db tengerszintre optimalizált, 15°-ban kitéríthető Raptor és 3 vákuumra optimalizált fix beépítésű Raptor lesz a Starshipen
  • Hatszögletű kerámia hővédő pajzsa lesz, a felső részen nincs hővédelem.
  • A rozsdamentes acél ára 2% a szénszál erősítésű kompozit műanyagénak, mélyhűtésben nő a szilárdsága és könnyen megmunkálható
  • A Superheavy-nek hat szárny-lába lesz, ezek csak lábak, a felső részen három gyémányt alakú rács-vezérsík lesz
  • A teljes magassága a Superheavy / Starship párosnak 118m
  • A világűrben való Starhip - Starhip tankolás továbbra is tervben van, a hajtóanyagot apró gyorsításokkal viszik át.
  • A mostani tervek szerint az Mk.3 / Mk.4 fog orbitális repülésre indulni (korábban úgy volt, hogy az Mk.3 csak szuborbitális lesz, és az Mk.4 / Mk.5 fog keringési pályára állni)
  • Az Mk.3 építése egy hónapon belül fog kezdődni Bocachica-ban.
  • Egyetlen varrattal való hegesztést fognak használni az Mk.3-tól.
  • Megpróbálják fél éven belül elérni a Föld körüli pályát.
  • A SpaceX erőforrásainak kevesebb, mint 5%-át költi jelenleg a Starshipre
  • A Starship Mk.3 és Mk.4 építése után fogják a Superheavy Mk.1 és Mk.2 építését megkezdeni
  • Azért kint hegesztették, mert sokáig tartott volna a megfelelő élületet felhúzni (ahhoz, hogy fedett épületben dolgozhassanak)
  • Azt tervezik, hogy jövőre már embert szállíthat a Starship
  • A Superheavy naponta 20x, a Starship naponta 3x repülhet
  • A Superheavy esetén megpróbálják elkerülni a visszatéréshez szükséges fékezést, közvetlenül a leválás után ballisztikus pályán térnének vissza a légkörbe
  • A Superheavy 7 hajtóművet fog használni a leszálláshoz.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Ez pedig egy kevésbé szép megnyilvánulás a NASA igazgatójától,mely szerint nagyon várja a SpaceX előadását, de örülne, ha a Kereskedelmi Személyszállítás (olvasd Dragon v2 vagy Crew Dragon) kapcsán is ilyen lelkesedést látna a cégtől, és ideje lenne az amerikai adófizetők pénzéért cserébe tartani a határidőket. Bridenstine egy kisebb gyülölet-cunamit kapott eme tweet alá, míg páran azért védelmükbe vették, mondván csak arra reflektál, hogy örülne, ha a NASA alvállalkozói betartanák a vállalt határidőket.

EFgSAh6XYAAN3BH


A szúrkálódás megértéséhez csak annyi kell, hogy egymás mellé rakjuk az Artemis-programot (az SLS / Orion alapú Holdraszállás NASA programját) és a Starshipet. A személyzet nélküli EM-1 út a Hold-megkerülésre jelenleg 2020 végére, de inkább 2021 elejére várható. A személyzettel való repülés talán 2022, de inkább 2023. Ha a SpaceX még tököl is egy sort a Starshippel, akkor is nagyon esélyes, hogy amire a NASA végre eljut oda, hogy végre tudja hajtani a Holdraszállást az Artemis programon belül, addig a SpaceX is képes lehet erre a Starshippel. Pár nagyságrenddel kevesebb pénzből...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 823
47 161
113
Ez pedig egy kevésbé szép megnyilvánulás a NASA igazgatójától,mely szerint nagyon várja a SpaceX előadását, de örülne, ha a Kereskedelmi Személyszállítás (olvasd Dragon v2 vagy Crew Dragon) kapcsán is ilyen lelkesedést látna a cégtől, és ideje lenne az amerikai adófizetők pénzéért cserébe tartani a határidőket. Bridenstine egy kisebb gyülölet-cunamit kapott eme tweet alá, míg páran azért védelmükbe vették, mondván csak arra reflektál, hogy örülne, ha a NASA alvállalkozói betartanák a vállalt határidőket.

EFgSAh6XYAAN3BH


A szúrkálódás megértéséhez csak annyi kell, hogy egymás mellé rakjuk az Artemis-programot (az SLS / Orion alapú Holdraszállás NASA programját) és a Starshipet. A személyzet nélküli EM-1 út a Hold-megkerülésre jelenleg 2020 végére, de inkább 2021 elejére várható. A személyzettel való repülés talán 2022, de inkább 2023. Ha a SpaceX még tököl is egy sort a Starshippel, akkor is nagyon esélyes, hogy amire a NASA végre eljut oda, hogy végre tudja hajtani a Holdraszállást az Artemis programon belül, addig a SpaceX is képes lehet erre a Starshippel. Pár nagyságrenddel kevesebb pénzből...
Pedig a Crew Dragon is halad:
A vészhelyzeti protokolokat tesztelik vadul.
Kép a NASA 39A állványáról:
EFfaXEkXUAA1Kba.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat