Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 653
26 831
113
Kevesebb mint 19h indításig.
71279199_2439168436337829_6949722582073475072_n.jpg
show.php


"A Szojuz MSZ-15 űrhajó egy orosz, egy amerikai, és egy az Egyesült Arab Emírségeket képviselő űrhajóssal a fedélzetén indul a kazahsztáni Bajkonur űrközpontból a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), ahol a dokkolás után az amerikai és az orosz űrhajós immár a 61. állandó személyzet tagjaiként megkezdi hat hónapos küldetését. Az Egyesült Arab Emírségek űrhajósa 8 napos küldetés után tér vissza a Földre. Ez az indítás egyben az analóg vezérlésű Szojuz-FG rakéta utolsó repülése is lesz, egyben az utolsó indítás Bajkonur űrtörténelmi 1-es starthelyéről, ahonnan még Jurig Gagarin indult az első emberes űrrepülésre. A későbbiekben a Szojuz űrhajók már a digitális vezérlésű Szojuz-2.1a rakétákkal repülnek, és a 31-es állásból indulnak.

A start pontos ideje szeptember 25-én (szerdán) magyar idő szerint 15:57. A Galileo Webcast élő internetes közvetítése a tervek szerint 15 órakor kezdődik, a NASA TV adásának átvételével, magyar szakkommentálással. A virtuális stúdió munkatársai: Zsombok Gábor, Vizi Pál Gábor és Tepliczky István."

http://www.urvilag.hu/az_urallomas_es_oroszorszag/20190924_a_szojuz_msz15_urhajo_inditasa_eloben
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 653
26 831
113
show.php


"A Szojuz MSZ-15 űrhajó egy orosz, egy amerikai, és egy az Egyesült Arab Emírségeket képviselő űrhajóssal a fedélzetén indul a kazahsztáni Bajkonur űrközpontból a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), ahol a dokkolás után az amerikai és az orosz űrhajós immár a 61. állandó személyzet tagjaiként megkezdi hat hónapos küldetését. Az Egyesült Arab Emírségek űrhajósa 8 napos küldetés után tér vissza a Földre. Ez az indítás egyben az analóg vezérlésű Szojuz-FG rakéta utolsó repülése is lesz, egyben az utolsó indítás Bajkonur űrtörténelmi 1-es starthelyéről, ahonnan még Jurig Gagarin indult az első emberes űrrepülésre. A későbbiekben a Szojuz űrhajók már a digitális vezérlésű Szojuz-2.1a rakétákkal repülnek, és a 31-es állásból indulnak.

A start pontos ideje szeptember 25-én (szerdán) magyar idő szerint 15:57. A Galileo Webcast élő internetes közvetítése a tervek szerint 15 órakor kezdődik, a NASA TV adásának átvételével, magyar szakkommentálással. A virtuális stúdió munkatársai: Zsombok Gábor, Vizi Pál Gábor és Tepliczky István."

http://www.urvilag.hu/az_urallomas_es_oroszorszag/20190924_a_szojuz_msz15_urhajo_inditasa_eloben
Itt megnézhető a magyar hangú kommentátorral. Javaslom a megtekintést. :)

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gergo55

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Más topicból:

Ez a pénz dolog már volt... Bezos sokszorosát tolte bele, korábban indult és semmi értékelhető nincs.

Rossz az összevetés. Bezos cirka 800 millió dollárt tolt bele cirka 2004 és 2014 között. A Blue Origin kb. 4-5 éve kapcsolt rá, és a becslések szerint azóta 3-3,5 milliárd dollárt tolt még bele maga Bezós. Szóval ez a 4-5 év a lényeg, és a New Glenn illetve a Be-4 fejlesztése fogható a Falcon 9-hez, a Be-4 fejlesztése pedig inkább a Raptor fejlesztéséhez (ami amúgy lassan 10 éves történet).

A megközelítés is más, a SpaceX területeket bérelt, majd vásárolt, ahol a kutatás-fejlesztést és a gyártást folytathatja. A Texasi indítóállás az első olyan "terepük", ahol nulláról indultak. A Blue Origin az elmúlt 4-5 évben építkezik, saját gyártóépületet, saját hajtómű-tesztelő állást, és így tovább. A SpaceX megközelítése költséghatékonyabb, de nem optimális, lásd nekik a Falcon 9 és Heavy fokozatokat keresztül-kasul kell szállítani az Egyesült Államokban jelenleg (gyártás: Kalifornia, hajtóműteszt: Texas, indítás: Florida), míg a Blue Origin mindent Floridában fog megoldani, ott a gyártóhangár, ott az indítóállás, ahol a hajtóműteszteket is végrehajthatják egyből.

Bezos-tól nem véletlenül tart a SpaceX, mivel röhögve dobálja a milliárdokat az utóbbi időben a Blue Origin-be, míg nekik feladatokért tudnak pénzt kunyerálni (a StarLink-ért ugye az Alphabet (Google) tett le cirka 1 milliárdot még jó pár éve, a NASA a Dragon és Crew Dragon űrhajóutakért és fejlesztésért, stb.). A Blue Origin is próbálkozott például a CCDev tenderen, de nem nyert komolyabb összeget. Most a DoD féle LES rakéta-támogatásnál kaptak tavaly 181 milliót, és ha a második körbe is bekerülnek, akkor 500 milliót kaphatnak még (a SpaceX ebből jól kimaradt, gyakorlatilag a DoD célja pont az volt, hogy a SpaceX ne tudjon nagyon elhúzni az ULA-tól és a Northrop-tól).

Nem mondtam ő találta ki. Ő rakta össze a SpaceXet. Jórészt saját tőkéből. Annyira saját tökéből, hogy most 2019ben a SpaceX 54% Muské.

A tulajdonosi részhányad terén vannak erős kérdőjelek, de Musk és a SpaceX előéletéről itt írtam egy összefoglalót. A jórészt saját tőke nem igazán igaz, az elején ő finanszírozta az indulást, de közben jött pénz a DARPA-tól, majd a NASA-tól is, és más befektetőket is hozott, ez most csak pletyka, de az, hogy most 54%-os a részesedése a SpaceX-ben annak köszönhető, hogy a Tesla részvényár-szárnyaláskor egy csomó SpaceX befektetést (amik részvényopciósak voltak) ki tudott váltani. Azért nem tudni erről többet, mert a SpaceX ugye zárt részvénytársaság, így nem kell a nagyközönség orrára kötni, honnan jön a pénz...

Szóval én élek a gyanúval, hogy az az állítás nem igaz, hogy Musk jórészt saját tőkéből rakta össze a SpaceX-et. Tény, hogy saját zsebből indította, és tény, hogy a SpaceX alapjaiban forgatta fel a hordozórakéták állóvizét viszont...

@Cifu féle Orosz "hajtómű maradék mentette meg őketről" nem tudok semmit. Kérnék rá vmi linket... Azt tudom, hogy nagyon nagyra tartja az Orosz hajtóműveket, mérnököket. Más kérdés, hogy a SpaceX olyan szinten van managelve, hogy agyonveri oroszokat, ulat, mindenkit.

Röviden és tömören: a Lockheed-Martin cég Atlas és a McDonnel-Douglas / Boeing Delta-rakétacsaládja elég ramaty állapotokban között volt az 1990-es évek elején (köszönhetően annak, hogy hosszú ideig nem nagyon fejlesztették komolyabban), az amerikai védelmi minisztérium az EELV tenderrel próbálta volna a versenyt megtámogatni, hogy ez a két rakétacsalád új erőre kapjon. Az McDD/Boeing páros egy innovatív, de drága megoldást választott, egy közös gyorsító fokozatot (CBC) tervezett, amiből egyet használnak a kisebb, hármat a nagyobb (Heavy) változatnál (elvben akár 5-öt is össze lehetne legózni, de ez nem került végül kidolgozásra), a SpaceX ezt másolta volna le a Falcon 9 és Falcon Heavy esetében, csak ott az volt a gond, hogy a Falcon 9 első fokozata eredetileg csak szóló használatra volt tervezve - a Falcon Heavy nehézségeinek nagy része ebből fakadt, míg a Delta Heavy esetén a Boeing eleve így készült.

MA-5_4.jpg

Az Atlas I. / MA-5 hajtóműcsomag 1+2 hajtóművel, ez a "egy fokozat és egy fél" koncepció

De vissza a Lockheed-Martinhoz. Az ő "családjuk" az Atlas volt, az Atlas széria az 1980-as években pedig eléggé rosszul indult, volt az első indításai között két kudarc is, így új változatot kért az USAF. Ez volt az Atlas II széria. A Lockheed viszont nem akarta "elengedni" a hagyományt, és az RS-56-nak nevezett hajtóműtrió is azon elvek mentén működött, mint az 1950-es években tervezett első Atlas-ok. Ez a koncepció annyi, hogy három égőtér és két, majd három turbógenerátor van az első fokozatban, ahogy gyorsul és ürül ki a rakétafokozat, a két külső hajtóművet ledobják, megszabadulva a tömegüktől. A megoldás előnye a hagyományos fokozatokra épülő rakétákhoz képest, hogy induláskor mindegyik hajtómű beindul, és csak ekkor engedik el az indítóállványról a rakétát, tehát nem kell a repülés közben hajtóművet begyújtani. A szovjetek ugye erre találták ki az R-6 / R-7 szériánál azt, hogy csokorba raktak 4+1 hajtóművet, de ott az oldalsók leválaszthatóak. Az amerikaiak csak a hajtóművet dobták tehát el az Atlas esetében. Az 1980-as évek végén és 90-es években fejlesztett Atlas I. és II. pedig ugyanezt a koncepciót vitte tovább, modernebb hajtóművekkel. Azonban mivel itt meg kell oldani a hajtóművek biztonságos leválasztását, illetve bonyolult üzemanyag-rendszerre van szükség, így az Atlas I. és II. drága volt, nagyon drága...

MA-5A_dia.jpg

Az Atlas II. / MA-5A hajtóműcsomag felépítésének vázlata, három égőtér, három turbina és két gázgenerátor
Az Atlas I. és II. széria egyszerűen életképtelen és versenyképtelen volt az új környezetben, az RS-56 valójában az 1960-as évek végén, 70-es évek elején fejlesztett RS-27 továbbreszelése volt, az amerikai rakétaiparnak ez volt a legmodernebb kerozin-LOX hajtóműve, a Saturn V. F-1-ese óta ugyanis nem nagyon foglalkoztak ezzel a párossal. A NASA a leghatékonyabb folyékony hidrogént égető hajtóművek fejlesztését pártolta, ami miatt a kerozin üzemanyagú hajtóművek fejlesztése elsorvadt. Többek között ezért is lett a Delta IV. esetében is folyékony hidrogén a hajtóanyag...

Atlas_evolution.png

Az Atlas II -> Atlas III -> Atlas V család fejlődése, a lényeg az Atlas IIIA esetében megjelent RD-180 hajtómű,
érdemes még megfigyelni a jobb szélen látható, megvalósulás útjára végül sose lépett Atlas V Heavy változatot...

A Lockheed-nál viszont pár mérnök felfigyelt az új orosz űripar ex-szovjet hajtóműveire. Egész pontosan az RD-180 hajtóműre. Az Enyergia cég hajtóműve az Enyergia nehéz-hordozórakéta gyorsító fokozatában és a Zenyit hordozórakétában használt négy égőteres RD-170/RD-170 "fele" volt, vagyis csak két égőtérrel bírt, nagyon hatékony és kellően kiforrott volt már az alapja, ráadásul az amerikai rakétahajtóművekhez képest aprópénzért lehetett hozzájutni. A Lockheed-en belül is volt vita belőle, mert kvázi újra kellett tervezni az egész első fokozatot. De az RD-180 olyan vonzó volt az "ósdi" MA-5A hajtóműcsomaghoz képest, hogy belevágtak. Már csak azért is, mert az Atlas I. egymás után három évben is (1991, '92 és '93) produkált egy-egy sikertelen indítást. Az Atlas III család megkapta az RD-180-at, és az első tapasztalatok nagyon vonzóak voltak.

Az egész azonban első sorban az EELV-ről szólt, ahol a Lockheed-Martin az RD-180-assal egy kedvező, de mégis nagy haszonkulcsú ajánlatot tudott letenni az asztalra. Megrökönyödésükre a Boeing még kedvezőbbet rakott le, az elvben drágább Delta IV-essel, és elvitte az indítások nagy részét. Némi vargabetű, mely során kiderül, hogy a Boeing pontosan ismerte a Lockheed ajánlatát, miután egy, a Lockheed-től a McDonnel-Douglashoz átigazolt mérnök azt egyszerűen magával vitte. A dologból égtelen nagy botrány lett, a Boeing-tól elvették az indítások egy részét, és azt a Lockheed kapta meg. Hosszú és kimerítő pereskedés kezdődött, amelynek a végére érdekes pont került - "fentről" érkezett egy javaslat, hogy üljön le a Boeing és a Lockheed, és az űrrepülőgép-üzemeltetést végrehajtó USA (United Space Alliance) mintájára olvasszák össze a hordozórakéta ágazatukat. Ez lett a United Launch Alliance, vagyis az ULA. A többi már talán ismert...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 823
47 161
113
Más topicból:



Rossz az összevetés. Bezos cirka 800 millió dollárt tolt bele cirka 2004 és 2014 között. A Blue Origin kb. 4-5 éve kapcsolt rá, és a becslések szerint azóta 3-3,5 milliárd dollárt tolt még bele maga Bezós. Szóval ez a 4-5 év a lényeg, és a New Glenn illetve a Be-4 fejlesztése fogható a Falcon 9-hez, a Be-4 fejlesztése pedig inkább a Raptor fejlesztéséhez (ami amúgy lassan 10 éves történet).

A megközelítés is más, a SpaceX területeket bérelt, majd vásárolt, ahol a kutatás-fejlesztést és a gyártást folytathatja. A Texasi indítóállás az első olyan "terepük", ahol nulláról indultak. A Blue Origin az elmúlt 4-5 évben építkezik, saját gyártóépületet, saját hajtómű-tesztelő állást, és így tovább. A SpaceX megközelítése költséghatékonyabb, de nem optimális, lásd nekik a Falcon 9 és Heavy fokozatokat keresztül-kasul kell szállítani az Egyesült Államokban jelenleg (gyártás: Kalifornia, hajtóműteszt: Texas, indítás: Florida), míg a Blue Origin mindent Floridában fog megoldani, ott a gyártóhangár, ott az indítóállás, ahol a hajtóműteszteket is végrehajthatják egyből.

Bezos-tól nem véletlenül tart a SpaceX, mivel röhögve dobálja a milliárdokat az utóbbi időben a Blue Origin-be, míg nekik feladatokért tudnak pénzt kunyerálni (a StarLink-ért ugye az Alphabet (Google) tett le cirka 1 milliárdot még jó pár éve, a NASA a Dragon és Crew Dragon űrhajóutakért és fejlesztésért, stb.). A Blue Origin is próbálkozott például a CCDev tenderen, de nem nyert komolyabb összeget. Most a DoD féle LES rakéta-támogatásnál kaptak tavaly 181 milliót, és ha a második körbe is bekerülnek, akkor 500 milliót kaphatnak még (a SpaceX ebből jól kimaradt, gyakorlatilag a DoD célja pont az volt, hogy a SpaceX ne tudjon nagyon elhúzni az ULA-tól és a Northrop-tól).



A tulajdonosi részhányad terén vannak erős kérdőjelek, de Musk és a SpaceX előéletéről itt írtam egy összefoglalót. A jórészt saját tőke nem igazán igaz, az elején ő finanszírozta az indulást, de közben jött pénz a DARPA-tól, majd a NASA-tól is, és más befektetőket is hozott, ez most csak pletyka, de az, hogy most 54%-os a részesedése a SpaceX-ben annak köszönhető, hogy a Tesla részvényár-szárnyaláskor egy csomó SpaceX befektetést (amik részvényopciósak voltak) ki tudott váltani. Azért nem tudni erről többet, mert a SpaceX ugye zárt részvénytársaság, így nem kell a nagyközönség orrára kötni, honnan jön a pénz...

Szóval én élek a gyanúval, hogy az az állítás nem igaz, hogy Musk jórészt saját tőkéből rakta össze a SpaceX-et. Tény, hogy saját zsebből indította, és tény, hogy a SpaceX alapjaiban forgatta fel a hordozórakéták állóvizét viszont...



Röviden és tömören: a Lockheed-Martin cég Atlas és a McDonnel-Douglas / Boeing Delta-rakétacsaládja elég ramaty állapotokban között volt az 1990-es évek elején (köszönhetően annak, hogy hosszú ideig nem nagyon fejlesztették komolyabban), az amerikai védelmi minisztérium az EELV tenderrel próbálta volna a versenyt megtámogatni, hogy ez a két rakétacsalád új erőre kapjon. Az McDD/Boeing páros egy innovatív, de drága megoldást választott, egy közös gyorsító fokozatot (CBC) tervezett, amiből egyet használnak a kisebb, hármat a nagyobb (Heavy) változatnál (elvben akár 5-öt is össze lehetne legózni, de ez nem került végül kidolgozásra), a SpaceX ezt másolta volna le a Falcon 9 és Falcon Heavy esetében, csak ott az volt a gond, hogy a Falcon 9 első fokozata eredetileg csak szóló használatra volt tervezve - a Falcon Heavy nehézségeinek nagy része ebből fakadt, míg a Delta Heavy esetén a Boeing eleve így készült.

MA-5_4.jpg

Az Atlas I. / MA-5 hajtóműcsomag 1+2 hajtóművel, ez a "egy fokozat és egy fél" koncepció

De vissza a Lockheed-Martinhoz. Az ő "családjuk" az Atlas volt, az Atlas széria az 1980-as években pedig eléggé rosszul indult, volt az első indításai között két kudarc is, így új változatot kért az USAF. Ez volt az Atlas II széria. A Lockheed viszont nem akarta "elengedni" a hagyományt, és az RS-56-nak nevezett hajtóműtrió is azon elvek mentén működött, mint az 1950-es években tervezett első Atlas-ok. Ez a koncepció annyi, hogy három égőtér és két, majd három turbógenerátor van az első fokozatban, ahogy gyorsul és ürül ki a rakétafokozat, a két külső hajtóművet ledobják, megszabadulva a tömegüktől. A megoldás előnye a hagyományos fokozatokra épülő rakétákhoz képest, hogy induláskor mindegyik hajtómű beindul, és csak ekkor engedik el az indítóállványról a rakétát, tehát nem kell a repülés közben hajtóművet begyújtani. A szovjetek ugye erre találták ki az R-6 / R-7 szériánál azt, hogy csokorba raktak 4+1 hajtóművet, de ott az oldalsók leválaszthatóak. Az amerikaiak csak a hajtóművet dobták tehát el az Atlas esetében. Az 1980-as évek végén és 90-es években fejlesztett Atlas I. és II. pedig ugyanezt a koncepciót vitte tovább, modernebb hajtóművekkel. Azonban mivel itt meg kell oldani a hajtóművek biztonságos leválasztását, illetve bonyolult üzemanyag-rendszerre van szükség, így az Atlas I. és II. drága volt, nagyon drága...

MA-5A_dia.jpg

Az Atlas II. / MA-5A hajtóműcsomag felépítésének vázlata, három égőtér, három turbina és két gázgenerátor
Az Atlas I. és II. széria egyszerűen életképtelen és versenyképtelen volt az új környezetben, az RS-56 valójában az 1960-as évek végén, 70-es évek elején fejlesztett RS-27 továbbreszelése volt, az amerikai rakétaiparnak ez volt a legmodernebb kerozin-LOX hajtóműve, a Saturn V. F-1-ese óta ugyanis nem nagyon foglalkoztak ezzel a párossal. A NASA a leghatékonyabb folyékony hidrogént égető hajtóművek fejlesztését pártolta, ami miatt a kerozin üzemanyagú hajtóművek fejlesztése elsorvadt. Többek között ezért is lett a Delta IV. esetében is folyékony hidrogén a hajtóanyag...

Atlas_evolution.png

Az Atlas II -> Atlas III -> Atlas V család fejlődése, a lényeg az Atlas IIIA esetében megjelent RD-180 hajtómű,
érdemes még megfigyelni a jobb szélen látható, megvalósulás útjára végül sose lépett Atlas V Heavy változatot...

A Lockheed-nál viszont pár mérnök felfigyelt az új orosz űripar ex-szovjet hajtóműveire. Egész pontosan az RD-180 hajtóműre. Az Enyergia cég hajtóműve az Enyergia nehéz-hordozórakéta gyorsító fokozatában és a Zenyit hordozórakétában használt négy égőteres RD-170/RD-170 "fele" volt, vagyis csak két égőtérrel bírt, nagyon hatékony és kellően kiforrott volt már az alapja, ráadásul az amerikai rakétahajtóművekhez képest aprópénzért lehetett hozzájutni. A Lockheed-en belül is volt vita belőle, mert kvázi újra kellett tervezni az egész első fokozatot. De az RD-180 olyan vonzó volt az "ósdi" MA-5A hajtóműcsomaghoz képest, hogy belevágtak. Már csak azért is, mert az Atlas I. egymás után három évben is (1991, '92 és '93) produkált egy-egy sikertelen indítást. Az Atlas III család megkapta az RD-180-at, és az első tapasztalatok nagyon vonzóak voltak.

Az egész azonban első sorban az EELV-ről szólt, ahol a Lockheed-Martin az RD-180-assal egy kedvező, de mégis nagy haszonkulcsú ajánlatot tudott letenni az asztalra. Megrökönyödésükre a Boeing még kedvezőbbet rakott le, az elvben drágább Delta IV-essel, és elvitte az indítások nagy részét. Némi vargabetű, mely során kiderül, hogy a Boeing pontosan ismerte a Lockheed ajánlatát, miután egy, a Lockheed-től a McDonnel-Douglashoz átigazolt mérnök azt egyszerűen magával vitte. A dologból égtelen nagy botrány lett, a Boeing-tól elvették az indítások egy részét, és azt a Lockheed kapta meg. Hosszú és kimerítő pereskedés kezdődött, amelynek a végére érdekes pont került - "fentről" érkezett egy javaslat, hogy üljön le a Boeing és a Lockheed, és az űrrepülőgép-üzemeltetést végrehajtó USA (United Space Alliance) mintájára olvasszák össze a hordozórakéta ágazatukat. Ez lett a United Launch Alliance, vagyis az ULA. A többi már talán ismert...

Ment a like, de azért valljuk be, hogy az "orosz hajtómű maradék mentette meg őket" félmondat nem csak erősen túlzó de csak nagyon nagy jóindulattal mondható rá az is, hogy csúsztatás! :p:D:D:D
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Ment a like, de azért valljuk be, hogy az "orosz hajtómű maradék mentette meg őket" félmondat nem csak erősen túlzó de csak nagyon nagy jóindulattal mondható rá az is, hogy csúsztatás! :p:D:D:D

Molni hsz.-éért nem vállalhatok felelősséget, de azért azt is tegyük hozzá, hogy ha nincs az RD-180, akkor a Lockheed marha nagy kulimászban lett volna.
A "fokozat és a fél" megoldást rég kukázni kellett volna. Az RS-56 egyszerűen elavult és nem versenyképes. Az amerikai KeroLox hajtóművek megragadtak az 1960-as évek legeleji színvonalon, még az RS-27A és az RS-56 is, amiket az 1980-as években hoztak össze. A szovjet RD-107 és -108 jobb tulajdonságokkal rendelkezik náluk (ISP terén főleg), pedig azokat Glusko tervezőirodája az 1950-es évek legvégén fejlesztette ki.

Egyszerűen a Lockheed nem nagyon tudott mit tenni, mint a Rocketdyne által elé rakott RS-27A és RS-56 hajtóműveket használni, amik drágák voltak, viszont nem hatékonyak. Számukra az RD-180 maga volt a megváltás...

Vagyis especiel hülyeséget nem írt le...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gergo55

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Molni hsz.-éért nem vállalhatok felelősséget, de azért azt is tegyük hozzá, hogy ha nincs az RD-180, akkor a Lockheed marha nagy kulimászban lett volna.
A "fokozat és a fél" megoldást rég kukázni kellett volna. Az RS-56 egyszerűen elavult és nem versenyképes. Az amerikai KeroLox hajtóművek megragadtak az 1960-as évek legeleji színvonalon, még az RS-27A és az RS-56 is, amiket az 1980-as években hoztak össze. A szovjet RD-107 és -108 jobb tulajdonságokkal rendelkezik náluk (ISP terén főleg), pedig azokat Glusko tervezőirodája az 1950-es évek legvégén fejlesztette ki.

Egyszerűen a Lockheed nem nagyon tudott mit tenni, mint a Rocketdyne által elé rakott RS-27A és RS-56 hajtóműveket használni, amik drágák voltak, viszont nem hatékonyak. Számukra az RD-180 maga volt a megváltás...

Vagyis especiel hülyeséget nem írt le...
Na most, hogy az amerikaiak a folyékony hidrogénre tették a garast, miért nem repkednek azzal?
 
  • Tetszik
Reactions: jani22

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Két kép a félkész Starship Mk.1-ről. Musk twittere szerint az Mk.1 üres tömege kb. 200 tonna lesz, feltöltött tömege kb. 1400 tonna. Az Mk.4 és Mk.5 üres tömegét 120 tonnára szeretnék csökkenteni.



Nyugtass meg, hogy ez csak egy dizájnos gabonasiló.:confused:
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 823
47 161
113
A baloldalit (Starhopper) tervezték idén ősszel fellőni.
A Starhopper 1 már repült. A baloldali lesz a Starhopper 2 (Mk2?).