Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 705
66 042
113
 

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
343
1 750
93
Sajnos úgy néz ki megint lefújták. Tegnap valószínűleg a 15-17 csomós szél okozta a lefújást, míg ma számomra nem teljesen érthető, hogy miért dobta vissza az FAA az engedélyezést. Helyi idő szerint reggel 9-körül 5 csomós szél fújt, amit simán kimozgott volna szerintem a rakéta. Ha arra várnak, hogy teljes szélcsend legyen, akkor az még lesz vagy 2 hónap...
Helyette kitolták az SN10-et az összeszerelő csarnokból... o_O
Ha jól tudom a raptor hajtóműveket is folyamatosan módosítják, és ezekkel volt a problémája az FAA-nak. Statikus tesztre megkapták az engedélyt, de repülni szerettek volna. Új időpont hétfő, február 1.
Addig tököltek, hogy közben az SN10 is elhagyta a high bay-t:

144108643_3602903519830438_6765376615220566290_o.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and BJani

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 325
36 177
113
Ha jól tudom a raptor hajtóműveket is folyamatosan módosítják, és ezekkel volt a problémája az FAA-nak. Statikus tesztre megkapták az engedélyt, de repülni szerettek volna. Új időpont hétfő, február 1.
Addig tököltek, hogy közben az SN10 is elhagyta a high bay-t:

144108643_3602903519830438_6765376615220566290_o.jpg

Azért hihetetlen ez a "tákolmány" ránézésre.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ha jól tudom a raptor hajtóműveket is folyamatosan módosítják, és ezekkel volt a problémája az FAA-nak. Statikus tesztre megkapták az engedélyt, de repülni szerettek volna. Új időpont hétfő, február 1.
Addig tököltek, hogy közben az SN10 is elhagyta a high bay-t:

144108643_3602903519830438_6765376615220566290_o.jpg
Igen, ilyet én is olvastam. De ez nekem valahogy sántít.
Az előző 2 hétben iszonyú sok statikus tesztet végeztek el az indítón kint lévő SN9-en. Tudtommal volt is vele probléma, és emiatt ki lett cserélve az egyikk hajtómű. De elvileg mindent újrateszteltek.
Ha nem lenne minden frankó, akkor szerintem nem lennének olyan marhák, hogy elkezdjék az indítási procedúrát.
A tegnapi napon úgy lett scrub, hogy gyakorlatilag az utolsó pillanatig vártak. És akkor egyértelműen a szél hozták fel indoknak. Mondjuk én is óvatos lettem volna egy 15-17 csomós széllel, miközben viszonylag pontos földközeli manővereket végeznek.
Ma reggel viszont 5 csomó volt a szél, és ennek ellenére sárga jelzés volt végig érvényes...
Ma meg már viszonylag korán lefújták...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
2. Senkit nem érdekel a Tesla számítógépe, ha lerpül a teteje, meg hátulja, vagy fantrasztikusan benn égsz, mert az ajtaja nem nyílik.
3. Amit nem Musk tervezett... 1996-ban megvolt a működő koncepció csak nem rendelte meg senkit. Tehát 20 évvel későbbi eszköztárral megcsinálta azt, amit korábban már biznyítottak, hogy lehetséges. De mégis, musk, musk, musk, ez folyik a csapból....
4. Ez igaz. De milyen áron? Azt 40 év múlva lehet, hogy meg semmi nem megy fel az űrszemét miatt, de a SX profitja azért megvolt. A világűr, mint tér felélése és teleszemetelése pont úgy megy, mint idelent. Vastaps.

2.: Ha körbenézel az autógyártás sötét sikátorában, éppen elég példát találsz arra, hogy a Teslánál felemlegetett dolgok mennyire általánosak a "nagy" autógyártóknál is. Porsche csapágyproblémák vagy a Toyota / Lexus szönyeg által leragadt gázpedál esete és így tovább...
Ettől még ezek tervezési hibák, de sajnos ilyenek mindenhol előfordulnak...

3.: Én sem azt mondom, hogy Musk a fő géniusz a SpaceX-nél, de Ő az, aki a hátteret megteremtette a koncepció életre hívásához. Hiába volt ígéretes a McDonnel-Douglas Delta Clipper / DC-Y, a Lockheed-Martin X-33 / Venture Star, Rotary Rocket vagy a RocketPlane Kistler K-1, lehetnek bármilyen jó mérnökök ott, ha nem volt mögöttük megfelelő finanszírozás. Tök mindegy milyen okból.
Musk szerintem is inkább ügyes üzletember, és ezt meg kell adni neki. Hogy tweet-hype meg előadás-hype és hasonló megoldásokkal éri el? Igen. De eléri...

4.: Ne felejtsd el, hogy először is nem a SpaceX kezdte az űrszemét-szórást. 70 éve szórja az emberiség tele a Föld körüli pályát szeméttel, és nagyjából 15-20 éve kezdtek el komolyabban foglalkozni azzal, hogy akkor valamit kezdeni kellene legalább a LEO pályán belüli űrszeméttel. MEO / GEO / Deep Space esetén továbbra sincs semmiféle űrszemét-csökkentés kilátásban sem. Az elmúlt években jutottak el oda, hogy akkor legalább az FCC alá tartozó műholdaknál elvárás lett az, hogy LEO pálya esetén mindenképpen vezessék vissza a légkörbe irányítottan a műholdat. De ettől még az Orosz, Kínai vagy adott esetben Magyar műholdakra ez nem vonatkozik, ott legfeljebb az indító járművet szolgáltató mondhatja, hogy Ő ezt nem küldi fel (a Magyar SMOG-1 műholdat azért nem az ESA / ArianeSpace Vega rakéta vitte fel, mert olyan kis méretű műhold volt, hogy aggódtak amiatt, hogy nem lehet majd az űrszemét-követésre használt radarokkal követni, és így a veszélyt adott esetben észlelni).
Azt is tegyük hozzá, hogy Musk és a SpaceX "csak" lenyúlta a WorldVu - OneWeb koncepcióját, és mellesleg már egy harmadik szereplő is kőkeményen dolgozik a saját rendszerén (Amazon Project Kuiper). Szóval a Starlink 3 ilyen rendszerből egy.
Egyfelől én is vakarom a fejem, hogy ez így akkor hosszú távon mit hozhat, a másik oldalról ha az Emberiség (és nem csak a SpaceX) olyan ostoba, hogy képtelen normálisan együttműködni, együttesen dolgozni ilyen célok és veszélyforrások minimalizálásához, akkor maximálisan megérdemeljük a következményeket (sok egyéb hasonló eset mellett...).
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 492
16 208
113
Kína három Yaogan katonai műholdat indított pénteken egy Long March 4C rakétán.

thing2.jpg


A Long March 4C a Yaogan 31 műhold trióját nagyjából 1100 kilométeres magasságú pályára állította.


A műholdakat „elsősorban elektromágneses jelek észlelésére használják” - áll a CASC közleményében.

A Yaogan 31 katonai műholdak a nyugati elemzők szerint, tengeri felderítő műholdak, a kínai katonai hatóságok szolgálatában a külföldi haditengerészeti mozgások nyomon követését végzik.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 492
16 208
113
2.: Ha körbenézel az autógyártás sötét sikátorában, éppen elég példát találsz arra, hogy a Teslánál felemlegetett dolgok mennyire általánosak a "nagy" autógyártóknál is. Porsche csapágyproblémák vagy a Toyota / Lexus szönyeg által leragadt gázpedál esete és így tovább...
Ettől még ezek tervezési hibák, de sajnos ilyenek mindenhol előfordulnak...
Teljesen irreleváns egy termék minőségi problémáival érvelni, amíg veszik mint a cukrot.

Az Apple telefonok pl. évekig a konkurencia mögött kullogtak méretben, képességben, felbontásban, stb. Mégis drágán tudták értékesíteni, ergó sikeresek voltak.
3.: Én sem azt mondom, hogy Musk a fő géniusz a SpaceX-nél, de Ő az, aki a hátteret megteremtette a koncepció életre hívásához. Hiába volt ígéretes a McDonnel-Douglas Delta Clipper / DC-Y, a Lockheed-Martin X-33 / Venture Star, Rotary Rocket vagy a RocketPlane Kistler K-1, lehetnek bármilyen jó mérnökök ott, ha nem volt mögöttük megfelelő finanszírozás. Tök mindegy milyen okból.
Musk szerintem is inkább ügyes üzletember, és ezt meg kell adni neki. Hogy tweet-hype meg előadás-hype és hasonló megoldásokkal éri el? Igen. De eléri...

4.: Ne felejtsd el, hogy először is nem a SpaceX kezdte az űrszemét-szórást. 70 éve szórja az emberiség tele a Föld körüli pályát szeméttel, és nagyjából 15-20 éve kezdtek el komolyabban foglalkozni azzal, hogy akkor valamit kezdeni kellene legalább a LEO pályán belüli űrszeméttel. MEO / GEO / Deep Space esetén továbbra sincs semmiféle űrszemét-csökkentés kilátásban sem. Az elmúlt években jutottak el oda, hogy akkor legalább az FCC alá tartozó műholdaknál elvárás lett az, hogy LEO pálya esetén mindenképpen vezessék vissza a légkörbe irányítottan a műholdat. De ettől még az Orosz, Kínai vagy adott esetben Magyar műholdakra ez nem vonatkozik, ott legfeljebb az indító járművet szolgáltató mondhatja, hogy Ő ezt nem küldi fel (a Magyar SMOG-1 műholdat azért nem az ESA / ArianeSpace Vega rakéta vitte fel, mert olyan kis méretű műhold volt, hogy aggódtak amiatt, hogy nem lehet majd az űrszemét-követésre használt radarokkal követni, és így a veszélyt adott esetben észlelni).
Azt is tegyük hozzá, hogy Musk és a SpaceX "csak" lenyúlta a WorldVu - OneWeb koncepcióját, és mellesleg már egy harmadik szereplő is kőkeményen dolgozik a saját rendszerén (Amazon Project Kuiper). Szóval a Starlink 3 ilyen rendszerből egy.
Egyfelől én is vakarom a fejem, hogy ez így akkor hosszú távon mit hozhat, a másik oldalról ha az Emberiség (és nem csak a SpaceX) olyan ostoba, hogy képtelen normálisan együttműködni, együttesen dolgozni ilyen célok és veszélyforrások minimalizálásához, akkor maximálisan megérdemeljük a következményeket (sok egyéb hasonló eset mellett...).
Az együttműködés tényleg fontos lenne, de azért én nem látom olyan sötéten a jövőt. Már csak azért sem mert sorra indulnak az űrszemét eltávolítására irányuló projektek valamint a már pályán lévő műholdak élettartalmát meghosszabbító programok.

Csak egy példa.
Az igény lassan megteremti a megoldást is.

Persze a legszerencsésebb még mindíg az műholdak önálló légköri vissatérése lenne, illetve ugye a teljesen újrahasznosználható hordozórakéta. Pont ezen a területen jár élen a SpaceX. A Starlinknél már sikeresen tesztelték a "deorbit" képességet,
és épül az első teljesen ujrahasználható rakéta.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 895
4 628
113
Teljesen irreleváns egy termék minőségi problémáival érvelni, amíg veszik mint a cukrot.

Az Apple telefonok pl. évekig a konkurencia mögött kullogtak méretben, képességben, felbontásban, stb. Mégis drágán tudták értékesíteni, ergó sikeresek voltak.
Szia,

Hat, inkabb fogalmazzunk ugy, hogy van olyan ertekrend is a vilagban, hogy az eladott szar a siker jele. :-(
 
M

molnibalage

Guest
2.: Ha körbenézel az autógyártás sötét sikátorában, éppen elég példát találsz arra, hogy a Teslánál felemlegetett dolgok mennyire általánosak a "nagy" autógyártóknál is. Porsche csapágyproblémák vagy a Toyota / Lexus szönyeg által leragadt gázpedál esete és így tovább...
Ettől még ezek tervezési hibák, de sajnos ilyenek mindenhol előfordulnak...
Igen, nagy difi az, hogy a sok villanyfan röhög minden máson, ami nem tesla és csontig felszopja a saját kis vallásának tárgyát.

3.: Én sem azt mondom, hogy Musk a fő géniusz a SpaceX-nél, de Ő az, aki a hátteret megteremtette a koncepció életre hívásához. Hiába volt ígéretes a McDonnel-Douglas Delta Clipper / DC-Y, a Lockheed-Martin X-33 / Venture Star, Rotary Rocket vagy a RocketPlane Kistler K-1, lehetnek bármilyen jó mérnökök ott, ha nem volt mögöttük megfelelő finanszírozás. Tök mindegy milyen okból.
Musk szerintem is inkább ügyes üzletember, és ezt meg kell adni neki. Hogy tweet-hype meg előadás-hype és hasonló megoldásokkal éri el? Igen. De eléri...
A probléma, hogy a cikkek és a sok hívő úgy beszél, hogy "musk megcsinálta"....
... miközben olyan faszságokat nyilatkozik minden más témában, ami a közéiskolás fizikával cáfolható és ellentmond annak meg az egyszerű logikának is.

Lásd metró helyett kocsik alagútban, cold thruster, hyperloop és a szent withe paper - amit időközben eltüntettek... - válassz, van bőven miből.
4.: Ne felejtsd el, hogy először is nem a SpaceX kezdte az űrszemét-szórást. 70 éve szórja az emberiség tele a Föld körüli pályát szeméttel, és nagyjából 15-20 éve kezdtek el komolyabban foglalkozni azzal, hogy akkor valamit kezdeni kellene legalább a LEO pályán belüli űrszeméttel. MEO / GEO / Deep Space esetén továbbra sincs semmiféle űrszemét-csökkentés kilátásban sem. Az elmúlt években jutottak el oda, hogy akkor legalább az FCC alá tartozó műholdaknál elvárás lett az, hogy LEO pálya esetén mindenképpen vezessék vissza a légkörbe irányítottan a műholdat. De ettől még az Orosz, Kínai vagy adott esetben Magyar műholdakra ez nem vonatkozik, ott legfeljebb az indító járművet szolgáltató mondhatja, hogy Ő ezt nem küldi fel (a Magyar SMOG-1 műholdat azért nem az ESA / ArianeSpace Vega rakéta vitte fel, mert olyan kis méretű műhold volt, hogy aggódtak amiatt, hogy nem lehet majd az űrszemét-követésre használt radarokkal követni, és így a veszélyt adott esetben észlelni).
Ez is tiszta sor. Csak most lesz az, hogy pusztán szórakozás és profitért irgalmatlan kisméretű szeméttel szórná tele ő és a többi is. És irgalmatlan tempóban, mert sok kis és rövid életű műholddal számolt. A végén még néhány év alatt több objektummal szórja teli a LEO-t, mint az elmúlt 70 év alatt összesen az űripar. ha ez meg fog valósulni.
Azt is tegyük hozzá, hogy Musk és a SpaceX "csak" lenyúlta a WorldVu - OneWeb koncepcióját, és mellesleg már egy harmadik szereplő is kőkeményen dolgozik a saját rendszerén (Amazon Project Kuiper). Szóval a Starlink 3 ilyen rendszerből egy.
Egyfelől én is vakarom a fejem, hogy ez így akkor hosszú távon mit hozhat, a másik oldalról ha az Emberiség (és nem csak a SpaceX) olyan ostoba, hogy képtelen normálisan együttműködni, együttesen dolgozni ilyen célok és veszélyforrások minimalizálásához, akkor maximálisan megérdemeljük a következményeket (sok egyéb hasonló eset mellett...).
Lásd fent. Egy ember így kezdte gondolni és mindenki más követi. Ezért veszélyes az, hogy ez a self made mad ilyen faszságokkal szórja teli a világot.
Nagyon félek, hogy egyszer nyitja ki a száját ez kretúra és szólja le az atomerőműveket. Akkor kb. végünk.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Teljesen irreleváns egy termék minőségi problémáival érvelni, amíg veszik mint a cukrot.

Az Apple telefonok pl. évekig a konkurencia mögött kullogtak méretben, képességben, felbontásban, stb. Mégis drágán tudták értékesíteni, ergó sikeresek voltak.

Nem onnan indultunk, hanem a minőséggel kapcsolatos kritikáktól. E téren pedig pedig a Tesla szvsz nem volt és ma sem rosszabb, mint a nagy autógyártók....

Én a fedélzeti rendszereket hoztam fel példának, mert ott valami irtó gáz (lassú és igénytelen) rendszereket szereltek a gyártók az autókba. A Tesla direkt geek volt, és egy teljesen új felhasználói élményt adott...
Az együttműködés tényleg fontos lenne, de azért én nem látom olyan sötéten a jövőt. Már csak azért sem mert sorra indulnak az űrszemét eltávolítására irányuló projektek valamint a már pályán lévő műholdak élettartalmát meghosszabbító programok.

Csak egy példa.
Az igény lassan megteremti a megoldást is.

Persze a legszerencsésebb még mindíg az műholdak önálló légköri vissatérése lenne, illetve ugye a teljesen újrahasznosználható hordozórakéta. Pont ezen a területen jár élen a SpaceX. A Starlinknél már sikeresen tesztelték a "deorbit" képességet,
és épül az első teljesen ujrahasználható rakéta.

Egyfelől ki fogja ezeket fizetni? Amíg nincs egységes szabályozás, egy kidolgozott keretrendszer, addig a technikai oldal sajnos másodlagos. Ha eljutunk oda, hogy az űrszemét eredeti forrása felelős a következményekért (tisztázva a csőd, felvásárlás, stb. esetét is (pl. kötelező biztosítás például), akkor ez egy életképes és üdvözölendő dolog lesz.

De a MEO, GEO és deep space űrszemét problémáján ez sem segít...
 
  • Tetszik
Reactions: kamov

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Igen, nagy difi az, hogy a sok villanyfan röhög minden máson, ami nem tesla és csontig felszopja a saját kis vallásának tárgyát.

Emiatt akkor fel kell venni a szemellenzőt és tagadni a pozitív oldalát?

Pont ugyan azon a séma szerint gondolkodást folytatsz így, mint ami miatt fel vagy háborodva...

Én sem vagyok Musk rajongó, de a pozitív oldalát elismerem a tevékenységének, és kritizálom a negatív oldalát. A kettő nem zárja ki egymást...

A probléma, hogy a cikkek és a sok hívő úgy beszél, hogy "musk megcsinálta"....
... miközben olyan faszságokat nyilatkozik minden más témában, ami a közéiskolás fizikával cáfolható és ellentmond annak meg az egyszerű logikának is.

Lásd metró helyett kocsik alagútban, cold thruster, hyperloop és a szent withe paper - amit időközben eltüntettek... - válassz, van bőven miből.

Még 1x: ezt az oldalát én is facepalmmal díjazom. De hogy vannak rajongói?
Vannak.
Mennyivel rosszabb ez mint kismillió vallási és egyházi dolog következménye? A hyperloopba vagy a boring companyba döntött pénzek csak a befektetőkre veszélyes alapvetően.
Az egyházi és vallási vélemények hatása szélesebb körű...

De felhozhatnám a QAnon és hasonló eseteket. Ezekhez képest a Musk istenitő cikkek és posztok sokkal kisebb hatásúak...

Ez is tiszta sor. Csak most lesz az, hogy pusztán szórakozás és profitért irgalmatlan kisméretű szeméttel szórná tele ő és a többi is. És irgalmatlan tempóban, mert sok kis és rövid életű műholddal számolt. A végén még néhány év alatt több objektummal szórja teli a LEO-t, mint az elmúlt 70 év alatt összesen az űripar. ha ez meg fog valósulni.

Lásd fent. Egy ember így kezdte gondolni és mindenki más követi. Ezért veszélyes az, hogy ez a self made mad ilyen faszságokkal szórja teli a világot.
Nagyon félek, hogy egyszer nyitja ki a száját ez kretúra és szólja le az atomerőműveket. Akkor kb. végünk.

Huhh...

Először is a Starlink műholdak egyáltalán nem irgalmatlan kis méretűek, a méretük kinyitott napelemekkel 2 méter feletti, tömegük 220-260 kg. A korábban említett SMOG-1 5*5*5cm és pár deka. Na az irgalmatlan kicsi...

Másodszor a Starlink esetén már meg kellett felelni a légkörbe való irányított belevezetés elvárásának. Tehát ezek után jelentős űrszemét nem marad (legalábbis a LEO műholdak esetén).

Ez megint olyan dolog, hogy nem a Starlink az első fecske, az az Iridium volt
 
M

molnibalage

Guest
Emiatt akkor fel kell venni a szemellenzőt és tagadni a pozitív oldalát?

Pont ugyan azon a séma szerint gondolkodást folytatsz így, mint ami miatt fel vagy háborodva...

Én sem vagyok Musk rajongó, de a pozitív oldalát elismerem a tevékenységének, és kritizálom a negatív oldalát. A kettő nem zárja ki egymást...



Még 1x: ezt az oldalát én is facepalmmal díjazom. De hogy vannak rajongói?
Vannak.
Mennyivel rosszabb ez mint kismillió vallási és egyházi dolog következménye? A hyperloopba vagy a boring companyba döntött pénzek csak a befektetőkre veszélyes alapvetően.
Az egyházi és vallási vélemények hatása szélesebb körű...

De felhozhatnám a QAnon és hasonló eseteket. Ezekhez képest a Musk istenitő cikkek és posztok sokkal kisebb hatásúak...

A baj az, hogy politikau döntésformáló tényező lett ennek a pojácának a szavaiból csak azért, mert a SpaceX jól teljesít, mint cég. Amihez musknak szerintem semmi köze. Mert 0 mérnöki munkát tol bele. Haknizhatna minden szarral, ha nem működne a rakéta. Amit mérnökök raktak össze, akik nem dumálnak hülyeségeket, csak dolgoznak keményen.

De még egy mérnök kurva* is azzal haknizik, hogy miért lenen jó a rakétája. Hogy 1 óra alatt Ausztráliából Dubaiba menjen meetingre, majd haza.
A klímavédelmi célok mellett, a 4k live videostreaming korában. És ennek ajvékolnak, hogy micsoda haladás.

*

Tessék, bírjad ki ökölbe szoruló kéz nélkül. És ennek tapsolnak és éljeneznek. Aztán, mikor megkérdezik, a nyugati gyök2 parasztot, akkor meg benyögi, hogy óóóóóóóóóóóóóó igen, ő környezettudatos. Meg az apjuk faszát és anyjuk picsáját azt....

A villanyautó eddig semmi pozitívumot nem hozott szerintem. Gazdag hülyegyerekek játékszere, akiket töm a szponzor és ebből élnek YT-n.
És olyan országoban használják, ahol a grid átlagos emissziója mellett lényegében egy 130 gCO/kW járműnél nem tisztábbak globálisan nézve.

Az átlagember meg mit lát?
  • Betiltják lényegében a belső égésű autókat vagy csak kitiltják őket a belvárosból, tehát lényegében nem lehet használni őket rendesen.

  • Emiatt a használt autó árak már most elkezdtek emelkedni.

  • Tolják a szar PHV-t, ami lényegében a lusta ember tisztán belső égésű járműnként használ. A stat megmutatta. Kamu az egész. Csak így 2 tonnás SUV járja az utakat és nem 1,3 tonnás kocsi. Micsoda környezetvédelem.

  • Támogatják a EV-ket az aódól, tehát mindenki pénzéből. A szegényéből is. Hogy az, akinek eddig telt 10 millás kocsija, hogy legyen "környezetvédelmi" okból egy másik.

  • * A telsa után menve jönnek ki az érintőképernyős balesetveszélyes szar kezelőfelületű kocsik. Mert musk...

  • És ez a hülye még a szaros EV-vel és alagútjával beleszáll a közösségi közlekedésbe.

Szóval bocs, de nekem elfogyott a türelmem az egész jelenséggel szemben.
Takarodjon ez az ember a hülyeségivel, mert több kárt okoz, mint hasznot.

Ha csak szép csendben tolná a SX-et és döcögne a tesla, akkor OK.
De nem, havi szinten nyomja fel a vérnyomásom és minden józan mérnök emberét és "világmegváltó ötleteivel". Lásd a szutyok űrhajós utazgatását. És ennek tapsolnak és ikon az ember, amikor lényegében telibeszar mindent maga körül.
Mondom, ha egyszer szólja le csak az atomenergiát és a sok hülye meg y utána, akkor kész, kampó. Majd lehet várni a hatást.

Huhh...

Először is a Starlink műholdak egyáltalán nem irgalmatlan kis méretűek, a méretük kinyitott napelemekkel 2 méter feletti, tömegük 220-260 kg. A korábban említett SMOG-1 5*5*5cm és pár deka. Na az irgalmatlan kicsi...

Másodszor a Starlink esetén már meg kellett felelni a légkörbe való irányított belevezetés elvárásának. Tehát ezek után jelentős űrszemét nem marad (legalábbis a LEO műholdak esetén).

Ez megint olyan dolog, hogy nem a Starlink az első fecske, az az Iridium volt
Szuper, bár azt nem igazán értettem, hogy egy működésképtelenné vált hold hogyan jön majd vissza, vagy X idő után kötelezően lejön. És ami nem éri ezt meg? (A batár nagy távközlési holdakhoz képest ez apró.)
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A baj az, hogy politikau döntésformáló tényező lett ennek a pojácának a szavaiból csak azért, mert a SpaceX jól teljesít, mint cég. Amihez musknak szerintem semmi köze. Mert 0 mérnöki munkát tol bele. Haknizhatna minden szarral, ha nem működne a rakéta. Amit mérnökök raktak össze, akik nem dumálnak hülyeségeket, csak dolgoznak keményen.

De még egy mérnök kurva* is azzal haknizik, hogy miért lenen jó a rakétája. Hogy 1 óra alatt Ausztráliából Dubaiba menjen meetingre, majd haza.
A klímavédelmi célok mellett, a 4k live videostreaming korában. És ennek ajvékolnak, hogy micsoda haladás.

*

Tessék, bírjad ki ökölbe szoruló kéz nélkül. És ennek tapsolnak és éljeneznek. Aztán, mikor megkérdezik, a nyugati gyök2 parasztot, akkor meg benyögi, hogy óóóóóóóóóóóóóó igen, ő környezettudatos. Meg az apjuk faszát és anyjuk picsáját azt....

A villanyautó eddig semmi pozitívumot nem hozott szerintem. Gazdag hülyegyerekek játékszere, akiket töm a szponzor és ebből élnek YT-n.
És olyan országoban használják, ahol a grid átlagos emissziója mellett lényegében egy 130 gCO/kW járműnél nem tisztábbak globálisan nézve.

Az átlagember meg mit lát?
  • Betiltják lényegében a belső égésű autókat vagy csak kitiltják őket a belvárosból, tehát lényegében nem lehet használni őket rendesen.

  • Emiatt a használt autó árak már most elkezdtek emelkedni.

  • Tolják a szar PHV-t, ami lényegében a lusta ember tisztán belső égésű járműnként használ. A stat megmutatta. Kamu az egész. Csak így 2 tonnás SUV járja az utakat és nem 1,3 tonnás kocsi. Micsoda környezetvédelem.

  • Támogatják a EV-ket az aódól, tehát mindenki pénzéből. A szegényéből is. Hogy az, akinek eddig telt 10 millás kocsija, hogy legyen "környezetvédelmi" okból egy másik.

  • * A telsa után menve jönnek ki az érintőképernyős balesetveszélyes szar kezelőfelületű kocsik. Mert musk...

  • És ez a hülye még a szaros EV-vel és alagútjával beleszáll a közösségi közlekedésbe.

Szóval bocs, de nekem elfogyott a türelmem az egész jelenséggel szemben.
Takarodjon ez az ember a hülyeségivel, mert több kárt okoz, mint hasznot.


Ha csak szép csendben tolná a SX-et és döcögne a tesla, akkor OK.
De nem, havi szinten nyomja fel a vérnyomásom és minden józan mérnök emberét és "világmegváltó ötleteivel". Lásd a szutyok űrhajós utazgatását. És ennek tapsolnak és ikon az ember, amikor lényegében telibeszar mindent maga körül.
Mondom, ha egyszer szólja le csak az atomenergiát és a sok hülye meg y utána, akkor kész, kampó. Majd lehet várni a hatást.


Szuper, bár azt nem igazán értettem, hogy egy működésképtelenné vált hold hogyan jön majd vissza, vagy X idő után kötelezően lejön. És ami nem éri ezt meg? (A batár nagy távközlési holdakhoz képest ez apró.)

Akkor a levelezés helyett itt válaszolok inkább... :)

Nézd Molni, már megbocsáss, de megint azt vélem látni, hogy fekete-fehérben próbálod látni a világot.
A világ viszont szürke.

Először is megint kevered össze a SpaceX-et a Tesla-val, illetve a többi Musk-elmélettel.
Én szétválasztom ezeket, mert attól, hogy Musk, mint jelenség milyen, még a cégek eredményeit külön kell kezelni. Ezért nem hiszem, hogy a SpaceX témánál a Tesla és a környezetvédelem mennyire releváns. Más történet, más cég.

Ha innen nézed, akkor pedig hiába köpködsz Shotwell-re, amit csinál, az kvázi egy mini-Musk szindrómának megfelel.
Ez pedig a befektetői pénz és potenciális megrendelők gyűjtése.
Ő egy nagy cég CEO-ja, ha azt szeretné, hogy a cége minél sikeresebb legyen (ez a célja, hiszen ezért fizetik), akkor meg kell fogni ezeket az embereket.
Hogy lehet megfogni ezeket az embereket? Úgy, hogy a csapból is a SpaceX folyjon.
Ez az, amit a mérnökök jó része nem értett, és nem ért meg most sem rendesen. Tök jó, hogy zseniális ötleteket hoznak össze, elemeznek, papíron terveznek, de a megvalósulás útjára nem lépnek sehogy.

De még csak a kommersz média ingerküszöbét sem ütik meg. Musk 2016-os IAC előadása pont erre mutatott rá.
Eddig is tele voltak ezek a kongresszusok az efféle tervekkel, de többé-kevésbé csak az hallott ezekről, akik amúgy is szakmabeliek.
Itt egy példa: a Lockheed-Martin mérnök gárdája a 2010-es évek elején nekiállt brainstormingolmi, hogy akkor az Orion űrhajó (amit ugye a Lockheed-Martin épít a NASA-nak) hogy lehetne normálisan használni. E mögött annyi van, hogy a NASA miután költségvetési keretet nem kapott az SLS / Orion valóban értelmes felhasználására, mindenféle vicces fél-küldetésekben kezdett el gondolkodni - ez volt ugye a Föld-közeli aszteroidák meglátogatása (Asteroid Redirect Mission):


Miért jó vajon az, hogy 2 amerikai űrhajós személyesen meglátogat egy aszteroidát? Ezt robotszondákkal is meg lehet csinálni - valódi értelme nem volt, de legalább valami célt tudtak adni az SLS-Orion párosnak. A Lockheed-Martin mérnökei is érezték, hogy ez így irtó vérszegény, ezért nekiálltak egy Mars-küldetést tervezni az Orion köré. Az egész Orion-project ugye részben azért is indult el, hogy végre realitás lehessen az emberes Mars-küldetés, ahova a Holdra történő visszatérés után lehetne indulni. A NASA-nak korábban voltak erre referencia küldetései, de ezek frissítését egy ideje hanyagolják, mert nem látták értelmét erre erőforrást pazarolni.

A Lockheed-Martin mérnökei tehát kidolgozták a Mars Base Camp koncepciót, ez már a felturbózott, 2017-es IAC előadás róla.

140_36603077013_09dbbda342_k_2.jpg


A 2017-esbe (felteheten Musk 2016-os előadására válaszul) belerakták az egy fokozatú Hold- és Mars-leszálló járművüket, az MADV-t. Ez is egyébként egy kidolgozott és amúgy reális koncepció, bár szerintem az áramvonalassága felesleges:

140_36603075873_233c66ce6b_4k.jpg


Most jön akkor a milliárd dolláros kérdés: az MBC és az MADV nagyjából nyúlfarknyi jegyzetet kapott kommersz média lapjain. Egy szép Mars-program lehetséges opciója, hurrá. De még a szenátusi meghallgatásokban se nagyon került elő.

Mit csinált Musk?
Előállt a 2016-os IAC-n az Interplanetary Transport System (ITS) koncepciójával, amely majd 200 embert vihet a Marsra. Amelyből ezer űrhajót szeretne építeni és menetrend szerinti utak lesznek a Föld-Mars között, ahova egy Mars-felé tartó kolonizáló emberke 200 000 dollárból eljuthat.

A koncepció ezer sebből vérzett, az űrhajón nem volt sem napelem, sem radiátor ábrázolva, a méretekhez képest túl sok embert zsúfoltak volna bele és a többi és a többi. De egy merész és vad ötlet, profi prezentációban, közérthetően, a hétköznapi emberek nyelvén elmondva. Eredmény? Mindenki erről beszélt hetekig, a kommersz média felrobbant, a csapból is ez folyt, és Musk 2017-es IAC előadását akkora tömeg várta, hogy az egész IAC szervezést a feje tetejére állította (azóta nem is kapott lehetőséget ugyebár). Ja, és egy Japán milliárdos beletolt egy meg nem nevezett (de jelentős) összeget a SpaceX zsebébe. Ennyi az, amiről legalábbis tudunk.

Az ITS azóta kismillió változáson ment keresztül, ma éppen Starshipnek hívják, de a prototípusai már repülnek, és a fejlesztése csaknem teljesen privát pénzből mai folyik (azért csaknem, mert a Raptor rakétahajtóműre az USAF anno adott egy kisebb állami dotációt, akkor éppen azzal a címszóval, hogy a Falcon 9 második fokozatában fogják használni).

A Mars Base Camp hol tart? Konkrétan sehol. 2018 óta semmit sem hallani róla, a Lockheed-Martin az Artemis (Hold)-program felé fordult, de ott is gyakorlatilag az állami pénzekre támaszkodik teljesen.

Lehet morogni amiatt, hogy kvázi féligazságokra, nagyottmondásokra húzza fel a fejlesztéseket a SpaceX, de közben azt látjuk, hogy a fejlesztések nagyjából náluk haladnak igazán csak, a többiek helyben topiznak.
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 706
4 260
113
A gyakori indításokra, rövid fordulóra bizony szükség lenne, ha komolyan vesszük a többszáz fős kolonizáció tervét.
Fejenként sokszor 10 tonna ellátmánynak kell már a Marson lennie, mikor innen elindulhatnak a nagylétszámú űrhajók.
Muskon kívül valakiben felmerült, hogy ilyen "párórás fordulóidejű" rendszert gyártson?
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 341
11 313
113
Egyfelől én is vakarom a fejem, hogy ez így akkor hosszú távon mit hozhat, a másik oldalról ha az Emberiség (és nem csak a SpaceX) olyan ostoba, hogy képtelen normálisan együttműködni, együttesen dolgozni ilyen célok és veszélyforrások minimalizálásához, akkor maximálisan megérdemeljük a következményeket (sok egyéb hasonló eset mellett...).
Ahogy lent...úgy fent...
Itt lent nem tudunk együtműködni, akkor ott fent sem fog igazán. Az ISS jó példa, lenne, de már az sem az igazi. Pedig...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Cifu