Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 643
113
Ugye a Starship kifejezetten a Mars kolonizációja végett készül. Lehet hülyeség, de ha már egyébként is Musk ezres nagyságrenben gondolkozik, nem lenne szerencsésebb külön bolygközi transport ürhajót fejleszteni a starship mellé?

Ok nyilván extra költség, de a 6hónapos utazáshoz nincs szükség hővédő pajzsra, a landoláshoz lábakra nem kellenek atmoszferikus motorok header tank se, viszont annál inkább kell a jó sugárzásvédelem, nagyméretű napelemek, radiátorok.

Az orbitális pályán lévő tankolás ugyis alap lesz, akkor már egy sima dokkolással a személyzet+rakomány is átvihető lenne. A Marsi/Földi landolásokat meg végezhené a kifejezetten strapabíró visszatérésre tervezett starship verzió.

Vélemény?
A Marsra mai anyagokból is lehetne űrliftet csinálni. asszem.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 643
113
Én se a közeljövőben várom a konszolidációt.

Most úgy néz ki ugye már csak államberendezkedési szempontból, hogy Kína, Oroszország, a műholdjait házon belül megoldja.
Ahogy a nyugati világ (USA, Kanada, EU, Japán), igényeit is saját cégein, szervezetein keresztül intézi.

Tehát gyakorlatilag a Nyugat magáncégei ahol az ár szempont, az Arab országok, és a saját képességekkel nem rendelkező egyéb országok igényeinek kielégítése ami a valódi elérhető torta egy most induló Rakéta fejlesztő cégnek.
Azért ez így is jó falatnak tűnik. A kérdés tényleg csak az, hogy ha érdemben működni fog a hardverek újrahasznosítása, az mennyire szorítja majd le az árakat. A SpaceX, és az Electron most jó pozícióban vannak, és Kína is nagyon jön fel.
Jó évtizednek nézünk elébe!

Engem csak az bosszant, hogy a tengerentúlra, vagy Kazahsztán ba kell utazni, ha az ember élőben szeretne megtekinteni egy startot.
Mindenesetre bakancslistán a dolog.
Az ideális helyszin nem az egyenlítőn lenne jó magasan?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 643
113
Én se a közeljövőben várom a konszolidációt.

Most úgy néz ki ugye már csak államberendezkedési szempontból, hogy Kína, Oroszország, a műholdjait házon belül megoldja.
Ahogy a nyugati világ (USA, Kanada, EU, Japán), igényeit is saját cégein, szervezetein keresztül intézi.

Tehát gyakorlatilag a Nyugat magáncégei ahol az ár szempont, az Arab országok, és a saját képességekkel nem rendelkező egyéb országok igényeinek kielégítése ami a valódi elérhető torta egy most induló Rakéta fejlesztő cégnek.
Azért ez így is jó falatnak tűnik. A kérdés tényleg csak az, hogy ha érdemben működni fog a hardverek újrahasznosítása, az mennyire szorítja majd le az árakat. A SpaceX, és az Electron most jó pozícióban vannak, és Kína is nagyon jön fel.
Jó évtizednek nézünk elébe!

Engem csak az bosszant, hogy a tengerentúlra, vagy Kazahsztán ba kell utazni, ha az ember élőben szeretne megtekinteni egy startot.
Mindenesetre bakancslistán a dolog.
Pleszeck lenne a legközelebb, nem?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 643
113
A nyolcadik útjáról Cape Canaveralba visszatérő Falcon9 B1051.8 booster, kissé viseltesen.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


A Boeing bejelentette, hogy március 25, a Starliner ember nélküli második küldetésének indítási dátuma.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az ESA online szemináriumot tart az 5G technológiáról, mit hoz az űrkutatásba, és a társadalomba.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
kovodot. mit?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 643
113
Aha, szénmegkötésre 100 millió, de azzal promózom a rakétás kontinentális utazást, hogy reggel otthon, délben Dubai és estéte otthon vagyok, akkor anyád... (A korona-bolondéria pont azt mutatta be, hogy mennyire lehet remote dolgozni vagy tárgyalni. Reaktorjavítást felügyeltem remote.)

Mennyi az energiaráfordítás 1 kg rakétaüzemanyag előállításához, vagy 1 fő/CO2 viszonylatban!? Elég magas, figyelembe béve, hogy mennyi egy átlag rakéta hasznos teher/össztömeg aránya mondjuk egy utasszállítóhoz...

Musk agymenéseit érdemes egészséges szkepticizmussal kezelni és széles spektrumból vizsgálni.

Ma volt egy érdekes megbeszélésem gázmosó berendezésekről, komolyabb műszaki háttérttől és levezetestől eltekintve a karbob-megkötés olyan szinten energiapazarló folyamat (a szerkezeti anyagok miatt), hogy 2 erőmű esetén kell egy harmadik, ami az első kettőnél kieső teljesítményt kompenzálja.
szerintem a marsra kell neki
 
  • Hűha
Reactions: LMzek 2.0

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 643
113
Muskot nem a környezetvédelem érdekli feltehetően, hanem a Mars légkörét alkotó CO2-ből és a felszín alatt található H2O-ból szeretne CH4 + O2-őt varázsolni. A H2O bontása elektrolízissel nem olyan nagy kunszt, de CO2 esetén a szénmegkötés az, ami kihívást jelent, főleg, ha nem szeretnél katalizátoranyagokat használni, vagy legalábbis csak olyanokat, amik a Mars felszínén könnyen hozzáférhetőek. Amennyire én tudom, erre jelenleg főleg platinát használnak, ami ugye a Földön is rohadt drága, a Marson meg azt sem tudjuk, mennyire hozzáférhető (az biztos, hogy nem abból áll a legtöbb szétszórva a felszínen). Most vannak olyan tudományos eredmények, amelyek nikkel-vas katalizátorokkal működhetnek - vas még akad például a Marson, de a nikkel bajosabb...
Nem úgy megy az! A Marson nem fox te katalizátort gyártani. Ahogy pl villáskulcsot sem. Innen kell azt vinni. Az első 50 évben biztos.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 643
113
"Mármint a metánt és az oxigént? A Földön?"
Pontosan. Nem holnap, hanem évtizedes távlatokban persze.

Földgáz fúrására tudtommal már van engedélyük, de nem biztos hogy a fúrótornyokkal, hanem lehet hogy szárazföldi területen.
Hosszabb távon ezt szeretnék kiváltani a légkörből megkötött szén dioxidból és vízből gyártott metánnal.
Áá. csoda lenne, ha ezerszeres áron meg tudnák csinálni. Legalább annyi energiát kellene befektetni egy rakétára való üzemanyaghoz, mint amennyit a rakéta ad le. És akkor az egész folyamatra 100% hatásfokot számítottunk. A valóságban ez jó ha tíz.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 809
17 919
113
A Marsra mai anyagokból is lehetne űrliftet csinálni. asszem.
Ha lehetne is, sok értelme nem lenne. Egy ekkora projektnek nem csak a technikai feltételei kell, hogy meglegyen. Logisztikai, finanszírozási, és egyáltalán kihasználtsági feltételeknek is teljesülni kell. Pl. Veszprémben sincs metró, de nem azért mert ne lehetne..
Pleszeck lenne a legközelebb, nem?
Lehet. De nem épp a nyaralók kedvenc túristaközpontja.
Egyébként is a távolság relatív, ha azt nézed, hova könnyebb eljutni, és hova érdemes, Floridával nehéz versenybe szállni.
 
T

Törölt tag

Guest
Mármint a metánt és az oxigént? A Földön?
Akkor a két fúrótorony valójában földgáz-kitermelésre szolgál majd? :D

"Mármint a metánt és az oxigént? A Földön?"
Pontosan. Nem holnap, hanem évtizedes távlatokban persze.

Földgáz fúrására tudtommal már van engedélyük, de nem biztos hogy a fúrótornyokkal, hanem lehet hogy szárazföldi területen.
Hosszabb távon ezt szeretnék kiváltani a légkörből megkötött szén dioxidból és vízből gyártott metánnal.
Így van!
Boca Chica közelében tervezik a fúrást.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 809
17 919
113
A cikk nem említi a most vásárolt vizi fúrótoronyokat. A szárazföldön terveznek fúrni, ehez keresnek "drill wells-t"

A termelési terveket a SpaceX leányvállalata, a Lone Star Mineral Development és a Dallas Petroleum Group közötti jogvita miatt szüneteltetik, amely egyes inaktív kutak tulajdonjogát követeli ugyanazon a földön.

A Bloomberg szerint a Dallas Petroleum Group mindkét kút tulajdonosa, valamint a környező holdaké. (acres)

Hivatalos megerősítés nincs ugyan de cáfolat sem, hogy a két 'oil rig' Phobos, Deimos - a Mars két holdja - a rakéták tengeri indító és landoló állomása lesz.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 809
17 919
113
  • A Be-4 hajtómű fejlesztésénél meg nem nevezett problémák léptek fel, még 2020 nyarán kellett volna az ULA-nak leszállítani az első két példányt az első Vulcan indításhoz, de ez végül csak 2020 decemberében történt meg. Egyes olvasatok szerint a Lockheed-Martin pont azért vásárolta meg az Aerojet-Rocketdyne-t, mert nyilvánvaló lett számukra, hogy a saját hajtóműfejlesztés- és gyártás bizonyos előnyökkel jár (korábban az Aerojet és a Blue Origin hajtóműveit párhuzamosan lebegtették a Vulcan kapcsán, de az AR-1 fejlesztése jelentős hátrányban volt a Be-4-hez képest, és az Aerojet nem volt olyan helyzetben, hogy saját büdzséből megcsinálja a hajtóművet (ha az ULA nem tart igényt rá esetleg) - így az ULA kiszolgáltatva maradt a BO-nak, mivel csak a Be-4 maradt, mint lehetséges hajtómű).
Logikus amit leírsz, de valahogy mégsem teljesen kerek ez az egész.

Az Aerojet Rocketdyne megcsúszott az AR1-el, de nem hiszem, hogy csak az anyagiak miatt, vagy legalább is nem közvetlenül, ugyanis a két cég hajtómű fejlesztéshez még 2016ban a légierő is beszált $115millió - Aerojet AR1
$46.6millió- BO BE4

Ekkor úgy nézett ki, hogy A kormány teljes lehetséges beruházása 536 millió dollár,amiből az Aerojet és partnerei befektetése 268 millió dollár, így a megállapodás teljes értéke 804 millió dollár volt.

2018ban a költségvetés visszavágásra került $353.8millióra miután az Aerojetnek újra kellett tárgyalnia a finanszírozást, mindezt éppen akkor, hogy a ULA letette a voksát a BE4 mellett.

Itt a döntések megszületése igen érdekes, mert ok, hogy valószínűleg noszogatták az ULA-t, hogy tartsa a Vulcan üzembe állításának ütemtervét, amivel ugye az orosz hajtóműves Atlaszt nyugdíjaznák elsősorban, de mostanra már látszik, hogy az Aerojet így is elkészült az AR1-el 2021re.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nyilván még legalább 2-3év mire egyáltalán repképes lesz a hardver, hisz még a tesztek sem indultak el. De ezt a lemaradást nem nevezném jelentősnek, főleg a fejlesztési pénzek ekkora visszavágása után. Valamint, és ugyan ezt nehéz objektívan megitélni de a valószínűleg komlexebb hajtómű technika is az AR1 esetében.
Simán várhattak volna pár évet. Ugyan most is csorgat valamennyit ($15 milliót) az AirForce a hajtómű tesztelésére, hogy ne üljön le a program. Azt is látjuk,hogy a Blue Originnél is van csúszás, ha nem is akkora. Lassan azért összeáll a hardver. Jól lobbizott Bezos, hogy a nagy hagyományokkal működő Aerojettel szemben nyerni tudott.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A Lockheed Aerojet felvásárlása pedig nem egy hirtelen felindulásból elkövetett akció, legalább fél év mire egy ilyen ügylet létrejön.

Az ULA amikor kitalálták még jó ötlet volt, de az egyre többszereplős piacon már olykor inkább hátrány. Na nem mintha fogukhoz kellene verni a garast, az állami megrendelésekből vígan elvannak, csak csökken a piaci tortából kivágott szeletük, és azon is többen kell osztozkodjanak.

Nem lennék meglepődve, ha idővel a Lockheed nekiállna az AR1 hajtóműhöz rakétát faragni. Akár partnerrel, vagy anélkül, mert a Blue Origin konkurencia számára, minek tömnék még Bezos zsebét,aki majd a NewGlennel ugyanarra a tortára feni a fogát.
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu