Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
Ha az a bazi nagy rakéta télleg vasból lessz, nem lehetne a végső fékezést és pozícionálást mágneses térrel intézni? Se lábak, se megerősített krumplivágók.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
Ugye a Starship kifejezetten a Mars kolonizációja végett készül. Lehet hülyeség, de ha már egyébként is Musk ezres nagyságrenben gondolkozik, nem lenne szerencsésebb külön bolygközi transport ürhajót fejleszteni a starship mellé?

Ok nyilván extra költség, de a 6hónapos utazáshoz nincs szükség hővédő pajzsra, a landoláshoz lábakra nem kellenek atmoszferikus motorok header tank se, viszont annál inkább kell a jó sugárzásvédelem, nagyméretű napelemek, radiátorok.

Az orbitális pályán lévő tankolás ugyis alap lesz, akkor már egy sima dokkolással a személyzet+rakomány is átvihető lenne. A Marsi/Földi landolásokat meg végezhené a kifejezetten strapabíró visszatérésre tervezett starship verzió.

Vélemény?
A Marsra mai anyagokból is lehetne űrliftet csinálni. asszem.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
Én se a közeljövőben várom a konszolidációt.

Most úgy néz ki ugye már csak államberendezkedési szempontból, hogy Kína, Oroszország, a műholdjait házon belül megoldja.
Ahogy a nyugati világ (USA, Kanada, EU, Japán), igényeit is saját cégein, szervezetein keresztül intézi.

Tehát gyakorlatilag a Nyugat magáncégei ahol az ár szempont, az Arab országok, és a saját képességekkel nem rendelkező egyéb országok igényeinek kielégítése ami a valódi elérhető torta egy most induló Rakéta fejlesztő cégnek.
Azért ez így is jó falatnak tűnik. A kérdés tényleg csak az, hogy ha érdemben működni fog a hardverek újrahasznosítása, az mennyire szorítja majd le az árakat. A SpaceX, és az Electron most jó pozícióban vannak, és Kína is nagyon jön fel.
Jó évtizednek nézünk elébe!

Engem csak az bosszant, hogy a tengerentúlra, vagy Kazahsztán ba kell utazni, ha az ember élőben szeretne megtekinteni egy startot.
Mindenesetre bakancslistán a dolog.
Az ideális helyszin nem az egyenlítőn lenne jó magasan?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
Én se a közeljövőben várom a konszolidációt.

Most úgy néz ki ugye már csak államberendezkedési szempontból, hogy Kína, Oroszország, a műholdjait házon belül megoldja.
Ahogy a nyugati világ (USA, Kanada, EU, Japán), igényeit is saját cégein, szervezetein keresztül intézi.

Tehát gyakorlatilag a Nyugat magáncégei ahol az ár szempont, az Arab országok, és a saját képességekkel nem rendelkező egyéb országok igényeinek kielégítése ami a valódi elérhető torta egy most induló Rakéta fejlesztő cégnek.
Azért ez így is jó falatnak tűnik. A kérdés tényleg csak az, hogy ha érdemben működni fog a hardverek újrahasznosítása, az mennyire szorítja majd le az árakat. A SpaceX, és az Electron most jó pozícióban vannak, és Kína is nagyon jön fel.
Jó évtizednek nézünk elébe!

Engem csak az bosszant, hogy a tengerentúlra, vagy Kazahsztán ba kell utazni, ha az ember élőben szeretne megtekinteni egy startot.
Mindenesetre bakancslistán a dolog.
Pleszeck lenne a legközelebb, nem?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
A nyolcadik útjáról Cape Canaveralba visszatérő Falcon9 B1051.8 booster, kissé viseltesen.


A Boeing bejelentette, hogy március 25, a Starliner ember nélküli második küldetésének indítási dátuma.

Az ESA online szemináriumot tart az 5G technológiáról, mit hoz az űrkutatásba, és a társadalomba.
kovodot. mit?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
Aha, szénmegkötésre 100 millió, de azzal promózom a rakétás kontinentális utazást, hogy reggel otthon, délben Dubai és estéte otthon vagyok, akkor anyád... (A korona-bolondéria pont azt mutatta be, hogy mennyire lehet remote dolgozni vagy tárgyalni. Reaktorjavítást felügyeltem remote.)

Mennyi az energiaráfordítás 1 kg rakétaüzemanyag előállításához, vagy 1 fő/CO2 viszonylatban!? Elég magas, figyelembe béve, hogy mennyi egy átlag rakéta hasznos teher/össztömeg aránya mondjuk egy utasszállítóhoz...

Musk agymenéseit érdemes egészséges szkepticizmussal kezelni és széles spektrumból vizsgálni.

Ma volt egy érdekes megbeszélésem gázmosó berendezésekről, komolyabb műszaki háttérttől és levezetestől eltekintve a karbob-megkötés olyan szinten energiapazarló folyamat (a szerkezeti anyagok miatt), hogy 2 erőmű esetén kell egy harmadik, ami az első kettőnél kieső teljesítményt kompenzálja.
szerintem a marsra kell neki
 
  • Hűha
Reactions: LMzek 2.0

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
Muskot nem a környezetvédelem érdekli feltehetően, hanem a Mars légkörét alkotó CO2-ből és a felszín alatt található H2O-ból szeretne CH4 + O2-őt varázsolni. A H2O bontása elektrolízissel nem olyan nagy kunszt, de CO2 esetén a szénmegkötés az, ami kihívást jelent, főleg, ha nem szeretnél katalizátoranyagokat használni, vagy legalábbis csak olyanokat, amik a Mars felszínén könnyen hozzáférhetőek. Amennyire én tudom, erre jelenleg főleg platinát használnak, ami ugye a Földön is rohadt drága, a Marson meg azt sem tudjuk, mennyire hozzáférhető (az biztos, hogy nem abból áll a legtöbb szétszórva a felszínen). Most vannak olyan tudományos eredmények, amelyek nikkel-vas katalizátorokkal működhetnek - vas még akad például a Marson, de a nikkel bajosabb...
Nem úgy megy az! A Marson nem fox te katalizátort gyártani. Ahogy pl villáskulcsot sem. Innen kell azt vinni. Az első 50 évben biztos.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
"Mármint a metánt és az oxigént? A Földön?"
Pontosan. Nem holnap, hanem évtizedes távlatokban persze.

Földgáz fúrására tudtommal már van engedélyük, de nem biztos hogy a fúrótornyokkal, hanem lehet hogy szárazföldi területen.
Hosszabb távon ezt szeretnék kiváltani a légkörből megkötött szén dioxidból és vízből gyártott metánnal.
Áá. csoda lenne, ha ezerszeres áron meg tudnák csinálni. Legalább annyi energiát kellene befektetni egy rakétára való üzemanyaghoz, mint amennyit a rakéta ad le. És akkor az egész folyamatra 100% hatásfokot számítottunk. A valóságban ez jó ha tíz.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 493
16 210
113
A Marsra mai anyagokból is lehetne űrliftet csinálni. asszem.
Ha lehetne is, sok értelme nem lenne. Egy ekkora projektnek nem csak a technikai feltételei kell, hogy meglegyen. Logisztikai, finanszírozási, és egyáltalán kihasználtsági feltételeknek is teljesülni kell. Pl. Veszprémben sincs metró, de nem azért mert ne lehetne..
Pleszeck lenne a legközelebb, nem?
Lehet. De nem épp a nyaralók kedvenc túristaközpontja.
Egyébként is a távolság relatív, ha azt nézed, hova könnyebb eljutni, és hova érdemes, Floridával nehéz versenybe szállni.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Mármint a metánt és az oxigént? A Földön?
Akkor a két fúrótorony valójában földgáz-kitermelésre szolgál majd? :D

"Mármint a metánt és az oxigént? A Földön?"
Pontosan. Nem holnap, hanem évtizedes távlatokban persze.

Földgáz fúrására tudtommal már van engedélyük, de nem biztos hogy a fúrótornyokkal, hanem lehet hogy szárazföldi területen.
Hosszabb távon ezt szeretnék kiváltani a légkörből megkötött szén dioxidból és vízből gyártott metánnal.
Így van!
Boca Chica közelében tervezik a fúrást.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 493
16 210
113
A cikk nem említi a most vásárolt vizi fúrótoronyokat. A szárazföldön terveznek fúrni, ehez keresnek "drill wells-t"

A termelési terveket a SpaceX leányvállalata, a Lone Star Mineral Development és a Dallas Petroleum Group közötti jogvita miatt szüneteltetik, amely egyes inaktív kutak tulajdonjogát követeli ugyanazon a földön.

A Bloomberg szerint a Dallas Petroleum Group mindkét kút tulajdonosa, valamint a környező holdaké. (acres)

Hivatalos megerősítés nincs ugyan de cáfolat sem, hogy a két 'oil rig' Phobos, Deimos - a Mars két holdja - a rakéták tengeri indító és landoló állomása lesz.