Logikus amit leírsz, de valahogy mégsem teljesen kerek ez az egész.
- A Be-4 hajtómű fejlesztésénél meg nem nevezett problémák léptek fel, még 2020 nyarán kellett volna az ULA-nak leszállítani az első két példányt az első Vulcan indításhoz, de ez végül csak 2020 decemberében történt meg. Egyes olvasatok szerint a Lockheed-Martin pont azért vásárolta meg az Aerojet-Rocketdyne-t, mert nyilvánvaló lett számukra, hogy a saját hajtóműfejlesztés- és gyártás bizonyos előnyökkel jár (korábban az Aerojet és a Blue Origin hajtóműveit párhuzamosan lebegtették a Vulcan kapcsán, de az AR-1 fejlesztése jelentős hátrányban volt a Be-4-hez képest, és az Aerojet nem volt olyan helyzetben, hogy saját büdzséből megcsinálja a hajtóművet (ha az ULA nem tart igényt rá esetleg) - így az ULA kiszolgáltatva maradt a BO-nak, mivel csak a Be-4 maradt, mint lehetséges hajtómű).
Az Aerojet Rocketdyne megcsúszott az AR1-el, de nem hiszem, hogy csak az anyagiak miatt, vagy legalább is nem közvetlenül, ugyanis a két cég hajtómű fejlesztéshez még 2016ban a légierő is beszált $115millió - Aerojet AR1
$46.6millió- BO BE4
Ekkor úgy nézett ki, hogy A kormány teljes lehetséges beruházása 536 millió dollár,amiből az Aerojet és partnerei befektetése 268 millió dollár, így a megállapodás teljes értéke 804 millió dollár volt.
2018ban a költségvetés visszavágásra került $353.8millióra miután az Aerojetnek újra kellett tárgyalnia a finanszírozást, mindezt éppen akkor, hogy a ULA letette a voksát a BE4 mellett.
Itt a döntések megszületése igen érdekes, mert ok, hogy valószínűleg noszogatták az ULA-t, hogy tartsa a Vulcan üzembe állításának ütemtervét, amivel ugye az orosz hajtóműves Atlaszt nyugdíjaznák elsősorban, de mostanra már látszik, hogy az Aerojet így is elkészült az AR1-el 2021re.
Nyilván még legalább 2-3év mire egyáltalán repképes lesz a hardver, hisz még a tesztek sem indultak el. De ezt a lemaradást nem nevezném jelentősnek, főleg a fejlesztési pénzek ekkora visszavágása után. Valamint, és ugyan ezt nehéz objektívan megitélni de a valószínűleg komlexebb hajtómű technika is az AR1 esetében.
Simán várhattak volna pár évet. Ugyan most is csorgat valamennyit ($15 milliót) az AirForce a hajtómű tesztelésére, hogy ne üljön le a program. Azt is látjuk,hogy a Blue Originnél is van csúszás, ha nem is akkora. Lassan azért összeáll a hardver. Jól lobbizott Bezos, hogy a nagy hagyományokkal működő Aerojettel szemben nyerni tudott.
A Lockheed Aerojet felvásárlása pedig nem egy hirtelen felindulásból elkövetett akció, legalább fél év mire egy ilyen ügylet létrejön.
Az ULA amikor kitalálták még jó ötlet volt, de az egyre többszereplős piacon már olykor inkább hátrány. Na nem mintha fogukhoz kellene verni a garast, az állami megrendelésekből vígan elvannak, csak csökken a piaci tortából kivágott szeletük, és azon is többen kell osztozkodjanak.
Nem lennék meglepődve, ha idővel a Lockheed nekiállna az AR1 hajtóműhöz rakétát faragni. Akár partnerrel, vagy anélkül, mert a Blue Origin konkurencia számára, minek tömnék még Bezos zsebét,aki majd a NewGlennel ugyanarra a tortára feni a fogát.