Űrkutatás

Ha lehetne is, sok értelme nem lenne. Egy ekkora projektnek nem csak a technikai feltételei kell, hogy meglegyen. Logisztikai, finanszírozási, és egyáltalán kihasználtsági feltételeknek is teljesülni kell. Pl. Veszprémben sincs metró, de nem azért mert ne lehetne..

Lehet. De nem épp a nyaralók kedvenc túristaközpontja.
Egyébként is a távolság relatív, ha azt nézed, hova könnyebb eljutni, és hova érdemes, Floridával nehéz versenybe szállni.
Muszkli várost akar oda építeni.
 
Logikus amit leírsz, de valahogy mégsem teljesen kerek ez az egész.

Az Aerojet Rocketdyne megcsúszott az AR1-el, de nem hiszem, hogy csak az anyagiak miatt, vagy legalább is nem közvetlenül, ugyanis a két cég hajtómű fejlesztéshez még 2016ban a légierő is beszált $115millió - Aerojet AR1
$46.6millió- BO BE4

Ekkor úgy nézett ki, hogy A kormány teljes lehetséges beruházása 536 millió dollár,amiből az Aerojet és partnerei befektetése 268 millió dollár, így a megállapodás teljes értéke 804 millió dollár volt.

2018ban a költségvetés visszavágásra került $353.8millióra miután az Aerojetnek újra kellett tárgyalnia a finanszírozást, mindezt éppen akkor, hogy a ULA letette a voksát a BE4 mellett.

Itt a döntések megszületése igen érdekes, mert ok, hogy valószínűleg noszogatták az ULA-t, hogy tartsa a Vulcan üzembe állításának ütemtervét, amivel ugye az orosz hajtóműves Atlaszt nyugdíjaznák elsősorban, de mostanra már látszik, hogy az Aerojet így is elkészült az AR1-el 2021re.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nyilván még legalább 2-3év mire egyáltalán repképes lesz a hardver, hisz még a tesztek sem indultak el. De ezt a lemaradást nem nevezném jelentősnek, főleg a fejlesztési pénzek ekkora visszavágása után. Valamint, és ugyan ezt nehéz objektívan megitélni de a valószínűleg komlexebb hajtómű technika is az AR1 esetében.
Simán várhattak volna pár évet. Ugyan most is csorgat valamennyit ($15 milliót) az AirForce a hajtómű tesztelésére, hogy ne üljön le a program. Azt is látjuk,hogy a Blue Originnél is van csúszás, ha nem is akkora. Lassan azért összeáll a hardver. Jól lobbizott Bezos, hogy a nagy hagyományokkal működő Aerojettel szemben nyerni tudott.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A Lockheed Aerojet felvásárlása pedig nem egy hirtelen felindulásból elkövetett akció, legalább fél év mire egy ilyen ügylet létrejön.

Az ULA amikor kitalálták még jó ötlet volt, de az egyre többszereplős piacon már olykor inkább hátrány. Na nem mintha fogukhoz kellene verni a garast, az állami megrendelésekből vígan elvannak, csak csökken a piaci tortából kivágott szeletük, és azon is többen kell osztozkodjanak.

Nem lennék meglepődve, ha idővel a Lockheed nekiállna az AR1 hajtóműhöz rakétát faragni. Akár partnerrel, vagy anélkül, mert a Blue Origin konkurencia számára, minek tömnék még Bezos zsebét,aki majd a NewGlennel ugyanarra a tortára feni a fogát.

Nem teljesen értem, hogy mi nem kerek a történetben. :)

Az AeroJet lassú tűzön folytatta az AR1 fejlesztését, jó részt az USAF (USSF) pénzén, miután az ULA nem tartott igényt az AR1-re.
A Blue Origin-nek gondjai támadtak a Be-4-el, csúszik a leszállítása. Az ULA elkezd ráébredni, hogy a Vulcan-Centaur egyszerűen kicsi a jövőbeni potenciális megrendelésekhez (nem túl valószínű, hogy a Delta 4 Heavy újabb megrendelésekhez jutna a Falcon Heavy, a New Glenn és az SLS mellett az Artemis program kapcsán). De nincs mit tenni, a Vulcan esetén nem merült fel a Heavy variáns igazán.

Azonban ha itt tartunk, akkor hátra kell dőlniük, hogy mi legyen a jövőben. Akár hogy is alakulnak a terveik, szükségük lesz egy hatékony rakétahajtóművekre, a Centaur-ban is RL-10-es(ek) vannak, tehát az AeroJet mindenképpen találkozási pont.

Az, hogy a konkurenciát pénzelik... A Northrop-Grumman szállítja a gyorsító rakétákat. Ők is konkurencia.
A Blue Origin fogta össze a National Team HSF ajánlatot, benne az egyik felével az ULA-nak, a Lockheed-Martinnal. A Blue Origin sem rest összefogni a konkurenciával, ha ettől jobb ajánlatot tudnak nyújtani.

Ami pedig az ULA jó ötletét illeti... Nem, sose volt igazán jó ötlet. Kényszer volt, mert a Boeing és a Lockheed egyre inkább egymásnak feszült, és ez nem tett jót a két cégnek. Ahelyett, hogy költséges jogi hercehurcát vinnének végig, inkább fogjanak össze - volt a javaslat. Miután végül is mindkét cégnek anyagilag megérte a dolog, ezért belementek...
 
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox
Muszkli röhög a sok balfaszon akik minden baromságot bekajálnak és 2 kézzel vágják hozzá a megtakarításaikat.
Muszk egy "szélhámos", megfuttatja a világraszóló terveit a médiában és csilingel a kasszagép. Kassza + a pénzrárosnő! Ő is úgy "selfmade man" like cukorhegyi. Egy kirakati bohóc.
 
Nem teljesen értem, hogy mi nem kerek a történetben. :)
Én sem! o_O
Az AeroJet lassú tűzön folytatta az AR1 fejlesztését, jó részt az USAF (USSF) pénzén, miután az ULA nem tartott igényt az AR1-re.
A Blue Origin-nek gondjai támadtak a Be-4-el, csúszik a leszállítása. Az ULA elkezd ráébredni, hogy a Vulcan-Centaur egyszerűen kicsi a jövőbeni potenciális megrendelésekhez (nem túl valószínű, hogy a Delta 4 Heavy újabb megrendelésekhez jutna a Falcon Heavy, a New Glenn és az SLS mellett az Artemis program kapcsán). De nincs mit tenni, a Vulcan esetén nem merült fel a Heavy variáns igazán.
Hivatalos forrás is visszaigazolta, hogy vizsgálják a heavy koncepciót, de nyilván előbb legyen kész az alap verzió. Mark Peller, vice president of major development at United Launch Alliance
Azonban ha itt tartunk, akkor hátra kell dőlniük, hogy mi legyen a jövőben. Akár hogy is alakulnak a terveik, szükségük lesz egy hatékony rakétahajtóművekre, a Centaur-ban is RL-10-es(ek) vannak, tehát az AeroJet mindenképpen találkozási pont.
A frissített Centaurt nem lesz könnyű képességben megkerülniük, ahhoz valami nagyot kellene gurítani, ami sok fejlesztési pénzbe kerül. Itt elég stabilan áll az RL10-el az Aerojet.
Az, hogy a konkurenciát pénzelik... A Northrop-Grumman szállítja a gyorsító rakétákat. Ők is konkurencia.
Tudtommal jelenleg elérhető szilárd hajtóanyagú boostert csak az Aerojetnek és az Orbital ATK felvásárlásával a Northropnak van.
Az, hogy a Northropnak van orbitális képességű hordozó rakétája még nem igazi konkurencia, főleg amíg az Antares csak a Cygnust viszi, márpedig a piacon még egyszer sem sikerült értékesíteni, és a CrewDragon, meg a Starliner egyre frekventáltabb indításai miatt arra is egyre kevésbé lesz szükség. Szóval nem látok benne nagy konkurenciát.
A Blue Origin fogta össze a National Team HSF ajánlatot, benne az egyik felével az ULA-nak, a Lockheed-Martinnal. A Blue Origin sem rest összefogni a konkurenciával, ha ettől jobb ajánlatot tudnak nyújtani.

Ami pedig az ULA jó ötletét illeti... Nem, sose volt igazán jó ötlet. Kényszer volt, mert a Boeing és a Lockheed egyre inkább egymásnak feszült, és ez nem tett jót a két cégnek. Ahelyett, hogy költséges jogi hercehurcát vinnének végig, inkább fogjanak össze - volt a javaslat. Miután végül is mindkét cégnek anyagilag megérte a dolog, ezért belementek...
Az anyagiakon túlmenően, én úgy tudtam, hogy az ULA megszületését az akkoriban nem túl fényes indítási sikeresség mutató indikálta. "Sorra" pukkantak el főleg a Boeing Deltái.

Az Lockheed Aerojet felvásárlással, gyakorlatilag össze tudna legozni egy komplett hordozó rakétát a már polcon lévő hardverekből, külső partner nélkül. "Kis" ráfordítással mondjuk az AR1 befejezésével, +RL10 +AJ60A, a Boeingot rövid távon nyugdíjazhatná, és se Northrop se Blue Origin társ nem kell.
 
Muszk egy "szélhámos", megfuttatja a világraszóló terveit a médiában és csilingel a kasszagép. Kassza + a pénzrárosnő! Ő is úgy "selfmade man" like cukorhegyi. Egy kirakati bohóc.
Nyilván van több megkérdőjelezhető kijelentése, és projektje Musknak, de hogy szélhámos lenne az erős kijelentés. Már csak azért is mert egy szélhámos tudatosan veri át az embert, Musk pedig erősen meggyőződéses figura, hisz abban amibe belefog, legyen az bármi.
Továbbá egy szélhámos, nem teljesít! Na most a PayPal, Tesla+SpaceX már szállított, a Starlink, Neuralink már a küszöbön.
Az, hogy van pár eszement ötlete pl. Hyperloop még nem teszi szélhámossá.

A folyamatos sikeresség, és figyelem, valószínűlegaz ő személyiségére is hatással van, mutat is nárcisztikus jegyeket, élvezi a népszerűséget, de ettől még nem lesz bohóc, maximum csak egy szűklátókörű, végtelenül irigy ember szemében.
 
Az amerikai Axiom Space bejelentette az első három űrturista nevét, akik a SpaceX Crew Dragon űrhajó fedélzetén utaztak a Nemzetközi Űrállomásra.

ax1-headshots.jpg

A cég honlapjának információi szerint Michael Lopez-Alegria, a NASA egykori űrhajósát aki most az Axiom space munkatársa, Larry Connor amerikai üzletember, Mark Pathy kanadai befektető és Eytan Stibbe izraeli üzletember kíséri.

Tavaly márciusban az Axiom Space megállapodást kötött a SpaceX-szel három űrturista szállításáról az ISS-be. Az űrutazásnak 10 napig kell tartania: két nap repülés és nyolc nap az állomáson.
 
PayPal, Tesla+SpaceX már szállított, a Starlink, Neuralink már a küszöbön.
Az, hogy van pár eszement ötlete pl. Hyperloop még nem
Igazság szerint a paypalhez nem sok köze volt. A tesla előbb utóbb nyerességet is hozhatna, és hamár prémium márka esetleg lehetne olyan minősege amit a klasszikus Dacia nem szégyel. Mert valahol vicces, hogy a Lada ezekhez képest a gyártásminőség etalonja.
Neuralink az kb ott tart mint a gőzgép kr.e 10 ezerben... Tipikus kamuprojekt.
Starlink: de jó, hogy teleszemeteljük a világűrt, ellehetetlenítjük a csillagászatot, amikor létezik üvegszál és adótorony...
Persze van nagyon minimális teljesítmény a dolog mögött, csak az a harci helyzet, hogy eddig egy Iráni rial nem sok (kb 0,7 fillér) annyi hasznot nem hozott...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Kim Philby
Igazság szerint a paypalhez nem sok köze volt. A tesla előbb utóbb nyerességet is hozhatna, és hamár prémium márka esetleg lehetne olyan minősege amit a klasszikus Dacia nem szégyel. Mert valahol vicces, hogy a Lada ezekhez képest a gyártásminőség etalonja.
Neuralink az kb ott tart mint a gőzgép kr.e 10 ezerben... Tipikus kamuprojekt.
Starlink: de jó, hogy teleszemeteljük a világűrt, ellehetetlenítjük a csillagászatot, amikor létezik üvegszál és adótorony...
Persze van nagyon minimális teljesítmény a dolog mögött, csak az a harci helyzet, hogy eddig egy Iráni rial nem sok (kb 0,7 fillér) annyi hasznot nem hozott...
:rolleyes: :D :D
Hát ez nagyon izzadságszagúra sikeredett.
Sebaj, majd megpróbálhatod kicsit később!
 
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox
Dél-Korea első saját fejlesztésű , műholdat szállító rakétája 2021 februárjában indul.

research03_01_summery_img.jpg

A háromfokozatú KSVL II vagy Nuri rakétán, amely 1,5 tonnás műholdat képes alacsony pályára állítani, jelenleg átfogó teszteket végeznek a Naro Űrközpontban Goheungban, Szöultól 485 kilométerre délre.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Szöul több mint 1,9 billió won-t (1,6 milliárd USD) költött 2010 márciusától a 200 tonnás, 47,2 méter hosszú Nuri rakéta tervezésére és fejlesztésére.
És már fejlesztés alatt egy staged combustion cycle motor is amivel tovább növelik a végfokozat hatékonyságát.

https://www.kari.re.kr/eng/sub03_03_01.do#link
 
Ma jónak tűnik az idő. Az FAA egyelőre nem engedi az SN9 indítását. De olyan 7 óra hosszat lesz nyitva az indítási ablak...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu
Ma jónak tűnik az idő. Az FAA egyelőre nem engedi az SN9 indítását. De olyan 7 óra hosszat lesz nyitva az indítási ablak...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Sajnos úgy néz ki megint lefújták. Tegnap valószínűleg a 15-17 csomós szél okozta a lefújást, míg ma számomra nem teljesen érthető, hogy miért dobta vissza az FAA az engedélyezést. Helyi idő szerint reggel 9-körül 5 csomós szél fújt, amit simán kimozgott volna szerintem a rakéta. Ha arra várnak, hogy teljes szélcsend legyen, akkor az még lesz vagy 2 hónap...
Helyette kitolták az SN10-et az összeszerelő csarnokból... o_O
 
Az amerikai Axiom Space bejelentette az első három űrturista nevét, akik a SpaceX Crew Dragon űrhajó fedélzetén utaztak a Nemzetközi Űrállomásra.

ax1-headshots.jpg

A cég honlapjának információi szerint Michael Lopez-Alegria, a NASA egykori űrhajósát aki most az Axiom space munkatársa, Larry Connor amerikai üzletember, Mark Pathy kanadai befektető és Eytan Stibbe izraeli üzletember kíséri.

Tavaly márciusban az Axiom Space megállapodást kötött a SpaceX-szel három űrturista szállításáról az ISS-be. Az űrutazásnak 10 napig kell tartania: két nap repülés és nyolc nap az állomáson.

A négy arcból az egyik összement a mossásban. :)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Az amerikai Axiom Space bejelentette az első három űrturista nevét, akik a SpaceX Crew Dragon űrhajó fedélzetén utaztak a Nemzetközi Űrállomásra.

ax1-headshots.jpg

A cég honlapjának információi szerint Michael Lopez-Alegria, a NASA egykori űrhajósát aki most az Axiom space munkatársa, Larry Connor amerikai üzletember, Mark Pathy kanadai befektető és Eytan Stibbe izraeli üzletember kíséri.

Tavaly márciusban az Axiom Space megállapodást kötött a SpaceX-szel három űrturista szállításáról az ISS-be. Az űrutazásnak 10 napig kell tartania: két nap repülés és nyolc nap az állomáson.

Na tessék, eddig arra számított mindenki, hogy Tom Cruise-ék mennek fel...
 
Igazság szerint a paypalhez nem sok köze volt. A tesla előbb utóbb nyerességet is hozhatna, és hamár prémium márka esetleg lehetne olyan minősege amit a klasszikus Dacia nem szégyel. Mert valahol vicces, hogy a Lada ezekhez képest a gyártásminőség etalonja.
Neuralink az kb ott tart mint a gőzgép kr.e 10 ezerben... Tipikus kamuprojekt.
Starlink: de jó, hogy teleszemeteljük a világűrt, ellehetetlenítjük a csillagászatot, amikor létezik üvegszál és adótorony...
Persze van nagyon minimális teljesítmény a dolog mögött, csak az a harci helyzet, hogy eddig egy Iráni rial nem sok (kb 0,7 fillér) annyi hasznot nem hozott...

Ennyi zagyvaságot rég olvastam egyben, pedig aztán nem vagyok egy nagy Musk-rajongó. De azért a tényeket ilyen szintű ferdítése viccesnek, bár inkább kínosnak hangzik...

  1. Végül is a végül PayPal-ként ismert cég első CEO-ja volt, és egyben legnagyobb részvényese. Megpuccsolták ugyan a tulajdonos-társai, ám ettől még az egész koncepció egyik alapembere volt.
  2. Azért a Tesla gyártási minőségén úgy érdemes mosolyogni, hogy a benne lévő fedélzeti számítógép pár nagyságrenddel erősebb és jobb volt, mint akár a luxusautókba elhelyezett hasonló rendszerek. Kb. 2-3 éve érték utól a német luxusgyártók azt a szintet, amit Tesla Model S kb. kijövetelekor tudott. Plusz a régi Dáciához hasonlítani mókás (Dácia volt, Teslában ültem - nem egy kategória gyártás minőségben, és nem a Dácia 1310 javára...)
  3. Érdekes, mennyire kihagytad a SpaceX-et, hiszen az egyetlen újrafelhasználható folyékony fokozatokkal működő orbitális rakéta nekik köszönhető, és nélkülük kb. sose indultak volna el azok a változások az űriparban, ami miatt végül az újrafelhasználhatóság felé való elmozdulás megtörtént. Igen, lettek volna más ígéretes tervek is, ám azok egyike sem valósult meg.
  4. Starlink: Sok sikert a félreeső helyek internet-ellátottságát megoldani üvegszállal és adótornyokkal. Mint olajfúró kutak, Déli-Sarki kutatóközpontok, repülőgépek, hajók, stb.
  5. A Neuralink alapkutatásnál tart, ha csodát vársz hét nap alatt, rossz egyházat választottál magadnak. :)
 
Ennyi zagyvaságot rég olvastam egyben, pedig aztán nem vagyok egy nagy Musk-rajongó. De azért a tényeket ilyen szintű ferdítése viccesnek, bár inkább kínosnak hangzik...

  1. Végül is a végül PayPal-ként ismert cég első CEO-ja volt, és egyben legnagyobb részvényese. Megpuccsolták ugyan a tulajdonos-társai, ám ettől még az egész koncepció egyik alapembere volt.
  2. Azért a Tesla gyártási minőségén úgy érdemes mosolyogni, hogy a benne lévő fedélzeti számítógép pár nagyságrenddel erősebb és jobb volt, mint akár a luxusautókba elhelyezett hasonló rendszerek. Kb. 2-3 éve érték utól a német luxusgyártók azt a szintet, amit Tesla Model S kb. kijövetelekor tudott. Plusz a régi Dáciához hasonlítani mókás (Dácia volt, Teslában ültem - nem egy kategória gyártás minőségben, és nem a Dácia 1310 javára...)
  3. Érdekes, mennyire kihagytad a SpaceX-et, hiszen az egyetlen újrafelhasználható folyékony fokozatokkal működő orbitális rakéta nekik köszönhető, és nélkülük kb. sose indultak volna el azok a változások az űriparban, ami miatt végül az újrafelhasználhatóság felé való elmozdulás megtörtént. Igen, lettek volna más ígéretes tervek is, ám azok egyike sem valósult meg.
  4. Starlink: Sok sikert a félreeső helyek internet-ellátottságát megoldani üvegszállal és adótornyokkal. Mint olajfúró kutak, Déli-Sarki kutatóközpontok, repülőgépek, hajók, stb.
  5. A Neuralink alapkutatásnál tart, ha csodát vársz hét nap alatt, rossz egyházat választottál magadnak. :)
2. Senkit nem érdekel a Tesla számítógépe, ha lerpül a teteje, meg hátulja, vagy fantrasztikusan benn égsz, mert az ajtaja nem nyílik.
3. Amit nem Musk tervezett... 1996-ban megvolt a működő koncepció csak nem rendelte meg senkit. Tehát 20 évvel későbbi eszköztárral megcsinálta azt, amit korábban már biznyítottak, hogy lehetséges. De mégis, musk, musk, musk, ez folyik a csapból....
4. Ez igaz. De milyen áron? Azt 40 év múlva lehet, hogy meg semmi nem megy fel az űrszemét miatt, de a SX profitja azért megvolt. A világűr, mint tér felélése és teleszemetelése pont úgy megy, mint idelent. Vastaps.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya and fip7