Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ez lett volna egy érdekes masinéria:


A startnál beszart volna mindenki.
Háát ez egy igen nagy marhaságnak tűnik.
Túl nagy légellenállás túl kevés tolóerőre.
Annak meg külön semmi értelme, hogy tulajdonképpen a külső üzemanyag tartályok ledobásakor eldobja az első fokozat hajtóművét. És CSAK AZT!

Nem véletlenül lett az SLS ehelyett... o_O
Igazság szerint ennek akkor lett volna létjogosultsága, ha mindkét ledobható üzemanyag tartálya nem csak szállítja az üzemanyagot, hanem aktívan el is égeti. Azaz, az aljára kellett volna minimum 1-1 hajtóműmodult akasztani. Ezzel megnőhetett volna a tolóerő, miközben nem nő a légellenállás.
Gondolom itt a tervekben azért szerepelt a hajtóművek eldobása, mert a második fokozat hajtóművei már a vákuumra lettek optimalizálva.
Ha az üzemanyag tankok kapták volna meg a légköri hajtóműveket, a központi modul meg eredetileg is a vákuum hajtóművekkel van felszerelve, akkor azok már besegíthettek volna akar a starttól is a gyorsításba. Ráadasul a több hajtómű nem csak hamarabb emeli ki a légkörből a monstrumot, de hamarabb fogyasztja is el az oldalsó tartály üzemanyagát. Ez meg azt jelenti, hogy hamarabb lehet megszabadulni a már felesleges súlytól.
Az meg, hogy a vákuum hajtóművek már a légkörben működjenek, nem ördögtől való. Nem lesz olyan hatékony, mintha a saját közegében tolna, de attól még hozzátehet a "kiemeléshez". Még ha üzemidő és üzemanyag kímélés képpen nem is fog 100%-on menni, de szerintem még mindig hatékonyabb, mint ahogy az animáció mutatja, hogy csak holtsúlyként utazzon.
Persze optimalizáció miatt ezt le kellene modellezni.
Abban viszont biztos vagyok, hogy az animációban szereplő valami nem a legjobb megoldás lett volna. Ezért is írtam, hogy nem véletlenül az SLS valósult meg, és nem ez a marhaság.
Igazság szerint abban sem vagyok biztos, hogy ez egyáltalán eljutott-e volna a világűrbe.
Mert OK, hogy olyan, mintha 2 STS konfigból rakták volna össze, de szerintem a középső modul hajtóművei nem tudták volna az STS tolóerejének 2,5-3-4x -esét.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Háát ez egy igen nagy marhaságnak tűnik.
Túl nagy légellenállás túl kevés tolóerőre.
Annak meg külön semmi értelme, hogy tulajdonképpen a külső üzemanyag tartályok ledobásakor eldobja az első fokozat hajtóművét. És CSAK AZT!

Nem véletlenül lett az SLS ehelyett... o_O
Igazság szerint ennek akkor lett volna létjogosultsága, ha mindkét ledobható üzemanyag tartálya nem csak szállítja az üzemanyagot, hanem aktívan el is égeti. Azaz, az aljára kellett volna minimum 1-1 hajtóműmodult akasztani. Ezzel megnőhetett volna a tolóerő, miközben nem nő a légellenállás.
Gondolom itt a tervekben azért szerepelt a hajtóművek eldobása, mert a második fokozat hajtóművei már a vákuumra lettek optimalizálva.
Ha az üzemanyag tankok kapták volna meg a légköri hajtóműveket, a központi modul meg eredetileg is a vákuum hajtóművekkel van felszerelve, akkor azok már besegíthettek volna akar a starttól is a gyorsításba. Ráadasul a több hajtómű nem csak hamarabb emeli ki a légkörből a monstrumot, de hamarabb fogyasztja is el az oldalsó tartály üzemanyagát. Ez meg azt jelenti, hogy hamarabb lehet megszabadulni a már felesleges súlytól.
Az meg, hogy a vákuum hajtóművek már a légkörben működjenek, nem ördögtől való. Nem lesz olyan hatékony, mintha a saját közegében tolna, de attól még hozzátehet a "kiemeléshez". Még ha üzemidő és üzemanyag kímélés képpen nem is fog 100%-on menni, de szerintem még mindig hatékonyabb, mint ahogy az animáció mutatja, hogy csak holtsúlyként utazzon.
Persze optimalizáció miatt ezt le kellene modellezni.
Abban viszont biztos vagyok, hogy az animációban szereplő valami nem a legjobb megoldás lett volna. Ezért is írtam, hogy nem véletlenül az SLS valósult meg, és nem ez a marhaság.
Igazság szerint abban sem vagyok biztos, hogy ez egyáltalán eljutott-e volna a világűrbe.
Mert OK, hogy olyan, mintha 2 STS konfigból rakták volna össze, de szerintem a középső modul hajtóművei nem tudták volna az STS tolóerejének 2,5-3-4x -esét.
A Jupiter koncepciót ( alias DIRECT ) alapvetően a szükségesnek beállított igények alapján állították össze, igazán komoly elemzés nélkül (tehát nem álltak neki azon rágódni, hogy működne-e, a lényeg az volt, hogy a kéznél lévő technológiával minél nagyobb rakétát építsenek, amely a műszaki adatok alapján akár működhetne is), és eleve a NASA-n belül az volt az általános vélekedés, hogy túlságosan optimista, főleg a költségek terén.

A DIRECT koncepciót egy NASA és nem-NASA mérnökökből és űrrajongókból összeállt kis "Think Thank" csoport vetette papírra, mert úgy vélték, hogy az Orion / ARES koncepció nem elég ambiciózus, és egy komolyabb Hold- vagy Mars-programhoz amúgy is kevés az ARES IV illetve később az ARES V teherbírása (a Jupiter I. esetében 35 tonna @TLI (Trans-Lunar Injection, vagyis Hold-hoz induló pálya), a Jupiter II. esetén 85 tonna, a Jupiter III. esetén 160 tonna lett volna).

Érdemes megjegyezni, hogy a Jupiter esetén sem lett volna komolyabb újrafelhasználás, illetve már a Jupiter II.-höz is komolyan át kellett volna építeni a meglévő infrastruktúrákat (pl. az indítópad és a kúszók teherbírása is elégtelen lett volna a 3917 tonnás rakétához). Szóval hogy miben lett volna jobb, mint az ARES V. , az nem egészen egyértelmű. A Jupiter III. meg egy szimpla agyrém...

140_jupiteriiie.png
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 494
16 213
113
Igen.
A Virgin Orbit's LauncherOne lett a második légi indítású rakéta, amely műholdakat állított pályára, a szilárd tüzelésű Pegasus hordozórakéta után, amelyet még az Orbital Sciences fejlesztett ki, mely jelenleg a Northrop Grumman része. A LauncherOne rakéta viszont az első folyékony tüzelőanyaggal működő rakéta, amely egy repülőgépről indult, és állított 10nanoszatelitet ~500km alacsony föld körüli pályára.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Cifu

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 494
16 213
113
Kína idei első rakéta indítása. Long March-3B/E fedélzetén a Tiantong-1-03 Mobil kommunikációs műhold
A műhold Geoszinkron pályán
EN7qc36XkAEqL41.png




RocketLab Electron indítás - Another One Leaves The Crust, Kommunikációs műhold az Európai OHB Group számára.

Live stream >>
A Küldetés különlegességét az adja, hogy mindössze hat hónapja írták alá a szerződést.
18th_missio_logo_background.png



Újabb sikeres hajtómű tesztet hajtott végre a kisműholdak piacára betörni tervező Gilmour Space Technologies.
Az első indítást 2022re tervezik

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Cifu

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 494
16 213
113
Én még most is vakarom a fejem, hogy vajon valóban lesz-e igény ennyi kis méretű hordozórakétára...
Na igen, folyamatosan jönnek az új jelentkezők, és lassan már követni se egyszerű annyian akarnak a tortából egy szeletet maguknak.
De gondolom idővel majd kifutnak a kormányzati és magán beruházók pénzei, és talán majd jön egy konszolidációs időszak, amikor a piac majd megszűri ezeket.
Persze ennek még nem látszanak jelei, most még felfutóban a szektor, öntik a pénzt bele.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Nem úgy tűnik, hogy ez egyhamar bekövetkezne, főleg a RocketLab sikere után. Szvsz most az még egy lapáttal rátett a lelkesedésre.
Most ott tartunk, hogy hiába megy csődbe egy ilyen cég (Firefly Aerospace, Vector Launch), rövid úton találnak befektetőt, aki kihúzza őket a mocsárból...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 494
16 213
113
Nem úgy tűnik, hogy ez egyhamar bekövetkezne, főleg a RocketLab sikere után. Szvsz most az még egy lapáttal rátett a lelkesedésre.
Most ott tartunk, hogy hiába megy csődbe egy ilyen cég (Firefly Aerospace, Vector Launch), rövid úton találnak befektetőt, aki kihúzza őket a mocsárból...
Én se a közeljövőben várom a konszolidációt.

Most úgy néz ki ugye már csak államberendezkedési szempontból, hogy Kína, Oroszország, a műholdjait házon belül megoldja.
Ahogy a nyugati világ (USA, Kanada, EU, Japán), igényeit is saját cégein, szervezetein keresztül intézi.

Tehát gyakorlatilag a Nyugat magáncégei ahol az ár szempont, az Arab országok, és a saját képességekkel nem rendelkező egyéb országok igényeinek kielégítése ami a valódi elérhető torta egy most induló Rakéta fejlesztő cégnek.
Azért ez így is jó falatnak tűnik. A kérdés tényleg csak az, hogy ha érdemben működni fog a hardverek újrahasznosítása, az mennyire szorítja majd le az árakat. A SpaceX, és az Electron most jó pozícióban vannak, és Kína is nagyon jön fel.
Jó évtizednek nézünk elébe!

Engem csak az bosszant, hogy a tengerentúlra, vagy Kazahsztán ba kell utazni, ha az ember élőben szeretne megtekinteni egy startot.
Mindenesetre bakancslistán a dolog.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Én se a közeljövőben várom a konszolidációt.

Most úgy néz ki ugye már csak államberendezkedési szempontból, hogy Kína, Oroszország, a műholdjait házon belül megoldja.
Ahogy a nyugati világ (USA, Kanada, EU, Japán), igényeit is saját cégein, szervezetein keresztül intézi.
Vedd a listára még Indiát, aki saját kis méretű hordozórakétát épít, az SSLV-t.

Tehát gyakorlatilag a Nyugat magáncégei ahol az ár szempont, az Arab országok, és a saját képességekkel nem rendelkező egyéb országok igényeinek kielégítése ami a valódi elérhető torta egy most induló Rakéta fejlesztő cégnek.
Azért ez így is jó falatnak tűnik.
A RocketLab szokott mindig lenni a példa (te is azt hoztad fel), csakhogy az a cég részben arra építette a befektetői bizalmat, hogy egy égisz alatt volt megrendelő és befektető több befektetői cég (akik pl. a Flock műholdakat gyártó és üzemeltető (később tovább adott) cégekben is befektetők voltak. Ez a legjobb párosítás, mert így nem csak befektetői pénz jött, de az úgy jött, hogy egyben megrendelést is hozott.

Ezt próbálta több más startup is lemásolni (pl. FireFly Aerospace), csak sikertelenül, mert a határidőket nem sikerült megközelítőleg sem tartani, az addig kapott pénz elúszott, és nem csak a befektetői bizalom ment el, de egyben a korábban lekötött megrendelésnek is búcsút inthettek.

Engem csak az bosszant, hogy a tengerentúlra, vagy Kazahsztán ba kell utazni, ha az ember élőben szeretne megtekinteni egy startot.
Mindenesetre bakancslistán a dolog.
Több rakétaindító központ van Európában is, ebből kettő olyan, ahol legalább small sat launcher várható, az egyik a norvég Andoya Space a másik pedig a brit Sheetland Space Center. Hozzá kell tenni, egyiknél sincs még határozott időpont arról, mikor indítanak onnan rakétát először...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 494
16 213
113
Vedd a listára még Indiát, aki saját kis méretű hordozórakétát épít, az SSLV-t.
Jogos.. Árban ők is versenyképesek lehetnek.
Több rakétaindító központ van Európában is, ebből kettő olyan, ahol legalább small sat launcher várható, az egyik a norvég Andoya Space a másik pedig a brit Sheetland Space Center. Hozzá kell tenni, egyiknél sincs még határozott időpont arról, mikor indítanak onnan rakétát először...
Na jó, de úgy vagyok vele, ha egyszer odajutok, hogy elutazok megnézni egy indítást az egy "komolyabb" rakéta legyen már.
Florida nálam a befutó, márcsak a helyszín végett is, meg a kellemes időjárás miatt.
Mondjuk pár év múlva egy SLSt szívesen megnéznék. :rolleyes:
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 494
16 213
113
SpaceX Falcon9 Starlink17 küldetés +booster landolás.



Elbúcsúzott a Nasa-t 2018 áprilisa óta vezető Jim Bridenstine is.
Búcsú üzenetében egységre szólít fel az űrkutatásban.
Az új vezető kinevezéséig Steve Jurczyk irányítja az ügynökséget.


A Nasa elrendelte az 50éve még az Apolló programhoz épített három Mobil rakéta platform ból az egyik MLP-2 szétbontását.
686993main_2mlp.jpg

A mára már ikonikus lánctalpas monstrumtól azért szabadulnak meg, mert nem voltak ügyfelek a használatához, és mert fogynak a parkolóhelyek - mondta Scott Tenhoff, a Kennedy Űrközpontban.
http://www.collectspace.com/news/news-011921a-mobile-launch-platform-2-demolition.html
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A Nasa elrendelte az 50éve még az Apolló programhoz épített három Mobil rakéta platform ból az egyik MLP-2 szétbontását.
686993main_2mlp.jpg

A mára már ikonikus lánctalpas monstrumtól azért szabadulnak meg, mert nem voltak ügyfelek a használatához, és mert fogynak a parkolóhelyek - mondta Scott Tenhoff, a Kennedy Űrközpontban.
http://www.collectspace.com/news/news-011921a-mobile-launch-platform-2-demolition.html

For the record: Az MLP maga a platform, amit a lánctalpas "Crawler-Transport" (CT) cipel a hátán, tehát a két CT-t ez nem érinti, azok kúsznak tovább a XXI. században.

A három MLP-ből mára kb. egyiknek sincs jövőve.
Az MLP-1 az ARES-I indításokhoz lett átépítve, nincs használatban azóta, sorsa kérdőjeles, feltehetően azt is szétbontják, felrobbantják.
Az itt említett MLP-2 kapcsán a NASA bízott abban, hogy a jövőbeni folyékony-hajtóanyagú rakétákhoz esetleg szükség lesz rá (pl. SpaceX Falcon Heavy), de nem volt igény rá, ezért kell mennie.
Az MLP-3 az űrsikló-program leállítása utána szilárd-hajtóanyagú rakéták számára lett félrerakva, az Orbital (ma Northrop-Grumman) tárgyalt a bérléséről az OmegA rakétához, de az ugye ment a levesbe, így az MLP-3-nak sincs célja.

Az SLS programhoz új platformokra volt szükség, az első, az ML-1 az SLS Block 1A változathoz van megépítve, de mivel az SLS Block 1B jelentősen eltérő kiszolgáló-tornyot igényel, így a NASA-nak meg kellett rendelnie egy másodikat, az ML-2-őt (az ML-1 átépítése azért nem játszik, mert az átépítés 33 hónapot venni igénybe legalább, és ez idő alatt a Block 1A-kat se lenne miről indítani).
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 776
39 102
113
A Holdra tartó rakéták gyártását 2024-től kezdhetik meg Moszkvában