Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Egy remek videó a SpaceX Falcon9 booster kikötőbe érkezéséről, a drónhajóról átemelésről, majd elszállításról.
Nem gondoltam volna, hogy több mint két napot vesz, igénybe a művelet. Látva a szükséges logisztikát, kezdem érteni miért próbálja Musk a SuperHeavy landoloását a platformon megoldani.


Tegyük hozzá, hogy a SpaceX "polcról levehető" megoldásokkal dolgozik, lásd egy szállítóbárkát alakított át leszállóplatformnak, aminek nincs is valódi önálló meghajtása (a pozícionáló rendszere nem azonos azzal).

A Blue Origin mindezt egy csomó, célirányosan megtervezett megoldással kívánja megvalósítani. Nyilván drágább, ám hatékonyabb megoldás.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

fulcrum11

Well-Known Member
2015. április 17.
246
293
63
Tegyük hozzá, hogy a SpaceX "polcról levehető" megoldásokkal dolgozik, lásd egy szállítóbárkát alakított át leszállóplatformnak, aminek nincs is valódi önálló meghajtása (a pozícionáló rendszere nem azonos azzal).

A Blue Origin mindezt egy csomó, célirányosan megtervezett megoldással kívánja megvalósítani. Nyilván drágább, ám hatékonyabb megoldás.
Tényleg, a Blue Originnal kapcsolatban milyen hírek vannak? Nagyon régen volát komolyabb bejelentés a részükről. Annyi rémlik, hogy az ULA használni fogja a BE-4-et, meg volt egy holdraszálló makett.
Persze a SpaceX folytonos promoja mellett könnyen háttérbe szorul, kevésbé látványos.
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Tényleg, a Blue Originnal kapcsolatban milyen hírek vannak? Nagyon régen volát komolyabb bejelentés a részükről. Annyi rémlik, hogy az ULA használni fogja a BE-4-et, meg volt egy holdraszálló makett.
Persze a SpaceX folytonos promoja mellett könnyen háttérbe szorul, kevésbé látványos.
Már kész van a 2020-as összefoglalóm, a Logout-ra szvsz pár héten belül kikerül.

Addig röviden:
A Blue Origin haladni halad, de lassan.
  • Tavaly csak egy New Shepard indítás volt, továbbra is ember nélkül, elvben hamarosan jön a következő teszt már a 4. legyártott járművel és további tesztek várhatóak a 3. és 4. járművel. Ahogy most kinéz, 2022 előtt nem fog a New Shepard űrugrásra fizető utasokat vinni.
  • A Be-4 hajtómű fejlesztésénél meg nem nevezett problémák léptek fel, még 2020 nyarán kellett volna az ULA-nak leszállítani az első két példányt az első Vulcan indításhoz, de ez végül csak 2020 decemberében történt meg. Egyes olvasatok szerint a Lockheed-Martin pont azért vásárolta meg az Aerojet-Rocketdyne-t, mert nyilvánvaló lett számukra, hogy a saját hajtóműfejlesztés- és gyártás bizonyos előnyökkel jár (korábban az Aerojet és a Blue Origin hajtóműveit párhuzamosan lebegtették a Vulcan kapcsán, de az AR-1 fejlesztése jelentős hátrányban volt a Be-4-hez képest, és az Aerojet nem volt olyan helyzetben, hogy saját büdzséből megcsinálja a hajtóművet (ha az ULA nem tart igényt rá esetleg) - így az ULA kiszolgáltatva maradt a BO-nak, mivel csak a Be-4 maradt, mint lehetséges hajtómű). Az, hogy a Be-4 gyártása lassan halad, a New Glenn tesztelését is hátráltatja értelemszerűen.
  • Az első New Glenn gyártását 2020 elején megkezdték Floridában, de 2020 márciusában csak pár tartály-elem és talán két hengeres test-elem volt kész. Ez alapján 2021 elejére azért várhatóan elkészülhet az első New Glenn, de ugye még kellene a nyomástesztek, statikus hajtóműtesztek, stb., szóval én 2021 vége előtt nem számítanék az első New Glenn indításra, sőt, inkább 2022-re fog így csúszni...
  • A Blue Moon / National Team HLS terén esélyesen nagyobb a haladás (csak feltételezés, de lehet, hogy az erőforrásokat most inkább oda csoportosították át?), a Be-7 hajtómű fejlesztése állítólag jól halad, ahogy a Blue Moon fejlesztés is.
  • Elkeresztelték azt a (korábban Ro-Ro hajóként szolgáló) hajót, amit átépítenek a New Glenn első fokozat leszállóplatformjának, a hajót ugye Jacklyn-nek nevezték el, Jeff Bezos édesanyja után. Azt nem tudjuk, hogy a hajó teljesen készen van-e, de amennyire a képekből látszik, még nem futott ki a kikötőből, ami ezt jelezné.
Ehhez hozzá kell tenni, hogy a Project Kuiper (Starlink-ellenlábas) ugye 10 milliárd dolláros befektetéssel fejlesztik, és bejelentették, hogy mérlegelik a többi hordozórakéta használatát (tehát nem csak a New Glenn viszi majd fel), feltehetően pont a New Glenn késése miatt kell ezt a mérlegelést az asztalon tartani...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 495
16 216
113
A várhatóan január közepén induló SpaceX Falcon 9 Transporter 1 küldetés, (ami egyébként a B1051.8as booster 8. indítása lesz, és a legrövidebb 32napos fordulóidővel indul) a cég első 'Rideshare' kifejezetten a kis műholdaknak szánt küldetése lesz.
UwictR1ycyU0K6Pu5uPGbyqbjtmDQdwB8hrgr-Ah7cOds0EL7Vorj2MT97sxXzgqKDDOLGv7DRwaho8GO1q45njHHdW5U2NF5qoPsMzmVS9Zote6cQ=w1280


A 40műholdból 30at az Német ExoLaunch szolgáltató szállít a vadonatúj EXOport műholdas adapterén, amelynek célja a mikro és nanoműholdak optimális elhelyezése a Falcon 9 ESPA porton.
news43.jpg


Meglepetésemre egy Twitter bejegyzés alapján az utazásra helyet vevők között szerepel a Magyar Tudomános Akadémia is.

Ez nyilván nem hivatalos forrás, és nem is találtam erre vonatkozóan megerősítést, de kérdem, tud erről valaki valamit?
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 123
113
A P&W repülőgép hajtómű üzletága továbbra is a Raytheon alá tartozik.

A Lockheed az Aerojet vásárlással a P&W Rocketdyne-t vette meg. (a rakéta hajtómű részleget).

Javítsatok ki ha tévedek, de a kettő nem ugyanaz.


Persze, a P&W (már) továbbra is a Raytheoné. Csak azért említettem meg őket is, mert az SR-72 hajtóműve egy hibrid gázturbina-ramjet/scramjet lesz (Turbine Based Combined Cycle https://core.ac.uk/download/pdf/10560032.pdf ), amit az Aerojet Rocketdyne fejlesztget (ami persze mostanáig a P&W leányvállalata volt) , de a gázturbina-rész is elvileg a P&W-től jön.


Ez olyan, mint Homérosz. Azt nem tudjuk biztosan, hogy létezett-e, de az biztos, hogy vak volt.

A "nem tudhatunk" alatt azt értettem, hogy a Lockheed elég nagy valószínűséggel az SR-72-esen kívül is tervez/épít még más TBCC hajtóművel szerelt kísérleti, vagy egyéb gépeket, mivel most eléggé rá vannak állva (mint "mindenki") a hiperszonikus légköri eszközökre, csak azok már nincsenek nyilvánosságra hozva.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 560
12 462
113
Ne tévesszen meg a videó címe senkit. A film a szovjet NK-33 és Rd-180 rakétamotorról szól.
Az eredeti cím is ez >> The engine that came in from the cold.
Régen valamikor már láttam, de most végre jó minőségben újranézhettem. Remek felvételek vannak az N1 holdrakétáról.


Valamelyik ismeretterjesztő tévécsatornán volt anno (piszok jó dokufilmek voltak akkoriban a különböző tervezőirodákról, VTOL gépekről, hidegháborús bevetésekről, stb.)
Szerintem te is katódsugárcsöves tévén nézted előző éjszakai VHS felvételről, azért láttad rossz minőségűnek! :D

29:11-től azt vártam legalább egy percig, hogy mikor tolja ki a hajtóművek közül a savat csepegtető gonosz pofáját az Alien:D
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 777
39 102
113
A RAN (Orosz Tudományos Akadémia) azt javasolta, hogy halasszák el a Jenisei rakéta létrehozását a Holdra repüléshez
A legújabb tervek szerint 2032 - ig a Hold programhoz az Angara5 - öt fogják használni, és a szuper nehéz rakétájukat újrafelhasználhatóra tervezik építeni
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A RAN (Orosz Tudományos Akadémia) azt javasolta, hogy halasszák el a Jenisei rakéta létrehozását a Holdra repüléshez
A legújabb tervek szerint 2032 - ig a Hold programhoz az Angara5 - öt fogják használni, és a szuper nehéz rakétájukat újrafelhasználhatóra tervezik építeni
Most Jenisei vagy Jenyiszei? Én eddig az utóbbit használtam. :(

Az Angara-5M ugyan hogy lenne alkalmas a Hold programhoz? Oké, robotszondákhoz elégséges lehet, de nem olyan nagyokhoz, mint mondjuk a kínai Chang'e-5. Emberes Hold program esetén viszont nem jöhet szóba, hiszen ahhoz elégséges csak, hogy a Föld-körüli pályára küldje az Orel-t. Több indításos megoldás (ahol az Orel-hez csatlakozna egy gyorsító-fokozat vagy space-tug) pedig nem igazán reális.
Ez kb. azt jelenti, hogy az eddig 2028-ra emlegetett emberes Hold-programot szépen kitolják 2032-re...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 706
66 052
113
A szovjet-orosz űrprogram lényege a Szojuz és Proton rendszer hatvanas évekbeli kifejlesztése óta az, hogy mindig, mindent elhalasztanak. Ezért számít “újnak” az Angara A5 még 2021-ben is.
Szerintem az orosz tudományos akadémia javaslata mögött a tervezett óriásrakéta program járulékos költségeinek (infrastruktúra, próba indítások, kudarcok, gyártás kihívásai) az orosz államra gyakorolt, valószínűleg vállalhatatlan hatásaival kapcsolatos aggodalmak húzódhatnak. Lásd: Buran-Enyergija a kései Szovjetúnióban.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A szovjet-orosz űrprogram lényege a Szojuz és Proton rendszer hatvanas évekbeli kifejlesztése óta az, hogy mindig, mindent elhalasztanak. Ezért számít “újnak” az Angara A5 még 2021-ben is.
Szerintem az orosz tudományos akadémia javaslata mögött a tervezett óriásrakéta program járulékos költségeinek (infrastruktúra, próba indítások, kudarcok, gyártás kihívásai) az orosz államra gyakorolt, valószínűleg vállalhatatlan hatásaival kapcsolatos aggodalmak húzódhatnak. Lásd: Buran-Enyergija a kései Szovjetúnióban.

Ennyire sarkosan nem fogalmaznék, hiszen ott van az N1 szupernehéz-rakéta (igen, Glusko lelőtte, de ettől még megépítették), az Enyergia (elkészült, megépült, de aztán kihasználatlansága és a pénztelenség miatt széthullott a rendszer) vagy a Zenyit rakéta-család (ami az Orosz-Ukrán konfliktus áldozata lett végül).
A kisebb rakétákat pedig nem is említettük akkor még (Ciklon-család, Rokot, stb.).

A javaslat mögött valóban a gazdasági hatás állhat, de egyszerűen amiatt, mert Oroszország pénzügyileg nem tudná megoldani a saját SLS programjának véghezvitelét (a Jenyiszei ugyanis kb. egy Orosz SLS lenne, annyi különbséggel, hogy nekik nincs kereskedelmi cégek által elérhető alternatívájuk, mint az amerikaiaknak a Falcon Heavy, vagy a fejlesztés alatt álló New Glenn és Starship).
Újrafelhasználás nélküli hordozójármű fejlesztésbe fogni ma egyszerűen az öntökönlövés esete...
 

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 799
4 963
113
A várhatóan január közepén induló SpaceX Falcon 9 Transporter 1 küldetés, (ami egyébként a B1051.8as booster 8. indítása lesz, és a legrövidebb 32napos fordulóidővel indul) a cég első 'Rideshare' kifejezetten a kis műholdaknak szánt küldetése lesz.
UwictR1ycyU0K6Pu5uPGbyqbjtmDQdwB8hrgr-Ah7cOds0EL7Vorj2MT97sxXzgqKDDOLGv7DRwaho8GO1q45njHHdW5U2NF5qoPsMzmVS9Zote6cQ=w1280


A 40műholdból 30at az Német ExoLaunch szolgáltató szállít a vadonatúj EXOport műholdas adapterén, amelynek célja a mikro és nanoműholdak optimális elhelyezése a Falcon 9 ESPA porton.
news43.jpg


Meglepetésemre egy Twitter bejegyzés alapján az utazásra helyet vevők között szerepel a Magyar Tudomános Akadémia is.

Ez nyilván nem hivatalos forrás, és nem is találtam erre vonatkozóan megerősítést, de kérdem, tud erről valaki valamit?
Én hirtelen ezeket találtam: 1 2 Gyanítom ezekhez lehet köze, de MTA már nincs ugyebár, legalábbis nem mint K+F műhely, ami MTA maradt, az a gittegylet rész (sorry MTA, de ez az igazság) ami a K+F rész az már ELKH brand alatt fut ld itt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 706
66 052
113
Ennyire sarkosan nem fogalmaznék, hiszen ott van az N1 szupernehéz-rakéta (igen, Glusko lelőtte, de ettől még megépítették), az Enyergia (elkészült, megépült, de aztán kihasználatlansága és a pénztelenség miatt széthullott a rendszer) vagy a Zenyit rakéta-család (ami az Orosz-Ukrán konfliktus áldozata lett végül).
A kisebb rakétákat pedig nem is említettük akkor még (Ciklon-család, Rokot, stb.).

A javaslat mögött valóban a gazdasági hatás állhat, de egyszerűen amiatt, mert Oroszország pénzügyileg nem tudná megoldani a saját SLS programjának véghezvitelét (a Jenyiszei ugyanis kb. egy Orosz SLS lenne, annyi különbséggel, hogy nekik nincs kereskedelmi cégek által elérhető alternatívájuk, mint az amerikaiaknak a Falcon Heavy, vagy a fejlesztés alatt álló New Glenn és Starship).
Újrafelhasználás nélküli hordozójármű fejlesztésbe fogni ma egyszerűen az öntökönlövés esete...
Pontosan erről beszélek. Helybenjárás az egész. Az N1-es megépült? Totál alulfinanszírozott presztízsprogram volt, annak minden hibájával és rá nehezedő nyomásával. Mind a négy felrobbant, a rendszer elemei meg szinte alig, vagy egyátalán nem mentődtek át sehova. Mintha nem is lett volna. Az USA-nak évtizedekkel később adták el alkalmi alamizsnáért a titokban rejtegetett pár darab hajtóművet.

Enyergija/Zenyit. Amennyit ezekből profitáltak, az kb a nullával ér fel. Semmi se mentődött át belőlük a gyakorlatba, a Zenyit rendszer is csak pár startot ért meg.
Ugyanez igaz a többi típusra is.

Csak Szojuz van és Proton.
Meg a folyamatos alulfinanszírozás.

A Jenyiszej drága lenne, de nélküle az orosz űrprogram beleragad az évtizedes mocsárba.

A különféle Hold-rakéták legnagyobb problémája, hogy addig a pontig vállalhatatlanul drágák, amíg el nem jutnak velük a Holdig. Egy biztonságosnak minősített emberes Hold misszióig legalább négy-öt üres, vagy emberes, de Föld körüli SLS/Starship/Nagy Menetelés 9/Jenyiszej start kell, ami politikai oldalról nehezen vállalható fel.
Ezért nem jártunk a Holdon 1972 óta.
Mert minden más küldetéshez ezek túl nagyok.
A szovjetek ezért rakták fel a méregdrága Poljusz-Szkif műholdat egyből az első Enyergijára és az üres Buran-t a másodikra. Ezekből az első út (igaz, nem az Enyergija hibájából) kudarc lett, míg a Buran repülés a Szovjetúnió végóráinak árnyékában csak egy soha meg nem ismételt, elfelejtett siker.
Pedig akár fel is robbanhatott volna.

Az is csoda, hogy egyetlen Saturn V se veszett oda.

Szóval igen, a most már végre rendelkezésre álló Angara A5 olcsóbb, mint a Jenyiszej és földkörüli pályára kisebb ráfordítással viszi fel a terhet, de a Holdig nem jut el.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 682
10 563
113
Az Ariane 5 (6), Falcon 9, Delta IV, Proton, Angara 5 úgy nagyjából azonos kategóriájú rakéták. (néhány tonna +/-).
Mondjuk ebből egy Proton drágább lenne mint egy Angara 5?
 

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
394
651
93
A várhatóan január közepén induló SpaceX Falcon 9 Transporter 1 küldetés, (ami egyébként a B1051.8as booster 8. indítása lesz, és a legrövidebb 32napos fordulóidővel indul) a cég első 'Rideshare' kifejezetten a kis műholdaknak szánt küldetése lesz.
UwictR1ycyU0K6Pu5uPGbyqbjtmDQdwB8hrgr-Ah7cOds0EL7Vorj2MT97sxXzgqKDDOLGv7DRwaho8GO1q45njHHdW5U2NF5qoPsMzmVS9Zote6cQ=w1280


A 40műholdból 30at az Német ExoLaunch szolgáltató szállít a vadonatúj EXOport műholdas adapterén, amelynek célja a mikro és nanoműholdak optimális elhelyezése a Falcon 9 ESPA porton.
news43.jpg


Meglepetésemre egy Twitter bejegyzés alapján az utazásra helyet vevők között szerepel a Magyar Tudomános Akadémia is.

Ez nyilván nem hivatalos forrás, és nem is találtam erre vonatkozóan megerősítést, de kérdem, tud erről valaki valamit?

A VZLUSAT-2 3U cubesatról van szó. A fejlesztésben magyar kutatók is részt vettek a CSFK-ból (Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont), ami akkor még az MTA kutatóintézete volt, és most kerül át az ELKH-ba. Valszeg ez szivárgott át valahogy így erre az oldalra.

Ugyanez a csapat dolgozott tavaly egy szlovák-magyar-japán gammacsillagászati cubesat fejlesztésén is (GRBAlpha). A végső összeszerelés a CSFK-ban történt decemberben, és a rázópad-tesztet a KFKI-ban csinálták.
Ez majd talán áprilisban indul egy Szojuz-2-vel.

Erről már született hivatalos sajtóanyag, a hírt átvette az index, origo, Űrvilág, és még pár portál, de nem futott nagyot, sajnos.