Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 966
13 946
113
Az Ariane 5 (6), Falcon 9, Delta IV, Proton, Angara 5 úgy nagyjából azonos kategóriájú rakéták. (néhány tonna +/-).
Mondjuk ebből egy Proton drágább lenne mint egy Angara 5?
Valószínűleg igen. Máskülönben sok értelme nem lenne az Angarának, az üzemanyag különbségtől eltekintve.
Mondjuk megbízható forrást sem nagyon találni az Orosz árakról.
Főleg, hogy ugye az Angarának csak két indítása volt, 6év különbséggel, mert az első indításnál a rakéta nagyon nem hozta a várt teljesítményt.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 506
10 091
113
Valószínűleg igen. Máskülönben sok értelme nem lenne az Angarának, az üzemanyag különbségtől eltekintve.
Mondjuk megbízható forrást sem nagyon találni az Orosz árakról.
Főleg, hogy ugye az Angarának csak két indítása volt, 6év különbséggel, mert az első indításnál a rakéta nagyon nem hozta a várt teljesítményt.
Vagy mégsem annyira, mert igen lassan haladnak, ha sokat spórolhatnának, több lenne a várható bevétel, több lenne a motiváció. A Proton nem egy túl drága rakéta, nem gondolom, hogy egyszer használatosként rakétával sokkal olcsóbb lehetne az Angara, mire elkészült elavult. A rakétahajtóműve ha jól tudom nem egy olcsó darab és megy mindig a levesbe.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Pontosan erről beszélek. Helybenjárás az egész. Az N1-es megépült? Totál alulfinanszírozott presztízsprogram volt, annak minden hibájával és rá nehezedő nyomásával. Mind a négy felrobbant, a rendszer elemei meg szinte alig, vagy egyátalán nem mentődtek át sehova. Mintha nem is lett volna. Az USA-nak évtizedekkel később adták el alkalmi alamizsnáért a titokban rejtegetett pár darab hajtóművet.

Nem csak az USA-ban alkalmazták az NK-33 és NK-43 hajtóműveket, hanem az első Szojuz-2-1v-k esetében is.
Amúgy nagyjából 60db "túlélő" hajtóműről beszélünk, ebből 36db-ot adtak el az AeroJet-nek.

Enyergija/Zenyit. Amennyit ezekből profitáltak, az kb a nullával ér fel. Semmi se mentődött át belőlük a gyakorlatba, a Zenyit rendszer is csak pár startot ért meg.
Ugyanez igaz a többi típusra is.

Őőőő.... Te most komolyan beszélsz? :confused:

A Zenyit családból 84db indítás volt összesen, ez nem "csak pár".

Az Enyergia gyorsítórakétájához kifejlesztett RD-170-en alapul a modern orosz első fokozatba szánt hajtóművek oroszlánrésze, ideértve az RD-171-et (Zenyit család), amit a mai napig fejlesztés alatt van RD-171MV néven (amit a Szojuz-5 / Irtisz rakétához szánnak).
Az RD-170-es széria dupla égőteres változata az RD-180 - ami az Atlas V. rakétacsaládban 85 alkalommal repült eddig.
Az RD-170 széria egy égőteres változata az RD-191, amit az Angara család URM-1 fokozatában használnak várhatóan még jó sokáig.
Ennek az RD-191-nek egy mutációja az Antares 200 széria első fokozatában használt RD-181.
Az RD-191 további mutációja az RD-193, ami a Szojuz-2-1v későbbi változataiban terveznek használni.

Csak Szojuz van és Proton.
Meg a folyamatos alulfinanszírozás.

Pont ezt mondom, jobbára politikai okokból elkaszálták a modern rakéták többségét a Szovjetunió idejében, majd a pénztelenség miatt nem vagy nagyon lassan haladtak azóta. Ezt nem vitatom. A többit igen.
De eddig sem csak a Szojuz és a Proton volt, a Zenyit önmagában is igen jelentős tényező, és nem véletlenül szeretnék a Protont és a Szojuzt is kiváltani évtizedek óta (az Angara is eredetileg ezért született).

A Jenyiszej drága lenne, de nélküle az orosz űrprogram beleragad az évtizedes mocsárba.

Ezzel vitatkozom. Ahhoz, hogy a Jenyiszeit ki tudják használni, egy komplex programot kellene felhúzni, ami kihasználná a rendelkezésre álló hardware-t. A NASA a politikai sz@rkavarás miatt ugyanebbe a mocsárba lépett, amikor kikönyökölte a Capitolium az Ares V. átmentését az SLS programba, de nem adott pénzt arra, hogy a NASA olyan programokat indítson, ami ki is használná az SLS képességeit. Az SLS / Orion párosnál ezért voltak kénytelenek a 2010-2016 közötti években mindenféle "aszteroida-látogatás" és hasonló vicces koncepciókat felvázolni, mert ezekhez talán elegendő lehetett volna a rendelkezésre álló pénz. Mert nem kellett túl sok extra modul (valójában ott is bajban voltak, ezért találtak ki mindenféle kényszerszülte megoldásokat).

Mikor jött a Trump kormányzat hirtelen ötlete, hogy akkor irány a Hold, és állt elő a NASA a Gateway űrállomás ötletével, akkor kezdődött el valami e téren.

Na most az Oroszok per pillanat ott tartanak, hogy kb. 15 év alatt nem tudtak egy szem tudományos modult (Nauka) normálisan átépíteni (mert az is egy 1990-es években gyártott tartalék űrállomás-modul volt eredetileg). Kínkeservesen haladnak az Orel fejlesztésével, a rakétafejlesztések, mint az Angara és az Irtisz csigasebességgel haladnak a pénztelenség miatt, akkor kérdem én: mégis mire akarják használni a Jenyiszei-t? Azt a Jenyiszei-t, amit legutóbb még az Irtiszre építve képzeltek el, amelynek a tervezési fázisának véglegesítése 2021 közepére várható? Még ha Holdraszállásban is gondolkoznak, kell egy Holdkompot is tervezni és gyártani. A Jenyiszei és az Orel mellé.
Avagy elfogadják a NASA féle megkeresést, amely még mindig lebegteti a Gateway-ben való részvételt, ahol egy orosz zsilip-modult bíznának rájuk (ennek hiányában is életképes a Gateway, így amennyiben ez a modul nem valósul meg, vagy késik, nem szenved semmi komoly hátrányt - meghatározó modul megépítését nem ajánlott a NASA sem...).

Ott azaz, a "Crew Airlock":

140_nasa_and_esa_s_lunar_gateway.png


Tegyük fel ez megvalósul. Ahhoz kell a Jenyiszei, vagyis egy indításnak már van értelme. Utána az Orel-t küldhetik a Gateway-hez, de hogy ott mit csinál, az kérdéses jelenleg, mert az Artemis programhoz nem csatlakoztak...

A különféle Hold-rakéták legnagyobb problémája, hogy addig a pontig vállalhatatlanul drágák, amíg el nem jutnak velük a Holdig. Egy biztonságosnak minősített emberes Hold misszióig legalább négy-öt üres, vagy emberes, de Föld körüli SLS/Starship/Nagy Menetelés 9/Jenyiszej start kell, ami politikai oldalról nehezen vállalható fel.
Ezért nem jártunk a Holdon 1972 óta.
Mert minden más küldetéshez ezek túl nagyok.
A szovjetek ezért rakták fel a méregdrága Poljusz-Szkif műholdat egyből az első Enyergijára és az üres Buran-t a másodikra. Ezekből az első út (igaz, nem az Enyergija hibájából) kudarc lett, míg a Buran repülés a Szovjetúnió végóráinak árnyékában csak egy soha meg nem ismételt, elfelejtett siker.
Pedig akár fel is robbanhatott volna.

Őőőő....
Nem tudom pontosan értelmezni ezt, mert a Proton is Hold-rakéta, a Zond misszióknál is azt használták (noha azok személyzet nélküli űrhajók volt végül, bár eredetileg emberes Hold-megkerülésre készültek velük). A Falcon Heavy is Hold-rakéta egyszer használatos módban. Az Enyergia is vállalható rakéta lett volna - ha az eredeti céljának megfelelően Hold-programhoz használják (ugyebár az Enyergia Glusko eredeti Vulkan rakétája helyett született, amely a szovjet Hold-program lett volna, csak nem talált hozzá politikai támogatást). Valójában az Enyergia, amelynél eredetileg a gyorsítórakétákat újrahasznosíthatónak tervezték, egy tökéletesen jó rakéta lett volna. Ha lett volna célja. De a Szovjetuniónak már nem volt erőforrása hozzá, Oroszországnak az 1990-es években végképpen nem, az USA az űrrepülőgép mámorában élt, Európa pedig a saját kis álomvilágában volt. Szegény rakéta olyan űrállomások és mélyűri programokhoz lehetett volna alap, amely egészen más űrkutatási szintet jelentett volna. De mivel az Oroszok a kvázi Szaljut és TKSz programok maradékán igyekeztek a formálódó ISS-ben részt venni, amelyek a Protonhoz voltak méretezve, az Egyesült Államokban és Európában pedig senki sem volt érdekelt, hogy az Enyergia megmeneküljön, így ez a rakétaprogram is az enyészeté lett...

Az Enyergia Blokk A (gyorsító) fokozat újrafelhasználásának koncepciója (sose tesztelték végül, a két Enyergia úton mérőműszerek voltak az Ejtőernyők helyén):

140_trajectoire-bloca-grand-en.jpg


Szóval igen, a most már végre rendelkezésre álló Angara A5 olcsóbb, mint a Jenyiszej és földkörüli pályára kisebb ráfordítással viszi fel a terhet, de a Holdig nem jut el.

Especiel az Angara családban is volt Jenyiszei-szintű opció, az Angara-100 (itt a jobb oldali):

140_shlv.jpg
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 966
13 946
113
Vagy mégsem annyira, mert igen lassan haladnak, ha sokat spórolhatnának, több lenne a várható bevétel, több lenne a motiváció. A Proton nem egy túl drága rakéta, nem gondolom, hogy egyszer használatosként rakétával sokkal olcsóbb lehetne az Angara, mire elkészült elavult. A rakétahajtóműve ha jól tudom nem egy olcsó darab és megy mindig a levesbe.
Az jelenlegi Orosz rakéta-űrprogramnál nehezen értelmezhető a bevétel/profit fogalma.
A Roskozmos, csakúgy mint a Nasa állami szervezet, állami pénzből és megrendelésekből. Az állam évi ~2-2.5milliárd dollárnak megfelelő rubelt tol bele. Külsős bevételük, a Soyuzok teher, valamint az ISSre személyszállításából keletkezett, és az RD-180 hajtómű értékesítésből. Ha valóban számítana a profit, csak Soyuzokat építenének. Az Angarába öntött pénzek aligha fognak megtérülni a belátható jövőben. Főleg úgy, hogy először értékesíteni kellene a piacon. Az ár azért nyilván így is számít, de a szerepük az Orosz képesség fentartás, és lépéstartás a technológia fejlődésével.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 337
10 690
113
Nem csak az USA-ban alkalmazták az NK-33 és NK-43 hajtóműveket, hanem az első Szojuz-2-1v-k esetében is.
Amúgy nagyjából 60db "túlélő" hajtóműről beszélünk, ebből 36db-ot adtak el az AeroJet-nek.



Őőőő.... Te most komolyan beszélsz? :confused:

A Zenyit családból 84db indítás volt összesen, ez nem "csak pár".

Az Enyergia gyorsítórakétájához kifejlesztett RD-170-en alapul a modern orosz első fokozatba szánt hajtóművek oroszlánrésze, ideértve az RD-171-et (Zenyit család), amit a mai napig fejlesztés alatt van RD-171MV néven (amit a Szojuz-5 / Irtisz rakétához szánnak).
Az RD-170-es széria dupla égőteres változata az RD-180 - ami az Atlas V. rakétacsaládban 85 alkalommal repült eddig.
Az RD-170 széria egy égőteres változata az RD-191, amit az Angara család URM-1 fokozatában használnak várhatóan még jó sokáig.
Ennek az RD-191-nek egy mutációja az Antares 200 széria első fokozatában használt RD-181.
Az RD-191 további mutációja az RD-193, ami a Szojuz-2-1v későbbi változataiban terveznek használni.



Pont ezt mondom, jobbára politikai okokból elkaszálták a modern rakéták többségét a Szovjetunió idejében, majd a pénztelenség miatt nem vagy nagyon lassan haladtak azóta. Ezt nem vitatom. A többit igen.
De eddig sem csak a Szojuz és a Proton volt, a Zenyit önmagában is igen jelentős tényező, és nem véletlenül szeretnék a Protont és a Szojuzt is kiváltani évtizedek óta (az Angara is eredetileg ezért született).



Ezzel vitatkozom. Ahhoz, hogy a Jenyiszeit ki tudják használni, egy komplex programot kellene felhúzni, ami kihasználná a rendelkezésre álló hardware-t. A NASA a politikai sz@rkavarás miatt ugyanebbe a mocsárba lépett, amikor kikönyökölte a Capitolium az Ares V. átmentését az SLS programba, de nem adott pénzt arra, hogy a NASA olyan programokat indítson, ami ki is használná az SLS képességeit. Az SLS / Orion párosnál ezért voltak kénytelenek a 2010-2016 közötti években mindenféle "aszteroida-látogatás" és hasonló vicces koncepciókat felvázolni, mert ezekhez talán elegendő lehetett volna a rendelkezésre álló pénz. Mert nem kellett túl sok extra modul (valójában ott is bajban voltak, ezért találtak ki mindenféle kényszerszülte megoldásokat).

Mikor jött a Trump kormányzat hirtelen ötlete, hogy akkor irány a Hold, és állt elő a NASA a Gateway űrállomás ötletével, akkor kezdődött el valami e téren.

Na most az Oroszok per pillanat ott tartanak, hogy kb. 15 év alatt nem tudtak egy szem tudományos modult (Nauka) normálisan átépíteni (mert az is egy 1990-es években gyártott tartalék űrállomás-modul volt eredetileg). Kínkeservesen haladnak az Orel fejlesztésével, a rakétafejlesztések, mint az Angara és az Irtisz csigasebességgel haladnak a pénztelenség miatt, akkor kérdem én: mégis mire akarják használni a Jenyiszei-t? Azt a Jenyiszei-t, amit legutóbb még az Irtiszre építve képzeltek el, amelynek a tervezési fázisának véglegesítése 2021 közepére várható? Még ha Holdraszállásban is gondolkoznak, kell egy Holdkompot is tervezni és gyártani. A Jenyiszei és az Orel mellé.
Avagy elfogadják a NASA féle megkeresést, amely még mindig lebegteti a Gateway-ben való részvételt, ahol egy orosz zsilip-modult bíznának rájuk (ennek hiányában is életképes a Gateway, így amennyiben ez a modul nem valósul meg, vagy késik, nem szenved semmi komoly hátrányt - meghatározó modul megépítését nem ajánlott a NASA sem...).

Ott azaz, a "Crew Airlock":

140_nasa_and_esa_s_lunar_gateway.png


Tegyük fel ez megvalósul. Ahhoz kell a Jenyiszei, vagyis egy indításnak már van értelme. Utána az Orel-t küldhetik a Gateway-hez, de hogy ott mit csinál, az kérdéses jelenleg, mert az Artemis programhoz nem csatlakoztak...



Őőőő....
Nem tudom pontosan értelmezni ezt, mert a Proton is Hold-rakéta, a Zond misszióknál is azt használták (noha azok személyzet nélküli űrhajók volt végül, bár eredetileg emberes Hold-megkerülésre készültek velük). A Falcon Heavy is Hold-rakéta egyszer használatos módban. Az Enyergia is vállalható rakéta lett volna - ha az eredeti céljának megfelelően Hold-programhoz használják (ugyebár az Enyergia Glusko eredeti Vulkan rakétája helyett született, amely a szovjet Hold-program lett volna, csak nem talált hozzá politikai támogatást). Valójában az Enyergia, amelynél eredetileg a gyorsítórakétákat újrahasznosíthatónak tervezték, egy tökéletesen jó rakéta lett volna. Ha lett volna célja. De a Szovjetuniónak már nem volt erőforrása hozzá, Oroszországnak az 1990-es években végképpen nem, az USA az űrrepülőgép mámorában élt, Európa pedig a saját kis álomvilágában volt. Szegény rakéta olyan űrállomások és mélyűri programokhoz lehetett volna alap, amely egészen más űrkutatási szintet jelentett volna. De mivel az Oroszok a kvázi Szaljut és TKSz programok maradékán igyekeztek a formálódó ISS-ben részt venni, amelyek a Protonhoz voltak méretezve, az Egyesült Államokban és Európában pedig senki sem volt érdekelt, hogy az Enyergia megmeneküljön, így ez a rakétaprogram is az enyészeté lett...

Az Enyergia Blokk A (gyorsító) fokozat újrafelhasználásának koncepciója (sose tesztelték végül, a két Enyergia úton mérőműszerek voltak az Ejtőernyők helyén):

140_trajectoire-bloca-grand-en.jpg




Especiel az Angara családban is volt Jenyiszei-szintű opció, az Angara-100 (itt a jobb oldali):

140_shlv.jpg
Értem én, hogy hosszútávon nem járható út/nem rentábilis, meg azt is is értem, hogy a mérnökök és projektvezetők nem a "merjünk kicsik lenni" roppant káros szemléletével élnek.
S akkor még egy hatalom/birodalom presztízsmotivációiról nem is beszélek.

Ezzel együtt elképesztően drága - no és eleinte kockázatos (nemhiába a kockázás szóból ered...) - egy új, komoly infrastrukturális igényű hordozórakéta kifejlesztése, üzembiztossá fejlesztése.
Az N1 kiváló példa: Új gyártócsarnokok, startasztalok, szállítási és kiszolgáló infrastruktúra, konstrukcionálisan beépített időzített bombák (30 db hajtómű)
Eredmény: Négyből négy kudarc. Ettől még 25 db Szojuz start is kisebb kockázat lett volna...
Az N1 projektbe beleölt pénzből 5 Szojuz indítással (amennyi szinte kerekítési hiba lett volna egy évre vetítve) elemenként Föld körüli pályára lehetett volna - nyilván megfelelő sorrendben - állítani a különböző egységeket. Még egy karosszériaelemek nélküli, elektromos hajtású GAZ-69 holdautó is belefért volna - ha már versenyfutás volt az idővel;)

Mellette meg lehetett volna szöszölni az N1, vagy valamely alternatív projekt készre fejlesztésével.

Azért talán nem véletlen, hogy mind az USA-ban, mind a szovjet/orosz vonalon évtizedekig ragaszkodtak/ragaszkodnak az óvatosan továbbfejlesztgetett bevált rakétákhoz.
Nyilván ezt most borítja a piacon az újrafelhasználhatóság koncepciója, de emiatt meg évekig ölni a pénzt s múlatni az időt a saját presztízsprojektek kárára....
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Az jelenlegi Orosz rakéta-űrprogramnál nehezen értelmezhető a bevétel/profit fogalma.
A Roskozmos, csakúgy mint a Nasa állami szervezet, állami pénzből és megrendelésekből. Az állam évi ~2-2.5milliárd dollárnak megfelelő rubelt tol bele. Külsős bevételük, a Soyuzok teher, valamint az ISSre személyszállításából keletkezett, és az RD-180 hajtómű értékesítésből. Ha valóban számítana a profit, csak Soyuzokat építenének. Az Angarába öntött pénzek aligha fognak megtérülni a belátható jövőben. Főleg úgy, hogy először értékesíteni kellene a piacon. Az ár azért nyilván így is számít, de a szerepük az Orosz képesség fentartás, és lépéstartás a technológia fejlődésével.
Ehhez még egy pár kör pluszba:

  1. A Roszkoszmosz egy állami "ernyő", ez alá lett beterelve az Orosz űripar összes szereplője. Még 2014-ben nekiálltak visszaállamosítani mindent, ez félig-meddig sikerült (az Enyergia cég fő részvényese is az állam, és bár volt szó róla, hogy teljesen vissza lesz "véve", ez amennyire tudom, elmaradt végül).
  2. A Roszkoszmosz megrendelői is részben állami vagy állam-közeli cégek, lásd Gazprom által üzemeltetett Jamal műholdak...
  3. Szépen sorban elvesztették az összes vonzó képességüket. A Proton anno az egyetlen komolyabb nehéz rakéta volt, a nyugati konkurensekhez képest mókásan olcsóan (csak nem nagyon volt jó és megbízható 4. fokozata), a Proton mára egyáltalán nem rendkívüli, annyira, hogy 2019-ben Rogozin nekiállt olyanokat állítani, hogy a Proton-M árát leviszik a Falcon 9 szintjére, hogy megnyerjék a OneWeb megrendeléseket (nem nyerték ott meg, csak Szojuz-2-1b lesz a tervek szerint). A Szojuz még mindig olcsó (mert kb. hülye szintre egyszerűsítették a tömeggyártását, bizonyítva, hogy akkor olcsó valami, ha nagy tömegben gyártod...), ezért ez maradt. Űrturizmus terén is szépen kicsinálja őket a SpaceX...
  4. Gyakorlatilag az utolsó mentsváruk a hajtóműgyártás, az RD-170 folyományok (korábban leírtam őket) még mindig jók, de ugye nincs metán / földgáz üzemanyagú rakétájuk, ami az új trend.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Az N1 kiváló példa: Új gyártócsarnokok, startasztalok, szállítási és kiszolgáló infrastruktúra, konstrukcionálisan beépített időzített bombák (30 db hajtómű)
Eredmény: Négyből négy kudarc. Ettől még 25 db Szojuz start is kisebb kockázat lett volna...

Gondolom olvastad az N1-ről szóló cikkemet (első fele (tervek) és második fele (3 oldalon keresztül a megvalósulás és bukás, főleg az utolsó oldalt javaslom e téren)).
Lehet volna innovatívabb megközelítés, eleve Koroljov is ilyesmin gondolkodott, hiszen az első Hold-tervei szerint egy "vonat" állt volna össze a Föld körüli pályán, hogy egy Hold-megkerülést megvalósítsanak:

Koroljov "vonata", felül a 7K (Szojuz A, űrhajó), alatta a 9K (Szojuz B, gyorsító fokozat), legalul a 11K (Szojuz V, üzemanyag-tartály):

140_7k_9k_11k.thumb.jpg


Ehhez már "csak" egy Holdkomp kellett volna, amely egy 9K és 11K páros elvihet Hold-körüli pályára, hogy ott csatlakozzon hozzá a Szojuz A, amelyből átszállhat egy kozmonauta...

Miért nem ez valósult meg? Mert rájöttek, hogy ez túlságosan is rizikós, egy Holdra-szálláshoz nagyon alsó hangon 6 indítás kell, de inkább 8 (plusz egy B és V Szojuz, hogy a visszatérés biztosítva legyen), és alsó hangon 8, esetleg 9 űrbéli dokkolás. Úgy, hogy akkor még egyet sem csináltak.

Ezért harcolt mind Cselomej (az UR-700 rakétával), mind Koroljov (az N-1-el), hogy kell igenis a szupernehéz-rakéta kell a Holdra-szálláshoz. Ez tűnt a jobb megoldáshoz.

A 30 rakétahajtómű önmagában nem akkora veszély, mint elsőre tűnik - inkább az volt a probléma, hogy a Kuznyecov-iroda, amely még előtte nem foglalkozott komolyan rakéta-hajtóművel (hiszen a gázturbinás sugárhajtóművek volt a fő területük), hirtelenjében igen speciális célú kerozin-hajtóanyagú rakéta-hajtóművet kellett tervezniük. Mindezt azért, mert Glusko nem volt hajlandó Koroljov kérésének eleget tenni (ugye Glusko irodája volt a legkomolyabb rakétahajtómű-fejlesztőiroda akkoriban).

Az Egyesült Államokban 10 év kellett ahhoz, hogy az F-1 rakétahajtóművet megbízhatóra kifejlesszék. Ha a szovjeteknek rendelkezésre állt volna 10 évük, amelyben olyan támogatást kapnak, mint a NASA kapott 1962-től, nekik is sikerült volna (ahogy az NK-33 és NK-43 hajtóművek ezt bizonyítják), de nem kaptak végül 10 évet, mert az N-1F-ekből egy sem repült soha (az N-1 fejlesztése pedig 1964-ben kezdődött el, Kuznyecov 1965-ben kezdett el a hajtóműfejlesztésen dolgozni).

Azért talán nem véletlen, hogy mind az USA-ban, mind a szovjet/orosz vonalon évtizedekig ragaszkodtak/ragaszkodnak az óvatosan továbbfejlesztgetett bevált rakétákhoz.
Nyilván ezt most borítja a piacon az újrafelhasználhatóság koncepciója, de emiatt meg évekig ölni a pénzt s múlatni az időt a saját presztízsprojektek kárára....

Én ezt a kijelentést mókásnak tartom azért a történelem ismeretében.

A NASA 1969-től az STS űrsikló fejlesztésére tett fel mindent. Annyira mindent, hogy konkrétan nem akartak más rakétafejlesztésről hallani. Az eredményt tudjuk, sikerült egy fehér elefántot kifejleszteniük, ami aztán több, mint 10 évnyi fejlesztés után egy 30 éves fejfájás volt nekik.

Hogy ezzel párhuzamban a légierő támogatta az Atlas, Delta és Titan rakéta-fejlesztéseket, egy egészen más történet, és valójában ezek folyamatos fejlesztések voltak (az Atlas III már alig emlékeztetett arra az ICBM rakétára, aminek indult). Valójában pont azért nem ölt az 1980-as évek második feléig komolyabb pénzeket, a hordozórakéta-fejlesztésekbe, mert mindenki azt hitte, hogy az űrrepülőgép majd olcsón fog működni, és úgy is lesöpri az egyszer használatos hordozórakétákat a piacról.
Nagyon nem így lett.

A szovjet vonalon folyamatosan ment a váltás iránti vágy. Glusko vezetésével elindult az Enyergia / Zenyit páros, és ha nem omlik össze a Szovjetunió, akkor a Szojuz és a Proton eltűnt volna, helyettük ez a páros vette volna át a Szovjet űrprogram igáslovainak szerepét.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Gondolom olvastad az N1-ről szóló cikkemet (első fele (tervek) és második fele (3 oldalon keresztül a megvalósulás és bukás, főleg az utolsó oldalt javaslom e téren)).
Lehet volna innovatívabb megközelítés, eleve Koroljov is ilyesmin gondolkodott, hiszen az első Hold-tervei szerint egy "vonat" állt volna össze a Föld körüli pályán, hogy egy Hold-megkerülést megvalósítsanak:

Koroljov "vonata", felül a 7K (Szojuz A, űrhajó), alatta a 9K (Szojuz B, gyorsító fokozat), legalul a 11K (Szojuz V, üzemanyag-tartály):

140_7k_9k_11k.thumb.jpg


Ehhez már "csak" egy Holdkomp kellett volna, amely egy 9K és 11K páros elvihet Hold-körüli pályára, hogy ott csatlakozzon hozzá a Szojuz A, amelyből átszállhat egy kozmonauta...

Miért nem ez valósult meg? Mert rájöttek, hogy ez túlságosan is rizikós, egy Holdra-szálláshoz nagyon alsó hangon 6 indítás kell, de inkább 8 (plusz egy B és V Szojuz, hogy a visszatérés biztosítva legyen), és alsó hangon 8, esetleg 9 űrbéli dokkolás. Úgy, hogy akkor még egyet sem csináltak.

Ezért harcolt mind Cselomej (az UR-700 rakétával), mind Koroljov (az N-1-el), hogy kell igenis a szupernehéz-rakéta kell a Holdra-szálláshoz. Ez tűnt a jobb megoldáshoz.

A 30 rakétahajtómű önmagában nem akkora veszély, mint elsőre tűnik - inkább az volt a probléma, hogy a Kuznyecov-iroda, amely még előtte nem foglalkozott komolyan rakéta-hajtóművel (hiszen a gázturbinás sugárhajtóművek volt a fő területük), hirtelenjében igen speciális célú kerozin-hajtóanyagú rakéta-hajtóművet kellett tervezniük. Mindezt azért, mert Glusko nem volt hajlandó Koroljov kérésének eleget tenni (ugye Glusko irodája volt a legkomolyabb rakétahajtómű-fejlesztőiroda akkoriban).

Az Egyesült Államokban 10 év kellett ahhoz, hogy az F-1 rakétahajtóművet megbízhatóra kifejlesszék. Ha a szovjeteknek rendelkezésre állt volna 10 évük, amelyben olyan támogatást kapnak, mint a NASA kapott 1962-től, nekik is sikerült volna (ahogy az NK-33 és NK-43 hajtóművek ezt bizonyítják), de nem kaptak végül 10 évet, mert az N-1F-ekből egy sem repült soha (az N-1 fejlesztése pedig 1964-ben kezdődött el, Kuznyecov 1965-ben kezdett el a hajtóműfejlesztésen dolgozni).



Én ezt a kijelentést mókásnak tartom azért a történelem ismeretében.

A NASA 1969-től az STS űrsikló fejlesztésére tett fel mindent. Annyira mindent, hogy konkrétan nem akartak más rakétafejlesztésről hallani. Az eredményt tudjuk, sikerült egy fehér elefántot kifejleszteniük, ami aztán több, mint 10 évnyi fejlesztés után egy 30 éves fejfájás volt nekik.

Hogy ezzel párhuzamban a légierő támogatta az Atlas, Delta és Titan rakéta-fejlesztéseket, egy egészen más történet, és valójában ezek folyamatos fejlesztések voltak (az Atlas III már alig emlékeztetett arra az ICBM rakétára, aminek indult). Valójában pont azért nem ölt az 1980-as évek második feléig komolyabb pénzeket, a hordozórakéta-fejlesztésekbe, mert mindenki azt hitte, hogy az űrrepülőgép majd olcsón fog működni, és úgy is lesöpri az egyszer használatos hordozórakétákat a piacról.
Nagyon nem így lett.

A szovjet vonalon folyamatosan ment a váltás iránti vágy. Glusko vezetésével elindult az Enyergia / Zenyit páros, és ha nem omlik össze a Szovjetunió, akkor a Szojuz és a Proton eltűnt volna, helyettük ez a páros vette volna át a Szovjet űrprogram igáslovainak szerepét.
De nagy kár az Enyergijáért! A tőle egy lépésre levő Vulkán már 180 tonnát emelt volna ki a gravitációs kútból.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 337
10 690
113
Gondolom olvastad az N1-ről szóló cikkemet (első fele (tervek) és második fele (3 oldalon keresztül a megvalósulás és bukás, főleg az utolsó oldalt javaslom e téren)).
Lehet volna innovatívabb megközelítés, eleve Koroljov is ilyesmin gondolkodott, hiszen az első Hold-tervei szerint egy "vonat" állt volna össze a Föld körüli pályán, hogy egy Hold-megkerülést megvalósítsanak:

Koroljov "vonata", felül a 7K (Szojuz A, űrhajó), alatta a 9K (Szojuz B, gyorsító fokozat), legalul a 11K (Szojuz V, üzemanyag-tartály):

140_7k_9k_11k.thumb.jpg


Ehhez már "csak" egy Holdkomp kellett volna, amely egy 9K és 11K páros elvihet Hold-körüli pályára, hogy ott csatlakozzon hozzá a Szojuz A, amelyből átszállhat egy kozmonauta...

Miért nem ez valósult meg? Mert rájöttek, hogy ez túlságosan is rizikós, egy Holdra-szálláshoz nagyon alsó hangon 6 indítás kell, de inkább 8 (plusz egy B és V Szojuz, hogy a visszatérés biztosítva legyen), és alsó hangon 8, esetleg 9 űrbéli dokkolás. Úgy, hogy akkor még egyet sem csináltak.

Ezért harcolt mind Cselomej (az UR-700 rakétával), mind Koroljov (az N-1-el), hogy kell igenis a szupernehéz-rakéta kell a Holdra-szálláshoz. Ez tűnt a jobb megoldáshoz.

A 30 rakétahajtómű önmagában nem akkora veszély, mint elsőre tűnik - inkább az volt a probléma, hogy a Kuznyecov-iroda, amely még előtte nem foglalkozott komolyan rakéta-hajtóművel (hiszen a gázturbinás sugárhajtóművek volt a fő területük), hirtelenjében igen speciális célú kerozin-hajtóanyagú rakéta-hajtóművet kellett tervezniük. Mindezt azért, mert Glusko nem volt hajlandó Koroljov kérésének eleget tenni (ugye Glusko irodája volt a legkomolyabb rakétahajtómű-fejlesztőiroda akkoriban).

Az Egyesült Államokban 10 év kellett ahhoz, hogy az F-1 rakétahajtóművet megbízhatóra kifejlesszék. Ha a szovjeteknek rendelkezésre állt volna 10 évük, amelyben olyan támogatást kapnak, mint a NASA kapott 1962-től, nekik is sikerült volna (ahogy az NK-33 és NK-43 hajtóművek ezt bizonyítják), de nem kaptak végül 10 évet, mert az N-1F-ekből egy sem repült soha (az N-1 fejlesztése pedig 1964-ben kezdődött el, Kuznyecov 1965-ben kezdett el a hajtóműfejlesztésen dolgozni).



Én ezt a kijelentést mókásnak tartom azért a történelem ismeretében.

A NASA 1969-től az STS űrsikló fejlesztésére tett fel mindent. Annyira mindent, hogy konkrétan nem akartak más rakétafejlesztésről hallani. Az eredményt tudjuk, sikerült egy fehér elefántot kifejleszteniük, ami aztán több, mint 10 évnyi fejlesztés után egy 30 éves fejfájás volt nekik.

Hogy ezzel párhuzamban a légierő támogatta az Atlas, Delta és Titan rakéta-fejlesztéseket, egy egészen más történet, és valójában ezek folyamatos fejlesztések voltak (az Atlas III már alig emlékeztetett arra az ICBM rakétára, aminek indult). Valójában pont azért nem ölt az 1980-as évek második feléig komolyabb pénzeket, a hordozórakéta-fejlesztésekbe, mert mindenki azt hitte, hogy az űrrepülőgép majd olcsón fog működni, és úgy is lesöpri az egyszer használatos hordozórakétákat a piacról.
Nagyon nem így lett.

A szovjet vonalon folyamatosan ment a váltás iránti vágy. Glusko vezetésével elindult az Enyergia / Zenyit páros, és ha nem omlik össze a Szovjetunió, akkor a Szojuz és a Proton eltűnt volna, helyettük ez a páros vette volna át a Szovjet űrprogram igáslovainak szerepét.

Még, hogy tetszik...Kifejezetten profi válasz!
Nagyon szépen köszönöm!
Igen, olvastam anno; alig vártam az újabb részeket! Csak sajnos - egy ponton túl - olyan vagyok, mint kiselefánt; nehezen tanulok, könnyen felejtek:(
Az még hagyján; de inkább a benyomásaimra emlékszem, mint a tényekre. Erre kiváló példa, hogy csak öt startot tippeltem egy utazásra.
Írás közben elbizonytalanodtam a dokkolásokon (rutin, üzemanyagigény, kockázatok), de aztán nagyvonalúan továbbléptem...

Igen; az Atlas, Delta, Titan sorra gondoltam.

Még egyszer köszönöm!
Az újra betett linkeket pláne!
 
  • Tetszik
Reactions: teglasi80 and Cifu

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Pontosan erről beszélek. Helybenjárás az egész. Az N1-es megépült? Totál alulfinanszírozott presztízsprogram volt, annak minden hibájával és rá nehezedő nyomásával. Mind a négy felrobbant, a rendszer elemei meg szinte alig, vagy egyátalán nem mentődtek át sehova. Mintha nem is lett volna. Az USA-nak évtizedekkel később adták el alkalmi alamizsnáért a titokban rejtegetett pár darab hajtóművet.

Enyergija/Zenyit. Amennyit ezekből profitáltak, az kb a nullával ér fel. Semmi se mentődött át belőlük a gyakorlatba, a Zenyit rendszer is csak pár startot ért meg.
Ugyanez igaz a többi típusra is.

Csak Szojuz van és Proton.
Meg a folyamatos alulfinanszírozás.

A Jenyiszej drága lenne, de nélküle az orosz űrprogram beleragad az évtizedes mocsárba.

A különféle Hold-rakéták legnagyobb problémája, hogy addig a pontig vállalhatatlanul drágák, amíg el nem jutnak velük a Holdig. Egy biztonságosnak minősített emberes Hold misszióig legalább négy-öt üres, vagy emberes, de Föld körüli SLS/Starship/Nagy Menetelés 9/Jenyiszej start kell, ami politikai oldalról nehezen vállalható fel.
Ezért nem jártunk a Holdon 1972 óta.
Mert minden más küldetéshez ezek túl nagyok.
A szovjetek ezért rakták fel a méregdrága Poljusz-Szkif műholdat egyből az első Enyergijára és az üres Buran-t a másodikra. Ezekből az első út (igaz, nem az Enyergija hibájából) kudarc lett, míg a Buran repülés a Szovjetúnió végóráinak árnyékában csak egy soha meg nem ismételt, elfelejtett siker.
Pedig akár fel is robbanhatott volna.

Az is csoda, hogy egyetlen Saturn V se veszett oda.

Szóval igen, a most már végre rendelkezésre álló Angara A5 olcsóbb, mint a Jenyiszej és földkörüli pályára kisebb ráfordítással viszi fel a terhet, de a Holdig nem jut el.
", a rendszer elemei meg szinte alig, vagy egyátalán nem mentődtek át sehova"
Dehogynem. Játszótér és disznóól lett belőlük.

 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 966
13 946
113
I salute you!
d8e76cd30e418198f04c6e0beaa820e5.jpg

A témában járatosságtól függetlenül is, pazar irás!

Ha lehet egy apró észrevételem...
A kisszereplős részhez, ha már egy Aevum említéste került, szerintem helyt érdemelt volna a Firefly rakéta is. Sokkal ambíciózusabb projekt, ami mögött van pénz, szakértelem, és megrendelés is, és végfázisban járnak, ugye idén már startol az első..
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
I salute you!
d8e76cd30e418198f04c6e0beaa820e5.jpg

A témában járatosságtól függetlenül is, pazar irás!

Ha lehet egy apró észrevételem...
A kisszereplős részhez, ha már egy Aevum említéste került, szerintem helyt érdemelt volna a Firefly rakéta is. Sokkal ambíciózusabb projekt, ami mögött van pénz, szakértelem, és megrendelés is, és végfázisban járnak, ugye idén már startol az első..

Benne voltak a 2018-as összefoglalóban, akkor 2019-re tervezték az indítást, 2019-ben 2020-ra (a 2019-es összefoglalóból azért maradtak ki) tavaly pedig végül idén első negyedévre tolták el az indítást.
Ezzel az erővel fel kellene hozni a Vector Space-t is, hiszen ők most decemberben sikeresen kimásztak a csődvédelemből, és 2017-ben már két szub-orbitális teszten túl voltak.
Meg lehet említeni a PLR-t, és még sorolni lehetne a példákat.
Nem akartam ennyire mélyen belemenni, ahol érdekes (az Aevum kétségkívül az) a technikai megoldás, ott példaként megjelentek. A törpiekről akkor, ha lesz mit írni róluk...
 
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Köszi, érdekes volt!

Egy apró hibát mintha találtam volna a 2. oldal tetején:
"Októberben és novemberben már a kozmonauták részvételével zajló teszteket hajtották végre, és a jelen állás szerint 2020 májusában végre tényleg elindulhat a modul,"

Nem 2021?
Köszi, javítottam! :hadonaszos:
 
  • Tetszik
Reactions: BJani
T

Törölt tag 1586

Guest
Trump egyik utolsó elnöki rendelete arról hogy ki kell fejleszteni egy kisméretű atomreakrort űrkutatási és egyéb katonai célokra.
"...Today, President Trump is issuing an Executive Order on Promoting Small Modular Reactors for National Defense and Space Exploration, which will further revitalize the United States nuclear energy sector, reinvigorate America’s space exploration program, and produce diverse energy options for national defense needs...."
https://www.whitehouse.gov/briefing...-reactors-national-defense-space-exploration/
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 966
13 946
113
SLS 4 hajtóműves teszt.

Jim Bridenstine, a NASA rendszergazdája részt vett a teszten. Elmondása szerint "Bár a motorok nem működtek a teljes időtartam alatt, a csapat sikeresen végrehajtotta a visszaszámlálást, begyujtotta a motorokat, és értékes adatokra tett szert, amik elemzése után döntenek a következő lépésről."


Blue Origin Szuborbitális tesztrepülés+landolás
Ez a szuborbitális New Shepard rakéta és kapszula 14. repülése volt 2015 óta, a csütörtöki tesztmisszió egy új űrhajót és rakétát mutatott be az emberek szállításához szükséges felszereléssel.


Még az idén új napelemeket kap az ISS.
irosa-wing-1-assembly.jpg

Bár jól működnek, a jelenlegi napelemek, a várakozásoknak megfelelően a leromlás jeleit mutatják. A megfelelő energiaellátás fenntartása érdekében a NASA új napelemekkel bővíti az űrállomás nyolc meglévő áramcsatornáját. A nyolc eredeti, nagyobb tábla és az új kisebb, hatékonyabbak kombinációja visszaállítja az ISS energiatermelését hozzávetőlegesen az eredeti napelemek első telepítésekor generált mennyiségre, ami 20-30% -os növekedést eredményez az űrállomás kutatásához és műveleteihez.
Az új napelemek a Roll-Out Solar Array (ROSA) technológia nagyobb verziói lesznek, amely sikeresen demonstrálta a napelrendezés telepítésének mechanikai képességeit az űrállomáson 2017 júniusában végzett teszt során.