Űrkutatás

Az orosz űrügynökség arra számít, hogy Vosztochny jövő évben teljes kapacitással kezdi meg működését

Rogozin kijelentéseit némi kétkedéssel célszerű fogadni. Például mit is jelent számára a "teljes kapacitás" vajon?
Anno domini arról volt szó, hogy Bajkonurt teljesen leállítják és helyette majd Vosztocsnijból indul már minden.
Jelenleg úgy néz ki, hogy párhuzamosan fog működni a kettő, és például a személyzetes Szojuz indítások maradnak továbbra is Bajkonurban például...
 
Rogozin kijelentéseit némi kétkedéssel célszerű fogadni. Például mit is jelent számára a "teljes kapacitás" vajon?
Anno domini arról volt szó, hogy Bajkonurt teljesen leállítják és helyette majd Vosztocsnijból indul már minden.
Jelenleg úgy néz ki, hogy párhuzamosan fog működni a kettő, és például a személyzetes Szojuz indítások maradnak továbbra is Bajkonurban például...
Teljes kapacitás jelentheti pl azt, hogy elkészülnek az Angara A5 indítópadjával. Bajkonurra bérleti szerződésük van 2050-ig
https://www.roscosmos.ru/479/
Kazahsztán elnöke megerősíti a Baikonur kozmodróm bérleti szerződésének módosítását
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and fishbed
Teljes kapacitás jelentheti pl azt, hogy elkészülnek az Angara A5 indítópadjával. Bajkonurra bérleti szerződésük van 2050-ig
https://www.roscosmos.ru/479/
Kazahsztán elnöke megerősíti a Baikonur kozmodróm bérleti szerződésének módosítását
Pont erről beszélek, így konkrétan mi értelme Vosztocsnijnak az elkövetkezendő 30 évig?

Az Angara A5 a jelen verzió szerint egyfajta kiegészítő lesz csak, marad a Szojuz széria (Szojuz nevű széria) a fő csapásnak, a Szojuz-5 várhatóan megörökli a Proton infrastruktúrát Bajkonurban, és feltehetően vele fogják az Orel-t is indítani (most így néz ki). Így Vosztocsnij egyfajta tartalék, másodlagos kozmodróm lehet csak, mert MEO / GTO / GEO műholdakhoz Bajkonur ideálisabb, SSO-hoz pedig Pleszetksz...
 
Pont erről beszélek, így konkrétan mi értelme Vosztocsnijnak az elkövetkezendő 30 évig?

Az Angara A5 a jelen verzió szerint egyfajta kiegészítő lesz csak, marad a Szojuz széria (Szojuz nevű széria) a fő csapásnak, a Szojuz-5 várhatóan megörökli a Proton infrastruktúrát Bajkonurban, és feltehetően vele fogják az Orel-t is indítani (most így néz ki). Így Vosztocsnij egyfajta tartalék, másodlagos kozmodróm lehet csak, mert MEO / GTO / GEO műholdakhoz Bajkonur ideálisabb, SSO-hoz pedig Pleszetksz...
A Szojuz-5 höz új indítóállást építenek Bayterek néven Bajkonurban, ami közös orosz-kazah invesztíció.
 
Pont erről beszélek, így konkrétan mi értelme Vosztocsnijnak az elkövetkezendő 30 évig?

Az Angara A5 a jelen verzió szerint egyfajta kiegészítő lesz csak, marad a Szojuz széria (Szojuz nevű széria) a fő csapásnak, a Szojuz-5 várhatóan megörökli a Proton infrastruktúrát Bajkonurban, és feltehetően vele fogják az Orel-t is indítani (most így néz ki). Így Vosztocsnij egyfajta tartalék, másodlagos kozmodróm lehet csak, mert MEO / GTO / GEO műholdakhoz Bajkonur ideálisabb, SSO-hoz pedig Pleszetksz...
Milyen kiegészítő, az A5 lesz a fő nehézrakétájuk?!! A Protont kifuttatják, 2021-ben 4 indítást terveznek 2022-ben csak egyet, az A5 veszi át a helyét és beindul a nagyüzem, lehet lőni Pleseckből és lehet már talán 2021-ben Vostochnijból is. Az A5 földközeli pályára tud állítani 24.5 tonnát (dolgoznak egy hidrogénes 3. fokozaton ami olyan 37.5 tonnára lesz képes). A Soyuz 5 18 tonnát tud majd földközeli pályára állítani de még nincs kész. A szuper nehéz rakétájuknak is építenek majd kilövő állomást Vostochnijban. Vostochnij lesz a legfontosabb űrkikötőjük! Bajkonur Kazahsztán területén van szóval kellett helyette egy orosz területén. Bármikor bejöhet valami narancsos puccs Kazahsztánban (lásd Ukrajna) és az új kormány bármikor felmondhatja szerződést és az oroszok űrkikötő nélkül maradnak. A Sasukat meg áttervezték, hogy az Angarárol is lehessen indítani, nem csak a Soyuz 5-ös rakétáról. Dolgoznak egy újra felhasználható rakétán is (Soyuz 6 ) amihez lesz majd egy könnyebb újrafelhasználható űrhajó. A Sas túl nehéz a Nemzetközi Űrállomásra lövöldözni, igazából a Hold vagy később Mars-utazásra tervezték. Lehetséges, hogy elkészítik egy könnyebb változatát is a Sasnak, Sasfióka néven. Nagyon meglepődnék, ha az A5 indító állomása elkészülne 2021-ben mert a tervek szerint ez 2023 ra volt betervezve, de úgy tűnik ez a helyzet.
 
Milyen kiegészítő, az A5 lesz a fő nehézrakétájuk?!! A Protont kifuttatják, 2021-ben 4 indítást terveznek 2022-ben csak egyet, az A5 veszi át a helyét és beindul a nagyüzem, lehet lőni Pleseckből és lehet már talán 2021-ben Vostochnijból is. Az A5 földközeli pályára tud állítani 24.5 tonnát (dolgoznak egy hidrogénes 3. fokozaton ami olyan 37.5 tonnára lesz képes). A Soyuz 5 18 tonnát tud majd földközeli pályára állítani de még nincs kész. A szuper nehéz rakétájuknak is építenek majd kilövő állomást Vostochnijban. Vostochnij lesz a legfontosabb űrkikötőjük! Bajkonur Kazahsztán területén van szóval kellett helyette egy orosz területén. Bármikor bejöhet valami narancsos puccs Kazahsztánban (lásd Ukrajna) és az új kormány bármikor felmondhatja szerződést és az oroszok űrkikötő nélkül maradnak. A Sasukat meg áttervezték, hogy az Angarárol is lehessen indítani, nem csak a Soyuz 5-ös rakétáról. Dolgoznak egy újra felhasználható rakétán is (Soyuz 6 ) amihez lesz majd egy könnyebb újrafelhasználható űrhajó. A Sas túl nehéz a Nemzetközi Űrállomásra lövöldözni, igazából a Hold vagy később Mars-utazásra tervezték. Lehetséges, hogy elkészítik egy könnyebb változatát is a Sasnak, Sasfióka néven. Nagyon meglepődnék, ha az A5 indító állomása elkészülne 2021-ben mert a tervek szerint ez 2023 ra volt betervezve, de úgy tűnik ez a helyzet.

Most olvasok utána. Gyöngyörű, a Szojuz-5 csúszik tovább 2022-23-ra. Így oké lenne, nincs más opció, csak az Angara A5 - csakhogy az A5M is csak 2024-re várható, az Orelhez pedig azt szánják...

A Szojuz-5 18 tonnát tud 200km @ 51.6°-ra felküldeni, az Angara A5 a 24,5 tonnát 200km @ 60°-ra tudja indítani, vagyis 51.6°-ra egy ugrással kevesebbet, kb. 22 tonna körül, így a két rakéta között nincs nagy különbség ilyen téren. Árban van, az alap Angara A5 árát írják olyan 100 millió $-ra, a Szojuz-5 esetén nem találtam eddig árat, de feltehetően ennél kevesebb lesz. Mondjuk az A5M még egyet teker ezen az egészen.

Csak ugye most párhuzamosan két hasonló teljesítményű rakéta fejlesztésén dolgoznak, amelyeknek még a hajtóműve is eltérő...
 
A szojuz 5 elődje a Buran side booster majd Zenyit. Akkor ezt is annyit fejlesztik mint az SLS-t? :)
 
A szojuz 5 elődje a Buran side booster majd Zenyit. Akkor ezt is annyit fejlesztik mint az SLS-t? :)

Ha így nézzük, régebb óta. :)
Egyébként viszont ez már inkább egy folyomány. A Szojuz-5 nagyobb átmérőjű, más anyagból készül (egy új aluötvözet mellett döntöttek), más a tartályok felépítése (közös bulkhead), más a fedélzeti elektronika. Szóval oké, a Zenyit alapján indultak, de ez már nem "csak" egy orosz Zenyit...
 
Na ez az, ami rohadt nagy hír. De nem tudnak mit csinálni, mert lassan mindenki házon belül fejleszti a hajtóműveket. A SpaceX magának gyártja a Merlint és a Raptort, a Blue Origin magának gyártja a Be-3-at és Be-4-et. Ha versenyezni szeretnének, és nem kiszáradni, akkor nincs más választásuk.

Ugye a Lockheed Martin és a Boeing közös leányvállalata, az ULA a Vulcan rakétájához eredetileg két hajtómű "versenyzett", a Blue Origin féle Be-4 és az Aerojet AJ-1. Csakhogy jelenleg a Be-4 hajtóművet tervezi használni, mivel az Aerojet nem folytatta az AJ-1 programot, egyszerűen azért, mert annyira le van maradva, hogy reménytelennek tűnt befogni a konkurenciát.
A Lockheed egy ideig úgy volt vele, hogy őt nem érdekli, ha a konkurenstől vásárolja a hajtóművet, de nagy nehezen rájöhettek, hogy ez nem lesz jó, mert a Blue Origin fogja meghatározni a feltételeket. Ez önmagában sem jó, de ráadásul a Blue Originnek a jelek szerint nem megy minden zökkenőmentesen a Be-4 fejlesztése kapcsán, mivel nyáron kellett volna leszállítania az első két Be-4-et az ULA-nak, hogy a Vulcan első útja 2021 elején elindulhasson. Most úgy néz ki, hogy idén már nem kapnak hajtóművet, és így a Vulcan első útja 2021 végére csúszik a jelen állapot szerint.

Az ULA tehát ott van egy rakétával, hajtómű nélkül...
Hirtelen nem volt más opciójuk, hát odafordultak az Aerojethez. Hogy mi lehetett a tárgyalás szövege, nem tudjuk, de a végén a Lockheed egyszerűen egy felvásárlást kezdeményezett...


No meg, bár ez nem űrkutatás, de az SR-72 (meg amit még nem tudhatunk jelenleg...) hajtóműveit is az Aerojet (és a P&W) fejleszti. Szóval ez a felvásárlás több szempontból is előnyös a Lockheed-nek.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Némi szünet után újabb hírek a Gateway alapítvány Voyager (korábban Von Braun) űrállomás terveiről...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
No meg, bár ez nem űrkutatás, de az SR-72 (meg amit még nem tudhatunk jelenleg...) hajtóműveit is az Aerojet (és a P&W) fejleszti. Szóval ez a felvásárlás több szempontból is előnyös a Lockheed-nek.
A P&W repülőgép hajtómű üzletága továbbra is a Raytheon alá tartozik.

A Lockheed az Aerojet vásárlással a P&W Rocketdyne-t vette meg. (a rakéta hajtómű részleget).

Javítsatok ki ha tévedek, de a kettő nem ugyanaz.
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu
Elon Musk új ötlettel rukkolt elő a SuperHeavy rakétához.
Most az a terv hogy a visszatérő Booster 'grid fins' kormányszervét a indítópad tornyának a karja kapja majd el, így súlyt takarítva meg, valamint a fordulóidő is lerövidül.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Scott véleménye az ötletről.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Elon Musk új ötlettel rukkolt elő a SuperHeavy rakétához.
Most az a terv hogy a visszatérő Booster 'grid fins' kormányszervét a indítópad tornyának a karja kapja majd el, így súlyt takarítva meg, valamint a fordulóidő is lerövidül.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Scott véleménye az ötletről.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ezzel az erővel mindjárt a kilövő állásra is leszállhatna..... ráteszik a következő szállítmányt, feltankol, olajszint, ablaktörlés...mehet.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ezzel az erővel mindjárt a kilövő állásra is leszállhatna..... ráteszik a következő szállítmányt, feltankol, olajszint, ablaktörlés...mehet.

Az eredeti CGI videón is az indítóállásra tért vissza a Super Heavy, majd rárakták daruval a Starshipet (akkor még BFR vagy BFS) és indulhatott is. Csak ott még nem voltak lábak. Legalábbis láthatóak. A 2019-es CGI képeken már volt:

140_spacex_super_heavy_humanmars_net.jpg


Ezek a stabilizátorként is működő lábakat veszik el, mondván nincs arra szükség, felesleges súly.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and fishbed