Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 600
25 907
113
A Hargitán készült ez a kép 12.21én

132648450_2451286991845674_3607285626739177185_n.jpg
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 600
25 907
113
:)

"Új űrverseny kezdődik: Oroszország már jövőre akar egy színésznőt a világűrbe utaztatni, aki egy orosz gyártású filmben vállalná a főszerepet – ezzel megelőzné a Mission Impossible filmek sztárját, aki a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén forgat majd.
Az egyik legnagyobb, még 2020-ban meghirdetett filmes projekt Tom Cruise és Doug Liman 200 millió dolláros űrfilmje, amely az első hollywoodi produkció lesz az űrben. Így Cruise lenne az első olyan színész, aki a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) utazik egy film forgatása miatt – hacsak Oroszország le nem hagyja Hollywoodot. Ahogy arról a Sky News is beszámolt arról a múlt hónapban, az orosz Első Csatorna (Первый канал) a Roscosmos orosz űrügynökséggel közös produkcióban készíti a „Kihívás” munkacímű sci-fi filmet, melynek forgatása során egy színésznőt küldenek majd az űrbe, szintén a Nemzetközi Űrállomásra, még 2021 októberében.

35889331_feeb12674159b5c483c181fa6ada211e_wm.jpg


https://index.hu/techtud/2020/12/23...szag_mar_2021-ben_szinesznot_kuldhet_az_urbe/
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Na ez az, ami rohadt nagy hír. De nem tudnak mit csinálni, mert lassan mindenki házon belül fejleszti a hajtóműveket. A SpaceX magának gyártja a Merlint és a Raptort, a Blue Origin magának gyártja a Be-3-at és Be-4-et. Ha versenyezni szeretnének, és nem kiszáradni, akkor nincs más választásuk.

Ugye a Lockheed Martin és a Boeing közös leányvállalata, az ULA a Vulcan rakétájához eredetileg két hajtómű "versenyzett", a Blue Origin féle Be-4 és az Aerojet AJ-1. Csakhogy jelenleg a Be-4 hajtóművet tervezi használni, mivel az Aerojet nem folytatta az AJ-1 programot, egyszerűen azért, mert annyira le van maradva, hogy reménytelennek tűnt befogni a konkurenciát.
A Lockheed egy ideig úgy volt vele, hogy őt nem érdekli, ha a konkurenstől vásárolja a hajtóművet, de nagy nehezen rájöhettek, hogy ez nem lesz jó, mert a Blue Origin fogja meghatározni a feltételeket. Ez önmagában sem jó, de ráadásul a Blue Originnek a jelek szerint nem megy minden zökkenőmentesen a Be-4 fejlesztése kapcsán, mivel nyáron kellett volna leszállítania az első két Be-4-et az ULA-nak, hogy a Vulcan első útja 2021 elején elindulhasson. Most úgy néz ki, hogy idén már nem kapnak hajtóművet, és így a Vulcan első útja 2021 végére csúszik a jelen állapot szerint.

Az ULA tehát ott van egy rakétával, hajtómű nélkül...
Hirtelen nem volt más opciójuk, hát odafordultak az Aerojethez. Hogy mi lehetett a tárgyalás szövege, nem tudjuk, de a végén a Lockheed egyszerűen egy felvásárlást kezdeményezett...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 177
14 808
113
Na ez az, ami rohadt nagy hír. De nem tudnak mit csinálni, mert lassan mindenki házon belül fejleszti a hajtóműveket. A SpaceX magának gyártja a Merlint és a Raptort, a Blue Origin magának gyártja a Be-3-at és Be-4-et. Ha versenyezni szeretnének, és nem kiszáradni, akkor nincs más választásuk.

Ugye a Lockheed Martin és a Boeing közös leányvállalata, az ULA a Vulcan rakétájához eredetileg két hajtómű "versenyzett", a Blue Origin féle Be-4 és az Aerojet AJ-1. Csakhogy jelenleg a Be-4 hajtóművet tervezi használni, mivel az Aerojet nem folytatta az AJ-1 programot, egyszerűen azért, mert annyira le van maradva, hogy reménytelennek tűnt befogni a konkurenciát.
A Lockheed egy ideig úgy volt vele, hogy őt nem érdekli, ha a konkurenstől vásárolja a hajtóművet, de nagy nehezen rájöhettek, hogy ez nem lesz jó, mert a Blue Origin fogja meghatározni a feltételeket. Ez önmagában sem jó, de ráadásul a Blue Originnek a jelek szerint nem megy minden zökkenőmentesen a Be-4 fejlesztése kapcsán, mivel nyáron kellett volna leszállítania az első két Be-4-et az ULA-nak, hogy a Vulcan első útja 2021 elején elindulhasson. Most úgy néz ki, hogy idén már nem kapnak hajtóművet, és így a Vulcan első útja 2021 végére csúszik a jelen állapot szerint.

Az ULA tehát ott van egy rakétával, hajtómű nélkül...
Hirtelen nem volt más opciójuk, hát odafordultak az Aerojethez. Hogy mi lehetett a tárgyalás szövege, nem tudjuk, de a végén a Lockheed egyszerűen egy felvásárlást kezdeményezett...
Valószínűleg tényleg ez állhatott az ügylet hátterében. Ugyanakkor nem nagyon látom, hogy azon túl, hogy nem lesznek kiszolgáltatva külsős hajtómű gyártónak, olcsóbban jutnának hajtóműhöz, vagy más módon befolyásolná a vétel az indítási költségeket.

Nyilván nem látunk bele túl mélyen a céges ügyekbe sem, így azt sem világos, hogy egy stabil pénzügyi háttérrel, és folyamatos megrendelésekkel rendelkező cég (2019ben 2 milliárd $ forgalom) miért kerül eladásra, hogy egy hatalmas cég egyik fiók vállalata legyen. Főleg, hogy 2013ban összeolvadtak a Pratt & Whitney Rocketdyne-al.

A Lockheed viszont ezzel a vétellel tényleg jól járt, mégha csak technológiai szempontból nézzük is. Remélhetőleg nem jutnak a túl nagyra növő, minden konkurenciát bekebelező Boeing sorsára.

Scott Manley Aerojet Rocketdyne történeti áttekintése.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 177
14 808
113
A legszimpatikusabb európai űrprojekt szerintem továbbra is a crowdfounded 'Copenhagen Suborbitals - Spica' emberes rakéta.
spica_mosaic_1024x768.jpg

Tök jó látni, hogy szépen haladnak a terveik felé, aminek következő lépcsőfoka már egy egyszemélyes szuborbitális rakéta. Mindezt gyakorlatilag önerőből.


A Spica rakétát a továbbfejlesztett Sputnik tengeri platformról indítják majd.
spicamission_capsule-e1506153907545.jpg

4000 kg bruttó felszálló tömeggel és 100 kN tolóerővel a Spica 2,55-ös kezdeti tolóerő és súly arány mellett (TTWR) startol. T + 20 másodpercnél már szuperszonikus, T + 90 másodpercnél pedig a motor leáll 3600 km / h sebességgel és 50 km magasságban.

 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Igazából az űrsiklókat miért nyugdíjazták? A balesetek voltak a fő ok vagy már öregek voltak?
Horizon a lényeget elmondta, de alapvetően egy sor tényezőt kell(ett) számba venni, és egy Salamoni döntést hoztak.

  1. Az STS Űrsikló, ahogy már említve volt, iszonyú drága módja a világűrbe jutásnak.
  2. A képességeinek egy része sose lett kihasználva ilyen vagy olyan okból, pedig anno ezek miatt lett olyan, amilyen (lásd DoD elvárása a nagy siklóképességre, hogy a Szovjetúnió felett "átkacsázzon" a légkörben. Az eredeti űrsikló elképzelés minimális méretű szárnyakat feltételezett, mert csak a leszálláshoz kellett volna. Ebből lett egy hatalmas kettős deltaszárny, mert a DoD ezt kívánta.
  3. Az űrsikló sose váltotta be azokat az ígéreteket, amelyekkel életre hívták. Sose lett olcsó, megbízható, az utasszállító repülőgépekhez foghatóan rövid fordulási idővel újra és újra felhasználható (eredetileg azt várták el tőle, hogy a visszatérés után egy pár napos átvizsgálás után már indítható is legyen a következő útjára, ebből lett egy kb. 3-4 hónapos forduló, ahol az utasszállítók C-check szintű ellenőrzéseket meghaladó szintű karbantartást végeztek (ami az utasszállítóknál nagyjából 2 évente szükséges)). Más szóval kudarc volt ilyen szempontból.
  4. Ugyanakkor mivel rohadt sokat költöttek rá, és folyamatosan jelentős bevételt (és sok munkahelyet) biztosított egy jó pár államnak és cégnek (USA -> United Space Alliance, a Boeing és Lockheed közös leányvállalata), igen erős lobby állt a mögött, hogy ne állítsák le, ne váltsák le az STS Űrsikló programot...
  5. Részben a 4. pont miatt pedig kvázi két évtizede egymás után vallottak kudarcot a leváltására irányuló törekvések. Ha jött is egy program, ami eljutott egy pontig, politikai (és nem szakmai) okokból leállították azt (X-33 / Venture Star).
  6. Az STS Űrrepülőgép egyszerűen nem felelt meg az eredetileg támasztott biztonsági követelményeknek. Azért nem volt a személyzetet bármilyen helyzetben kimentésére alkalmas komolyabb technikai megoldás a fedélzetén, mert túl nehéz lenne úgy, így pedig az eredeti célra alkalmatlan eszközzé vált volna.
    Arra épült a biztonságosságáról alkotott kép, hogy olyan lesz, mint az utasszállító repülőgépek. Ott sincs minden utasnak ejtőernyője, mert mondjuk 1 000 000 repülésből 1 esetében történik olyan baleset, amely emberéletet követel (valójában 0,00005% körül van az utasszálító repülés biztonsági faktora, tehát 2 millióból 1-nél történik halálos baleset). Ez a 0,0001% egy teljesen elfogadható arány lenne, az űrrepülőgép esetében viszont 1,5% lett végül. Ami viszont vállalhatatlanul magas.
  7. Csakhogy mégis rá épült az amerikai emberes űrprogram minden eleme. Az űrsikló nélkül nem tudták volna befejezni megfelelően az ISS-t, mert azt eleve úgy tervezték, hogy az űrsikló (és robotkarja) ott lesz az építésnél. Így simán eldobni sem tudták.
Nagyjából így lehetne felírni a dilemmát. A döntés pedig azért volt Salamoni, mert nem azt mondták, hogy oké, 5-7-10 éven belül a NASA hozzon ki egy, az űrsikló leváltására képes űrhajót, és megadják számára az ehhez szükséges pénzügyi hátteret, hanem azt mondták, hogy 2010-ben kivonjuk. Pont. Aztán persze ezt sikerült némileg kitolni, mert az ISS "befejezéséhez" szükség volt az űrsiklóra. De nem egy határozott, kidolgozott lezárása lett a programnak, hanem egyszerűen elvágták...
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 802
25 406
113
Ezúttal a Kárpát-medence!
Meteor, tűzgömb a debrődi webkamerán!
https://www.idokep.hu/hirek/tuzgomb-robbant-fel-kelet-szlovakiaban
..

A legújabb tűzgömb pedig Kínában robbant föl!
Lassan hetente van egy ilyen hír... Mi lehet vajon a bolidák megszaporodásának az oka?

 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 177
14 808
113
A legújabb tűzgömb pedig Kínában robbant föl!
Lassan hetente van egy ilyen hír... Mi lehet vajon a bolidák megszaporodásának az oka?

Szerintem csak az egyre több aktív kamera-kamerázók számának jelentős növekedése miatt tűnik úgy, hogy ezekből is egyre több van.

Gyerekként este hazafelé bicajozva menet láttam anno én is egyet, hang is volt, a csóva kb fél percig is megmaradt. Persze akkor még nem voltak kamerák mindenki zsebében...
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 802
25 406
113
Szerintem csak az egyre több aktív kamera-kamerázók számának jelentős növekedése miatt tűnik úgy, hogy ezekből is egyre több van.

Gyerekként este hazafelé bicajozva menet láttam anno én is egyet, hang is volt, a csóva kb fél percig is megmaradt. Persze akkor még nem voltak kamerák mindenki zsebében...

Na de most 2 hónap alatt ennyi???
o_Oo_O
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Szerintem csak az egyre több aktív kamera-kamerázók számának jelentős növekedése miatt tűnik úgy, hogy ezekből is egyre több van.

Gyerekként este hazafelé bicajozva menet láttam anno én is egyet, hang is volt, a csóva kb fél percig is megmaradt. Persze akkor még nem voltak kamerák mindenki zsebében...
Én is láttam egyet úgy 30 éve. Két darabra is robbant.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 250
37 124
113
Japán 2023-ig kifejleszti a világ első faműholdjait az űrszemét csökkentése érdekében

 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 177
14 808
113
Na de most 2 hónap alatt ennyi???
o_Oo_O
Még régen olvastan valahol, hogy az egy napra földre hullo meteorok mennyiségét 100 tonna/nap-ra becsülték.

Csak az eddig észlelt naprendszeri objektumok száma már több milliós nagyságrendű, de alighanem ez is csak töredéke a valós mennyiségnek.

Tekintve, hogy a bolygó 2/3 víz, jelentős részükről még így is lemaradunk. És nem csak a kisebbekről, de néha a komolyabbmméretűekről is.