T
Törölt tag
Guest
Szerintem most már kanyarodjunk vissza az topic témájához. 

Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Még egyetem első féleve végén Szegeden mikoron ünnepelte az évfolyam, hogy túlélte Éva Blacket, megtalált minket egy csapat hitgyülis, és meg akart téríteni. A Szent Inkvizíció nevében a bencés és ferences (én) gimiben végzett hallgató beleállt a vitába.A tények kedvéért:
1998-ban megalapítják a Fieldlinket, amit átneveznek később Confinity-ra, a cég Palm Pilot-ra szeretne titkosítási applikációkat fejleszteni. A pénzátutalás infraporton keresztül oldják meg két Palm Pilot között, titkosítással védve.
1999 januárjában alapítja meg Musk az X.com-ot, internetes fizetési szolgáltatásra.
1999 elején a Confinity egyik alapítója (Max Levchin) egy e-mailre épülő pénzátutalási koncepciót vázol fel.
1999 júliusában a Confinity elindítja ezt a szolgáltatást PayPal néven (az egyik befektető az első éles használója, 3 millió dollárt utal a Confinity-nek), de a nagyközönség csak szeptembertől veheti használatba és novemberben indul el a különálló honlapja.
1999 decemberében az X.com hasonló online szolgáltatást indít el, és ez lesz a fő profiljuk.
2000 februárjában az X.com tárgyalni kezd a Confinity-vel való egyesülésről, amit márciusban be is jelentenek, Elon Musk a felügyelőbizottság elnöke, az X.com CEO-ja Bill Harris marad a cégvezető, a Confinity vezetői igazgató-helyettesi posztot kapnak a felügyelőbizottsági tagságon felül. A cég neve X.com marad.
2000 márciusában az eBay elindítja a saját online fizetési rendszerét (Billpoint), hogy a PayPal egyre sikeresebb modelljét a saját felületükön átvegyék (a PayPal leginkább az eBay-en sikeres, ahol addig csekken utaltak egymásnak az eladók).
2000 májusában Bill Harris távozik az X.com éléről, miután Musk rossz vezetői döntésekkel vádolja meg (megbízhatatlan startupokat von be alvállalkozóként és nem fejleszti szerinte kellő ütemben a céget), a felügyelőbizottság elnöke Peter Thiel lesz.
2000 októberében Muskot leváltják a CEO posztról, és a felügyelőbizottság Peter Thiel-t nevezi ki új (ideiglenes) CEO-nak. A döntés mögött leginkább az áll, hogy Musk úgy dönt, az addigi UNIX alapú szerverekről álljanak át Windows alapú rendszerra. Ezt nagyjából senki sem tartotta jó ötletnek rajta kívül, de Musk úgy gondolta, hogy ettől még Ő a CEO, az Ő felelőssége, hát utasítást adott a végrehajtásra. Ez volt az a pont, ahol a felügyelőbizottság összeült (Musk nélkül, aki éppen elutazott a mézes heteire első feleségével) és úgy döntöttek, hogy leváltják Muskot. Musk mint fő részvényes, megtarthatta persze helyét a felügyelőbizottságban.*
Még szintén 2000 októberében az X.com névtől elkezdtek eltávolodni, mivel a legtöbb embernek valami pornó oldal jutott erről az eszébe, így végül ezt az oldalt be is zárták.
2001 eleje, a cég nevét hivatalosan is PayPal-ra változtatják meg.
2002 a Billpoint vs. PayPal "háború" eldőlni látszik, az utóbbi javára, a cég részvénykibocsátásba (IPO) kezd, és mivel igen sikeres, az eBay-hez pedig túlságosan is sok szállal kötődik (ott a legsikeresebb), ezért az eBay úgy dönt, hogy felvásárlási szándékkal tárgyalásokat kezd.
*Musk sose tagadta, hogy kvázi megpuccsolták, de Peter Thiel-el a kapcsolatát nem nevezte rossznak, többször is ebédeltek együtt, voltak közös üzleti kapcsolataik. Arra pedig önérzetesen mindig igyekszik felhívni a figyelmet, hogy a PayPal alapvető felépítése az időben kristályozódott ki, amikor Ő volt a CEO...![]()
Öööö, hogy volt nagy nyomást kibíró mozgó alkatrészeket használó gép? Ha Héron játékszerével jössz, akkor elröhögöm magam.Én nem veszek tőled ilyet személyeskedésnek...
A gőzhajó mennyire volt forradalmi?
Semmi olyat nem használtak fel benne, ami korábban nem létezett.
Volt gőzgép. Voltak lapátkerekek. És alapvetően hagyományos hajókra került fel a megoldás.
Forradalmi volt? Hát persze.
Én nem veszek tőled ilyet személyeskedésnek...
A gőzhajó mennyire volt forradalmi?
Semmi olyat nem használtak fel benne, ami korábban nem létezett.
Volt gőzgép. Voltak lapátkerekek. És alapvetően hagyományos hajókra került fel a megoldás.
Forradalmi volt? Hát persze.
- ugye csináltak hozzá egy e-autóhoz szükséges padlólemezt...ez volt az első ilyen...eközben a VW meg a Nissan mivel is bohóckodott eközben e-autó fronton? egy vadiúj e-autó padlólemez kifejlesztése még a legnagyobb autógyáraknak is több évébe telt
- A Tesla Autopilot rendszere architektúráját tekintve kb. generációs ugrást hozott a vezetéssegéd rendszerek terén...kb. olyan ez, mint amikor a vadászgépeken megjelent a szenzorfúzió...előtte is volt radar, meg infra érzékelő stb...de azért a végeredmény mégis eléggé más
- Az infotainment rendszert is full-ra újragondolták....addig hol létezett olyan gondolkodás, hogy te megveszed valahogy az autód, aztán utána szoftware-es frissítéssel tudsz rajta bizonyos funkciókat bővíteni/telepíteni?
Tökéletesen adom...
Első valszeg valid, nem ástam bele magam.
Az autopilot egy marha nagy lutri amit nagy gyártók biztonsági és abból fakadó jogi problémák miatt nem lépnek meg, ha egy Merciben halt volna meg valaki mert az autó nekivezette magát egy parkoló kamionnak akkor már a sz*rt is kiperelték volna belőlük, a visszavitt autókból fakadó veszteségről nem is beszélve. Sáv és távolságtartó elektronika meg lassan egy évtizede létezik...
Infotainment megint egy nagyon fontos dolog mikor a járműgyártók fő vonala az volt, hogy minél kevésbé vonja el a vezető figyelmét az útról...
Fel sem merül benned, hogy ezeket korábban olvasta, csak mert te most linkelted...?4 perc alatt elolvastad az egészet? Miközben megírtad a hozzászólást is?
Mert ha elolvastad volna, akkor értenéd, hogy olyan lényegi dolgokban volt "hibás" @redreg hozzászólása.![]()
"Az autopilot egy marha nagy lutri amit nagy gyártók biztonsági és abból fakadó jogi problémák miatt nem lépnek meg,"
Bocs de szerintem te alapvetően nem érted azt, hogy az Autopilot mint rendszer milyen újítást hozott....annál szemléletesebb példát nem tudok már írni amit fentebb megtettem
egyébként meg azért haltak ám már meg hagyományos autógyártók modelljeiben is ilyen-olyan alkatrészek/berendezések hibás működése miatt....
"Infotainment megint egy nagyon fontos dolog mikor a járműgyártók fő vonala az volt, hogy minél kevésbé vonja el a vezető figyelmét az útról..."
itt megint a lényeget nem érted....ha valóban annyira szar lenne a Tesla koncepciója, akkor most az összes autógyártó nem rohanna utána....
attól, hogy raksz egy bazi nagy érintő képernyős tabletet az autóba, még nem törvényszerű, hogy bizonyos funkcióknak (pl.: klíma) nem hagysz meg hagyományos gombot....a Tesla infotainment rendszerének az az előnye, hogy a jövőben a szoftware-s upgrade-ekkel új funkciókat tudsz az autóba rakni
Vaskos tévedés.Vissza az űrhajózáshoz.
A Falcon 9 az a Delta Clipper, csak az McDD közvetlenül a felvásárlása előtt már nem tudta az érdekeit a mindenható NASA-nál a többi, Space Shuttle és Delta, stb rakétákat gyártó céggel és technológiákkal szemben érvényesíteni.
És ez még akkor is igaz, ha a projekten dolgozó mérnökök amúgy a Blue Origin-nál landoltak.
Ennyire “gőzhajó” a Space X Falcon 9-ese.
A működésképtelen műhold is visszatér, mert olyan alacsony a pályája (550km), hogy pár év alatt a légellenállástól belezuhan a légkörbe. A kulcs az irányított, mert ez esetben irányítlatlanul megy a légkörbe. Legalábbis a LEO pályán.
Tegyük szépen hozzá, hogy a most már évente százas nagyságrendű CubeSat-ok (10x10x10cm / 1kg - 22x22x34cm / 32kg) kerülnek LEO pályára, amelyek jó része mindenféle pályamódosításra képtelen. Szóval pont rossz irányba köpködsz, mert nem a Starlink a legnagyobb probléma jelenleg az űrszeméttel kapcsolatosan. Azok éppen, hogy ilyen téren már elvárásoknak megfelelően épültek.
A Starlink műholdak egyébként teljesen átlagos méretű a LEO pályára küldött műholdak között (ezek jó része 200-800kg közötti), amihez Te hasonlítod, azok a GEO pályán keringő kommunikációs műholdak. De azok pont azért akkorák, mert a nagyobb távolság miatt egyfelől komolyabb (energiaigényesebb) kommunikációs rendszer kell rájuk, másfelől több csatornán kommunikálnak, harmadrészt a pályamódosítás egy jó részét maguknak kell megoldani (ami egy 2 tonnás "száraz" tömegű műholdnál akár 1-1,5 tonnányi hajtóanyagot is jelenthet).
Ahogy a Falcon 9 újrafelhasználásával is így valósult meg végül az, hogy manapság már újra elfogadott lett a rakétafokozatok újrafelhasználása - azzal, hogy megalázza a hagyományos hordozórakétákat a piacon. Pont erre szerettem volna rámutatni.
Először is az első CGI képeken (2016, még ITS nevű) semmi nem volt, se radiátor, se napelem:
![]()
Másodszor pedig hiába szólod le a napelemeket, 2016 óta kering a Jupiter körül a Juno műhold, a napelemei akkor 486W-ot termeltek, ma olyan 420W körül tudnak, és 2024 körül ér véget a program. A 2024-ben induló Europa Clipper dettó napelemekkel lesz felszerelve:
Juno:![]()
Europa Clipper:
![]()
Először is a SpaceX a figyelmet akarta felkelteni, erről hadoválok egy ideje. A célt elérte. Ez sajnos így megy.
Másodszor hogy a NASA ökörnek tűnik... Igen, annak, és bár nem csak a NASA, hanem az USA törvényhozásának érdeme is, de ettől még igenis ökörség volt az újrafelhasználhatóságot félredobni (azzal a felkiáltással, hogy az STS űrsiklónál se működött...) és visszafordulni a Saturn V. - Apollo irányba az Ares IV (Ares V) - Orion majd SLS - Orion párossal.
Ez összetett történet, nagyon, de ettől még rámutatott, hogy iszonyatos nagy problémák vannak az űripar akkori (cirka 2002-től 2016-ig tartó) nézeteivel és van baj még ma is. Az a merész és innovatív gondolkodásmód, ami az 1960-as években megvolt még a NASA-nál, majd az 1980-as és '90-es években újra bimbózni kezdett, páros lábbal, bakanccsal lett eltiporva.
Ha nincs a SpaceX (és a fene tudja, hogy a Blue Origin mikor jutott volna el ide), akkor nagyjából egy-két évtizedre még biztos bebetonozódott volna ez a "vissza az Apollo-hoz" fajta gondolkodásmód, amely nem a realitásokat mutatja.
Azért nem a realitásokat, mert az SLS-re nem tudsz épkézláb Hold- vagy Mars-programot építeni normális költségvetési pénzekből. Egy SLS indítás most úgy néz ki, hogy nagyon-nagyon alsó hangon is 1 milliárd dollár felett lesz, de inkább másfél milliárd körül. Most pedig úgy tűnik, hogy évente maximum egy rakétát tudnak indítani. Saturn V. probléma. Van egy tök jó képességű rakétád, csak éppen a gatyádat leeszi minden indítással.
Az "utolsó" 2009-es Mars Reference Mission-hoz 3db Ares V. és egy Ares I. indításra lett volna szükség, tehát pusztán a hordozórakéta alsó hangon 3 milliárd, plusz a Mars-űrhajó ára...
A szomorú az, hogy a NASA már az 1960-as években tökéletesen tisztában volt ezzel, és felvázolta, hogy lehet folyamatosan fenntartható mélyűri programokat megvalósítani:
![]()
A "Space Shuttle" az egész alapja, ha nem tudja az elvárt @Leo $/kg költségeket hozni (függően az időponttól ez olykor 300 $/kg-t is elérte!), akkor az egész kártyavárként omlik össze.
Vissza az űrhajózáshoz.
A Falcon 9 az a Delta Clipper, csak az McDD közvetlenül a felvásárlása előtt már nem tudta az érdekeit a mindenható NASA-nál a többi, Space Shuttle és Delta, stb rakétákat gyártó céggel és technológiákkal szemben érvényesíteni.
És ez még akkor is igaz, ha a projekten dolgozó mérnökök amúgy a Blue Origin-nál landoltak.
Ennyire “gőzhajó” a Space X Falcon 9-ese.
Olyan 1t és 3kW.Nem csináltak az oroszok atomreaktort a radaros felderítő műholdjaikhoz? Az mennyit nyomott és mennyi volt a teljesítménye?
Mit? Teljesen általánosítva írt a wikiről.Fel sem merül benned, hogy ezeket korábban olvasta, csak mert te most linkelted...?
LOL
Majd @Cifu megerősítette, hogy történetesen ez a szócikk teljesen rendben van.Wiki (főleg az angol) mára teljesen hiteltelenné vált, fizetett emberek szerkesztik a cikkeket a megrendelő szája íze szerint...
Meggyőztetek már mondtam awomen minden idők legnagyobb hősének, a megváltónak Elon Musknak!!!!Mit? Teljesen általánosítva írt a wikiről.
Ezt írta:
Majd @Cifu megerősítette, hogy történetesen ez a szócikk teljesen rendben van.
OFFMeggyőztetek már mondtam awomen minden idők legnagyobb hősének, a megváltónak Elon Musknak!!!!
Mindezt úgy hogy nem ő intézi a SpaceX eladásait és pénzügyeit.Musk egyszerűen egy marketing zseni, ex-programozó.
Mindig bedob valamit, amivel Molnit (és a hasonlóakat) felhúzza, akik folyamatosan a felszínen tartják az ipsét a fórumokban.
Ezután a semleges olvtársak csak annyit látnak, miután Molni pár kirohanását más szakértők (Cifu) megcáfolják, hogy "mégiscsak lehet az ipsében valami".
'There is no such thing as bad publicity'
![]()
Itt biztosan nem elírás? A rokonság inkább a New Shepard és a Delta Clipper között áll fenn, nem?A F9 első fokozatához a Blue Origin New Shepardja áll közel. Az valóban egy megnövelt korszerűsített DC-X.
Hogy mersz nem hinni a szent messiás szavaiban. Az mindennél újabb, és jobb pont.Tényleg nem értem közlekedésmérnökként milyen újításokat hozott az "Autopilot" márkanéven futó szoftver amiért a gyártó semmilyen felelősséget nem vállal.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..