Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Wiki (főleg az angol) mára teljesen hiteltelenné vált, fizetett emberek szerkesztik a cikkeket a megrendelő szája íze szerint...

Erre vannak a forrásmegjelölések, amiket ellenőrizve lehet véleményt alkotni, hogy az adott bejegyzés mennyire hiteles...
Vannak, voltak, lesznek olyan törekvések, amit említesz, de pont az ilyen szem előtt lévő bejegyzéseknél nem véletlenül vannak a bejegyzésekkel kapcsolatos háttérviták. Ezek is nyíltak, el lehet olvasni pro és kontra az érveket.

Szóval hogy hiteltelenné vált volna a Wikipédia?
Ezt így nem mondanám, korántsem. Épp ellenkezőleg, amennyiben normális forrásmegjelölések vannak.
Hogy lehet találni benne olyan szócikkeket, ahol fals, félrevezető bejegyzések vannak? Igen, ilyesmire is lehet példát találni, de pont azért, mert szabadon szerkeszthető...
 
T

Törölt tag 4082

Guest
A tények kedvéért:

1998-ban megalapítják a Fieldlinket, amit átneveznek később Confinity-ra, a cég Palm Pilot-ra szeretne titkosítási applikációkat fejleszteni. A pénzátutalás infraporton keresztül oldják meg két Palm Pilot között, titkosítással védve.
1999 januárjában alapítja meg Musk az X.com-ot, internetes fizetési szolgáltatásra.
1999 elején a Confinity egyik alapítója (Max Levchin) egy e-mailre épülő pénzátutalási koncepciót vázol fel.
1999 júliusában a Confinity elindítja ezt a szolgáltatást PayPal néven (az egyik befektető az első éles használója, 3 millió dollárt utal a Confinity-nek), de a nagyközönség csak szeptembertől veheti használatba és novemberben indul el a különálló honlapja.
1999 decemberében az X.com hasonló online szolgáltatást indít el, és ez lesz a fő profiljuk.
2000 februárjában az X.com tárgyalni kezd a Confinity-vel való egyesülésről, amit márciusban be is jelentenek, Elon Musk a felügyelőbizottság elnöke, az X.com CEO-ja Bill Harris marad a cégvezető, a Confinity vezetői igazgató-helyettesi posztot kapnak a felügyelőbizottsági tagságon felül. A cég neve X.com marad.
2000 márciusában az eBay elindítja a saját online fizetési rendszerét (Billpoint), hogy a PayPal egyre sikeresebb modelljét a saját felületükön átvegyék (a PayPal leginkább az eBay-en sikeres, ahol addig csekken utaltak egymásnak az eladók).
2000 májusában Bill Harris távozik az X.com éléről, miután Musk rossz vezetői döntésekkel vádolja meg (megbízhatatlan startupokat von be alvállalkozóként és nem fejleszti szerinte kellő ütemben a céget), a felügyelőbizottság elnöke Peter Thiel lesz.
2000 októberében Muskot leváltják a CEO posztról, és a felügyelőbizottság Peter Thiel-t nevezi ki új (ideiglenes) CEO-nak. A döntés mögött leginkább az áll, hogy Musk úgy dönt, az addigi UNIX alapú szerverekről álljanak át Windows alapú rendszerra. Ezt nagyjából senki sem tartotta jó ötletnek rajta kívül, de Musk úgy gondolta, hogy ettől még Ő a CEO, az Ő felelőssége, hát utasítást adott a végrehajtásra. Ez volt az a pont, ahol a felügyelőbizottság összeült (Musk nélkül, aki éppen elutazott a mézes heteire első feleségével) és úgy döntöttek, hogy leváltják Muskot. Musk mint fő részvényes, megtarthatta persze helyét a felügyelőbizottságban.*
Még szintén 2000 októberében az X.com névtől elkezdtek eltávolodni, mivel a legtöbb embernek valami pornó oldal jutott erről az eszébe, így végül ezt az oldalt be is zárták.
2001 eleje, a cég nevét hivatalosan is PayPal-ra változtatják meg.
2002 a Billpoint vs. PayPal "háború" eldőlni látszik, az utóbbi javára, a cég részvénykibocsátásba (IPO) kezd, és mivel igen sikeres, az eBay-hez pedig túlságosan is sok szállal kötődik (ott a legsikeresebb), ezért az eBay úgy dönt, hogy felvásárlási szándékkal tárgyalásokat kezd.

*Musk sose tagadta, hogy kvázi megpuccsolták, de Peter Thiel-el a kapcsolatát nem nevezte rossznak, többször is ebédeltek együtt, voltak közös üzleti kapcsolataik. Arra pedig önérzetesen mindig igyekszik felhívni a figyelmet, hogy a PayPal alapvető felépítése az időben kristályozódott ki, amikor Ő volt a CEO... :D
Még egyetem első féleve végén Szegeden mikoron ünnepelte az évfolyam, hogy túlélte Éva Blacket, megtalált minket egy csapat hitgyülis, és meg akart téríteni. A Szent Inkvizíció nevében a bencés és ferences (én) gimiben végzett hallgató beleállt a vitába.
Ott hangzott el a következő párbeszéd:
- Jézus soha nem alapított egyházat
-Ezt azért gondold át mégegyszer
- mutasd!
-Simon, te Péter vagy, azaz kőszikla, és én erre a kősziklára alapítom az egyházam
-De nem is ezt mondta, hanem azt, jogy Petros azaz kavics
-...
Na most pont ugyanezt érzem
Elon Musk létrehozta a Paypalt
Figy az alapötlethez semmi köze és igazából az Ebay vitte sikerre
De nem is, mert ő alapította az x.comot
Oké, de az alapötlet nem az övé
De értsd meg, hogy ő alapította az x.comot és nem is azért váltották le, mert hülye volt, hanem mindenki volt hülye csak ő helikopter
...
Szóval igazad can, Elon Musk a megváltó, és én is kiáltok neki egy awoment!

( ez kb minden Musk féle projektre ráhúzható)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Én nem veszek tőled ilyet személyeskedésnek...

A gőzhajó mennyire volt forradalmi?
Semmi olyat nem használtak fel benne, ami korábban nem létezett.
Volt gőzgép. Voltak lapátkerekek. És alapvetően hagyományos hajókra került fel a megoldás.
Forradalmi volt? Hát persze.
Öööö, hogy volt nagy nyomást kibíró mozgó alkatrészeket használó gép? Ha Héron játékszerével jössz, akkor elröhögöm magam.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 4082
S

speziale

Guest
Én nem veszek tőled ilyet személyeskedésnek...

A gőzhajó mennyire volt forradalmi?
Semmi olyat nem használtak fel benne, ami korábban nem létezett.
Volt gőzgép. Voltak lapátkerekek. És alapvetően hagyományos hajókra került fel a megoldás.
Forradalmi volt? Hát persze.

Tökéletesen adom...

egyébként nem tudom, hogy a hate-ereknek mi lenne az elégséges innováció amitől elismernék Musk-ot.

ha a Merci kihozza az új évi Forma 1-es járgányát, akkor abban nincs innováció mert a kerék mér 3000 éve létezik?

De nézzük a Teslát:
  • ugye csináltak hozzá egy e-autóhoz szükséges padlólemezt...ez volt az első ilyen...eközben a VW meg a Nissan mivel is bohóckodott eközben e-autó fronton? egy vadiúj e-autó padlólemez kifejlesztése még a legnagyobb autógyáraknak is több évébe telt
  • A Tesla Autopilot rendszere architektúráját tekintve kb. generációs ugrást hozott a vezetéssegéd rendszerek terén...kb. olyan ez, mint amikor a vadászgépeken megjelent a szenzorfúzió...előtte is volt radar, meg infra érzékelő stb...de azért a végeredmény mégis eléggé más
  • Az infotainment rendszert is full-ra újragondolták....addig hol létezett olyan gondolkodás, hogy te megveszed valahogy az autód, aztán utána szoftware-es frissítéssel tudsz rajta bizonyos funkciókat bővíteni/telepíteni?

ha ezek nem innovációk akkor mi az?

A másik dolog, hogy itt sokan azt sem látják, hogy Musk pl. üzleti modell szintjén is óriási innovációt hajtott végre....baromság azt gondolni, hogy jó marketinggel bármeddig lehet etetni a befektetőket (lásd még Theranos meg Nikola Motor)...viszont Musk-nak egy nagyon is világos elképzelése volt arról, hogy lehet megcsinálni a villanyautózást:

1) mivel tudta, hogy az akku még drága eleve egy prémium szegmensbe pozícionált autóval indított (v.ö.: Nissan Leaf, e-Golf)
2) tudta, hogy ahhoz, hogy el tudjon terjedni a villanyautó ahhoz ki kell építenie egy töltőhálózatot
3) tudta, hogy ahhoz, hogy az e-autó szélesebb rétegek számára elérhető legye le kell nyomni az akku árát, ahhoz meg szükség lesz a méretgazdaságosságra (=Gigafactory)

ja, és ne felejtsük el, hogy a Tesla-nak gyakorlatilag nincsen szüksége arra a beszállítói szintre amit a hagyományos autógyártásban a Tier 1-nek szokás hívni....következmény: az a marzs, ami a hagyományos autógyártásban ezekhez a bezsálíttókhoz megy, az nála fog maradni

a spaceX esetében is az üzleti modell valódi életképességét nem a Falcon jelenti, hanem a starlink műholdak
 
  • Tetszik
Reactions: fulcrum11
T

Törölt tag 1711

Guest
Tökéletesen adom...
  • ugye csináltak hozzá egy e-autóhoz szükséges padlólemezt...ez volt az első ilyen...eközben a VW meg a Nissan mivel is bohóckodott eközben e-autó fronton? egy vadiúj e-autó padlólemez kifejlesztése még a legnagyobb autógyáraknak is több évébe telt
  • A Tesla Autopilot rendszere architektúráját tekintve kb. generációs ugrást hozott a vezetéssegéd rendszerek terén...kb. olyan ez, mint amikor a vadászgépeken megjelent a szenzorfúzió...előtte is volt radar, meg infra érzékelő stb...de azért a végeredmény mégis eléggé más
  • Az infotainment rendszert is full-ra újragondolták....addig hol létezett olyan gondolkodás, hogy te megveszed valahogy az autód, aztán utána szoftware-es frissítéssel tudsz rajta bizonyos funkciókat bővíteni/telepíteni?

Első valszeg valid, nem ástam bele magam.

Az autopilot egy marha nagy lutri amit nagy gyártók biztonsági és abból fakadó jogi problémák miatt nem lépnek meg, ha egy Merciben halt volna meg valaki mert az autó nekivezette magát egy parkoló kamionnak akkor már a sz*rt is kiperelték volna belőlük, a visszavitt autókból fakadó veszteségről nem is beszélve. Sáv és távolságtartó elektronika meg lassan egy évtizede létezik...

Infotainment megint egy nagyon fontos dolog mikor a járműgyártók fő vonala az volt, hogy minél kevésbé vonja el a vezető figyelmét az útról...
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson
S

speziale

Guest
Tökéletesen adom...


Első valszeg valid, nem ástam bele magam.

Az autopilot egy marha nagy lutri amit nagy gyártók biztonsági és abból fakadó jogi problémák miatt nem lépnek meg, ha egy Merciben halt volna meg valaki mert az autó nekivezette magát egy parkoló kamionnak akkor már a sz*rt is kiperelték volna belőlük, a visszavitt autókból fakadó veszteségről nem is beszélve. Sáv és távolságtartó elektronika meg lassan egy évtizede létezik...

Infotainment megint egy nagyon fontos dolog mikor a járműgyártók fő vonala az volt, hogy minél kevésbé vonja el a vezető figyelmét az útról...

"Az autopilot egy marha nagy lutri amit nagy gyártók biztonsági és abból fakadó jogi problémák miatt nem lépnek meg,"

Bocs de szerintem te alapvetően nem érted azt, hogy az Autopilot mint rendszer milyen újítást hozott....annál szemléletesebb példát nem tudok már írni amit fentebb megtettem
egyébként meg azért haltak ám már meg hagyományos autógyártók modelljeiben is ilyen-olyan alkatrészek/berendezések hibás működése miatt....

"Infotainment megint egy nagyon fontos dolog mikor a járműgyártók fő vonala az volt, hogy minél kevésbé vonja el a vezető figyelmét az útról..."

itt megint a lényeget nem érted....ha valóban annyira szar lenne a Tesla koncepciója, akkor most az összes autógyártó nem rohanna utána....
attól, hogy raksz egy bazi nagy érintő képernyős tabletet az autóba, még nem törvényszerű, hogy bizonyos funkcióknak (pl.: klíma) nem hagysz meg hagyományos gombot....a Tesla infotainment rendszerének az az előnye, hogy a jövőben a szoftware-s upgrade-ekkel új funkciókat tudsz az autóba rakni
 
M

molnibalage

Guest
4 perc alatt elolvastad az egészet? Miközben megírtad a hozzászólást is?
Mert ha elolvastad volna, akkor értenéd, hogy olyan lényegi dolgokban volt "hibás" @redreg hozzászólása. o_O
Fel sem merül benned, hogy ezeket korábban olvasta, csak mert te most linkelted...?
LOL
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 758
66 589
113
Vissza az űrhajózáshoz.
A Falcon 9 az a Delta Clipper, csak az McDD közvetlenül a felvásárlása előtt már nem tudta az érdekeit a mindenható NASA-nál a többi, Space Shuttle és Delta, stb rakétákat gyártó céggel és technológiákkal szemben érvényesíteni.
És ez még akkor is igaz, ha a projekten dolgozó mérnökök amúgy a Blue Origin-nál landoltak.
Ennyire “gőzhajó” a Space X Falcon 9-ese.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 064
14 115
113
Én Musk-ot napjaink Edison-jának nevezném az elődhöz hasonló árnyoldalakkal. Mindketten találtak/találnak ki műszakilag élenjáró dolgot, újszerű kombinációit korábbi műszaki megoldásoknak, de elsődlegesen szerintem menedzserek, hisz sikerre viszik a műszaki megoldást, ha kell pénzügyi, ha kell kommunikációs(hype :rolleyes: ) trükkökkel, amit csinálnak annak az egésze eredményes, újszerű.
Amivel többet tudnak, az az -szerintem-, hogy nem pusztán műszaki szempontból látják a problémákat, hanem összefüggéseiben, és a gyenge pontot, a buktatót kiküszöbölik, ezzel sikerre viszik az általuk támogatott műszaki megoldást.

Ezért vitatni lehet akár pénzügyi, műszaki, társadalmi, sok szempontból, de mindketten korukban kiemelkedő sikereket tudnak felmutatni mások részterületen elért eredményeivel szemben!

Edison is lenyúlt másoktól szabadalmakat, újításokat "rendesen", egyik leghíresebb/hírhedtebb amit Tesla-val (is ) művelt.
...és voltak ezen területen magyar vonatkozású lenyúlásai is Edisonnak. ("Kösz" Edison! :rolleyes: )


Vitatni lehet, minden oldalról az elsődlegességet, de az összkép, a végeredmény akkor is vitathatatlanul és jelentősen jobb a korukbeli, más megoldásoknál.


Lehet vitatni a munkásságukat, az elsődlegességét valamelyik oldalról, de az eredmény --és érvényesülés--szempontjából nem nagyon.

A Microsoft termékeinél is van sok jobb, mégis( :rolleyes::rolleyes::rolleyes: )...

Az is biztos, hogy legalább 10 orvos megtalálta már a Covid ellenszerét(csakis statisztikai alapon gondolom, az orvosok, kutatók nagy száma alapján), de nem látják a jelentőségét, nem hallani a hangjukat a "szakmai zajban".
...például "valami" Semmelweis Ignác esete jut eszembe!
 
T

Törölt tag 1711

Guest
"Az autopilot egy marha nagy lutri amit nagy gyártók biztonsági és abból fakadó jogi problémák miatt nem lépnek meg,"

Bocs de szerintem te alapvetően nem érted azt, hogy az Autopilot mint rendszer milyen újítást hozott....annál szemléletesebb példát nem tudok már írni amit fentebb megtettem
egyébként meg azért haltak ám már meg hagyományos autógyártók modelljeiben is ilyen-olyan alkatrészek/berendezések hibás működése miatt....

"Infotainment megint egy nagyon fontos dolog mikor a járműgyártók fő vonala az volt, hogy minél kevésbé vonja el a vezető figyelmét az útról..."

itt megint a lényeget nem érted....ha valóban annyira szar lenne a Tesla koncepciója, akkor most az összes autógyártó nem rohanna utána....
attól, hogy raksz egy bazi nagy érintő képernyős tabletet az autóba, még nem törvényszerű, hogy bizonyos funkcióknak (pl.: klíma) nem hagysz meg hagyományos gombot....a Tesla infotainment rendszerének az az előnye, hogy a jövőben a szoftware-s upgrade-ekkel új funkciókat tudsz az autóba rakni

Tényleg nem értem közlekedésmérnökként milyen újításokat hozott az "Autopilot" márkanéven futó szoftver amiért a gyártó semmilyen felelősséget nem vállal.
Jahh haltak meg alkatrészhiba miatt. Utána repültek is a $ milliók kártérítésre meg járművisszahívásra.

Tablet olcsó, ezért állnak át rá sokan.
Cserébe már volt baleset is amiatt, mert a légkondit nem hagyományos kattogós tekerővel érzésből szabályozta hanem le kellett vennie a szemét az útról, hogy a menüben navigáljon...
Új funkciókat autóba rakni... az igen. Biztos 4 kerékhajtású lesz télen az új frissítés hatására :D
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Vissza az űrhajózáshoz.
A Falcon 9 az a Delta Clipper, csak az McDD közvetlenül a felvásárlása előtt már nem tudta az érdekeit a mindenható NASA-nál a többi, Space Shuttle és Delta, stb rakétákat gyártó céggel és technológiákkal szemben érvényesíteni.
És ez még akkor is igaz, ha a projekten dolgozó mérnökök amúgy a Blue Origin-nál landoltak.
Ennyire “gőzhajó” a Space X Falcon 9-ese.
Vaskos tévedés.

A F9 első fokozatához a Blue Origin New Shepardja áll közel. Az valóban egy megnövelt korszerűsített DC-X.

A F9 első fokozatának teljes repülés közbeni működése egy nagyságrenddel több, mint amit a DC-X valaha is produkált.
A valóban összevethető rész a landolási folyamat a sűrű légkörben. Itt viszont a fokozat nem lebegésre lépes rakétafokozatként, DC-X módra viselkedik, hanem irányított lövedékként (több köze van egy JDAM-hoz mint a DC-X hez, legfőképp szoftveresen) ami a végén tizedmásodpercre kiszámítva koppra fékez.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
T

Törölt tag 1945

Guest
A működésképtelen műhold is visszatér, mert olyan alacsony a pályája (550km), hogy pár év alatt a légellenállástól belezuhan a légkörbe. A kulcs az irányított, mert ez esetben irányítlatlanul megy a légkörbe. Legalábbis a LEO pályán.

Tegyük szépen hozzá, hogy a most már évente százas nagyságrendű CubeSat-ok (10x10x10cm / 1kg - 22x22x34cm / 32kg) kerülnek LEO pályára, amelyek jó része mindenféle pályamódosításra képtelen. Szóval pont rossz irányba köpködsz, mert nem a Starlink a legnagyobb probléma jelenleg az űrszeméttel kapcsolatosan. Azok éppen, hogy ilyen téren már elvárásoknak megfelelően épültek.

A Starlink műholdak egyébként teljesen átlagos méretű a LEO pályára küldött műholdak között (ezek jó része 200-800kg közötti), amihez Te hasonlítod, azok a GEO pályán keringő kommunikációs műholdak. De azok pont azért akkorák, mert a nagyobb távolság miatt egyfelől komolyabb (energiaigényesebb) kommunikációs rendszer kell rájuk, másfelől több csatornán kommunikálnak, harmadrészt a pályamódosítás egy jó részét maguknak kell megoldani (ami egy 2 tonnás "száraz" tömegű műholdnál akár 1-1,5 tonnányi hajtóanyagot is jelenthet).



Ahogy a Falcon 9 újrafelhasználásával is így valósult meg végül az, hogy manapság már újra elfogadott lett a rakétafokozatok újrafelhasználása - azzal, hogy megalázza a hagyományos hordozórakétákat a piacon. Pont erre szerettem volna rámutatni.



Először is az első CGI képeken (2016, még ITS nevű) semmi nem volt, se radiátor, se napelem:

140_its-29.jpg


Másodszor pedig hiába szólod le a napelemeket, 2016 óta kering a Jupiter körül a Juno műhold, a napelemei akkor 486W-ot termeltek, ma olyan 420W körül tudnak, és 2024 körül ér véget a program. A 2024-ben induló Europa Clipper dettó napelemekkel lesz felszerelve:

Juno:
1024px-Juno_spacecraft_model_1.png


Europa Clipper:
926px-Europa_Clipper_spacecraft_model.png




Először is a SpaceX a figyelmet akarta felkelteni, erről hadoválok egy ideje. A célt elérte. Ez sajnos így megy.

Másodszor hogy a NASA ökörnek tűnik... Igen, annak, és bár nem csak a NASA, hanem az USA törvényhozásának érdeme is, de ettől még igenis ökörség volt az újrafelhasználhatóságot félredobni (azzal a felkiáltással, hogy az STS űrsiklónál se működött...) és visszafordulni a Saturn V. - Apollo irányba az Ares IV (Ares V) - Orion majd SLS - Orion párossal.

Ez összetett történet, nagyon, de ettől még rámutatott, hogy iszonyatos nagy problémák vannak az űripar akkori (cirka 2002-től 2016-ig tartó) nézeteivel és van baj még ma is. Az a merész és innovatív gondolkodásmód, ami az 1960-as években megvolt még a NASA-nál, majd az 1980-as és '90-es években újra bimbózni kezdett, páros lábbal, bakanccsal lett eltiporva.

Ha nincs a SpaceX (és a fene tudja, hogy a Blue Origin mikor jutott volna el ide), akkor nagyjából egy-két évtizedre még biztos bebetonozódott volna ez a "vissza az Apollo-hoz" fajta gondolkodásmód, amely nem a realitásokat mutatja.

Azért nem a realitásokat, mert az SLS-re nem tudsz épkézláb Hold- vagy Mars-programot építeni normális költségvetési pénzekből. Egy SLS indítás most úgy néz ki, hogy nagyon-nagyon alsó hangon is 1 milliárd dollár felett lesz, de inkább másfél milliárd körül. Most pedig úgy tűnik, hogy évente maximum egy rakétát tudnak indítani. Saturn V. probléma. Van egy tök jó képességű rakétád, csak éppen a gatyádat leeszi minden indítással.

Az "utolsó" 2009-es Mars Reference Mission-hoz 3db Ares V. és egy Ares I. indításra lett volna szükség, tehát pusztán a hordozórakéta alsó hangon 3 milliárd, plusz a Mars-űrhajó ára...

A szomorú az, hogy a NASA már az 1960-as években tökéletesen tisztában volt ezzel, és felvázolta, hogy lehet folyamatosan fenntartható mélyűri programokat megvalósítani:

140_stginf2.jpg


A "Space Shuttle" az egész alapja, ha nem tudja az elvárt @Leo $/kg költségeket hozni (függően az időponttól ez olykor 300 $/kg-t is elérte!), akkor az egész kártyavárként omlik össze.

Musk egyszerűen egy marketing zseni, ex-programozó.
Mindig bedob valamit, amivel Molnit (és a hasonlóakat) felhúzza, akik folyamatosan a felszínen tartják az ipsét a fórumokban.
Ezután a semleges olvtársak csak annyit látnak, miután Molni pár kirohanását más szakértők (Cifu) megcáfolják, hogy "mégiscsak lehet az ipsében valami".
'There is no such thing as bad publicity'
:D
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Vissza az űrhajózáshoz.
A Falcon 9 az a Delta Clipper, csak az McDD közvetlenül a felvásárlása előtt már nem tudta az érdekeit a mindenható NASA-nál a többi, Space Shuttle és Delta, stb rakétákat gyártó céggel és technológiákkal szemben érvényesíteni.
És ez még akkor is igaz, ha a projekten dolgozó mérnökök amúgy a Blue Origin-nál landoltak.
Ennyire “gőzhajó” a Space X Falcon 9-ese.

Őőőőő...
A Delta Clipper egy folyománya a Philip Bono féle VTVL (Vertical Take-Off Vertical Landing - Függőlegesen Fel- és Leszálló) egy-, illetve másfél fokozatú rakétakoncepcióknak.

history_of_the_phoenix_vtol_ssto_and_recent_developments_in_single_stage_launch_systems.1.gif


Maga a "farokra szálló" koncepció viszont jóval korábbról származik, gyakorlatilag már az 1950-es évek béli Sci-Fi képregényekben és filmekben is így ábrázolták az űrhajókat, ez éppen az 1950-es Rocketship X-M (50:55-nél lehet látni, ahogy az űrhajóból kiszállnak):


Az McDD pedig egyszerűen alul maradt az X-33 projektben a Lockheed-Martinnal szemben, ezért nem valósult meg a DC-Y féle X-33:

353192main_EC96-43631-6_full.jpg
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Musk egyszerűen egy marketing zseni, ex-programozó.
Mindig bedob valamit, amivel Molnit (és a hasonlóakat) felhúzza, akik folyamatosan a felszínen tartják az ipsét a fórumokban.
Ezután a semleges olvtársak csak annyit látnak, miután Molni pár kirohanását más szakértők (Cifu) megcáfolják, hogy "mégiscsak lehet az ipsében valami".
'There is no such thing as bad publicity'
:D
Mindezt úgy hogy nem ő intézi a SpaceX eladásait és pénzügyeit.

Műszakilag azok közé a tech CEO-k közé tartozik, akik a rakétáikkal kapcsolatos bármilyen műszaki vagy égimechanikai kérdésre fejből szabatos, használható válaszokat képesek adni. Ilyenek még a rakétaiparban pl. Peter Beck a szintén figyelemreméltó Rocketlab CEO-ja (Elecrton rakéta = kompozit rakétatest, elektromotorral táplált üzemanyagszivattyúk). Ilyen még Tory Bruno az ULA jelenlegi vezetője is, aki emellett még igen ügyes politikus is.

Ellenpéldák Jeff Bezos, ahol a komolyabb műszaki szakértelem és a 100%-os beleállás is hiányzik ezért haladnak sokkal lassabban mint a SpaceX vagy a Rocketlab. Michael Gass az ULA előző vezetője, akit nem véletlenül cserétek Tory Bruno-ra, és bizony Dimitrij Rogozin sem a legélesebb kés a fiókban...