Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 802
17 605
113
A Mars terraformálásá
SpaceX Interplanetary Transport System


A Mars esetleges terraformálásával nekem komoly bajaim vannak.

Még ha sikerülne is, akkor sem lenen alkalmas emberi életre/tartós ott-tartózkodásra, mivel

- a Mars gravitációja lényegesen alacsonyabba földinél (kb. 40%-a)
amivel nemigen lehet mit kezdeni

- nincs mágneses mezeje, szóval a kozmikus sugárzás ellen kb. semmi nem véd

- a légnyomás rendkívül alacsony, még ha fel is olvasztanák a sarkvidéki CO2 jégsapkát, akkor sem lenen lényegesen magasabb.

A Vénusz elvileg sokkal jobb alany lenne. A gravitációban nincs nagy eltérés (a földi 86%-a), ott a bolygót hűteni kéne bizonyos gázok légkörből kivonásával (amivel a földihez képest durván 10x-es légnyomás is nyilván csökkenne).

Ami itt is hibádzik, az a mágneses mező hiánya, ami a naphoz való közelség miatt itt még nagyobb probléma lenne.

Ezzel együtt ha sikerül nagyon leolcsósítani a bolygóközi utazást, bizonyos ritka, a felszínen levő ásványi anyagok kitermelését ill. kisebb kolóniák (kutatócsoportok) időleges ott-tartózkodását elképzelhetőnek tartom, de többet nem.

Ha második otthonra vágyunk - vagy inkább ha második otthonra lesz szükség - az nem ebben a naprendszerben lesz,
 
  • Tetszik
Reactions: jani22

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Nem tudom honnan jött ez a 40 millió USD/indítás érték...

Én ezeket az értékeket találtam:

Skylon.jpg


A Skylon üza. költsége: 820 kUSD
ÉCS (200 repülés): 6,000 kUSD
Ha ehhez még hozzátesszük a szerviz, HQ, egyéb költségeket akkor is elég messze vagyunk a 40.000 kUSD-tól

A versenyképességéről ezt a táblát találtam:

Skylon_cost.jpg


Ez azt mutatja hogy a Skylon többe kerül DE!!!

Ez a táblázat nem tartalmazza a biztosítási költségeket amik egy-egy indítás esetében millió USD-nagyságú tétel.

Amennyiben a Skylon bizonyítja hogy eléri a jelenlegi kereskedelmi repülés biztonsági szintjét akkor messze gazdaságosabb lesz amint a Falcon!!
Azt azért ne feledjük el, hogy a Falcon-9 már évek óta termel, szóval ha ott cincog a kofferben a pénz, akkor felmegy amit fel akarsz küldeni (kivéve, ha azt mondja, hogy bumm). A Skylon pedig hol is tart? Prospektus? Pre-béta tesztek? Persze én örülnék a legjobban, ha ezek a koncepciók repülnének, de jelenlegi állás szerint a Blue Origin rendelkezik még csak újrahasznosítható platformmal és az sem alkalmas kereskedelmi célokra. De effektíve még Re-Falcon se ment fel ahhoz, hogy megítéljük a piaci hatását. Izgalmas időket élünk :D
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Kedves kis hasonlat, mikor a kontinenst átszelő vasút olyan korrupcióval és túlárazva épült meg, hogy a bármelyik mai gazember csak csettinteni tudna azon, hogy hogyan zavarták le azt. :)

Asszem ez volt az.
https://moly.hu/konyvek/dee-brown-vasut-a-vadnyugaton
Mondjuk itt nehezebb lenne összemutyizni az űrhajó útvonalába eső telkeket. Az persze érdekes lehet, hogy aki először képes fenntartható Mars-kolóniát létrehozni, az onnantól igencsak szuverén hatalommal bír a bolygó erőforrásai felett (feltételezve, hogy nem rohan mindenki kolonizálni, de ezt még én se gondolnám). Úgyhogy lehet majd monopolizni :D
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Előre szerintem meg lehet venni a Marson is a telkeket. Amekkora kapitalizmus van 100% hogy le van szabályozva az űrbéli tulajdon és adható-vehető. Megtippeled hova száll le az űrhajójuk, ha bejön akkor bepereled a céget, mert összecseszte a füvet a telkeden. Milyen füvet? Hát épp nem látszik, mert szétégette a rakéta hajtóműve.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 217
57 572
113
Azért nagyon ne vágjátok magatokat kalandba az űrutazással,meg a naprendszer benépesítésével :D .
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Előre szerintem meg lehet venni a Marson is a telkeket. Amekkora kapitalizmus van 100% hogy le van szabályozva az űrbéli tulajdon és adható-vehető. Megtippeled hova száll le az űrhajójuk, ha bejön akkor bepereled a céget, mert összecseszte a füvet a telkeden. Milyen füvet? Hát épp nem látszik, mert szétégette a rakéta hajtóműve.

Nincs leszabályozva. Pont ez az űrjog következő óriási kérdése, mert az országokra vonatkozó szabályok vonatkoznak az adott országból induló űrjárművekre, és az adott ország felel az általa okozott esetleges károkért. Tehát ha a Mars-ra akar menni a SpaceX, akkor ahhoz engedélyt kell kérnie az Egyesült Államok kormányától.

Ez most a Holdra induló mókás kis roverek kapcsán lett hirtelen felkapva, mert kiderült, hogy nem kevés papírmunkával jár a megfelelő engedélyek kiadása, és nem adják puszira őket, szóval a nagy kapitalizmus a végén mégiscsak az, hogy ezer korlát közé vagy kötve.

Amíg valami kis harmadik országbéli indítóállásról vagy a tengerről nem kezd el valaki kereskedelmi űrindításokkal foglalkozni...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Kicsit homályos. Ha nincs leszabályozva, akkor egy Marsara indított szondéhoz minek kell egy külsős cég engedélyt kérjen az amerikaiaktól, ha épp nem az ő kilövőállásukat és/vagy légterüket akarja ehez használni?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
És mi lesz ha külsős cégként pont leszarom az amerikaiakat és indítok egy szondát a Marsra anélkül, hogy engedélyt kérnék tőlük?
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
És mi lesz ha külsős cégként pont leszarom az amerikaiakat és indítok egy szondát a Marsra anélkül, hogy engedélyt kérnék tőlük?

Az Egyesült Államokon belül ez annyit tesz, hogy nem kapod meg az indításhoz szükséges engedélyeket, és ha így próbálsz meg rakétát indítani, akkor azzal súlyosan megsérted az FAA (Állami Légügyi szerv) szabályait. Ez szélsőséges esetben azt is jelentheti, hogy a rendőrség felszámolhatja az indítóállást, és lefoglalhatja a tulajdonodat, illetve elméletileg a légierő / haditengerészet megsemmisítheti az általad elindított rakétát.

Mielőtt rákérdezel, ha ezt egy harmadik világbéli országból teszed, azzal egy elég kínos politikai és jogi incidenst okozol. Az USAF-on belül jó ideje van egy olyan vélekedés, hogy előbb-utóbb úgy se lesz más megoldás, mint hogy katonai erővel kell a jogot fenntartani. Az ilyen incidens kiválthat egy olyan reakciót, amely végső helyzetben a világűr katonai felügyeletére ösztökéli a nemzeteket, hogy a saját érdekeiket megvédjék.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Nem csak a harmadik világ létezik, gondolom az oroszok meg a kínaiak sem kérnek engedély az amerikaiaktól a kilövésekre. Az USAF-en belűl csodálkoznék ha más vélemény lenne, az amerikaiak minden hülyeségüket így kényszerítik másokra.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Nem csak a harmadik világ létezik, gondolom az oroszok meg a kínaiak sem kérnek engedély az amerikaiaktól a kilövésekre. Az USAF-en belűl csodálkoznék ha más vélemény lenne, az amerikaiak minden hülyeségüket így kényszerítik másokra.

Szerintem valamit nagyon félreértettél.

Akkor kéretik még egyszer értelmezni a fent leírtakat. "...mert az országokra vonatkozó szabályok vonatkoznak az adott országból induló űrjárművekre."
Az indításért az adott ország felelős, tehát Oroszországban az orosz állam és Kínában a kínai állam. Nyilván ők sem fogják engedélyezni azt, hogy bárki bármit elindítson felügyelet nélkül.

Ahol a joghézag van az az, hogy mi történik, ha például a SpaceX a Marsra visz embereket. Az érvényes űrjog alapján mindenért az USA a felelős, mivel a SpaceX amerikai cég. Az érvényes jog szerint pedig országok nem formálhatnak tulajdon / felségjogot semelyik égitestre. Tehát hogy visszatérjünk az eredeti kérdésre, ha te nem vehetsz telket a Marson, mivel az nem sajátítható ki. Ha felépítesz egy Marsbázist, természetesen az a tied, ott nem zargathat senki. Viszont amit ott teszel, azért az az ország felelős, amelynek a rakétájával odajutottál - az adott esetben a SpaceX-é.

Pont ezért nem feszegeti Musk azt, hogyan is képzeli el a Mars kolóniák létrehozását. Hiába fizet valaki 250 000 dollárt az odaútért, önmagában nem ér semmit, nem is jelent semmit. Ő a lehetőséget teremti meg a SpaceX-el, és közben várja, hogy a jelenlegi ingatag és nem kidolgozott jogi hátteret megoldják az elkövetkezendő évtizedekben. Az egyik legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy az adott ország fog kidolgozni egy (nemzetközileg elfogadott) jogi hátteret a Földön kívüli működésre. Milyen jogok illetik meg az ilyen embereket és milyen szabályok vonatkoznak rájuk.

Ha Oroszországból indulsz, akkor ugyanez behelyettesítve az orosz jogszabályokkal.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
T

Törölt tag 1586

Guest
...mivel a SpaceX amerikai cég...

Oly annyira hogy külföldiek nem is dolgozhatnak a cégnél (még zöld kártyával sem)!

Nem tudom figyeltétek-e a prezentáció kérdés-felelet részét?. Egy orosz csajszi tette fel a kérdést hogy a SpaceX miért nem alkalmaz külföldieket. A válasz az volt hogy tiltva van. Csak a védelmi minisztérium külön engedélyével lehetne.

De Elon jópofa volt...Felajánlotta a csajszinak hogy jelentkezzen a Teslához - ott nincs ilyen tiltás. o_O
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Szerintem valamit nagyon félreértettél.

Akkor kéretik még egyszer értelmezni a fent leírtakat. "...mert az országokra vonatkozó szabályok vonatkoznak az adott országból induló űrjárművekre."
Az indításért az adott ország felelős, tehát Oroszországban az orosz állam és Kínában a kínai állam. Nyilván ők sem fogják engedélyezni azt, hogy bárki bármit elindítson felügyelet nélkül.

Ahol a joghézag van az az, hogy mi történik, ha például a SpaceX a Marsra visz embereket. Az érvényes űrjog alapján mindenért az USA a felelős, mivel a SpaceX amerikai cég. Az érvényes jog szerint pedig országok nem formálhatnak tulajdon / felségjogot semelyik égitestre. Tehát hogy visszatérjünk az eredeti kérdésre, ha te nem vehetsz telket a Marson, mivel az nem sajátítható ki. Ha felépítesz egy Marsbázist, természetesen az a tied, ott nem zargathat senki. Viszont amit ott teszel, azért az az ország felelős, amelynek a rakétájával odajutottál - az adott esetben a SpaceX-é.

Pont ezért nem feszegeti Musk azt, hogyan is képzeli el a Mars kolóniák létrehozását. Hiába fizet valaki 250 000 dollárt az odaútért, önmagában nem ér semmit, nem is jelent semmit. Ő a lehetőséget teremti meg a SpaceX-el, és közben várja, hogy a jelenlegi ingatag és nem kidolgozott jogi hátteret megoldják az elkövetkezendő évtizedekben. Az egyik legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy az adott ország fog kidolgozni egy (nemzetközileg elfogadott) jogi hátteret a Földön kívüli működésre. Milyen jogok illetik meg az ilyen embereket és milyen szabályok vonatkoznak rájuk.

Ha Oroszországból indulsz, akkor ugyanez behelyettesítve az orosz jogszabályokkal.
És, hogy még jobb legyen: ha egy cég leányvállalatot nyit a Marson, akkor hol adózik utána? Elvileg az amerikai adózás szerint a cégnek a működés helyszínén kell adóznia, de az adókulcs simán lehet 0% és innentől kezdve van egy interplanetáris offshore paradicsomunk :D Onnantól meg bármelyik másik leányvállalat fizethet neki jogdíjat, licenszdíjat, franchise-díjat és szépen le lehet optimalizálni a teljes holding adózását. IRS oda meg kicsit nehezebben kopogtat be.
Egy marsi kolónia simán kaphat puerto ricoi jogállást: mindenki amerikai állampolgár, de kongresszusi képviselet nélkül, továbbá az államadósságuk nem az USA államadóssága.

Telket amúgy lehet venni az Alfa Centauri még fel nem fedezett bolygóin is, csak azt az üzletet szélhámosok (grifterek) űzik és azzal a viselkedéstudomány foglalkozik a jog helyett :D :D :D
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
És mi lesz ha külsős cégként pont leszarom az amerikaiakat és indítok egy szondát a Marsra anélkül, hogy engedélyt kérnék tőlük?
Ez szupi, csak utána hogy követed? Láttam már privát fellövést elhalasztani azért, mert az US légierőnek lefagyott a radaros követőrendszere (pedig már nagyon be voltam indulva, hogy megkapom a havi betevő bummot). Valahonnan meg tudni kell, hogy a rakétád merre jár. Bolygóközi küldetésnél is jól jön, ha a NASA által kiépített, egész bolygót lefedő Deep Space Network antennahálózatát használhatod.
Ahogyan nem szokás home made repülőkkel engedély nélkül röpködni, úgy rakétát se lehet csak úgy indítani: kényelmetlen lehet, ha nincs a légtér lezárva, vagy lakott területre esik, netán félreértik más atomhatalmak. A bürokraták meg sehol nem szeretik a pluszmunkát az Univerzumban (de még a szomszédos párhuzamos univerzumokban sem).
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu

32karakter

Well-Known Member
2011. február 21.
1 534
3 240
113
És, hogy még jobb legyen: ha egy cég leányvállalatot nyit a Marson, akkor hol adózik utána? Elvileg az amerikai adózás szerint a cégnek a működés helyszínén kell adóznia, de az adókulcs simán lehet 0% és innentől kezdve van egy interplanetáris offshore paradicsomunk :D Onnantól meg bármelyik másik leányvállalat fizethet neki jogdíjat, licenszdíjat, franchise-díjat és szépen le lehet optimalizálni a teljes holding adózását. IRS oda meg kicsit nehezebben kopogtat be.
Egy marsi kolónia simán kaphat puerto ricoi jogállást: mindenki amerikai állampolgár, de kongresszusi képviselet nélkül, továbbá az államadósságuk nem az USA államadóssága.

Telket amúgy lehet venni az Alfa Centauri még fel nem fedezett bolygóin is, csak azt az üzletet szélhámosok (grifterek) űzik és azzal a viselkedéstudomány foglalkozik a jog helyett :D :D :D

IRS nem ismeri el és pont. Fiktív szerződés, még megkapják a pénzmosást is a nyakukba, ha megpróbálják most, vagy amíg nem rendezett a jogi környezet (vélelmezem mondjuk pont USA esetében adózás/miegymás tekintetében szövetségi területnek fog minősülni, azaz Washington D.C. szabályozást megkapja.)

Telek meg... hogy az mekkora szélhámosság.