Összefoglaló a SpaceX Interplanetary Transport System koncepciójáról:
- újrahasznosíthatóság: első fokozat az ITS felbocsátása után visszamegy a tanker-teherűrhajóért. Ez egy Falcon-9-nál jelentősen nagyobb (scaled-up version) első fokozat lenne, méretét tekintve Saturn-kategóriájú a maga 77,5 méterével. Csak ez haza is megy, az üzemanyag 7%-ának felhasználásával.
- orbitális pályán üzemanyagfeltöltés (külön tanker-teherűrhajó tankolná meg fellövés után az ITS-t)
- megfelelő üzemanyag, ami előállítható a Marson: metán (hidrogént túl hidegen kell tartani, kerozin túl drága és kell hozzá kőolaj). Ebben az esetben nem kell héliumot illetve nitrogén szállítani ahhoz, hogy kitolják a folyékony üzemanyagot.
- az ITS leszáll a Marson, majd visszajön: nincs külön leszállóegység, mert kisebb a gravitáció. Ki is emelte, hogy a Földön kívül máshová nem kell gyorsító fokozat.
- szénszálas rakéta és hajótestet terveznek
- új hatóművet (légköri és vákuum) is bejelentett: Raptor. Ebből 21 darab (huszonegyyyyy) hajtaná meg az első fokozatot. Ha néhányat ki is kell iktatni, akkor is felmegy a rakomány. 3x akkora tolóereje van mint a Merlinnek, de ugyanakkora a 3x nagyobb nyomás miatt. Működik:
- a hajtómű mellett eddig legyártottak egy hatalmas üzemanyag tartályt, amit most tesztelnek
- 450 tonnát (100 főt) szállíthat az ITS, 6 hajtóművel (31MN tolóerővel)
- 49,5m hosszú, 17m átmérőjű az ITS
- 115 napba telne az ITS-nek a Föld-Mars utazás
- továbbfejlesztették a hőpajzsot a Dragon tapasztalatai alapján
- marsi üzemanyag gyártás: vízbányászat és a légköri oxigén együttes alkalmazásával
- 200 000 USD lenne (~amerikai ház ára) a jegy ára egy főnek
- finanszírozás: műholdfellövés, ISS kiszolgálás, kickstarter, profit, public-private partnership, steal underpants
- a Dragon kapszult azért tervezték hajtóműves és nem ernyős leszállással, mert ezzel a Naprendszeren belül bárhol leszállhatnak
Ütemezés:
- 2002-ben egy mariachi-zenekarral álltak páran egy tök üres irodában
- szükségesnek tartja egy masszív víziót az űripar mögé, mert különben nem lennének eléggé motiválva
- 2006-ban kaptak először NASA-szerződést (mondjuk az a rakéta fel is robbant)
- 2008-ban sikerült fellőniük az első rakományt, amikor már csak erre maradt pénzük (3 előtte felrobbant)
- 2010-ben ment fel a Falcon-9
- 2012-ben ment először a Dragon az ISS-re
- 2013-ban kezdtek el dolgozni a Grasshoperen
- 2014-ben szállt le először első fokozat (és 7 másodpercig nem robbant fel )
- 2015-ben már nem robbant fel a visszatérő első fokozat
- 2016-ban már sikerült tengerre is szállni
- 2017 elején megy fel a Falcon Heavy ( eredetileg év vége lett volna )
- 2020 első orbitális tesztek
- lehetséges célpontok még az Európa és az En...
Vízió:
- 10 000 repülésre optimalizálná 1 millió ember átszállítását a Marsra 100 év alatt
Komment:
- sugárzásvédelemről nem volt szó
- Vicces, ahogy Musk bele-beledadogva prezentálja a koncepciót. Mondjuk egy sok emberes konferencián van és közvetítis online is, illetve letett annyit az asztalra, hogy megengedhesse magának .
- Érdekes, hogy a Blue Origin által megfoglamazott koncepció szintén cseppfolyósított földgázzal hajtott rakétával üzemelne.
- újrahasznosíthatóság: első fokozat az ITS felbocsátása után visszamegy a tanker-teherűrhajóért. Ez egy Falcon-9-nál jelentősen nagyobb (scaled-up version) első fokozat lenne, méretét tekintve Saturn-kategóriájú a maga 77,5 méterével. Csak ez haza is megy, az üzemanyag 7%-ának felhasználásával.
- orbitális pályán üzemanyagfeltöltés (külön tanker-teherűrhajó tankolná meg fellövés után az ITS-t)
- megfelelő üzemanyag, ami előállítható a Marson: metán (hidrogént túl hidegen kell tartani, kerozin túl drága és kell hozzá kőolaj). Ebben az esetben nem kell héliumot illetve nitrogén szállítani ahhoz, hogy kitolják a folyékony üzemanyagot.
- az ITS leszáll a Marson, majd visszajön: nincs külön leszállóegység, mert kisebb a gravitáció. Ki is emelte, hogy a Földön kívül máshová nem kell gyorsító fokozat.
- szénszálas rakéta és hajótestet terveznek
- új hatóművet (légköri és vákuum) is bejelentett: Raptor. Ebből 21 darab (huszonegyyyyy) hajtaná meg az első fokozatot. Ha néhányat ki is kell iktatni, akkor is felmegy a rakomány. 3x akkora tolóereje van mint a Merlinnek, de ugyanakkora a 3x nagyobb nyomás miatt. Működik:
- a hajtómű mellett eddig legyártottak egy hatalmas üzemanyag tartályt, amit most tesztelnek
- 450 tonnát (100 főt) szállíthat az ITS, 6 hajtóművel (31MN tolóerővel)
- 49,5m hosszú, 17m átmérőjű az ITS
- 115 napba telne az ITS-nek a Föld-Mars utazás
- továbbfejlesztették a hőpajzsot a Dragon tapasztalatai alapján
- marsi üzemanyag gyártás: vízbányászat és a légköri oxigén együttes alkalmazásával
- 200 000 USD lenne (~amerikai ház ára) a jegy ára egy főnek
- finanszírozás: műholdfellövés, ISS kiszolgálás, kickstarter, profit, public-private partnership, steal underpants
- a Dragon kapszult azért tervezték hajtóműves és nem ernyős leszállással, mert ezzel a Naprendszeren belül bárhol leszállhatnak
Ütemezés:
- 2002-ben egy mariachi-zenekarral álltak páran egy tök üres irodában
- szükségesnek tartja egy masszív víziót az űripar mögé, mert különben nem lennének eléggé motiválva
- 2006-ban kaptak először NASA-szerződést (mondjuk az a rakéta fel is robbant)
- 2008-ban sikerült fellőniük az első rakományt, amikor már csak erre maradt pénzük (3 előtte felrobbant)
- 2010-ben ment fel a Falcon-9
- 2012-ben ment először a Dragon az ISS-re
- 2013-ban kezdtek el dolgozni a Grasshoperen
- 2014-ben szállt le először első fokozat (és 7 másodpercig nem robbant fel )
- 2015-ben már nem robbant fel a visszatérő első fokozat
- 2016-ban már sikerült tengerre is szállni
- 2017 elején megy fel a Falcon Heavy ( eredetileg év vége lett volna )
- 2020 első orbitális tesztek
- lehetséges célpontok még az Európa és az En...
Vízió:
- 10 000 repülésre optimalizálná 1 millió ember átszállítását a Marsra 100 év alatt
Komment:
- sugárzásvédelemről nem volt szó
- Vicces, ahogy Musk bele-beledadogva prezentálja a koncepciót. Mondjuk egy sok emberes konferencián van és közvetítis online is, illetve letett annyit az asztalra, hogy megengedhesse magának .
- Érdekes, hogy a Blue Origin által megfoglamazott koncepció szintén cseppfolyósított földgázzal hajtott rakétával üzemelne.