Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Összefoglaló a SpaceX Interplanetary Transport System koncepciójáról:
- újrahasznosíthatóság: első fokozat az ITS felbocsátása után visszamegy a tanker-teherűrhajóért. Ez egy Falcon-9-nál jelentősen nagyobb (scaled-up version) első fokozat lenne, méretét tekintve Saturn-kategóriájú a maga 77,5 méterével. Csak ez haza is megy, az üzemanyag 7%-ának felhasználásával.
- orbitális pályán üzemanyagfeltöltés (külön tanker-teherűrhajó tankolná meg fellövés után az ITS-t)
- megfelelő üzemanyag, ami előállítható a Marson: metán (hidrogént túl hidegen kell tartani, kerozin túl drága és kell hozzá kőolaj). Ebben az esetben nem kell héliumot illetve nitrogén szállítani ahhoz, hogy kitolják a folyékony üzemanyagot.
- az ITS leszáll a Marson, majd visszajön: nincs külön leszállóegység, mert kisebb a gravitáció. Ki is emelte, hogy a Földön kívül máshová nem kell gyorsító fokozat.
- szénszálas rakéta és hajótestet terveznek
- új hatóművet (légköri és vákuum) is bejelentett: Raptor. Ebből 21 darab (huszonegyyyyy) hajtaná meg az első fokozatot. Ha néhányat ki is kell iktatni, akkor is felmegy a rakomány. 3x akkora tolóereje van mint a Merlinnek, de ugyanakkora a 3x nagyobb nyomás miatt. Működik:
CtQYMI4VIAAJY2N.jpg

- a hajtómű mellett eddig legyártottak egy hatalmas üzemanyag tartályt, amit most tesztelnek
CtYrzd2UEAArZWK.jpg

- 450 tonnát (100 főt) szállíthat az ITS, 6 hajtóművel (31MN tolóerővel)
- 49,5m hosszú, 17m átmérőjű az ITS
- 115 napba telne az ITS-nek a Föld-Mars utazás
- továbbfejlesztették a hőpajzsot a Dragon tapasztalatai alapján
- marsi üzemanyag gyártás: vízbányászat és a légköri oxigén együttes alkalmazásával
- 200 000 USD lenne (~amerikai ház ára) a jegy ára egy főnek
- finanszírozás: műholdfellövés, ISS kiszolgálás, kickstarter, profit, public-private partnership, steal underpants :D :D

- a Dragon kapszult azért tervezték hajtóműves és nem ernyős leszállással, mert ezzel a Naprendszeren belül bárhol leszállhatnak

Ütemezés:
- 2002-ben egy mariachi-zenekarral álltak páran egy tök üres irodában
- szükségesnek tartja egy masszív víziót az űripar mögé, mert különben nem lennének eléggé motiválva
- 2006-ban kaptak először NASA-szerződést (mondjuk az a rakéta fel is robbant)
- 2008-ban sikerült fellőniük az első rakományt, amikor már csak erre maradt pénzük (3 előtte felrobbant)
- 2010-ben ment fel a Falcon-9
- 2012-ben ment először a Dragon az ISS-re
- 2013-ban kezdtek el dolgozni a Grasshoperen
- 2014-ben szállt le először első fokozat (és 7 másodpercig nem robbant fel :D )
- 2015-ben már nem robbant fel a visszatérő első fokozat
- 2016-ban már sikerült tengerre is szállni
- 2017 elején megy fel a Falcon Heavy ( :( :( eredetileg év vége lett volna :( :( )
- 2020 első orbitális tesztek
- lehetséges célpontok még az Európa és az En...

Vízió:
- 10 000 repülésre optimalizálná 1 millió ember átszállítását a Marsra 100 év alatt

Komment:
- sugárzásvédelemről nem volt szó
- Vicces, ahogy Musk bele-beledadogva prezentálja a koncepciót. Mondjuk egy sok emberes konferencián van és közvetítis online is, illetve letett annyit az asztalra, hogy megengedhesse magának :) .
- Érdekes, hogy a Blue Origin által megfoglamazott koncepció szintén cseppfolyósított földgázzal hajtott rakétával üzemelne.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
És most következzen néhány érdekes dolog, ami a közönség kérdéseire adott válaszokból (Q&A) derült ki:

Sugárzás:
- napkitörések, napviharok ellen kell védeni
- egyéb sugárzásokkal kapcsolatban elég optimista, nem tartja kiugró kockázatnak
- mesterséges mágneses térben gondolkozik
- Marson lévő telepek esetében ők bármit oda tudnak majd vinni, úgy mint ma a vasutak, akkor majd megoldják ezt a problémát is (valahol jogos, Kalifornia a vasút megérkezése előtt egy élhetetlen porfészek volt)

Azért nem lehet nem amerikai állampolgárokat foglalkoztanti, mert az űripart az amerikai jogszabályok a fegyvergyártáshoz sorolják, így rendkívül szigorúak a munkaerővel kapcsolatos szabályok. Ő se szereti, de az Elnöknél kell reklamálni :(

Biztosítani kell a hazatérés lehetőségét, mert pszichésen jót tesz.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Meghalgattam és én nem igazán hiszek abban hogy a SpaceX a közeljövőben Mars fuvaros céggé válhatna. (ha jól értettem Ő üzletetként fogja fel ezt az egészet, és valami ilyesmi a célja..)

Jelenleg a rakétaindítások megbízhatósága olyan 92-95% körül van. Ez azt jelenti hogy 100-ból 5-8 rakéta már az indításkor (vagy még az előtt) megsemmisül. Ez az arány nem javult nagyságrendekkel az elmúlt pár évtizedben.
Ahhoz hogy Elon tervei valósággá váljanak ahhoz a kereskedelmi repülés kockázati arányait kellene közelíteni (az mégis hogy nézne ki 10.000 utasból ~ 500 felrobbanna)

Nem is igazán látom hogy a jelenlegi technológiákkal hogyan lehetne ezt megoldani. Már a mostani rakéták is egy-egy kisebb atombomba energiáját szabadítják fel, persze jó esetben nem a másodperc tört része, hanem néhány perc alatt. A rakétahajtóművek közelítik az általunk ismert anyagok határértékekeit - a Raptor hajtómű kamranyomását is háromszor nagyobbra a jelenlegi hajtóműveknél (!!!) - és ezen a szinten bizony történnek hibák! (mellesleg 42 (!!) Raptor hajtómű lenne a gyorsító fokozaton).

Arra a kérdésre sem adott világos választ hogy MIÉRT mennének az emberek százezer számra a Marsra? Beszélt a felfedező szellemről, meg a pionir ősökröl, de szerintem ez nagyon kevés ahhoz hogy ebből üzlet legyen.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Arra a kérdésre sem adott világos választ hogy MIÉRT mennének az emberek százezer számra a Marsra? Beszélt a felfedező szellemről, meg a pionir ősökröl, de szerintem ez nagyon kevés ahhoz hogy ebből üzlet legyen.

A Virgin Galactic számára több száz ember tette le a 250 000 dolláros jegy árát, hogy egy űrugráson részt vegyenek. Szerintem lesznek jelentkezők bőven. A kérdés inkább az lesz, ki fogja ezt szervezni, ki fog felelősséget vállalni, irányítani. Ez amúgy űrpolitikai és űrjogi kérdés is, és most nagyon sokan vakarják a fejüket, hova is fog ez vezetni.

Amúgy Musk megint túl optimista, de mondjuk ez nem nagyon probléma.

-Anno a Falcon 1 esetén is folyamatosan próbálták visszaszerezni az első fokozatot ejtőernyővel, egyszer sem sikerült.
-A Falcon 5 rakétát úgy anblokk átugorták, nem valósult meg.
-A Falcon 9 esetében az első két repüléskor az első fokozatot megint ejtőernyővel akarták visszaszerezni - nem volt sikeres egyik sem.
-A Falcon 9 esetében a koncepció szerint mindkét fokozatot vissza akarják hozni. Erre vonatkozólag még nem volt teszt sem. Feltehetően a második fokozatot nem is fogják soha visszahozni, túlságosan is sok hasznos (felvihető) tömeget kell beáldozni érte.

Ezzel együtt a kezdeményezés szép, de várjuk meg mi lesz belőle. A Falcon Heavy első indítása is már több, mint másfél évet csúszott...
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
T

Törölt tag 1586

Guest
...A Virgin Galactic számára több száz ember tette le a 250 000 dolláros jegy árát, hogy egy űrugráson részt vegyenek...

A Virgin Galactic űrugrása egy kellemes hétvégi kikapcsolódás nagyon gazdag embereknek.
Amiről Elon beszélt az áttelepülés (migráció, milliós Mars kommuna). Ehhez azért "picit" erősebb motiváció kell, mint egy kellemes hétvégi kalandhoz....

A prezentáció után csak még jobban megerősödött bennem hogy ha űriparba szeretném fektetni a pénzem, akkor a SpaceX részvények helyett valószínű inkább Reaction Engines - http://www.reactionengines.co.uk/index.html - részvényeket vennék.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 591
18 590
113
Szerintem biztos sokan lennének, akik mennének, mert elegük van, viszont ezek nem azok az emberek, akik farzsebből kiveszik a 250 000 dollárt. Ráadásul mindenképpen főleg az elején rengeteg magasan képzett szakemberre lesz szükség, akik gyakorlatilag felépítenék és működtetnék az első telepet, várost. Őket szerintem irgalmatlanul meg kellene fizetni, hogy menjenek, az "átlagos", menni akaró embereknek meg lenne vajon olyan bank, ami hitelezné ezt az összeget?
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem biztos sokan lennének, akik mennének, mert elegük van, viszont ezek nem azok az emberek, akik farzsebből kiveszik a 250 000 dollárt. Ráadásul mindenképpen főleg az elején rengeteg magasan képzett szakemberre lesz szükség, akik gyakorlatilag felépítenék és működtetnék az első telepet, várost. Őket szerintem irgalmatlanul meg kellene fizetni, hogy menjenek, az "átlagos", menni akaró embereknek meg lenne vajon olyan bank, ami hitelezné ezt az összeget?
Megfizetni? A pénznek semmiféle értéke nem lenne számukra a Marson...
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
A Virgin Galactic számára több száz ember tette le a 250 000 dolláros jegy árát, hogy egy űrugráson részt vegyenek. Szerintem lesznek jelentkezők bőven. A kérdés inkább az lesz, ki fogja ezt szervezni, ki fog felelősséget vállalni, irányítani. Ez amúgy űrpolitikai és űrjogi kérdés is, és most nagyon sokan vakarják a fejüket, hova is fog ez vezetni.

Amúgy Musk megint túl optimista, de mondjuk ez nem nagyon probléma.

-Anno a Falcon 1 esetén is folyamatosan próbálták visszaszerezni az első fokozatot ejtőernyővel, egyszer sem sikerült.
-A Falcon 5 rakétát úgy anblokk átugorták, nem valósult meg.
-A Falcon 9 esetében az első két repüléskor az első fokozatot megint ejtőernyővel akarták visszaszerezni - nem volt sikeres egyik sem.
-A Falcon 9 esetében a koncepció szerint mindkét fokozatot vissza akarják hozni. Erre vonatkozólag még nem volt teszt sem. Feltehetően a második fokozatot nem is fogják soha visszahozni, túlságosan is sok hasznos (felvihető) tömeget kell beáldozni érte.

Ezzel együtt a kezdeményezés szép, de várjuk meg mi lesz belőle. A Falcon Heavy első indítása is már több, mint másfél évet csúszott...

Falcon Heavy esetében a csúszás abból a szempontból jogos, hogy van bőven mit csiszolni a F-9-on és még ott tesztelni kell a visszatért fokozatok repülését is. A pénz meg a F-9 küldetésekből jön, a Heavy inkább presztízsnek/pénisznövelőnek jó. Az maximum akkor lesz jó üzlet, ha mind a 3 Heavy-komponens vissza is jön és újra felmegy. Mert akkor sokkal több cuccost lehet felküldeni egy fellövés alkalmával (LEO-ra 54,4 tonnát 22,8 helyett, GTO-ra 22,2 a 8,3 helyett, míg Marsra 13,6 tonnát a 4 helyett) fajlagosan olcsóbban (új rakéta F-H 90 milla, F-9 62 milla).
Szerintem az egész Marsos dolog azért is van elhintve, mert a cég stratégiája így szexibb (ezt azért ő is bevallotta a vége felé). Ezzel a vízióval jobban lehet brandet építeni, mint azzal, hogy ő lesz az űr Lidlije vagy Ryanairje. Elég konkrétan megmondta, hogy ugyanazt a feladatot akarja a cégének, mint az 1800-as évek végi transzkontinentális vasútnak. Nagy tételben szállítani, fajlagosan olcsón. Szóval pont mint a Ryan :p . Ehhez persze be kell tolni nem kevés pénzt, meg párszor a képünkbe fog még durranni a rakéta, de azért a polgári repülés története is csak a nyolcvanas évekre konszolidálódott ki:
400px-ACRO_incidents_1918-2009.svg.png

Ebben a hozzáállásban mérföldeket ver rá a többi iparági szereplőre, akik még mindig örülnek az SLS egyszer használatos rendszereinek, vagy éppen úgy olcsósítanak, hogy szovjet-ukrán-orosz hajtóművekből szigszalagoznak össze valami olyat, ami vagy felrobban vagy még a NASA sem engedi fellőni (Antares most épp október 9/10-én menne az ISS-re, de május óta mindig pont egy hónappal tolódik a fellövés).
A "mostani technológiák" kérdéséről meg annyit, hogy a cég 2002-ben alakult, minden technológiát maga fejlesztett. És ezzel már tovább jutott mint a Virgin, Sierra Nevada, Blue Origin - nekik van már valami hardverük, csak pénzt nem látnak belőle egy évtizede. Persze lehet azt mondani, hogy várni kell az antianyagmeghajtós csillagkapuhajtómű feltalásáig, de ennyire meg ő nem türelmes.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 591
18 590
113
Visszajöhetnek, akkor már lenne. Másrészt ha létrejönne ez a milliós, vagy akár csak egy százezres település a Marson, valaminek lennie kellene ott is. Szerintem semmiképp nem tudnák elkerülni, hogy a pénz (akár egy új valuta, akár a dollár, akár bármi más) ne legyen jelen az életükben.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Visszajöhetnek, akkor már lenne. Másrészt ha létrejönne ez a milliós, vagy akár csak egy százezres település a Marson, valaminek lennie kellene ott is. Szerintem semmiképp nem tudnák elkerülni, hogy a pénz (akár egy új valuta, akár a dollár, akár bármi más) ne legyen jelen az életükben.
Palackos hegyi levegőt XD XD XD
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
A tegnapi bejelentés akkor lett volna kimaxolva, ha a Vénusz légköréből töltenék után a rakétákat. Frankó kis CO2-ban gazdag (96,5%) levegő van arrafelé, csak oda kell állni a nagy szabadságszobor-formájú porszívóval és napelemek segítségével redukálni elemi szénre és oxigénre. Az lenne a világ első tiszta szén meghajtású szállítórendszere, fűtővel és kazánmesterrel :D
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Sugárzás, mikrogravitáció, út közben az akármilyen nagyra tervezett zűrhajóba előre nem látható módon belerongyoló aszteroida... csupa kaland és izgalom. Sajnálom, de az embereknek be kéne végre látni, hogy egy nagyobb ökoszisztéma részei csupán és a világűr nem az otthonuk. Ha meg tudnák végre oldani, hogy az út feléig 1g-vel folyamatosan gyorsulva utazzanak, majd egy fordulast követően 1g-vel lassuljanak (ami a az időközben lecsökkent tömeg ellenére is még hatalmas teljesítményt igényel az 1:1-es tolóerő/tömeg arány fenntartásához), jelentősen leredukálná az odaút idejét, elliminálná a mikrogravitáció problémakörét, de kvázi lehetetlen a jelen technológiai színvonal mellett.
A visszaútra én nem a hordozott energiaforrás elvében hiszek. Jóelőre ki kell építeni a felszínen egy maglev elvű rámpát, akár egy hegy oldalába (ideális az Olimpos Mons, mivel az oldalán felfutó sínen kvázi érintő irányú lehet a kigyorsítás, a pálya vége meg már a világűrben van), és így a start energiaszükségletét biztosító energiahordozót nem kell a rendszernek a starttömegéhez hozzávenni. Nyilván még ez se a hazaút lenne, ahhoz előbb a jóelőre Mars köré pályára állított tankerrel, vagy már feltankolt hajóval lehetne megtenni.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A prezentáció után csak még jobban megerősödött bennem hogy ha űriparba szeretném fektetni a pénzem, akkor a SpaceX részvények helyett valószínű inkább Reaction Engines - http://www.reactionengines.co.uk/index.html - részvényeket vennék.

Pedig a Reaction Engines-el is az a baj, hogy üzletileg aligha várható, hogy profitképes lesz állami támogatás nélkül. Kiszámították, hogy egy-egy Skylon indítást 40 millió dollárért kellene, hogy adjanak, hogy megtérüljön a befektetés. Miközben a SpaceX már most cirka ilyen árért kínálja a Falcon 9R indításokat...

Falcon Heavy esetében a csúszás abból a szempontból jogos, hogy van bőven mit csiszolni a F-9-on és még ott tesztelni kell a visszatért fokozatok repülését is. A pénz meg a F-9 küldetésekből jön, a Heavy inkább presztízsnek/pénisznövelőnek jó. Az maximum akkor lesz jó üzlet, ha mind a 3 Heavy-komponens vissza is jön és újra felmegy. Mert akkor sokkal több cuccost lehet felküldeni egy fellövés alkalmával (LEO-ra 54,4 tonnát 22,8 helyett, GTO-ra 22,2 a 8,3 helyett, míg Marsra 13,6 tonnát a 4 helyett) fajlagosan olcsóbban (új rakéta F-H 90 milla, F-9 62 milla).

A Falcon Heavy azért kell, mert nincs a SpaceX-nél "nehéz" rakéta, így nem is pályázhat az olyan feladatokra, ahova a Delta IV. Heavy kellene. Ha meglesz az FH, akkor viszont rögtön lecsaphatnak az ilyen megbízásokra, ami pénzt jelenthet.

Szerintem az egész Marsos dolog azért is van elhintve, mert a cég stratégiája így szexibb (ezt azért ő is bevallotta a vége felé). Ezzel a vízióval jobban lehet brandet építeni, mint azzal, hogy ő lesz az űr Lidlije vagy Ryanairje. Elég konkrétan megmondta, hogy ugyanazt a feladatot akarja a cégének, mint az 1800-as évek végi transzkontinentális vasútnak.

Más szóval Musk nárcisztikus énje villanhat ismét. Szerintem....


A "mostani technológiák" kérdéséről meg annyit, hogy a cég 2002-ben alakult, minden technológiát maga fejlesztett. És ezzel már tovább jutott mint a Virgin, Sierra Nevada, Blue Origin - nekik van már valami hardverük, csak pénzt nem látnak belőle egy évtizede. Persze lehet azt mondani, hogy várni kell az antianyagmeghajtós csillagkapuhajtómű feltalásáig, de ennyire meg ő nem türelmes.

Nagyon nagy különbségek vannak azért, a SpaceX bő 4,2 milliárd dollárt már bezsebelt a NASA-tól, az első két Falcon-1 indítást a DARPA vásárolta meg, a harmadikban egy USAF és két NASA műhold volt, stb..

A Blue Origin ezzel szemben szinte teljes egészében Jeff Bezos zsebéből táplálkozik.

Nem tartom fairnek összevetni ezek után ezeket a számokat. Tény, hogy Musk zseniális üzletember, de nekem legalábbis szimpatikusabb Bezos kevésbé öntömjénező, kevésbé nagyot mondó szereplése...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and sirdavegd
M

molnibalage

Guest
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
T

Törölt tag 1586

Guest
Sajnálom, de az embereknek be kéne végre látni, hogy egy nagyobb ökoszisztéma részei csupán és a világűr nem az otthonuk

Allesmor kollega gondolatához kiegészítésként...

Elon pioníros és felfedezős hasonlata szerintem ott sántít hogy azoknak az embereknek eszükben sem volt kiszakadni abból a közgazdasági rendszerből illetve ökoszisztémából amiből jöttek. A farmerek gazdálkodtak, a terményeiket (búza, marhahús, stb...) a keleti majd a nyugati nagyvárosokba szállították, és még az aranyásók aranya is az USA gazdaságát hizlalta.
Azok az emberek akik elutaznának a Marsra teljes egészében és visszavonhatatlanul kiiratkoznának a földi társadalomból, közgazdasági rendszerből és ökoszisztémából. (azt még Elon sem merte bedobni hogy belátható időn belül majd élénk kereskedelem zajlik a két bolygó között...)

Mit is tudna nyújtani a Mars a földnek amit megérné onnan ide fuvarozni? Jelenleg semmit. Ha pedig semmi olyasmit nem tudnak nyújtani amit itt a Földön el lehet adni, akkor bevételük sem lesz, vagyis nagyon, nagyon, ... nagyon hosszú ideig a földi befektetőknek kellene finanszírozni a marsi kolónia létét.
Jelenleg a leghosszabb ciklusú beruházási projektek sem érik el a 100 évet és a leghosszabb megtérülési idő sem hosszabb 20-25 évnél. Egy Mars projekt esetében mind a két érték + 100 év is lehet! Sajnos ahhoz túl rövid az emberi élet és túl dinamikus az emberi társadalom hogy ehhez hasonló értékekkel kezdeni lehessen valamit....
 

12delta

Well-Known Member
2014. december 6.
1 070
1 924
113
Hmm. Szerintem értelmesebb lenne egy jelentősebb űrállomást pályára állítani a Hold körül vagy a Föld és Hold közötti L pontnál. Itt lenne forgó gyűrű rész is a gravitáció miatt. A ISS pályáján építeni 2-5 kisebb raktár állomást. A földről felküldeni a dolgokat ezekre a kisebb raktárállomásokra. Majd egy külön hajó(k) ingázna a kisebb állomások és nagy űrállomás között. Az űrállomás mellett lenne egy dokk vagy hasonló, amiben meglehetne építeni azt a hajót ami el megy a Marsig, meg vissza. A Mars körül is építenék egy állomást. Mikor odaér a hajó gyorsan kipakolni mindent és jönne is vissza. Nem kellene várni amíg minden lejut a felszínre. Később a Holdon és a Marson lehetne űrliftet is építeni. Határozottan könnyebb lenne mint a Földre (egyenlőre, + jó tapasztalatszerzés lenne, mi válik be és mi nem). Persze jelentős együttműködés kell a megvalósításához. Viszont szerintem könnyebb lenne fent összerakni egy hajót, ami sosem lép a légkörbe.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Kiszámították, hogy egy-egy Skylon indítást 40 millió dollárért kellene, hogy adjanak, hogy megtérüljön a befektetés. Miközben a SpaceX már most cirka ilyen árért kínálja a Falcon 9R indításokat...

Nem tudom honnan jött ez a 40 millió USD/indítás érték...

Én ezeket az értékeket találtam:

Skylon.jpg


A Skylon üza. költsége: 820 kUSD
ÉCS (200 repülés): 6,000 kUSD
Ha ehhez még hozzátesszük a szerviz, HQ, egyéb költségeket akkor is elég messze vagyunk a 40.000 kUSD-tól

A versenyképességéről ezt a táblát találtam:

Skylon_cost.jpg


Ez azt mutatja hogy a Skylon többe kerül DE!!!

Ez a táblázat nem tartalmazza a biztosítási költségeket amik egy-egy indítás esetében millió USD-nagyságú tétel.

Amennyiben a Skylon bizonyítja hogy eléri a jelenlegi kereskedelmi repülés biztonsági szintjét akkor messze gazdaságosabb lesz amint a Falcon!!
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Nem tudom honnan jött ez a 40 millió USD/indítás érték...

"While company estimates put the per-flight operating costs as low as $9.5 million, that requires a flight rate of 70 missions a year; costs when the vehicle enters service will be on the order of $30–40 million a flight, according to the Reaction Engines web site. That could put the vehicle at a competitive disadvantage to some expendable vehicles. Assuming a capacity of 15 tonnes to LEO, initial Skylon costs would be $2,000 to nearly $2,700 per kilogram. By comparison, SpaceX’s Falcon Heavy, with a capacity of 53 tonnes to LEO and a projected cost of $80–125 million per launch, would come in at $1,500 to $2,350 per kilogram. Moreover, development of the Falcon Heavy is expected to cost a small fraction of the Skylon’s projected cost, and it could enter service as soon as 2013, years before Skylon will be ready in even the most optimistic scenario."


Forrás: http://www.thespacereview.com/article/1864/1

Ez azt mutatja hogy a Skylon többe kerül DE!!!

Ez a táblázat nem tartalmazza a biztosítási költségeket amik egy-egy indítás esetében millió USD-nagyságú tétel.

Amennyiben a Skylon bizonyítja hogy eléri a jelenlegi kereskedelmi repülés biztonsági szintjét akkor messze gazdaságosabb lesz amint a Falcon!!

Amennyiben... De ugyebár a Falcon 9 esetében is így indult a dolog. Meg a Space Shuttle esetében is.
A Skylon esetében se lehet abból kiindulni, hogy jajj de jó, úgy se lesz soha baleset...