Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Állítólag megvan az SN 11 felrobbanásának az oka.
A metán rendszer tömítési hibája okozta a hibát, amit elvileg vasárnapra átterveztek a későbbi indításokra...
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 179
14 817
113
Állítólag megvan az SN 11 felrobbanásának az oka.
A metán rendszer tömítési hibája okozta a hibát, amit elvileg vasárnapra átterveztek a későbbi indításokra...


Azért nem fogalmaz az emberünk egyértelműen...
A "kis" metán szivárgásból fakadó tűz vezetett a kettes motor égéséhez, és megsütötte az avionika egy részét, és "Hard start" indítást okozott a metán turbopumpánál az újraindításkor.

Nem derül ki, hogy ez most raptor, vagy a starship hiba volt.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113


Azért nem fogalmaz az emberünk egyértelműen...
A "kis" metán szivárgásból fakadó tűz vezetett a kettes motor égéséhez, és megsütötte az avionika egy részét, és "Hard start" indítást okozott a metán turbopumpánál az újraindításkor.

Nem derül ki, hogy ez most raptor, vagy a starship hiba volt.
Már a repülés elejétől látható volt az egyik Raptor oldalán egy oda nem illő lángnyelv. Szerintem már jóval korábban jelentkezett a szivárgás (a kis mennyiségű metán magától elégett), csak az újragyújtás hatalmas nyomásváltozását már nem bírta el a meggyengült tömítés, és belobbant...
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 255
37 147
113
Oroszország szuper-nehéz rakétát fejleszt a Holdra és a Marsra való repüléshez
Meghízott a rakétájuk, most már 200 tonnát akarnak földközeli pályára juttatni
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 179
14 817
113
Oroszország szuper-nehéz rakétát fejleszt a Holdra és a Marsra való repüléshez
Meghízott a rakétájuk, most már 200 tonnát akarnak földközeli pályára juttatni
Két hetente kijön egy ilyen hír. Már nehéz röhögés nélkül megállni.
Én csípem az oroszokat, de ez már tényleg vicc, pedig nem is elsején hozták le.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 936
7 814
113
A képet látva én is vakartam a fejem, a szerző viszont ezt írja...

De Próbálj felületet vizsgálni a gyerek mikroszkópjával. Itt nincs tárgylemez amin a mintát átvilágítod!
Valószínűleg valami ilyesmiről lehetett szó, kézi elektromos (optikai) mikroszkóp, csak az elektromosból az interjú átírása során elektron lett.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and bel

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 425
63 739
113
Két hetente kijön egy ilyen hír. Már nehéz röhögés nélkül megállni.
Én csípem az oroszokat, de ez már tényleg vicc, pedig nem is elsején hozták le.
Szerintem kifejlesztik. És mégse. :)
Azért az sem mellékes, hogy a moduláris, az Angara A5 kvázi egyszerű iterációjaként felfogható A7-est is elvetették, mert nincs megfelelő hely megépítve, ahonnan startolhatna.
Ennyire fix bármi ettől komolyabb rendszer megvalósulása...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Oroszország szuper-nehéz rakétát fejleszt a Holdra és a Marsra való repüléshez
Meghízott a rakétájuk, most már 200 tonnát akarnak földközeli pályára juttatni

For the record: azt írja, hogy két irányba mennek el a kezdeti koncepciógyártás terén, az egyik 100 tonna feletti, a másik akár 200 tonnás teherbírással is rendelkezhet.

Ezzel együtt először jussanak el oda, hogy a Protont végre nyugdíjazhassák, mert stabilan repül az utódja...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 179
14 817
113
A Boeing együttműködési megállapodást kötött az ausztrál HyperSonix-al az újrahasználható hyperszonikus repülő tervezésében.

A HyperSonix egy boosterrel indított Hyperszónikus repülőben tervez, ami rakétát indít ~50kg hasznos teherrel LEOra.



Wirraway-launch-and-return-updated.png

Cutaway-Delta-Velos-Scramjet-Engine-Grey.png


 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 179
14 817
113
A közel vákuumban indított szilárd hajtóanyagú rakétára nem nagyon van példa.

Khmm..

Antares (2013-) a Castor second stage

Black Arrow (1969-1971) waxwing third stage

Titan 34D (1982-1989) Inertial Upper Stage

Pegasus - Star 27

Thor and Minotaur V - Star 37

Delta II, Delta IV Heavy and Minotaur IV - Star 48/(B)V

Jupiter-C / Juno-1 két solid upper stages

Scout, első orbitális indítás 1961 Feb. 16: 4szakasz, all solids

Epsilon (2014-) uses the M-35 second stage and KM-V2c third stage

Vega 4 fokozatából 3 solid,

Eltekintve jóformán az öszzes katonai interkontinentális rakétától,
ténylegnem nagyon van példa...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Khmm..

Antares (2013-) a Castor second stage

Black Arrow (1969-1971) waxwing third stage

Titan 34D (1982-1989) Inertial Upper Stage

Pegasus - Star 27

Thor and Minotaur V - Star 37

Delta II, Delta IV Heavy and Minotaur IV - Star 48/(B)V

Jupiter-C / Juno-1 két solid upper stages

Scout, első orbitális indítás 1961 Feb. 16: 4szakasz, all solids

Epsilon (2014-) uses the M-35 second stage and KM-V2c third stage

Vega 4 fokozatából 3 solid,

Eltekintve jóformán az öszzes katonai interkontinentális rakétától,
ténylegnem nagyon van példa...

Nem is említve a 24 indítását az IUS-nek, amit az űrrepülőgép vitt fel, majd annak segedelmével indították a műholdakat...

1.jpg


spacecraft-rocket-Magellan-Inertial-Upper-Stage-Atlantis-Aug-10-1990.jpg
 
W

Wilson

Guest

Megérkezett az első színes fotó a NASA marshelikopterétől​

Hamués Gyémánt

Szinte már fel sem kapjuk a fejünket, ha egy kép kerül elő a Marsról, pedig még mindig óriási dologról van szó.

Ahogy mi is beszámoltunk róla, április 4-én a NASA marsjárója kipottyantotta magából a Ingenuity névre keresztelt kísérleti marshelikoptert. A napenergiával hajtott, 1,8 kilogramm súlyú drónnak a rövidtávú feladata annyi volt, hogy túl élje a dermesztő marsi éjszakákat.

Jó hír, hogy az Ingenuity egyedül is sikeresen megbirkózott a körülményekkel, és jól vizsgáztak napelemei, amelyek a létfontosságú fűtőberendezést üzemeltetik, hogy megvédjék a fagyástól az alkatrészeket. A Perseverance pedig le is fotózta távolodás közben.

image.jpg

NASA/JPL-Caltech/ASU

Ugyan a szerkezet még nem emelkedett a magasba – a tervek szerint az április 11-én kerül sor rá –, de máris meglepett minket egy képpel, hogy megnyugtasson mindenkit, hogy él és virul. A színes képen nem sok mindent látni, mégis örülhetnek a NASA-nal, hiszen az Ingenuity kamerájával jól
láthatóan minden rendben.

image.jpg

NASA/JPL-Caltech

A tervezett első repülésen a szerkezet 3 méteres magasságon, 30 másodpercig lebegne, majd később egyre nagyobb távolságot és magasságot lőnek be a helikopternek, hogy a magasból nagy felbontású felvételeket készítsen a marsi tájról.
Persze, ha sikerül: a marsi légkör 100-szor ritkább a földinél, ezért még nem borítékolható a siker.

Ha véletlen az Ingenuity mégsem járna sikerrel, nem történne tragédia: a NASA csupán arra kíváncsi, hogy lehetséges-e repülni a Marson, ami a későbbiekben nagy segítség lehet a következő missziókban.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 113
82 840
113
Élőben a Szojuz indítása(angol)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
W

Wilson

Guest

A szemünk láttára előzheti a marsi autózás a holdit​


Ha minden jól alakul, vasárnap történelmet ír az emberiség, és első alkalommal reptet meg egy repülő eszközt egy másik bolygón. Az Ingenuity helikopter első útja nagy esemény lesz, de gazdája, a Perseverance marsjáró is azon dolgozik, hogy a saját műfajában beírja magát a történelembe. Repülni ugyan nem tud, de a tudományos munkái végzése közben méterről-méterre közelebb kerül egy sajátos rekordhoz.

A Perseverance még a Földön, egy kaliforniai laborban

A Perseverance még a Földön, egy kaliforniai laborban

Az első érintés​


Bár az Apollo-11 sikeres holdraszállása miatt az utókor űrverseny-emlékezetében a szovjetek a vesztesek, nem árt tisztában lenni azzal a nem mellékes ténnyel, hogy valamennyi huszadik században az emberiség által megérintett égitesten a vörösök jártak először. A jártak persze erős eufemizmus, valójában tervezetten vagy tervezetlenül, de csúnya becsapódásokkal köszöntek be előbb a Luna-2-vel a Holdra, majd a Venyera-3-mal a Vénuszra, végül a Marsz-2-vel a Marsra, hogy ott kisebb-nagyobb krátereket robbantva, messzire szórt alkatrészeik képében letegyék az emberiség névjegyét. Ugyanakkor ezen félérdemeken túl meg kell adni, hogy ezekre az égitesteken aztán az első sikeres landolás is mind a szovjetekhez kötődik.

Emlékbélyeg a Marsz-2 útjáról

Emlékbélyeg a Marsz-2 útjáról

A három szomszédos égitest közül a Mars volt az utolsó, ahova - ha rideg fémeszközökkel is - de elért az emberiség. Nem volt egy könnyű menet, ami 1962-ben, a Marsz-1-gyel indult. Ez volt az első szonda, amit a külső szomszédoz küldtünk, de még az odaúton, már a Marshoz nagyon közel megszakadt vele a kapcsolat. Két évvel később aztán az amerikai Mariner-4-nek sikerült tízezer kilométeres távolságom belül elrohannia a Mars mellett, és hazaküldenie az első fotókat. Ezek voltak az első egyértelmű bizonyítékok arra, amit a tudósok már nyilván sejtettek: épített környezetnek nincs nyoma a bolygón, Holdéhoz hasonló kráterekkel viszont tele van, ami nem volt jó előjel egy későbbi landoláshoz. Hét évvel később aztán, a Marsz-3-nak mégis összejött egy történelmi, sima Marsot érés. Szomorú mellékszál, hogy húsz másodperccel a landolás után el is némult a szonda.

Az első gurulások​


A két szomszéd bolygó és a holdunk felfedezésének evolúciója nagyjából hasonló menet szerint zajlott: előbb egy közeli elrepülés, majd több-kevesebb sikertelen próbálkozás után egy sikeres landolás. Az épségben leért szondák aztán mértek, fotóztak, de az ilyen megfigyelések tudományos értékét részben beárazta, hogy éppen hova sikerült leejteni egy-egy szondát. A következő szint egy felszínen mozgó jármű volt, ami a Holdon és a Marson összejött már az előző évezredben. Furcsamód előbb az emberes séta sikerült a Holdon 1969-ben, rá egy évre a Földről irányított Lunohod-1 megtette első métereit, 1971-ben, az Apollo-15 küldetésén pedig elkezdtük őrült tempóban gyűjteni a kilométereket az űrhajósok által vezetett holdroverekkel.

Egy LRV - ezekkel gyűltek a leggyorsabban a kilométerek odafent

Egy LRV - ezekkel gyűltek a leggyorsabban a kilométerek odafent

Az első marsi gurulásig még el kellett telnie pár évtizednek. 1997-ben, a mindössze 11,5 kilós, egy talicskánál is kisebb Sojournernek sikerült elsőként, és három hónapos pályafutása alatt apró kerekeivel összesen 100 métert taposott a marsi porba. Nem kellett sokat várni, hogy óriásit ugorjon a színvonal a Marson, 2012-ig ugyanis három marsjáró is landolt arrafelé: a Spirit és az Opportunity két azonos felépítésű rover 2004-ben, a Curiosity pedig 2012-ben. A Spirit hat évig húzta, az Opportunity pedig tizennégy évig. Eredetileg mindkettőt 90 napos működésre tervezték, de az történt velük, amit még az építői sem reméltek: a vártál erősebb marsi légköri aktivitás rendre levitte a port a napelemtábláikról, így tudtak hosszú éveken át működésben maradni. Az Opportunity 45,16 kilométert gyűjtött be, mígnem 2018 augusztusában megszakadt vele a kapcsolat. Ekkora távolságot idegen égitesten semmilyen ember alkotta szerkezet nem tett meg addig és azóta sem.

Családi portré a Perseverance-en: egy képen az összes marsjáró méretarányos rajza

Családi portré a Perseverance-en: egy képen az összes marsjáró méretarányos rajza

A 2012-ben Marsot ért Curiosity napelemek helyett radioizotópos termoelektromos generátorral (RTG) működik, akárcsak a nemrég landolt Perseverance, így ezek nem függnek az éjszakáktól vagy a hosszú viharoktól. A Curiosity méretben nagy lépés volt előre a korábbi marsjáróktól, de még az Opportunity által megtett táv közelébe sem jutott: 24,98 kilométernél jár és szorgosan gyűjtögeti a métereket (itt tudod követni az útját).
 
W

Wilson

Guest
2.rész

Ennyit gurultunk edddig a Földön túl:

Helyezés Név Kié Hol jár/járt Mikor aktív Megtett kilométer
1. Opportunity amerikai Mars 2004-2018 45,16
2. Lunohod-2 szovjet Hold 1973 37
3. Apollo-17 LRV amerikai Hold 1972 35,74
4. Apollo-15 LRV amerikai Hold 1971 27,8
5. Apollo-16 LRV amerikai Hold 1972 26,7
6. Curiosity amerikai Mars 2012-máig 24,98
7. Lunohod-1 szovjet Hold 1970 10,5
8. Spirit amerikai Mars 2004-2010 7,7
9. Jáde Nyúl 2 kínai Hold 2019-máig 0,6
10.Perseverance amerikaiMars2021-máig 0,23
11. Jáde Nyúl kínai Hold 2013-2016 0,11
12. Sojourner amerikai Mars 1997 0,1

Összességében a Föld után a Holdon gurult a legtöbbet ember által épített eszköz: ott 138,45 kilométert szedtek össze az emberes és ember nélküli járművek, ami nagyjából egy Budapest-Paks-távolság, míg a Marson összesen 78,17 kilométert tettek meg az odaküldött marsjárók. Utóbbiakat gyarapítja épp a februárban landolt Perseverance.

A Perseverance keréknyomai a marsi felszínen

A Perseverance keréknyomai a marsi felszínen

A Perseverance megfordíthatja az állást, de nem sokáig​


A Curiositynél is nagyobb kerekeivel (52,5 cm kontra 50 cm), kifinomultabb kameráival, szenzoraival, és a NASA korábbi marsi tapasztalatait használva megépített Perseverance-nek minden adott, hogy letaszítsa az Opportunity-t a Földön túli gurulások trónjáról - mégha a tudományos világban a küldetése sikerét nem is ezen, mint inkább az általa gyűjtött talajmintákból tanultakon mérik majd le. Az eddigi legnagyobb (2,9 x 2,3 méteres, 1025 kilós) marsautó RTG-jének tervezett üzemideje 14 év, elvben ennyi ideje volna, hogy beérje az Opportunity-t, és ha ez megvan, még a marsi kilométereket is a holdi kilométerek fölé tolhatja a ki tudja még meddig üzemelő Curiosity-vel.

Már a saját lábain áll az Ingenuity, miután elvált a Perseverance-től

Már a saját lábain áll az Ingenuity, miután elvált a Perseverance-től

Szinte biztosan ez az utolsó évtized, amikor ez a meccs még követhető, kis léptékben zajlik és úgy egyáltalán: értelmezhető, mert ha a huszasban még nem is, a harmincas években szinte biztosan rákapcsol az emberiség mind a két bolygón, és az újabb holdi emberes utazásokkal pillanatok alatt elszáll majd az állás. Az ilyen utakon már egészen más léptékű járműveket használnak majd. Olyanokat, mint például a japánok készülő hidrogénes holdjárója, amit több ezer kilométeres holdi utazásra terveznek. Addig is itt méterről-méterre követhetjük a Perseverance útját, és ami tudományos szempontból legalább ilyen fontos, hogy a szombaton lepottyantott Ingenuity helikopter várhatóan április 11-én, vasárnap megteszi első útját, ami az első másik bolygón indított repülése lesz egy ember alkotta szerkezetnek. Azaz annak az útnak minden métere újabb rekord lesz majd, ha minden úgy alakul, ahogy a NASA-nál remélik.

Totalcar