Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Ott ejtőernyő helyett aktiv meghajtással, és szárnyakkal tért volna vissza a hajtómű rész. Ezt végül elkaszálták.
image


Az Oroszoknak ott lessz a SeaLaunch platform! Ehhez már csak egy lépés lenne egy drón platform.

Már 2016 óta ott van a Sea Launch platform, csak az ukránokkal való összeveszés óta nincs mit indítani róla.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Ráteszik a visszatérő rakétafokozatra, olcsóbb megoldás mint kifejleszteni és legyártani a vezérlő rendszert, a kormányfelületeket meg a támasztó lábakat az irányított leszálláshoz, ahogy a SpaceX Falcon9- on található.
A ULA is az ejtőernyős leszállást tervezi a Vulkán rakétánál, bár ott csak a hajtóműszekciót tervezik újrahasznosítani.
Helikopter fogja elkapni az ejtőernyőt leszállás közben. Valószínűleg valami hasonlót terveznek az oroszok is.
Na a tanult kollégák fentebb elég részletesen leírták az alternatívákat.
És pont ezért kérdeztem, hogy mit akarnak az ejtőernyővel. Mert bár pofonegyszerűnek tűnik a dolog, sokkal problémásabb a kivitelezés.
A SpaceX eljárása gyakorlatilag addig volt rizikós, amíg az eljáráshoz szükséges procedúrát kidolgozták. A rendszer teljesen automatikus. Mind a visszatérő fokozat részéről, mind a drónhajó oldaláról. Emberi élet nem forog veszélyben. És ha megvan a leszállást vezérlő algoritmus, akkor - ahogy a mellékelt ábra is mutatja - nagyon kicsi veszteséggel üzemelhet a rendszer.
Az ejtőernyős produkcióval viszont több baj is van:
- az ejtőernyő befogása egy rémálom lesz (már ha eljut a megvalósítási fázisba a terv), mivel bár a helikopteres befogás közben viszonylag pontos manőverezés lehetséges, ugyanakkor egy Mi-26-os (mert gondolom azt tervezik erre használni) rotorszele nagyon komoly problémákat eredményezhet.
Szerintem konrétan be fogja omlasztani az ernyő "kupoláját". Tehát elkapás közben vagy elsőre sikerül a produkció, vagy...
  • ezen felül maga az elkapáshoz használt helikopter van hatalmas veszélyben, mivel ott egyik pillanatról a másikra kap meg egy dinamikus terhelést a helikopter, ami ha bebillenti a gépet, kész a katasztrófa. És a MI-26-osban ott a teljes személyzet.
  • Ha nem sikerül az elkapás, akkor viszont esélytelen a recovery. Ha szárazföld feletti visszatérésről van szó, akkor egyértelműen becsapódás a végeredmény.
Tenger felett kicsit nagyobb az esély az újrahasznosításra, de ott meg a sós víz jelenthet nagyon komoly gondokat, ha nem sikerül elég gyorsan kiemelni az hajtóműveket. Gondolom nem véletlenül tervezik a helikopteres mutatványt, ha anélkül is vissza lehetne nyerni a hajtóműveket a tengerből.

Ennél az ejtőernyős rendszernél a Baikal is egy sokkal életrevalóbb megoldásnak tűnik.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 180
14 816
113
Már 2016 óta ott van a Sea Launch platform, csak az ukránokkal való összeveszés óta nincs mit indítani róla.
Világos, csak azért jegyeztem meg, mert ha újrafelhasználható rakétában gondolkoznak, akár használhatnák is mint indító platform, és akkor lehetne drónhajó aktív vertikális leszállás, és mert rengeteg hasznos súlyt veszítenek azzal, hogy nem Egyenlítő közeléből indítanak.

Bajkonurból indítva a Szojuz–2ST hordozórakéta 1,7 tonna hasznos terhet tud geostacionárius átmeneti pályára (GTO) felemelni, ugyanez a rakéta Guyanából indítva 2,8 tonnát!!!
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 254
37 146
113
Na a tanult kollégák fentebb elég részletesen leírták az alternatívákat.
És pont ezért kérdeztem, hogy mit akarnak az ejtőernyővel. Mert bár pofonegyszerűnek tűnik a dolog, sokkal problémásabb a kivitelezés.
A SpaceX eljárása gyakorlatilag addig volt rizikós, amíg az eljáráshoz szükséges procedúrát kidolgozták. A rendszer teljesen automatikus. Mind a visszatérő fokozat részéről, mind a drónhajó oldaláról. Emberi élet nem forog veszélyben. És ha megvan a leszállást vezérlő algoritmus, akkor - ahogy a mellékelt ábra is mutatja - nagyon kicsi veszteséggel üzemelhet a rendszer.
Az ejtőernyős produkcióval viszont több baj is van:
- az ejtőernyő befogása egy rémálom lesz (már ha eljut a megvalósítási fázisba a terv), mivel bár a helikopteres befogás közben viszonylag pontos manőverezés lehetséges, ugyanakkor egy Mi-26-os (mert gondolom azt tervezik erre használni) rotorszele nagyon komoly problémákat eredményezhet.
Szerintem konrétan be fogja omlasztani az ernyő "kupoláját". Tehát elkapás közben vagy elsőre sikerül a produkció, vagy...
  • ezen felül maga az elkapáshoz használt helikopter van hatalmas veszélyben, mivel ott egyik pillanatról a másikra kap meg egy dinamikus terhelést a helikopter, ami ha bebillenti a gépet, kész a katasztrófa. És a MI-26-osban ott a teljes személyzet.
  • Ha nem sikerül az elkapás, akkor viszont esélytelen a recovery. Ha szárazföld feletti visszatérésről van szó, akkor egyértelműen becsapódás a végeredmény.
Tenger felett kicsit nagyobb az esély az újrahasznosításra, de ott meg a sós víz jelenthet nagyon komoly gondokat, ha nem sikerül elég gyorsan kiemelni az hajtóműveket. Gondolom nem véletlenül tervezik a helikopteres mutatványt, ha anélkül is vissza lehetne nyerni a hajtóműveket a tengerből.

Ennél az ejtőernyős rendszernél a Baikal is egy sokkal életrevalóbb megoldásnak tűnik.
Felesleges aggódni meg lehet csinálni. RocketLab már megtette, elkapták a rakétájuk visszatérő fokozatát helikopterrel a levegőben.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Felesleges aggódni meg lehet csinálni. RocketLab már megtette, elkapták a rakétájuk visszatérő fokozatát helikopterrel a levegőben.
Nem az a kérdés, hogy meg lehet-e csinalni, hanem, hogy mekkora a rizikófaktor.
Másrészről gondolom az oroszok nem az Electron méretű rakétákkal óhajtanak betörni az újrahasznosítasi piacra.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Az igaz, de ott van nekik a bazi nagy MI 26.
Hiába "bazi nagy" a Mi-26, egy Zenyit-2 rakéta első fokozata üresen (ejtőernyő és mindenféle újrahasznosításhoz szükséges eszköz nélkül) több, mint 28 tonna (28,6 pontosan). Ez olyan másfélszer annyi, amennyit a Mi-26 képes lenne elvinni.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 254
37 146
113
Hiába "bazi nagy" a Mi-26, egy Zenyit-2 rakéta első fokozata üresen (ejtőernyő és mindenféle újrahasznosításhoz szükséges eszköz nélkül) több, mint 28 tonna (28,6 pontosan). Ez olyan másfélszer annyi, amennyit a Mi-26 képes lenne elvinni.
"2016-tól az Mi-26 még mindig tartja a Fédération Aéronautique Internationale világrekordját a helikopter által 2000 méterre (6,562 ft) emelt legnagyobb tömegért – 56,768, 8 kilogramm (125,000 lb) egy 1982-es járaton.[9]"
Több mint 56 tonnát volt képes emelni.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
"2016-tól az Mi-26 még mindig tartja a Fédération Aéronautique Internationale világrekordját a helikopter által 2000 méterre (6,562 ft) emelt legnagyobb tömegért – 56,768, 8 kilogramm (125,000 lb) egy 1982-es járaton.[9]"
Több mint 56 tonnát volt képes emelni.

A Mi-26 maximális felszállótömege 56 tonna, a legnagyobb szállítható tömege 20 tonna.
Ezt a Rosoboronexport állítja.

Hogy egy teszt ill. világrekord erejéig mit hoztak össze... hát, attól tartok az nem mérvadó (bár én 25 tonnás rekordról tudok, az 56 ,77 tonna a teljes tömege volt a helikopternek).
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 254
37 146
113
A Mi-26 maximális felszállótömege 56 tonna, a legnagyobb szállítható tömege 20 tonna.
Ezt a Rosoboronexport állítja.

Hogy egy teszt ill. világrekord erejéig mit hoztak össze... hát, attól tartok az nem mérvadó (bár én 25 tonnás tudok, az 56 ,77 tonna a teljes tömege volt a helikopternek).
Igazad van az össztömeg helikopter+szállítmány vót összesen több mint 56 tonna.
"Ezt hatékonyan bizonyították 1982.február 3-án, amikor az Mi-26 által létrehozott új rekordok egyikeként ez az új helikopter 56768, 8 kg-os teljes tömeget (helikopter plusz szállított tömeg) emelt fel 2000m magasságba."
Az Amur rakétájukhoz viszont elég lenne a szállítási kapacitása, ezt a rakétát tervezik újrahasznosítani.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Az igaz, de ott van nekik a bazi nagy MI 26.
Fúú...
Az talán több problémat okoz, mint amennyit megold. Az előbb már írtam, hogy nagyobb gép, nagyobb rotorszél.
Nem véletlen, hogy a Mi-26-hoz képest bolhafingnyi gép esetén is iszonyú hosszú befogókábelt használnak.
Ezen felül egy igen feszes ütemű befogást feltételez a dolog a Mi-26-tal. (Már ha egyáltalán kivitelezhető)
Pár adat a Mi-26-ról: 4600m csúcsmagasság mellet 300-km/h csúcssebesség.
Ha hozzáveszed, hogy az ütközések elkerülése miatt nem kivitelezhető, hogy olyan közelségben indítsák a műveletet, mint ahogy a Rocketlab a teszt során.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
"2016-tól az Mi-26 még mindig tartja a Fédération Aéronautique Internationale világrekordját a helikopter által 2000 méterre (6,562 ft) emelt legnagyobb tömegért – 56,768, 8 kilogramm (125,000 lb) egy 1982-es járaton.[9]"
Több mint 56 tonnát volt képes emelni.
Ízlelgesd: 2000 m
Az ejtőernyő pedig csak lassítja a zuhanást, a 2000m meg gyorsan elfogy.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 711
76 733
113
Virgin Galactic Unity 22 Spaceflight Livestream


Join us July 11th for our first fully crewed rocket powered test flight, and the beginning of a new space age. Aboard Unity22 will be our team of two pilots and four mission specialists, including Sir Richard Branson. They will put our Future Astronaut spaceflight experience to a final test, while giving the world a preview of the life-changing experience.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Virgin Galactic Unity 22 Spaceflight Livestream


Join us July 11th for our first fully crewed rocket powered test flight, and the beginning of a new space age. Aboard Unity22 will be our team of two pilots and four mission specialists, including Sir Richard Branson. They will put our Future Astronaut spaceflight experience to a final test, while giving the world a preview of the life-changing experience.

Nem teljesen értem, hogyha a nagyon gazdag ember az űrbe akar jutni saját eszközzel, akkor miért bohóckodik szuborbitális ugrással, ahelyett hogy rendes rakétát építene, mint a többi nagyon gazdag hobbista?
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Nem teljesen értem, hogyha a nagyon gazdag ember az űrbe akar jutni saját eszközzel, akkor miért bohóckodik szuborbitális ugrással, ahelyett hogy rendes rakétát építene, mint a többi nagyon gazdag hobbista?
Mert amikor a Virgin Galactic megegyezik a Scaled Composites céggel, akkor lépcsőzetes fejlesztési programot képzeltek el. Az űrugrásra képes SpaceShipTwo csak egy köztes lépés az orbitális pályára képes SpaceShipThree előtt.

Burt Rutan viszonylag gyorsan és olcsón hozta össze a SpaceShipOne járművet, így Richard Branson úgy vélhette, hogy egy életképes koncepciót vásárol meg.

Ha belegondolunk nem az ördögtől való az elképzelés, hiszen a többi Ansari X-prize pályázó messze el volt maradva a SpaceShipOne-tól. A kereskedelmi űrugrás pedig azzal kecsegtet, hogy még bevételt is hozhat záros határidőn belül.

Nem állt messze a valóságtól, a Dragon csak a NASA támogatás álltal valósulhatot meg például.

Csak hát kiderült, hogy Rutan koncepciója több sebből vérzik (hibrid rakétahajtómű, kvázi analóg pilóta orientált irányítás, stb.).
 
M

molnibalage

Guest
Nem teljesen értem, hogyha a nagyon gazdag ember az űrbe akar jutni saját eszközzel, akkor miért bohóckodik szuborbitális ugrással, ahelyett hogy rendes rakétát építene, mint a többi nagyon gazdag hobbista?
Ez nem arra épül, hogy 100k USD-t ezért sok ember ki tudja és akarja csengetni / út, de egy LEO pálya repülés ennek kb. 100-szor több költségét meg nem?
 
  • Tetszik
Reactions: endre