Na a tanult kollégák fentebb elég részletesen leírták az alternatívákat.
És pont ezért kérdeztem, hogy mit akarnak az ejtőernyővel. Mert bár pofonegyszerűnek tűnik a dolog, sokkal problémásabb a kivitelezés.
A SpaceX eljárása gyakorlatilag addig volt rizikós, amíg az eljáráshoz szükséges procedúrát kidolgozták. A rendszer teljesen automatikus. Mind a visszatérő fokozat részéről, mind a drónhajó oldaláról. Emberi élet nem forog veszélyben. És ha megvan a leszállást vezérlő algoritmus, akkor - ahogy a mellékelt ábra is mutatja - nagyon kicsi veszteséggel üzemelhet a rendszer.
Az ejtőernyős produkcióval viszont több baj is van:
- az ejtőernyő befogása egy rémálom lesz (már ha eljut a megvalósítási fázisba a terv), mivel bár a helikopteres befogás közben viszonylag pontos manőverezés lehetséges, ugyanakkor egy Mi-26-os (mert gondolom azt tervezik erre használni) rotorszele nagyon komoly problémákat eredményezhet.
Szerintem konrétan be fogja omlasztani az ernyő "kupoláját". Tehát elkapás közben vagy elsőre sikerül a produkció, vagy...
- ezen felül maga az elkapáshoz használt helikopter van hatalmas veszélyben, mivel ott egyik pillanatról a másikra kap meg egy dinamikus terhelést a helikopter, ami ha bebillenti a gépet, kész a katasztrófa. És a MI-26-osban ott a teljes személyzet.
- Ha nem sikerül az elkapás, akkor viszont esélytelen a recovery. Ha szárazföld feletti visszatérésről van szó, akkor egyértelműen becsapódás a végeredmény.
Tenger felett kicsit nagyobb az esély az újrahasznosításra, de ott meg a sós víz jelenthet nagyon komoly gondokat, ha nem sikerül elég gyorsan kiemelni az hajtóműveket. Gondolom nem véletlenül tervezik a helikopteres mutatványt, ha anélkül is vissza lehetne nyerni a hajtóműveket a tengerből.
Ennél az ejtőernyős rendszernél a Baikal is egy sokkal életrevalóbb megoldásnak tűnik.