Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 425
63 737
113
Ez is sajnos illeszkedik abba a sorozatba, aminek része volt pár éve az egyik Proton látványos visszafordulása. Akkor egy gyorsulásszenzort kötöttek be fordítva és a rakéta a start után egyből minden erejét latba véve a föld felé fordult, szétszakadt, lezuhant és felrobbant.
Nem, ez nem egy rejtett rendszerhiba. Ez nem olyan, mintha az autó egyik kerék csavarja lelazulna magától és időzített bombaként ketyegve előbb, vagy utóbb váratlanul balesetet okozna.
Ez inkább egy olyan hiba, amit egy ismert züllés eredményez.
Évtizedeken át nem azért nem fordultak vissza a Protonok a startot követően és nem azért úszták meg le nem gyártott létfontosságú burkolatok nélkül, mert a rendszerben erre mindig is megvolt a lehetőség, csak szimplán szerencséjük volt.
Azért történnek ezek a dolgok, mert a rendszerben egyre nagyobb a hanyatlás.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 935
7 812
113

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
10 595
32 097
113
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Ugy tűnik legalább a Nauka biztosítása megoldodott sokadik nekifutásra. Az új indítási dátum jelenleg július 21.
26-i dokkolással
A mihez tartás végett, még a kissé elszabadult biztosítási árak mellett is (2019-ben rekord veszteségeket voltak kénytelenek elkönyvelni a biztosítással foglalkozó cégek, egyes felmérések szerint 600 millió dolláros kifizetéssel szemben 450 millió dolláros profit állt), jelenleg olyan 10%-os rizikóráta az általános, tehát ha 200 millió dolláros biztosítási díjjal számolnak, akkor cirka 20 millió dolláros a biztosítás megkötésének díja.
Itt 18%-os ez az érték...
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 254
37 145
113
A "Zeus" űrvontató semlegesítheti az ellenséges műholdakat
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 254
37 145
113
A Rostec ejtőernyőket hoz létre az újrafelhasználható űrrakéták visszatérő fokozataihoz
 
W

Wilson

Guest
Műholdfelvétel felfedi a titkos "51-es körzet" kínai megfelelőjét



xbi3qhMCj_rz2KL2qxEKvIxT21Ohsvf3PaK3bpV59J4EFJlpDH1v4na-Dfj_rFAUYlQTE6ufkfDtjWBtuXp4Ddpu_f6M0B5I2Va5NvRst4f2RWrXTPUgjqBkri5_SjmZ6L9KjHTb

A műholdképen új épületek és a kifutópálya meghosszabbítása látható. Fotó: popularmechanics.com


A semmi közepén lévő titkos létesítmény elég gyorsan átalakult poros leszállópályából valami sokkal titokzatosabbá.

A műholdfelvételek egy gyorsan növekvő területet mutatnak Kína egy távoli sarkában. A Popular Mechanics szerint egy titkos katonai bázis építéséről van szó, amely az "51-es körzet" kínai változata lehet.

Az "51-es körzet" az amerikai Edwards légibázis egy távoli részlege. Az amerikai létesítmény Nevada déli részén, Las Vegastól 133 km-re északnyugatra található. A feltételezések szerint a legújabb repülőgépek és fegyverrendszerek kísérleti tesztelésére használják.

Kína tavaly szeptemberben indította útjára első pilóta nélküli, újrafelhasználható űrhajóját. Az űrhajó két napig maradt pályán, mielőtt leszállt egy Hszincsiang tartománybeli kifutópályán. A leszállás előtt senki sem tudott az ottani repülőtér létezéséről - pontosít a forrás.

Az elmúlt hónapokban legalább egy tucat új épület épült az űrhajó leszállóhelyén.

Egy minden civilizációtól távoli katonai bázis nagyon hasznosnak bizonyulhat egy olyan ország számára, amely megpróbálja titokban tartani űrhajózási képességeit - írja a Popular Mechanics. Kína állítólag egy új lopakodó bombázót, a H-20-t is fejleszti, amely az amerikai B-2 Spirithez hasonló kategóriába tartozna.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
A Rostec ejtőernyőket hoz létre az újrafelhasználható űrrakéták visszatérő fokozataihoz
És, mit fognak csinálni az ejtőenyővel?
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 254
37 145
113
És, mit fognak csinálni az ejtőenyővel?
Ráteszik a visszatérő rakétafokozatra, olcsóbb megoldás mint kifejleszteni és legyártani a vezérlő rendszert, a kormányfelületeket meg a támasztó lábakat az irányított leszálláshoz, ahogy a SpaceX Falcon9- on található.
A ULA is az ejtőernyős leszállást tervezi a Vulkán rakétánál, bár ott csak a hajtóműszekciót tervezik újrahasznosítani.
Helikopter fogja elkapni az ejtőernyőt leszállás közben. Valószínűleg valami hasonlót terveznek az oroszok is.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 254
37 145
113
Legfrissebb hírek az orosz "nukleáris kozmosz" -ról érdekes részletek
Érdekes képek és információk az új nukleáris űrvontató felhasználásáról.
Emberes holdraszállás: a zűrvontató elviszi a Sas űrhajót a Holdig, majd a Sas leszáll a Hold felszínére.
Marsbázis: Összekapcsolt Sas űrhajók, egy atomerőműre rákötve, amit ejtőernyővel juttatnak a Mars felszínére a zűrvontató szállítja őket a Mars közelébe. Olyan 500kW- al már lehet valamit kezdeni.
Ezek csak kiragadott példák, ott a gugli ferdítő lehet használni.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Ráteszik a visszatérő rakétafokozatra, olcsóbb megoldás mint kifejleszteni és legyártani a vezérlő rendszert, a kormányfelületeket meg a támasztó lábakat az irányított leszálláshoz, ahogy a SpaceX Falcon9- on található.
A ULA is az ejtőernyős leszállást tervezi a Vulkán rakétánál, bár ott csak a hajtóműszekciót tervezik újrahasznosítani.
Helikopter fogja elkapni az ejtőernyőt leszállás közben. Valószínűleg valami hasonlót terveznek az oroszok is

Az ULA azért hozza vissza csak a hajtóművet, mert a fokozatleválasztás nagyobb sebességen (>4km/s) történik, ahol a teljes fokozat már nem hozható vissza olcsón. Az Ariane által tervezett Adeline rendszer is ezért hasonló.

A Falcon-9 fokozatleválasztása kisebb sebességnél (<3km/s)történik, ahol még a teljes fokozat visszahozása a gazdaságosabb.

Az oroszoknál a drónhajós leszállást a földrajzi viszonyok gátolják.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 180
14 816
113
Az ULA azért hozza vissza csak a hajtóművet, mert a fokozatleválasztás nagyobb sebességen (>4km/s) történik, ahol a teljes fokozat már nem hozható vissza olcsón. Az Ariane által tervezett Adeline rendszer is ezért hasonló.
Ott ejtőernyő helyett aktiv meghajtással, és szárnyakkal tért volna vissza a hajtómű rész. Ezt végül elkaszálták.
image

A Falcon-9 fokozatleválasztása kisebb sebességnél (<3km/s)történik, ahol még a teljes fokozat visszahozása a gazdaságosabb.

Az oroszoknál a drónhajós leszállást a földrajzi viszonyok gátolják.
Az Oroszoknak ott lessz a SeaLaunch platform! Ehhez már csak egy lépés lenne egy drón platform.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Ráteszik a visszatérő rakétafokozatra, olcsóbb megoldás mint kifejleszteni és legyártani a vezérlő rendszert, a kormányfelületeket meg a támasztó lábakat az irányított leszálláshoz, ahogy a SpaceX Falcon9- on található.
A ULA is az ejtőernyős leszállást tervezi a Vulkán rakétánál, bár ott csak a hajtóműszekciót tervezik újrahasznosítani.
Helikopter fogja elkapni az ejtőernyőt leszállás közben. Valószínűleg valami hasonlót terveznek az oroszok is.

For the record: az ULA ezt a koncepciót évekkel ezelőtt bemutatta, azóta meg jóóóóó nagy csendben vannak a témában.
A Vulcan első szériája legalábbis nem fogja ezt a koncepciót használni.

Az ejtőernyős visszahozást fél évszázada is felhozták már (a Saturn V. kapcsán), de azóta kísérleteknél tovább csak az STS űrrepülőgép SRB gyorsító-rakétáinál jutottak, és az sem feltétlenül volt sikertörténet (önmagában kis túlzással csak egy üres csőváz újrahasznosítása nem hozott igazán drasztikus költségcsökkentést). A SpaceX és RocketLab tesztjei szépek voltak, de újrahasznosítás nem lett belőle.

Saturn IC fokozat újrafelhasználási koncepció 1965-ből, ejtőernyővel az óceánba:

140_s1c_reuse01.jpg


Érdemes megfigyelni, hogy hajtóművek felfele (tehát fejjel lefelé) ér vizet, és az üzemanyag-tartályokat egyből elárasztanák, hogy így is maradjon, és az érzékeny hajtóművek lehetőleg minél kevesebb vizet kapjanak. Nem haraptak rá, egyfelől túl macerásnak tűnt az egész, másfelől ekkor már elindult a vízió az STS űrrepülőgépről, amely teljes újrafelhasználást ígért volna, így eleresztették az ötletet.

A Hiller cég meglátta azonban az üzleti lehetőséget és kidolgoztak egy koncepciót, hogy az ejtőernyővel ereszkedő fokozatot a levegőben, cirka 3km magasságban egy gigászi helikopter kapná majd el. Ami aztán vissza is tudja vinni a szárazföldre (cirka 650km-ről, egy üresen 135 tonnás rakétafokozattal... igen... egy "picit" valószerűtlen)...

140_3741c.jpg


140_3741b.jpg