Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
14 855
41 293
113
Valószínűleg komoly harcok mennek a háttérben a katonai-ipari komplexum régi szereplők (akik elkaszálták az X-33-at is, nehogy valami veszélyeztesse az egyszer használatos rakéták pénzgyártó gépezetét - a fejlődés kárára) és az újak között.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Kíváncsi vagyok, hogy ki lesz a "nevető harmadik"?
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
Ugy tűnik legalább a Nauka biztosítása megoldodott sokadik nekifutásra. Az új indítási dátum jelenleg július 21.
26-i dokkolással
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A mihez tartás végett, még a kissé elszabadult biztosítási árak mellett is (2019-ben rekord veszteségeket voltak kénytelenek elkönyvelni a biztosítással foglalkozó cégek, egyes felmérések szerint 600 millió dolláros kifizetéssel szemben 450 millió dolláros profit állt), jelenleg olyan 10%-os rizikóráta az általános, tehát ha 200 millió dolláros biztosítási díjjal számolnak, akkor cirka 20 millió dolláros a biztosítás megkötésének díja.
Itt 18%-os ez az érték...
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
10 323
41 123
113
A "Zeus" űrvontató semlegesítheti az ellenséges műholdakat
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
10 323
41 123
113
A Rostec ejtőernyőket hoz létre az újrafelhasználható űrrakéták visszatérő fokozataihoz
 
W

Wilson

Guest
Műholdfelvétel felfedi a titkos "51-es körzet" kínai megfelelőjét



xbi3qhMCj_rz2KL2qxEKvIxT21Ohsvf3PaK3bpV59J4EFJlpDH1v4na-Dfj_rFAUYlQTE6ufkfDtjWBtuXp4Ddpu_f6M0B5I2Va5NvRst4f2RWrXTPUgjqBkri5_SjmZ6L9KjHTb

A műholdképen új épületek és a kifutópálya meghosszabbítása látható. Fotó: popularmechanics.com


A semmi közepén lévő titkos létesítmény elég gyorsan átalakult poros leszállópályából valami sokkal titokzatosabbá.

A műholdfelvételek egy gyorsan növekvő területet mutatnak Kína egy távoli sarkában. A Popular Mechanics szerint egy titkos katonai bázis építéséről van szó, amely az "51-es körzet" kínai változata lehet.

Az "51-es körzet" az amerikai Edwards légibázis egy távoli részlege. Az amerikai létesítmény Nevada déli részén, Las Vegastól 133 km-re északnyugatra található. A feltételezések szerint a legújabb repülőgépek és fegyverrendszerek kísérleti tesztelésére használják.

Kína tavaly szeptemberben indította útjára első pilóta nélküli, újrafelhasználható űrhajóját. Az űrhajó két napig maradt pályán, mielőtt leszállt egy Hszincsiang tartománybeli kifutópályán. A leszállás előtt senki sem tudott az ottani repülőtér létezéséről - pontosít a forrás.

Az elmúlt hónapokban legalább egy tucat új épület épült az űrhajó leszállóhelyén.

Egy minden civilizációtól távoli katonai bázis nagyon hasznosnak bizonyulhat egy olyan ország számára, amely megpróbálja titokban tartani űrhajózási képességeit - írja a Popular Mechanics. Kína állítólag egy új lopakodó bombázót, a H-20-t is fejleszti, amely az amerikai B-2 Spirithez hasonló kategóriába tartozna.
 
T

Törölt tag

Guest
A Rostec ejtőernyőket hoz létre az újrafelhasználható űrrakéták visszatérő fokozataihoz
És, mit fognak csinálni az ejtőenyővel?
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
10 323
41 123
113
És, mit fognak csinálni az ejtőenyővel?
Ráteszik a visszatérő rakétafokozatra, olcsóbb megoldás mint kifejleszteni és legyártani a vezérlő rendszert, a kormányfelületeket meg a támasztó lábakat az irányított leszálláshoz, ahogy a SpaceX Falcon9- on található.
A ULA is az ejtőernyős leszállást tervezi a Vulkán rakétánál, bár ott csak a hajtóműszekciót tervezik újrahasznosítani.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Helikopter fogja elkapni az ejtőernyőt leszállás közben. Valószínűleg valami hasonlót terveznek az oroszok is.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
10 323
41 123
113
Legfrissebb hírek az orosz "nukleáris kozmosz" -ról érdekes részletek
Érdekes képek és információk az új nukleáris űrvontató felhasználásáról.
Emberes holdraszállás: a zűrvontató elviszi a Sas űrhajót a Holdig, majd a Sas leszáll a Hold felszínére.
Marsbázis: Összekapcsolt Sas űrhajók, egy atomerőműre rákötve, amit ejtőernyővel juttatnak a Mars felszínére a zűrvontató szállítja őket a Mars közelébe. Olyan 500kW- al már lehet valamit kezdeni.
Ezek csak kiragadott példák, ott a gugli ferdítő lehet használni.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Ráteszik a visszatérő rakétafokozatra, olcsóbb megoldás mint kifejleszteni és legyártani a vezérlő rendszert, a kormányfelületeket meg a támasztó lábakat az irányított leszálláshoz, ahogy a SpaceX Falcon9- on található.
A ULA is az ejtőernyős leszállást tervezi a Vulkán rakétánál, bár ott csak a hajtóműszekciót tervezik újrahasznosítani.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Helikopter fogja elkapni az ejtőernyőt leszállás közben. Valószínűleg valami hasonlót terveznek az oroszok is

Az ULA azért hozza vissza csak a hajtóművet, mert a fokozatleválasztás nagyobb sebességen (>4km/s) történik, ahol a teljes fokozat már nem hozható vissza olcsón. Az Ariane által tervezett Adeline rendszer is ezért hasonló.

A Falcon-9 fokozatleválasztása kisebb sebességnél (<3km/s)történik, ahol még a teljes fokozat visszahozása a gazdaságosabb.

Az oroszoknál a drónhajós leszállást a földrajzi viszonyok gátolják.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 119
19 158
113
Az ULA azért hozza vissza csak a hajtóművet, mert a fokozatleválasztás nagyobb sebességen (>4km/s) történik, ahol a teljes fokozat már nem hozható vissza olcsón. Az Ariane által tervezett Adeline rendszer is ezért hasonló.
Ott ejtőernyő helyett aktiv meghajtással, és szárnyakkal tért volna vissza a hajtómű rész. Ezt végül elkaszálták.
image

A Falcon-9 fokozatleválasztása kisebb sebességnél (<3km/s)történik, ahol még a teljes fokozat visszahozása a gazdaságosabb.

Az oroszoknál a drónhajós leszállást a földrajzi viszonyok gátolják.
Az Oroszoknak ott lessz a SeaLaunch platform! Ehhez már csak egy lépés lenne egy drón platform.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
Ráteszik a visszatérő rakétafokozatra, olcsóbb megoldás mint kifejleszteni és legyártani a vezérlő rendszert, a kormányfelületeket meg a támasztó lábakat az irányított leszálláshoz, ahogy a SpaceX Falcon9- on található.
A ULA is az ejtőernyős leszállást tervezi a Vulkán rakétánál, bár ott csak a hajtóműszekciót tervezik újrahasznosítani.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Helikopter fogja elkapni az ejtőernyőt leszállás közben. Valószínűleg valami hasonlót terveznek az oroszok is.

For the record: az ULA ezt a koncepciót évekkel ezelőtt bemutatta, azóta meg jóóóóó nagy csendben vannak a témában.
A Vulcan első szériája legalábbis nem fogja ezt a koncepciót használni.

Az ejtőernyős visszahozást fél évszázada is felhozták már (a Saturn V. kapcsán), de azóta kísérleteknél tovább csak az STS űrrepülőgép SRB gyorsító-rakétáinál jutottak, és az sem feltétlenül volt sikertörténet (önmagában kis túlzással csak egy üres csőváz újrahasznosítása nem hozott igazán drasztikus költségcsökkentést). A SpaceX és RocketLab tesztjei szépek voltak, de újrahasznosítás nem lett belőle.

Saturn IC fokozat újrafelhasználási koncepció 1965-ből, ejtőernyővel az óceánba:

140_s1c_reuse01.jpg


Érdemes megfigyelni, hogy hajtóművek felfele (tehát fejjel lefelé) ér vizet, és az üzemanyag-tartályokat egyből elárasztanák, hogy így is maradjon, és az érzékeny hajtóművek lehetőleg minél kevesebb vizet kapjanak. Nem haraptak rá, egyfelől túl macerásnak tűnt az egész, másfelől ekkor már elindult a vízió az STS űrrepülőgépről, amely teljes újrafelhasználást ígért volna, így eleresztették az ötletet.

A Hiller cég meglátta azonban az üzleti lehetőséget és kidolgoztak egy koncepciót, hogy az ejtőernyővel ereszkedő fokozatot a levegőben, cirka 3km magasságban egy gigászi helikopter kapná majd el. Ami aztán vissza is tudja vinni a szárazföldre (cirka 650km-ről, egy üresen 135 tonnás rakétafokozattal... igen... egy "picit" valószerűtlen)...

140_3741c.jpg


140_3741b.jpg
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
Ott ejtőernyő helyett aktiv meghajtással, és szárnyakkal tért volna vissza a hajtómű rész. Ezt végül elkaszálták.
image


Az Oroszoknak ott lessz a SeaLaunch platform! Ehhez már csak egy lépés lenne egy drón platform.

Már 2016 óta ott van a Sea Launch platform, csak az ukránokkal való összeveszés óta nincs mit indítani róla.
 
T

Törölt tag

Guest
Ráteszik a visszatérő rakétafokozatra, olcsóbb megoldás mint kifejleszteni és legyártani a vezérlő rendszert, a kormányfelületeket meg a támasztó lábakat az irányított leszálláshoz, ahogy a SpaceX Falcon9- on található.
A ULA is az ejtőernyős leszállást tervezi a Vulkán rakétánál, bár ott csak a hajtóműszekciót tervezik újrahasznosítani.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Helikopter fogja elkapni az ejtőernyőt leszállás közben. Valószínűleg valami hasonlót terveznek az oroszok is.
Na a tanult kollégák fentebb elég részletesen leírták az alternatívákat.
És pont ezért kérdeztem, hogy mit akarnak az ejtőernyővel. Mert bár pofonegyszerűnek tűnik a dolog, sokkal problémásabb a kivitelezés.
A SpaceX eljárása gyakorlatilag addig volt rizikós, amíg az eljáráshoz szükséges procedúrát kidolgozták. A rendszer teljesen automatikus. Mind a visszatérő fokozat részéről, mind a drónhajó oldaláról. Emberi élet nem forog veszélyben. És ha megvan a leszállást vezérlő algoritmus, akkor - ahogy a mellékelt ábra is mutatja - nagyon kicsi veszteséggel üzemelhet a rendszer.
Az ejtőernyős produkcióval viszont több baj is van:
- az ejtőernyő befogása egy rémálom lesz (már ha eljut a megvalósítási fázisba a terv), mivel bár a helikopteres befogás közben viszonylag pontos manőverezés lehetséges, ugyanakkor egy Mi-26-os (mert gondolom azt tervezik erre használni) rotorszele nagyon komoly problémákat eredményezhet.
Szerintem konrétan be fogja omlasztani az ernyő "kupoláját". Tehát elkapás közben vagy elsőre sikerül a produkció, vagy...
  • ezen felül maga az elkapáshoz használt helikopter van hatalmas veszélyben, mivel ott egyik pillanatról a másikra kap meg egy dinamikus terhelést a helikopter, ami ha bebillenti a gépet, kész a katasztrófa. És a MI-26-osban ott a teljes személyzet.
  • Ha nem sikerül az elkapás, akkor viszont esélytelen a recovery. Ha szárazföld feletti visszatérésről van szó, akkor egyértelműen becsapódás a végeredmény.
Tenger felett kicsit nagyobb az esély az újrahasznosításra, de ott meg a sós víz jelenthet nagyon komoly gondokat, ha nem sikerül elég gyorsan kiemelni az hajtóműveket. Gondolom nem véletlenül tervezik a helikopteres mutatványt, ha anélkül is vissza lehetne nyerni a hajtóműveket a tengerből.

Ennél az ejtőernyős rendszernél a Baikal is egy sokkal életrevalóbb megoldásnak tűnik.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 119
19 158
113
Már 2016 óta ott van a Sea Launch platform, csak az ukránokkal való összeveszés óta nincs mit indítani róla.
Világos, csak azért jegyeztem meg, mert ha újrafelhasználható rakétában gondolkoznak, akár használhatnák is mint indító platform, és akkor lehetne drónhajó aktív vertikális leszállás, és mert rengeteg hasznos súlyt veszítenek azzal, hogy nem Egyenlítő közeléből indítanak.

Bajkonurból indítva a Szojuz–2ST hordozórakéta 1,7 tonna hasznos terhet tud geostacionárius átmeneti pályára (GTO) felemelni, ugyanez a rakéta Guyanából indítva 2,8 tonnát!!!
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
10 323
41 123
113
Na a tanult kollégák fentebb elég részletesen leírták az alternatívákat.
És pont ezért kérdeztem, hogy mit akarnak az ejtőernyővel. Mert bár pofonegyszerűnek tűnik a dolog, sokkal problémásabb a kivitelezés.
A SpaceX eljárása gyakorlatilag addig volt rizikós, amíg az eljáráshoz szükséges procedúrát kidolgozták. A rendszer teljesen automatikus. Mind a visszatérő fokozat részéről, mind a drónhajó oldaláról. Emberi élet nem forog veszélyben. És ha megvan a leszállást vezérlő algoritmus, akkor - ahogy a mellékelt ábra is mutatja - nagyon kicsi veszteséggel üzemelhet a rendszer.
Az ejtőernyős produkcióval viszont több baj is van:
- az ejtőernyő befogása egy rémálom lesz (már ha eljut a megvalósítási fázisba a terv), mivel bár a helikopteres befogás közben viszonylag pontos manőverezés lehetséges, ugyanakkor egy Mi-26-os (mert gondolom azt tervezik erre használni) rotorszele nagyon komoly problémákat eredményezhet.
Szerintem konrétan be fogja omlasztani az ernyő "kupoláját". Tehát elkapás közben vagy elsőre sikerül a produkció, vagy...
  • ezen felül maga az elkapáshoz használt helikopter van hatalmas veszélyben, mivel ott egyik pillanatról a másikra kap meg egy dinamikus terhelést a helikopter, ami ha bebillenti a gépet, kész a katasztrófa. És a MI-26-osban ott a teljes személyzet.
  • Ha nem sikerül az elkapás, akkor viszont esélytelen a recovery. Ha szárazföld feletti visszatérésről van szó, akkor egyértelműen becsapódás a végeredmény.
Tenger felett kicsit nagyobb az esély az újrahasznosításra, de ott meg a sós víz jelenthet nagyon komoly gondokat, ha nem sikerül elég gyorsan kiemelni az hajtóműveket. Gondolom nem véletlenül tervezik a helikopteres mutatványt, ha anélkül is vissza lehetne nyerni a hajtóműveket a tengerből.

Ennél az ejtőernyős rendszernél a Baikal is egy sokkal életrevalóbb megoldásnak tűnik.
Felesleges aggódni meg lehet csinálni. RocketLab már megtette, elkapták a rakétájuk visszatérő fokozatát helikopterrel a levegőben.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 119
19 158
113
Felesleges aggódni meg lehet csinálni. RocketLab már megtette, elkapták a rakétájuk visszatérő fokozatát helikopterrel a levegőben.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nem arrol van szó, hogy ne lehetne. Egyébként a RocketLab rakétája legalább két kategóriával kisebb mint amiben az oroszok gondolkoznak.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag