Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1945

Guest
Ez nem arra épül, hogy 100k USD-t ezért sok ember ki tudja és akarja csengetni / út, de egy LEO pálya repülés ennek kb. 100-szor több költségét meg nem?

Nemtudom, de számomra eléggé vékonynak tűnt a mutatvány.
Felgyorsított Mach3-ra a "SpaceShip" miközben végrehajtott egy függőleges ugrást.
Nem mértem, de az egész súlytalanság/világűr "élmény" az utasok számára aligha tartott pár percnél tovább.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and bel
M

molnibalage

Guest
Nemtudom, de számomra eléggé vékonynak tűnt a mutatvány.
Felgyorsított Mach3-ra a "SpaceShip" miközben végrehajtott egy függőleges ugrást.
Nem mértem, de az egész súlytalanság/világűr "élmény" az utasok számára aligha tartott pár percnél tovább.
A piackutatás és üzleti terv nem az én asztalom...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
És még csak nem is ződ eléggé...
... plusz még az ózonpajzsot is tönkreteszi.
:rolleyes:


2021-07-11-23-17-24-Window.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Ez nem arra épül, hogy 100k USD-t ezért sok ember ki tudja és akarja csengetni / út, de egy LEO pálya repülés ennek kb. 100-szor több költségét meg nem?
Annyi pontosítás, hogy a 2000-es évek második felében 200 000 us$ volt a jegyek tervezett ára (ennyit kértek előre, és cirka 300 ember be is fizette).
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Mert amikor a Virgin Galactic megegyezik a Scaled Composites céggel, akkor lépcsőzetes fejlesztési programot képzeltek el. Az űrugrásra képes SpaceShipTwo csak egy köztes lépés az orbitális pályára képes SpaceShipThree előtt.

Burt Rutan viszonylag gyorsan és olcsón hozta össze a SpaceShipOne járművet, így Richard Branson úgy vélhette, hogy egy életképes koncepciót vásárol meg.

Ha belegondolunk nem az ördögtől való az elképzelés, hiszen a többi Ansari X-prize pályázó messze el volt maradva a SpaceShipOne-tól. A kereskedelmi űrugrás pedig azzal kecsegtet, hogy még bevételt is hozhat záros határidőn belül.

Nem állt messze a valóságtól, a Dragon csak a NASA támogatás álltal valósulhatot meg például.

Csak hát kiderült, hogy Rutan koncepciója több sebből vérzik (hibrid rakétahajtómű, kvázi analóg pilóta orientált irányítás, stb.).

Erről az orbitális pályára képes SpaceShipThree-ről van valami anyagod?
Érzésre legalább 7~9x ennyi ideig kellene mennie a SpaceShip hajtóművének, hogy elérje az orbitális pályát, az meg nem tudom hová férne el.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Erről az orbitális pályára képes SpaceShipThree-ről van valami anyagod?
Érzésre legalább 7~9x ennyi ideig kellene mennie a SpaceShip hajtóművének, hogy elérje az orbitális pályát, az meg nem tudom hová férne el.

Szerepel az SS III Wikipédia bejegyzésében is.

Gyakorlatilag anno, mikor Rutan és Branson megegyezett, a koncepció ez volt:

Tier 1: SpaceShipOne -> az adott űrugrás technikai működőképességének bizonyítása, az Ansari X-Prize megnyerése.
Tier 1b: SpaceShipTwo -> a kereskedelmi űrugrás megvalósítása.
Tier 2.: SpaceShipThree -> orbitális pálya elérése képes megoldás.

Részletezve nem volt, hogy mik az elképzelések, a fantáziarajzokon nagy, ledobható gyorsítórakéta került volna egy SS2 szerű jármű végére, a hordozó repülőgép pedig egy felskálázott WhiteKnightTwo szerű gép lett volna hat gázturbinás sugárhajtóművel:

140_spaceshipthree-967c52c1-f263-482f-8c0e-e0a91057013.jpg


2008 körül nyilvánvalóvá vált, hogy ez nem fog rövid úton működni, mert az SS2 projekt sebessége is olyan, mint egy hegynek felfele, rükvercben haladó, téglára állított csiga. Akkor az SS3-at visszaskálázták egy nagy távolságú, gyors személyszállítási megoldássá, amely mondjuk az Egyesült Államok és Japán vagy az Egyesült Államok és Ausztrália között az utazási időt 1 óra körülire csökkentené.

Ezt a projektet azóta félig-meddig jegelték, a mostani SS III bejelentésnél ezt nem emlegették, csak azt, hogy az SS2-nél jobb megoldásokkal, könnyebb üzemeltethetőséggel bír.

For the record:

Branson félig-meddig két irányba is eladta a koncepcióját. A Virgin Galactic (és általa Richard Branson) egy űrugrásra építkező turizmus felé indult el, és onnan lépne tovább.

A StratoLaunch (az SS1-et is pénzügyileg támogató Paul Allan cége) pedig eleve egy gigászi hordozógépet akart először megépíteni, ami aztán első lépcsőben hordozórakétákat indíthatna nagy magasságból, majd később már embert szállító űrhajót akár. Az első körben a 'Pegasus' indítójárművekből vihetett volna egy nekifutással akár hármat, majd a saját tervezésű hordozórakétájuk jött volna, végül egy űrrepülőgép.

140_qhh2vy3muvmuajyjtray9l.jpg


A StratoLaunch is hasonlóan nyőgvenyelősen indult, mint a Virgin Galactic (bár sok pénzt áldoztak rá, messze nem annyit, ami szükséges lett volna, hogy saját hordozórakétafejlesztésük értelmezhető sebességgel haladjon), majd Paul Allen halála után új kezekbe került, a 2020-ban kikerült tervek szerint hiperszonikus tesztjárműveken dolgoznak, és hosszú távon a fenti képen jobbra látható "Black Ice" űrrepülőgép megvalósításáról sem tettek le.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 824
9 693
113
Szerepel az SS III Wikipédia bejegyzésében is.

Gyakorlatilag anno, mikor Rutan és Branson megegyezett, a koncepció ez volt:

Tier 1: SpaceShipOne -> az adott űrugrás technikai működőképességének bizonyítása, az Ansari X-Prize megnyerése.
Tier 1b: SpaceShipTwo -> a kereskedelmi űrugrás megvalósítása.
Tier 2.: SpaceShipThree -> orbitális pálya elérése képes megoldás.

Részletezve nem volt, hogy mik az elképzelések, a fantáziarajzokon nagy, ledobható gyorsítórakéta került volna egy SS2 szerű jármű végére, a hordozó repülőgép pedig egy felskálázott WhiteKnightTwo szerű gép lett volna hat gázturbinás sugárhajtóművel:

140_spaceshipthree-967c52c1-f263-482f-8c0e-e0a91057013.jpg


2008 körül nyilvánvalóvá vált, hogy ez nem fog rövid úton működni, mert az SS2 projekt sebessége is olyan, mint egy hegynek felfele, rükvercben haladó, téglára állított csiga. Akkor az SS3-at visszaskálázták egy nagy távolságú, gyors személyszállítási megoldássá, amely mondjuk az Egyesült Államok és Japán vagy az Egyesült Államok és Ausztrália között az utazási időt 1 óra körülire csökkentené.

Ezt a projektet azóta félig-meddig jegelték, a mostani SS III bejelentésnél ezt nem emlegették, csak azt, hogy az SS2-nél jobb megoldásokkal, könnyebb üzemeltethetőséggel bír.

For the record:

Branson félig-meddig két irányba is eladta a koncepcióját. A Virgin Galactic (és általa Richard Branson) egy űrugrásra építkező turizmus felé indult el, és onnan lépne tovább.

A StratoLaunch (az SS1-et is pénzügyileg támogató Paul Allan cége) pedig eleve egy gigászi hordozógépet akart először megépíteni, ami aztán első lépcsőben hordozórakétákat indíthatna nagy magasságból, majd később már embert szállító űrhajót akár. Az első körben a 'Pegasus' indítójárművekből vihetett volna egy nekifutással akár hármat, majd a saját tervezésű hordozórakétájuk jött volna, végül egy űrrepülőgép.

140_qhh2vy3muvmuajyjtray9l.jpg


A StratoLaunch is hasonlóan nyőgvenyelősen indult, mint a Virgin Galactic (bár sok pénzt áldoztak rá, messze nem annyit, ami szükséges lett volna, hogy saját hordozórakétafejlesztésük értelmezhető sebességgel haladjon), majd Paul Allen halála után új kezekbe került, a 2020-ban kikerült tervek szerint hiperszonikus tesztjárműveken dolgoznak, és hosszú távon a fenti képen jobbra látható "Black Ice" űrrepülőgép megvalósításáról sem tettek le.

Pedig ha valamit ki kéne próbálni, akkor ez a repülőről indítás nagyban. Hogy mennyire hatékony az indítás. További előnyök is lennének egy ilyenek:
  • olcsóbb az infrastruktúra
  • űrhajózási cég nem kel hogy az egyenlítőre költözzön, hiszen oda tudnak repülni indítani
  • talán a gépet lehetne teherszállításra is használni túlméretezett árúk szállítására, így jobban kihasználni a gépeket
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 814
39 256
113
Mindenki odáig van ezzel a Bransonnal, pedig nem is jutott ki a zűrbe. 50 mérföld magasságig jutott el, a zűr meg 60 mérföldnél 100km-nél kezdődik. Ezt a határt úgy hívják, hogy Kármán vonal, amit Kármán Tódorról nevezték el.
Richard Branson nagyon magasra repült az égen
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and bel

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Pedig ha valamit ki kéne próbálni, akkor ez a repülőről indítás nagyban. Hogy mennyire hatékony az indítás. További előnyök is lennének egy ilyenek:
  • olcsóbb az infrastruktúra
  • űrhajózási cég nem kel hogy az egyenlítőre költözzön, hiszen oda tudnak repülni indítani
  • talán a gépet lehetne teherszállításra is használni túlméretezett árúk szállítására, így jobban kihasználni a gépeket

Azért nem eszik olyan forrón a kását...

  • Az infrastruktúra terén kell egy jóóóóóóóó hosszú felszállópálya.
  • Meg a szükséges infrastruktúra, úgy mint hatalmas hangár a hatalmas gépnek.
  • A hatalmas gépet ki is kell fejleszteni, a Virgin Orbit nem véletlenül egy kiszuperált 747-est használ - ez a legolcsóbb megoldás. A Stratolaunch féle Roc két kiszuperált 747-es darabjaiból, új sárkánnyal épült, és hozzávetőleg 300-350 millió dollárba került. Ez a hordozórakétán kívüli költség. Viszonyításképpen a RocketLab ennek a töredékéből (nagyjából 80-120 millió dollárból) valósította meg az Electron-t...
  • Hogy mondjuk Los Angeles-ből az egyenlítőig eljuss, cirka 3700 km-et kell megtenned, de még Cape Canaveral-ból is jó 2700km-t. Egyenesen, légvonalban. Utóbbi esetén is oda-vissza 5400 km-ről beszélünk alsó hangon. Az út felét pedig teljes terheléssel tenné meg feltehetően a repülőgép. A StratoLaunch Roc hatósugara 1900 km teherrel, de még üresen se tudna Floridából az egyenlítőig és vissza repülni (Ferry Range: 4600 km). Egyszerűen nem éri meg erre építeni.
Nem véletlen, hogy úgy általában csak a kis hordozórakéták (Pegasus, Launcher One) esetében volt eddig opció, meglévő repülőgépek átalakításával (ie.: a fejlesztési költségeket minimalizálták). A StratoLaunch egy külön állatfaj, ők közvetlen megközelítést alkalmaztak - jól csődbe is mentek közben.

Ahhoz nagyon-nagyon tőkeerős cég kell, hogy a hordozórepülőgépes megoldást nagy méretben be merje vállalni. Nem meglepő, hogy a Rutan féle Tier 2 megközelítésnél is alapvetően azzal számoltak, hogy mondjuk egy jó 10 évvel az SpaceShipTwo sikeres indítása (és profitábilissá válása) után lehet reálisan foglalkozni vele. Aztán jöttek az SS2 problémái, és hopp, az egész kártyavár összeomlott.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Mindenki odáig van ezzel a Bransonnal, pedig nem is jutott ki a zűrbe. 50 mérföld magasságig jutott el, a zűr meg 60 mérföldnél 100km-nél kezdődik. Ezt a határt úgy hívják, hogy Kármán vonal, amit Kármán Tódorról nevezték el.
Richard Branson nagyon magasra repült az égen

Az Egyesült Államok Légiereje az 1950-es évektől 50 mérföldet, vagyis cirka 80km-t tekinti a világűr határának. Ez a Mezoszféra és a Thermoszféra határa. A FAI nemzetközi meghatározása 100 km, de már a NASA is áttért az 50 mérföldes határhoz, miután így lehetett átvágni a gordiuszi csomót, mely szerint az USAF pilóták 80 km felett repülve már űrhajósnak számítottak, míg a civil pilótáknál a 100km volt a határ.

A pontos meghatározás amúgy is nehézkes, mert függően az értelmezéstől, orbitális pályán nagyjából 150km az a magasság, ami alatt kör alakú pályán már nem lehet egy teljes értékű keringést végrehajtani, ha nincs meghajtása a járműnek. Elliptikus pályán viszont akár 100km alatti pálya-mélyponttal (perigee) is lehetséges ez.

Az Egyesült Államokon belül, így a NASA által is elismerten 50 mérföld felett járva már űrhajósnak minősül az illető...
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 567
85 024
113
214221677_2994857100768957_9004561799910852668_n.jpg

The launch of the Nauka module is scheduled on July, 21 at 14:58 UTC, the docking with the Russian Segment of the ISS is planned on July, 29 at 13:26 UTC.
The Multipurpose Laboratory Module will dock to the nadir port of the Zvezda module. Now there are the Pirs module with the Progress MS-16 cargo vehicle docked to the Zvezda. On July 23 (subject to the Nauka launch on July 21) the cargo vehicle will separate the Pirs docking module from the station and. In six days the Nauka will dock there.
We will stream the launch and docking of the Nauka module, as well as the undocking of the Pirs module with the Progress MS-16 cargo vehicle from the ISS.
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 894
25 826
113
Weltraumkommando!
Kis késéssel az Egyesült Államok után Germánia is lépett.
(Donald Trump korábban 2019. december 20-án – a koronavírus-hadművelet beindítása előtt közvetlenül –, alapította meg az "amerikai űrhaderőt"!)
---
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 410
36 409
113
Weltraumkommando!
Kis késéssel az Egyesült Államok után Germánia is lépett.
(Donald Trump korábban 2019. december 20-án – a koronavírus-hadművelet beindítása előtt közvetlenül –, alapította meg az "amerikai űrhaderőt"!)
---

Előveszik a Haunebukat? :D